Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na osiemdziesiątym dziesiątym posiedzeniu, 26 października br. Do Senatu została przekazana 30 października i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej przedstawił senator Wiesław Chrzanowski. Jak poinformował, komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła wnieść o przyjęcie jej wraz z siedemnastoma poprawkami.

Senator sprawozdawca podkreślił, że już sam tytuł ustawy wskazuje na nienaturalne zgrupowanie w jednym akcie normatywnym nowelizacji regulacji merytorycznie niemających ze sobą nic wspólnego, dotyczących szkolnictwa wyższego, transportu kolejowego i turystyki. Podchodząc do sprawy rygorystycznie, należałoby doprowadzić do ponownego rozpatrywania tych materii w postaci trzech odrębnych ustaw. Komisja jednak zdecydowała nie stawiać takiego wniosku, by nie opóźniać dostosowywania naszego prawa do prawa Unii Europejskiej. Komisja uzyskała zapewnienie, że w przyszłości projekty nowelizacji ustaw tematycznie ze sobą niezwiązanych nie będą już wnoszone.

Senator sprawozdawca podkreślił, że ustawa we wszystkich swych częściach, z wyjątkiem może części dotyczącej turystyki, ogranicza się do dostosowywania nowelizowanych przepisów ustaw do prawa unijnego.

W części dotyczącej ustaw o szkolnictwie wyższym i o wyższych szkołach zawodowych regulacje zawarte w ustawie zmierzają do stworzenia obywatelom obcych państw warunków do studiowania i uczestniczenia w badaniach naukowych na polskich uczelniach, z tym że obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej i członkowie ich rodzin, po spełnieniu pewnych warunków, w zakresie tych studiów zrównani będą z obywatelami polskimi.

Ustawa reguluje też sprawę zatrudniania obcokrajowców jako pracowników naukowych na polskich uczelniach, a także sprawę zakładania w Polsce jednostek organizacyjnych uczelni zagranicznych oraz tworzenia jednostek organizacyjnych polskich uczelni za granicą.

Ostatnim zagadnieniem jest sprawa uznawania dyplomów ukończenia studiów wyższych za granicą za równorzędne z dyplomami uczelni polskich.

Ustawa określa kompetencje ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a także ministra spraw zagranicznych we wspomnianych kwestiach.

Ustawę o transporcie kolejowym nowelizacja dostosowuje do dyrektyw unijnych nr 91/440 z 1991 r. i 95/18 z 1995 r. Najważniejszym novum w tej ustawie jest wprowadzenie Urzędu Transportu Kolejowego, z tym że przepisy w tym zakresie mają wejść w życie z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Do tego czasu funkcje, które należą do tego urzędu, wypełniać będą główny inspektor kolejowy oraz określony departament Ministerstwa Transportu.

W związku z tym, że pojawi się wielu niepaństwowych przewoźników, w tym regionalnych, pasażerskich, towarowych itp., zachodzi potrzeba uregulowania nowych funkcji państwa. Pojawi się funkcja właścicielska w odniesieniu do infrastruktury oraz regulacyjna w odniesieniu do innych podmiotów występujących w transporcie kolejowym.

Drugim ważnym novum jest wprowadzenie instytucji doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych koleją (od 1 stycznia 2001 r.). Prawo Unii Europejskiej przywiązuje wielką wagę do zapewnienia bezpieczeństwa przewozów. Do obowiązków doradcy ma należeć nadzór nad przewozami materiałów niebezpiecznych, to jest nad kwalifikacjami personelu, stanem taboru, sposobem załadunku itd. Dyrektywa Unii z 1996 r. przewiduje, że każdy podmiot dokonujący przewozu towarów niebezpiecznych musi zatrudniać co najmniej jednego doradcę.

W części dotyczącej nowelizacji ustawy o usługach turystycznych chodzi nie tylko o dostosowanie naszego prawa do prawa unijnego w zakresie ochrony konsumenta usług turystycznych, ale przede wszystkim o zharmonizowanie treści ustawy nowelizowanej z innymi ustawami o charakterze ogólnym, które zostały zmienione. Chodzi o takie ustawy, jak kodeks cywilny, prawo dotyczące działalności gospodarczej czy finansów publicznych. Z tym wiąże się między innymi zmiana pojęcia przedsiębiorcy, statusu przedsiębiorców cudzoziemskich, zasad dopuszczania ich do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Chodzi o wzmocnienie realnej ochrony interesów klienta, gdy umowy zawierane są w Polsce, a mają być wykonywane za granicą

Senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy z poprawkami zaproponowanymi przez komisję. Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła podczas przerwy w obradach Komisja Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej. Komisja poparła 19 spośród 21 ogółem zgłoszonych poprawek (z tego dwie poprawki zostały wycofane).

Senat przegłosował poprawki, a następnie jednomyślnie, 73 głosami, powziął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 października 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 2, w art. 33a w ust. 2 w pkt 2 i 3 wyrazy "ich rodziny" zastępuje się wyrazami "członkowie ich rodzin";

2) w art. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. w art. 64:

a. w ust. 6 wyrazy "ust. 7" zastępuje się wyrazami "ust. 7 i 8",

b. dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:

"8. Utworzenie za granicą zamiejscowej jednostki organizacyjnej uczelni wymaga zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych i ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

9 Zagraniczne uczelnie mogą tworzyć jednostki organizacyjne z siedzibą na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Do tworzenia, prowadzenia działalności i likwidacji jednostki organizacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zakładania, prowadzenia działalności i likwidacji uczelni niepaństwowej.";";

3) w art. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy "Art. 84.";

4) w art. 1 w pkt 4, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Osoba, o której mowa w ust. 1, podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczeń społecznych, a także korzysta z uprawnień przewidzianych w ustawie i innych uprawnień - na zasadach obowiązujących obywateli polskich pozostających w stosunku pracy.";

5) w art. 1 w pkt 5, w art. 150:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku braku umów międzynarodowych dyplomy ukończenia studiów wyższych uzyskane za granicą mogą być uznane, w drodze nostryfikacji, za równorzędne z dyplomami uzyskiwanymi w kraju, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 1 i 3.",

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia:

1. tryb nostryfikacji, w tym możliwość zwalniania z całości lub części postępowania,

2. organy przeprowadzające postępowanie nostryfikacyjne,

3. warunki, w których dla celów dalszego kształcenia dyplomy mogą być uznawane bez przeprowadzania postępowania nostryfikacyjnego.";

6) w art. 2 w pkt 2, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Osoba, o której mowa w ust. 1, podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczeń społecznych, a także korzysta z uprawnień przewidzianych w ustawie i innych uprawnień - na zasadach obowiązujących obywateli polskich pozostających w stosunku pracy.";

7) w art. 3 w pkt 6, w art. 34 w ust. 1 w pkt 10 skreśla się wyrazy "kursu przygotowawczego,";

8) w art. 3:

a) w pkt 6, w art. 34 w ust. 1 w pkt 10 wyraz "doradcom" zastępuje się wyrazem "specjalistom",

b) w pkt 8:

- w tytule rozdziału 5a wyraz "Doradcy" zastępuje się wyrazem "Specjaliści",

- w art. 41a w ust. 1 dwukrotnie, w art. 41b w ust. 1, 2 i w ust. 3 w pkt 1 i 2 użyty w różnych przypadkach i liczbie wyraz "doradca" zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku i liczbie wyrazem "specjalista",

c) w pkt 9, w art. 54a w ust. 1 w pkt 3 wyraz "doradcę" zastępuje się wyrazem "specjalistę";

9) w art. 3 w pkt 8, w art. 41b w ust. 2 po wyrazach "dokonujących przewozu materiałów niebezpiecznych" dodaje się wyrazy "transportem kolejowym";

10) w art. 4 w pkt 4:

a) w ust. 4 wyrazy "umowy ubezpieczeniowej" zastępuje się wyrazami "umowy gwarancji ubezpieczeniowej",

b) w ust. 5 wyrazy "umowie ubezpieczeniowej" zastępuje się wyrazami "umowie gwarancji ubezpieczeniowej";

11) w art. 4 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) w art. 9:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw turystyki oraz wojewoda jest upoważniony do kontroli prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, o której mowa w art. 4 ust. 1, w zakresie:

- spełniania wymagań niezbędnych do uzyskania zezwolenia,

- zgodności prowadzonej działalności z wydanym zezwoleniem,

- przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej określonych ustawą.",

b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Minister właściwy do spraw turystyki oraz wojewoda jest upoważniony do kontroli działalności agentów turystycznych w zakresie:

1) zgodności prowadzonej działalności z zawartymi umowami agencyjnymi,

2) przestrzegania przez przedsiębiorców dających zlecenie agentom warunków wykonywania działalności gospodarczej określonych ustawą.",

c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W razie stwierdzenia przez ministra właściwego do spraw turystyki w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1 i 1a, uchybień w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej, występuje on do właściwego wojewody o podjęcie działań, o których mowa w ust. 2.";";

12) W art. 4 w pkt 8 w lit. b), w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przepis ust. 2 stosuje się także do osób kierujących działalnością przedsiębiorstwa w imieniu przedsiębiorcy, któremu cofnięto zezwolenie lub który prowadził działalność bez wymaganego zezwolenia.";

13) W art. 4 w pkt 11, w art. 11a w ust. 1 w pkt 2 wyraz "albo" zastępuje się wyrazem "lub";

14) W art. 5:

a pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w art. 4791 w § 2 w pkt 3 po wyrazach "o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym" dodaje się wyrazy ", o transporcie kolejowym";",

b pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w części pierwszej w księdze pierwszej w tytule VII w dziale Iva w tytule rozdziału 2 po wyrazach "z zakresu regulacji" dodaje się wyrazy "transportu kolejowego,";",

c pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w art. 47928 w § 1 po wyrazach "Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub delegatur tego Urzędu," dodaje się wyrazy "decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,";",

d pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w art. 47931 w § 1 po wyrazach "z zakresu regulacji" dodaje się wyrazy "transportu kolejowego, ";";

15) W art. 8 w ust. 4 w pkt 2 skreśla się wyrazy "kursu przygotowawczego,";

16)W art. 8 w ust. 4:

a) w pkt 2 wyraz "doradcom" zastępuje się wyrazem "specjalistom",

b) w pkt 4 wyraz "doradcę" zastępuje się wyrazem "specjalistę";

17) W art. 15 wyrazy "Minister właściwy do spraw turystyki" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";

18) W art. 16 skreśla się wyrazy "w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,";

19) W art. 17 wyrazy "art. 4-6 i art. 8" zastępuje się wyrazami "art. 4-6, art. 8 i art. 15"..

Senat przyjął z poprawkami ustawę o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym posiedzeniu, 9 listopada br. Do Senatu została przekazana 13 listopada i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Marek Waszkowiak. Jak wskazał, rozpatrywany projekt ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających uzasadniony jest pilną potrzebą zakończenia procesu restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA oraz koniecznością określenia zasad zrzeszania się banków spółdzielczych, które byłyby przez nie akceptowane.

Senator sprawozdawca podkreślił, że uchwalenie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej w efekcie doprowadziło do poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej banków spółdzielczych i BGŻ SA, jednak ustawa ta zawiera wiele norm, które obecnie uniemożliwiają dalszy rozwój banków spółdzielczych, banków regionalnych i BGŻ SA.

Generalną intencją ustawy obowiązującej od 1994 r. było wzmocnienie spółdzielczego sektora bankowego w Polsce przez konsolidację sprawozdań finansowych banków regionalnych i zrzeszonych banków spółdzielczych, a także utworzenie jednolitej, spójnej, trójszczeblowej struktury bankowości spółdzielczej. Ustawa zakładała bowiem sztywne rozwiązania, narzucające obowiązek zrzeszania się banków spółdzielczych w bankach regionalnych oraz banków regionalnych w BGŻ SA jako banku krajowym.

Dotychczasowy, trwający ponad cztery lata, proces restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej SA oraz potrzeba ich dalszego rozwoju, a także występujące na rynku bankowym tendencje do tworzenia silnych banków komercyjnych uzasadniają celowość podjęcia nowych rozwiązań ustawowych w tym zakresie.

Senator M. Waszkowiak podkreślił, że głównym przesłaniem projektowanej ustawy jest umożliwienie bankom spółdzielczym i bankom regionalnym dobrowolnego wyboru modelu funkcjonowania oraz własnej strategii rozwoju. Przesłanie to realizują generalne kierunki projektowanych zmian: utrzymanie obowiązku zrzeszania się banków spółdzielczych, stworzenie możliwości dokapitalizowania banków zrzeszonych i BGŻ SA, zniesienie ograniczenia prawa zbywania akcji BGŻ SA należących do skarbu państwa, dostosowanie przepisów projektu nowej ustawy do przepisów ustawy z 29 sierpnia 1994 r. - Prawo bankowe.

Senator sprawozdawca poinformował, że w wyniku dyskusji Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zgłosić dziewiętnaście poprawek. Senator w imieniu komisji wniósł o przyjęcie ustawy wraz z poprawkami.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła Komisja Gospodarki Narodowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 20 spośród 23 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła jedną poprawkę.

Senat przegłosował poszczególne poprawki, a następnie 54 głosami, przy 13 przeciw i 7 wstrzymujących się, podjął uchwałę w sprawie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 listopada 2000 r. ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) uprawnionych osobach - należy przez to rozumieć osoby, które były pracownikami Banku Gospodarki Żywnościowej w dniu jego przekształcenia w spółkę akcyjną oraz pracowników banków spółdzielczych - jeżeli osoby te przepracowały w Banku Gospodarki Żywnościowej, BGŻ S.A. lub bankach spółdzielczych łącznie co najmniej 3 lata.";

2) art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Art. 9. Zezwolenia, o których mowa w art. 34 ustawy - Prawo bankowe, uzyskiwane są za pośrednictwem banku zrzeszającego.";

3) w art. 16 w ust. 5 wyrazy "akcji tego banku w banku zrzeszającym" zastępuje się wyrazami "należących do tego banku akcji banku zrzeszającego";

4) w art. 18:

a) w ust. 1 po wyrazach "zrzeszone w BGŻ S.A." dodaje się wyrazy "w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy",

b) w ust. 1 i 4 wyrazy "wartości nominalnej" zastępuje się wyrazami "50% wartości księgowej";

5) w art. 19:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1.Bank zrzeszający wykonuje czynności bankowe oraz inne czynności określone w ustawie - Prawo bankowe lub w innych ustawach, w zakresie ustalonym w statucie banku.",

b) w ust. 2 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "bankowych";

6) w art. 23 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a.Stosunek wymiany akcji banku przejmowanego na akcje banku przejmującego ustala się na podstawie wartości księgowej obu banków.";

7) w art. 24 w ust. 5 wyrazy ", stosują jednolitą nazwę zrzeszenia i znak firmowy zrzeszenia" zastępuje się wyrazami "mogą stosować jednolitą nazwę i znak firmowy dla utworzonych przez siebie zrzeszeń";

8) w art. 25 skreśla się pkt 1, 7, 9 i 14;

9) w art. 25:

a) w pkt 3 wyrazy "- członków zrzeszeń -" zastępuje się wyrazami "zrzeszonych w bankach zrzeszających",

b) w pkt 8 wyrazy "- członkowie zrzeszeń -" zastępuje się wyrazami "zrzeszone w bankach zrzeszających";

10) w art. 27 w pkt 6, w ust. 3 w pkt 3 wyrazy "31 grudnia 2010 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2007 r.";

11) w art. 29 wyrazy "5 miesięcy" zastępuje się wyrazami "3 miesięcy";

12) art. 33 otrzymuje brzmienie:

"Art. 33. 1. Nieprzekazane przez BGŻ S.A. obligacje restrukturyzacyjne serii D na rzecz banków, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw, oraz obligacje przekazane na rzecz tych banków, które nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem na restrukturyzację wierzytelności zrzeszonych banków spółdzielczych, podlegają przekazaniu do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z przeznaczeniem na udzielanie pomocy finansowej wspierającej procesy łączenia banków spółdzielczych oraz realizowane w tych bankach przedsięwzięcia inwestycyjne, o których mowa w art. 35 ust. 3.

2. Wypłacone z budżetu państwa środki z tytułu wykupu obligacji, o których mowa w ust. 1, od dnia emisji do dnia wejścia w życie ustawy, podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb rozliczenia i przekazania do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego obligacji, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki rozliczenia i zwrotu do budżetu państwa środków, o których mowa w ust. 2.";

13) Art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Art. 34. Przekazane Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu środki, o których mowa w art. 32 pkt 1 i obligacje, o których mowa w art. 33 ust. 1, stanowią źródło finansowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w rozumieniu art. 15 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym i są gromadzone na funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych, wydzielonym jako fundusz własny.";

14) W art. 35 w ust. 1 wyrazy "ust. 1, 3 i 4" zastępuje się wyrazami "ust. 1";

15) W art. 35 w ust. 3 skreśla się lit. e);

16) Art. 44 otrzymuje brzmienie:

"Art. 44. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.".

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym posiedzeniu, 9 listopada br. Do Senatu została przekazana 10 listopada i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Ustawodawczej i Komisji Gospodarki Narodowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki Narodowej przedstawił senator Kazimierz Drożdż. Jak wskazał, celem tej ustawy jest dostosowanie struktury organizacyjnej Ministerstwa Skarbu Państwa do przepisu art. 5 ust. 2 ustawy o administracji rządowej w województwie, w myśl którego ustanowienie terenowych delegatur właściwych ministrów może następować wyłącznie w drodze ustawy określającej ich zadania i zasięg terytorialny.

Ustawa tworzy trzynaście delegatur ministra właściwego do spraw skarbu państwa. Zasięg terytorialny delegatury obejmuje jedno albo dwa województwa (takie wypadki są tutaj trzy). Określa też kompetencje delegatur, stanowiąc, iż delegatury mogą także wykonywać inne zadania przekazane im przez ministra właściwego do spraw skarbu państwa.

Senator sprawozdawca w imieniu komisji wniósł o uchwalenie przedstawionego projektu uchwały, z dwiema, przyjętymi jednogłośnie przez komisję, poprawkami.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawczej przedstawił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

Senator przypomniał, że ustawa z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie wprowadziła przepis, który stwierdza, iż ustanowienie terenowych delegatur właściwych ministrów może następować wyłącznie w drodze ustawy określającej ich zadania i zasięg terytorialny. W związku z tym dotychczasowa praktyka funkcjonowania delegatur Ministerstwa Skarbu Państwa musi znaleźć oparcie w regulacji ustawowej. A że dotychczas funkcjonowały one bez takiej podstawy prawnej, należy zapisem ustawowym dokonać petryfikacji obecnego stanu rzeczy. I taki też cel ma rozpatrywany przez Izbę projekt rządowy.

Senator sprawozdawca poinformował, że po dyskusji komisja zdecydowała rekomendować Izbie wprowadzenie trzech poprawek do ustawy. Zaznaczył też, że wbrew pozorom ustawa, mimo że dotyczy elementów formalnych, jest ważna z punktu widzenia obrony naszego wspólnego dobra w zarządzie majątkiem skarbu państwa i wobec tego, co się dzisiaj dzieje w Polsce, kiedy minister skarbu musi podejmować heroiczny wysiłek przezwyciężenia anarchii, lekceważenia interesów skarbu państwa.

W imieniu Komisji Ustawodawczej senator P.Ł.J. Andrzejewski wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Kolejne poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie poprawki rozpatrzyły dwie komisje senackie podczas przerwy w obradach. Połączone komisje poparły 4 spośród 7 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła 1 poprawkę.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, a następnie całość projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek. W wyniku tego głosowania Izba 59 głosami, przy 8 przeciw i 4 wstrzymujących się, powzięła uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 listopada 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1, w art. 7a w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "Delegaturę w Ciechanowie" zastępuje się wyrazami "Delegaturę w Ostrołęce";

2) W art. 1, w art. 7a w ust. 1:

a) w pkt 9 wyrazy "dla województwa wielkopolskiego" zastępuje się wyrazami "dla województw: wielkopolskiego i lubuskiego",

b) w pkt 11 wyrazy "dla województw: zachodniopomorskiego i lubuskiego" zastępuje się wyrazami "dla województwa zachodniopomorskiego";

3) W art. 1, w art. 7a w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Delegaturą kieruje dyrektor delegatury, do którego należy wykonywanie w imieniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa przekazanych mu uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, a w szczególności następujących zadań i kompetencji:";

4) W art. 1, w art. 7a w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) zgłaszanie sprzeciwu, na zasadach określonych w art. 5, wobec czynności prawnej przedsiębiorstwa państwowego, której przedmiot nie przekracza równowartości kwoty 300.000 EURO oraz wobec czynności prawnej przedsiębiorstwa państwowego dotyczącej składników majątkowych niezwiązanych ze statutowym przedmiotem działalności przedsiębiorstwa, której przedmiot przekracza równowartość kwoty 300.000 EURO,".

Senat uchwalił poprawki do ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na osiemdziesiątym dziewiątym posiedzeniu, 26 października br. Do Senatu została przekazana 27 października i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Ustawodawczej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Stanisław Gogacz. Jak stwierdził, ustawa o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów dotyczy środowiska, którego liczebność jest następująca: grupa inżynierów budownictwa to od pięćdziesięciu do siedemdziesięciu tysięcy osób, grupa architektów to około dziesięciu tysięcy osób, grupa urbanistów to około dwunastu tysięcy osób.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że potrzeba i celowość wprowadzenia do systemu prawa polskiego ustawy o samorządach zawodowych wynika między innymi z trzech następujących przesłanek. Po pierwsze, chodzi o zapewnienie wysokiego poziomu zawodowego i etycznego usług świadczonych przez te środowiska, a także zapewnienie jak najlepszych warunków wykonywania tych zawodów, między innymi przez stworzenie możliwości reprezentacji i ochrony interesów środowiskowych przed czynnikami zewnętrznymi. Po drugie - o przejęcie od administracji rządowej czynności zawiązanych z działalnością zawodową. Po trzecie - o dostosowanie do dorobku prawnego Unii Europejskiej.

Do tej pory przedstawiciele tych zawodów mogli się skupiać w organizacjach o charakterze społeczno-zawodowym, funkcjonujących na zasadach stowarzyszeń, a więc organizacji dobrowolnych, działających niejako obok tych profesji, a nie bezpośrednio w nich.

Jak wskazał senator sprawozdawca, podstawowe elementy ustawy to: po pierwsze, obligatoryjność członkostwa w odpowiednich izbach; po drugie, zastrzeżenie prawa wykonywania tych zawodów tylko do członków tych izb; po trzecie, obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej; po czwarte, nadawanie i pozbawianie uprawnień, co wcześniej wykonywały organy administracji państwowej; po piąte, prowadzenie rejestru osób posiadających uprawnienia; po szóste, samodzielność finansowa i majątkowa samorządu zawodowego. Senator S. Gogacz podkreślił, że w wielu krajach charakter tych zawodów, określanych mianem wolnych, wpłynął przyspieszająco na realizację potrzeby organizowania się w samorząd w formie izb zawodowych, zajmujących się ochroną i reprezentacją interesów wobec administracji oraz wobec innych korporacji i organów stanowienia prawa. U nas do tej pory działalność tych środowisk regulowana była przez prawo budowlane oraz ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym kraju.

Senator S. Gogacz poinformował, że Komisja Ustawodawcza postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie 61 poprawek do ustawy.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła Komisja Ustawodawcza podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 61 spośród 70 zgłoszonych ogółem poprawek.

Wszystkie poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Senat 64 głosami, przy 8 wstrzymujących się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym posiedzeniu, 9 listopada br. Do Senatu została przekazana 10 listopada i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Jolanta Danielak. Senator przypomniała, że projekt ustawy stanowi przedłożenie sejmowej komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących problematyki ubezpieczeń społecznych. Proponowane zmiany w ustawie z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewidują dokonanie redakcyjnych zmian w art. 49 ust. 1 i 2 ustawy oraz wprowadzenie art. 49a, 49b i 49c, mających na celu usprawnienie realizacji poboru wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Jak wskazała senator J. Danielak, zmiana art. 49 ust. 1 ma charakter redakcyjno-przystosowawczy. Z uwagi na zmianę systemu polskiego prawa, które obecnie nie przewiduje aktów wykonawczych w formie rozporządzenia, proponuje się dokonać odpowiedniej zmiany w art. 49 ust. 2 ustawy. Zmiany polegające na wprowadzeniu art. 49a i 49b mają na celu zapobieżenie pojawieniu się niejasności kompetencyjnych w zakresie wykonywania przepisu art. 49 ustawy. Wyposażają ponadto prezesa zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w instrumenty umożliwiające efektywny pobór wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które w obecnym stanie prawnym nie zostały dostatecznie uwzględnione.

Ponadto dodanie art. 49c będzie podstawą ustawowego uprawnienia do nieodpłatnego korzystania przez prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z niezbędnych danych dotyczących zobowiązań do wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Senator sprawozdawca podkreśliła, że zmiany ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych mają charakter dostosowawczy, w wyniku całkowitej rezygnacji z poboru wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, która miała nastąpić z dniem 1 stycznia 2001 r. Propozycje w tym zakresie znalazły odzwierciedlenie w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Prace legislacyjne trwające w Sejmie nie wskazują jednak na to, ażeby to rozwiązanie ukazało się przed 1 stycznia 2001 r.

Senator J. Danielak poinformowała, że wejście w życie proponowanych zmian nie spowoduje obciążenia finansowego dla budżetu państwa oraz że projekt przedmiotowej nowelizacji ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Kończąc sprawozdanie, senator J. Danielak poinformowała, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej na swym posiedzeniu przyjęła zaproponowane rozwiązania ustawowe i postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ich bez poprawek.

Senat w głosowaniu poparł stanowisko komisji i 65 głosami, przy 1 przeciw, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym posiedzeniu, 9 listopada br. Do Senatu została przekazana 10 listopada i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przedstawił senator Wiesław Pietrzak. Senator sprawozdawca przypomniał, że rozpatrywana ustawa powstała w efekcie zdarzeń, które miały miejsce w związku z reformą ubezpieczeń społecznych oraz zmianą przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy służb mundurowych, zaskarżoną następnie do Trybunału Konstytucyjnego, który w swym orzeczeniu uznał, że niektóre zmiany wprowadzone w systemie zaopatrzeniowym, zawarte w art. 159 pkt 2 oraz art. 160 pkt 2 ustawy emerytalnej o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, są niezgodne z art. 2 konstytucji. Trybunał orzekł naruszenie zasady ochrony zaufania do państwa prawa oraz zasady równości, zawartej w art. 32 konstytucji.

Senator W. Pietrzak wskazał, że uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o emeryturach służb mundurowych objęła swym zakresem cztery obszary.

Pierwszy zajmuje się dostosowaniem terminologii prawnej mundurowych ustaw emerytalnych do terminologii, która w ustawodawstwie pojawiła się po wejściu w życie powszechnego systemu emerytalnego. Dotyczy to zmiany pojęć "przychód" i "dochód".

Drugi obszar - poprzez nadanie nowego brzmienia art. 14 obu nowelizowanych ustaw Sejm zmienił granicę liczby lat służby z dwudziestu do piętnastu, przy których emeryt, odchodząc na niepełną emeryturę, mógłby doliczyć sobie do emerytury mundurowej lata pracy po odejściu ze służby, jeżeli spełnia pozostałe dwa warunki, między innymi osiągnął wiek pięćdziesięciu pięciu lat w wypadku mężczyzn i pięćdziesięciu lat w wypadku kobiet.

Kolejny, trzeci obszar regulacji, dotyczy zasad łączenia emerytury mundurowej z pracą. W systemie powszechnym granicą, od której następuje ograniczenie, jest 75% kwoty przeciętnego wynagrodzenia. Obecnie to około 1 tysiąca 300 zł. Aktualnie obowiązujący system mundurowy działa tak, że emeryt bez żadnych skutków w postaci ograniczenia emerytury może dorobić do emerytury, ale tylko do kwoty nieprzekraczającej w danym roku, w stosunku miesięcznym, podstawy wymiaru jego emerytury oraz renty. Oznacza to, że suma zarobków i emerytury może uzupełnić się tylko do 100% osiąganych w służbie zarobków, a przekroczenie pociąga za sobą sankcje w postaci ograniczenia wysokości emerytury. Rozwiązanie powszechne jest więc korzystniejsze i oczekiwania służb mundurowych są takie, aby te przepisy były ujednolicone.

Czwarty obszar dotyczy przeniesienia przepisów powszechnych na grunt ustaw mundurowych w zakresie osiągania wartości 75% emerytury, to znaczy pełnej emerytury służb mundurowych, kiedy osoba jest odpowiednio w wieku sześćdziesięciu lat dla kobiet i sześćdziesięciu pięciu dla mężczyzn - dotyczy to systemu cywilnego.

Istotą skutków, które niesie takie rozwiązanie, jest likwidacja mechanizmów ograniczania i zawieszania emerytury dla tej grupy emerytów służb mundurowych. Niewprowadzenie tego przepisu doprowadziłoby do tego, że dla służb mundurowych, niezależnie od wieku, nie funkcjonowałby przepis mówiący o dodatkowym zarobkowaniu podczas emerytury, podczas pobierania świadczeń emerytalnych, bez ograniczeń, co w przepisach cywilnych po ukończeniu odpowiedniego wieku ma miejsce. Dzieje się tak z powodu braku kryterium wieku przy zwalnianiu z zawodowej służby wojskowej albo odwrotnie: kryterium wieku jest tutaj decydujące, ale wiek jest niższy niż sześćdziesiąt pięć lat dla mężczyzn i sześćdziesiąt lat dla kobiet.

Senator sprawozdawca poinformował, że połączone komisje postanowiły rekomendować Izbie wprowadzenie 5 poprawek. Senator omówił i uzasadnił proponowane poprawki.

Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawiła senator Jolanta Danielak. Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Praw Człowieka i Praworządności przyjęła podobne stanowisko, a właściwie takie samo rozstrzygnięcie jak Komisja Obrony Narodowej oraz Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, tzn. wniosła o przyjęcie pięciu identycznie brzmiących poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu poddano pod głosowanie przedstawione poprawki, a następnie Izba 62 głosami, przy 5 przeciw i 3 wstrzymujących się, podjęła uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 listopada 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 4 w lit. b) wyrazy "w zakładzie pracy" zastępuje się wyrazami "zakładzie pracy";

2) w art. 2 w pkt 4 w lit. b) wyrazy "w zakładzie pracy" zastępuje się wyrazami "zakładzie pracy";

3) Dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. 1. Do emerytur i rent podlegających ograniczeniu w związku z osiąganiem przychodów w 2000 r. stosuje się odpowiednio przepisy art. 40 ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art. 41 ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszej ustawy.

2. Za przychód, o którym mowa w ust. 1, uważa się przychód w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774, Nr 72, poz. 801 i 802, Nr 106, poz. 1215 oraz z 2000 r. Nr 2, poz. 26, Nr 9, poz. 118, Nr 19, poz. 238, Nr 56, poz. 678 i Nr 84, poz. 948), pomniejszony o płacone przez ubezpieczonego składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment