Druk nr 83 S

Warszawa, dnia 16 lipca 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI USTAWODAWCZEJ

oraz

KOMISJI RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

o projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej

(druk nr 83)

Senat na 14. posiedzeniu w dniu 19 czerwca 1998 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.

Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniach 3 i 16 lipca 1998 r. - po rozpatrzeniu przedstawionego projektu ustawy oraz zgłoszonego w trakcie debaty i zmodyfikowanego na posiedzeniu połączonych komisji wniosku senatora Jerzego Cieślaka - przyjęły ten wniosek i wnoszą o przyjęcie załączonego, jednolitego projektu ustawy wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Przewodniczący Komisji
Ustawodawczej

(-) Piotr Andrzejewski

Przewodniczący Komisji
Rodziny i Polityki Społecznej
(-) Dariusz Kłeczek


p r o j e k t

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.

Jednocześnie upoważnia senator Jolantę Danielak do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.


p r o j e k t

U S T A W A

z d n i a

o zmianie ustawy o pomocy społecznej

Art. 1

W ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414) w art. 31 wprowadza się następujące zmiany:

1) w ust. 4a na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "to jest od dnia otrzymania decyzji urzędu pracy o ustaniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych.";

2) ust. 4d otrzymuje brzmienie:

"4d. Gwarantowany zasiłek okresowy ulega zawieszeniu na okres podjęcia zatrudnienia albo pozarolniczej działalności w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.";

3) dodaje się ust. 4e - 4 g w brzmieniu:

"4e. Przywrócenie gwarantowanego zasiłku okresowego następuje na wniosek osoby zainteresowanej złożony w terminie 14 dni od dnia ustania zatrudnienia, jeżeli w dalszym ciągu spełnione są warunki wymienione w art. 31 ust. 4a i ustanie zatrudnienia nastąpiło z przyczyn nie leżących po stronie pracownika. Gwarantowany zasiłek okresowy nie może być przywrócony, jeżeli po ustaniu zatrudnienia osobie uprawnionej będzie przysługiwał zasiłek dla bezrobotnych.

4f. Okres wypłaty gwarantowanego zasiłku okresowego, łącznie z okresem lub okresami jego zawieszenia nie może być dłuższy niż 36 miesięcy.

4g. W przypadku zbiegu uprawnień do gwarantowanego zasiłku okresowego z zasiłkiem stałym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, rentą z tytułu niezdolności do pracy lub wcześniejszą emeryturą, przysługuje jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez zainteresowanego.".

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustawą z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414), gwarantowany zasiłek okresowy nie przysługuje w przypadku podjęcia zatrudnienia albo pozarolniczej działalności w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. W praktyce są to najczęściej sytuacje, w których następuje zatrudnienie na czas określony, w niepełnym wymiarze czasu pracy i za niewielkim wynagrodzeniem. Pracownicy pomocy społecznej stoją więc przed dylematem: czy mobilizować osobę samotnie wychowującą dziecko, uprawnioną do pobierania gwarantowanego zasiłku okresowego, do aktywnego poszukiwania pracy, zmierzającego do podjęcia zatrudnienia. Należy mieć na uwadze fakt, że gwarantowany zasiłek okresowy może być wypłacany przez okres do 3 lat, a jego wysokość przez okres pierwszych 12 miesięcy wynosi aktualnie 333 zł miesięcznie (od września br. - 351 zł miesięcznie). Wynika z tego, że wypłata przyznanego wcześniej gwarantowanego zasiłku okresowego powinna być "zawieszana" na okres wykonywania pracy. Po tym okresie osoba uprawniona miałaby nadal prawo do otrzymywania gwarantowanego zasiłku okresowego.

Pozostałe zmiany stanowią doprecyzowanie przepisów ustawy dotyczących ustalania terminu ustania zatrudnienia oraz procedury przywracania gwarantowanego zasiłku okresowego po ustaniu zatrudnienia. Przewiduje się ponadto regulację mającą stworzyć ochronę dla osób uprawnionych do gwarantowanego zasiłku okresowego w zbiegu ze świadczeniami z pomocy społecznej (zasiłkiem stałym) oraz z ubezpieczenia społecznego (rentą z tytułu niezdolności do pracy oraz wcześniejszą emeryturą).