Druk nr 182

9 stycznia 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

MARSZAŁEK SEJMU

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 41. posiedzeniu w dniu 8 stycznia 1999 r. ustawę - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

(-) Maciej Płażyński


USTAWA

z dnia 8 stycznia 1999 r.

Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego

Art. 1.

1. Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) w zakresie dotyczącym:

1) tworzenia i funkcjonowania sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, sportowych oraz mistrzostwa sportowego - wchodzą w życie z dniem 1 września 1999 r., z zastrzeżeniem ust. 2,

2) tworzenia i funkcjonowania szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, sportowych oraz mistrzostwa sportowego - wchodzą w życie z dniem 1 września 2002 r.,

3) obowiązku szkolnego realizowanego w szkołach, o których mowa w pkt 1 - wchodzą w życie z dniem 1 września 1999 r.,

4) obowiązku nauki realizowanego w szkołach, o których mowa w pkt 2, oraz w formach pozaszkolnych - wchodzą w życie z dniem 1 września 2002 r.

2. Sprawdzian, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w ust. 1, przeprowadza się na zakończenie nauki w sześcioletniej szkole podstawowej, począwszy od 2002 r.

 

Art. 2.

1. Dotychczasowe szkoły podstawowe z dniem 1 września 1999 r. stają się sześcioletnimi szkołami podstawowymi, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1.

2. Gimnazja są tworzone z dniem 1 września 1999 r. Tworzenie gimnazjów w roku szkolnym 1999/ 2000 następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego kuratora oświaty.

3. Szkoły ponadgimnazjalne są tworzone z dniem 1 września 2002 r.

 

Art. 3.

1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

1) sposób i terminy dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów, z uwzględnieniem zasady zapobiegania rozdrobnieniu sieci szkolnej,

2) sposób wprowadzenia poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych i przekształcenia dotychczasowych szkół ponadpodstawowych w szkoły ponadgimnazjalne odpowiednich typów, z uwzględnieniem zasady, że uczniom uczęszczającym do dotychczasowych szkół ponadpodstawowych zapewnia się możliwość ich ukończenia na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury, określi, w drodze rozporządzenia, sposób i terminy wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół artystycznych w szkoły nowego typu i ich funkcjonowanie w systemie oświaty, z uwzględnieniem zasady, że uczniom uczęszczającym do dotychczasowych szkół artystycznych II stopnia, z wyjątkiem szkół baletowych, zapewnia się możliwość ich ukończenia na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.

 

Art. 4.

1. Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie klas I-VI dotychczasowych szkół podstawowych stają się uczniami odpowiednich klas sześcioletniej szkoły podstawowej.

2. Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie, którzy ukończyli klasę szóstą oraz
uczniowie klasy siódmej, którzy nie otrzymali promocji do klasy ósmej, dotychczasowych szkół podstawowych stają się uczniami pierwszej klasy gimnazjum.

3. Świadectwo ukończenia klasy szóstej w roku szkolnym 1998/ 1999 jest równoważne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.

4. Na świadectwach, o których mowa w ust. 3, umieszcza się następującą adnotację: “Świadectwo niniejsze jest równoważne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej”.

5. Świadectwa ukończenia klasy szóstej lub siódmej, posiadane przez osoby, które przed rokiem szkolnym, o którym mowa w ust. 3, nie ukończyły szkoły podstawowej, uprawniają do kontynuowania nauki w gimnazjum odpowiednio w klasie pierwszej lub drugiej.

 

Art. 5.

1. Uczniowie będący w dniu 1 września 1999 r. uczniami klas ósmych dotychczasowych szkół podstawowych kończą te szkoły na dotychczasowych zasadach oraz kontynuują naukę w szkołach ponadpodstawowych i kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed tym dniem.

2. Uczniowie klas ósmych, którzy w roku szkolnym 1999/ 2000 nie otrzymali promocji, stają się uczniami klasy drugiej gimnazjum.

3. Świadectwo ukończenia ośmioklasowej szkoły podstawowej uprawnia od dnia 1 września 2002 r. do kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.

 

Art. 6.

1. Uczniowie będący w dniu 1 września 1999 r. uczniami klas ósmych dotychczasowych szkół podstawowych realizują obowiązek szkolny w tych szkołach, a po ich ukończeniu realizują obowiązek nauki w publicznych lub niepublicznych szkołach ponadpodstawowych albo w formach pozaszkolnych do ukończenia 18 roku życia.

2. Uczniowie, którzy w dniu 1 września 1999 r. ukończyli dotychczasową szkołę podstawową, realizują obowiązek nauki w publicznych lub niepublicznych szkołach ponadpodstawowych albo w formach pozaszkolnych do ukończenia 18 roku życia.

3. Przepis ust. 2 stosuje się również do osób, które przed dniem 1 września 1999 r. ukończyły szkołę podstawową i nie kontynuują nauki, a w dniu 1 września 1999 r. nie ukończyły 18 roku życia.

 

Art. 7.

1. Stanowisko dyrektora nowo tworzonego gimnazjum publicznego może zostać powierzone nauczycielowi wskazanemu przez organ prowadzący bez ogłaszania i przeprowadzania konkursu, jednak na czas nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia
2002 r. Wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora gimnazjum, określają odrębne
przepisy.

2. Przepis art. 36a ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się odpowiednio.

 

Art. 8.

1. Rady gmin, do dnia 15 marca 1999 r., ustalą sieć gimnazjów publicznych prowadzonych przez gminy oraz granice ich obwodów.

2. Organy prowadzące gimnazja publiczne, powierzą do dnia 15 kwietnia 1999 r., stanowiska dyrektorów gimnazjów, z tym że ich objęcie następuje z dniem 1 września 1999 r.

 

Art. 9.

Nauczyciele gimnazjum muszą posiadać kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

 

Art. 10.

Obwód gimnazjum publicznego, prowadzonego przez gminę, może obejmować obszary należące do sąsiadujących gmin, jeżeli gminy te zawrą umowę o współdziałaniu zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Art. 11.

1. Osoby prawne i fizyczne, zamierzające założyć i prowadzić gimnazja publiczne od dnia 1 września 1999 r., powinny złożyć wnioski o udzielenie zezwolenia nie później niż do dnia 31 maja 1999 r.

2. Osoby prawne i fizyczne, zamierzające założyć i prowadzić niepubliczne gimnazja od dnia 1 września 1999 r., powinny złożyć wnioski o wpis do ewidencji nie później niż do dnia 31 maja 1999 r.

3. Gimnazja publiczne i niepubliczne założone z dniem 1 września 1999 r. przez
osoby prawne i fizyczne otrzymują dotacje z budżetu gminy z dniem rozpoczęcia działaln
ości.

 

Art. 12.

1. Nowo utworzone i istniejące w dniu 1 stycznia 1999 r.:

1) niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, dotychczasowe ośmioletnie szkoły podstawowe, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych oraz szkół artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy,

2) niepubliczne dotychczasowe ośmioletnie szkoły podstawowe specjalne i szkoły ponadpodstawowe o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, otrzymują dotacje z budżetu powiatu,

3) szkoły niepubliczne nie posiadające uprawnień szkół publicznych mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu.

2. Szczegółowe zasady udzielania dotacji, o których mowa w ust. 1, określa organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

3. Niepubliczne szkoły artystyczne otrzymują dotacje od ministra właściwego do spraw kultury.

 

Art. 13.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.