Druk nr 197 S

30 marca 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI USTAWODAWCZEJ

KOMISJI GOSPODARKI NARODOWEJ

oraz

KOMISJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

o projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym (druk nr 197)

Senat na 32. posiedzeniu w dniu 18 marca 1999 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej, Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Komisje, na wspólnych posiedzeniach w dniach 24 i 30 marca 1999 r. - po rozpatrzeniu przedstawionego projektu ustawy oraz zgłoszonych w trakcie debaty wniosków senatorów o wprowadzenie poprawek do projektu ustawy:

i wnoszą o przyjęcie załączonego, jednolitego projektu ustawy wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

Jednocześnie komisje przedstawiają wnioski senatorów, które nie zostały przyjęte przez połączone komisje:

Uwaga! Wniosek nr 1 i 15 należy głosować łącznie!

Przyjęcie tych wniosków wyklucza głosowanie nad wnioskami nr 16 i 17!

1) wniosek senatora Mariana Cichosza, poparty przez mniejszość połączonych komisji:

"Art. 1. W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz. 474 i Nr 154, poz. 791, z 1996 r. Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496, Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 106, poz. 675, Nr 121 poz. 769 i 770, oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) w art. 34 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Wynagrodzenia dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców i głównego księgowego nie mogą przekraczać pięciokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i czterokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w przedsiębiorstwie.

4. Jeżeli przedsiębiorstwo na koniec roku obrachunkowego nie osiągnęło zysku netto lub zalega z zobowiązaniami podatkowymi lub w zakresie przekazywania składek ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego pracowników, maksymalne wartości wynagrodzeń, o których mowa w ust.3, obniża się o 50 %.";

2) wniosek senatora Adama Struzika:

"4a. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 40%, a przewodniczącego rady gminy 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 2 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr 3,4 i 5!

3) wniosek senatora Stefana Konarskiego:

"4a. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 40%, a radnego miasta na prawach powiatu 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 3 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  4 i 5!

4) wniosek senatora Jerzego Suchańskiego i senatora Witolda Kowalskiego:

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 4 wyklucza głosowanie nad wnioskiem nr 5!

5) wniosek senatora Marcina Tyrny, senatora Jerzego Adamskiego oraz senatora Mariana Żenkiewicza:

6) wniosek senatora Andrzeja Mazurkiewicza:

"3. Wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może przekroczyć, w odniesieniu do:

    1. marszałka województwa - wynagrodzenia, jakie otrzymuje wojewoda,
    2. innych członków zarządu województwa - 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa,
    3. starosty - 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa,
    4. innych członków zarządu powiatu - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
    5. burmistrza, prezydenta - 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa,
    6. wójta - 0,7 wynagrodzenia marszałka województwa,
    7. innych członków zarządu gminy- 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
    8. pozostałych pracowników samorządowych - 0,5 wynagrodzenia marszałka województwa.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 6 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr 7, 8, 9, 10 i 11!

7) wniosek senatora Stefana Konarskiego:

"3. Wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może przekroczyć, w odniesieniu do:

  1. marszałka województwa - wynagrodzenia wojewody,
  2. innych członków zarządu województwa - 0,7 wynagrodzenia marszałka województwa,
  3. starosty, prezydenta na prawach powiatu - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
  4. innych członków zarządu powiatu, miasta na prawach powiatu - 0,5 wynagrodzenia marszałka województwa,
  5. wójta, burmistrza, prezydenta - 0,4 wynagrodzenia marszałka województwa,
  6. innych członków zarządu gminy - 0,3 wynagrodzenia marszałka województwa.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 7 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  8, 9, 10, 11 i 12!

8) wniosek senatora Stanisława Cieśli:

"3. Łączne wynagrodzenie, bez dodatku za wysługę lat, pracownika samorządowego nie może przekroczyć, w odniesieniu do:

    1. marszałka województwa - wynagrodzenia, jakie otrzymuje wojewoda,
    2. innych członków zarządu województwa - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez trzy i pół,
    3. starosty - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez cztery,
    4. innych członków zarządu powiatu - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez trzy,
    5. wójta - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez dwa i pół,
    6. burmistrza - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez trzy,
    7. prezydenta miasta do 100 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez trzy i pół,
    8. prezydenta miasta od 100 tys. do 300 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez cztery,
    9. prezydenta miasta powyżej 300 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez cztery i pół,
    10. innych członków zarządu gminy - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez dwa i dwie dziesiąte,
    11. pozostałych pracowników samorządowych - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez dwa i dwie dziesiąte.".

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 8 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr 9, 10 i 11!

9) wniosek senatora Stanisława Jarosza:

    • w art. 3, w art.20 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3 Wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może przekroczyć, w odniesieniu do:

    1. marszałka województwa - wynagrodzenia jakie otrzymuje wojewoda,
    2. innych członków zarządu województwa - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
    3. starosty - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
    4. innych członków zarządu powiatu - 0,4 wynagrodzenia marszałka województwa,
    5. prezydenta - 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa,
    6. burmistrza - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
    7. wójta - 0,5 wynagrodzenia marszałka województwa,
    8. innych członków zarządu gminy- 0,5 wynagrodzenia marszałka województwa,
    9. pozostałych pracowników samorządowych - 0,4 wynagrodzenia marszałka województwa.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 9 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  10 i 11!

10) wniosek senatora Jerzego Suchańskiego:

    • w art. 3, w art. 20 w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "średniej prognozowanej płacy w państwowej sferze budżetowej pomnożonej przez 55" zastępuje się wyrazami "0,8 wynagrodzenia marszałka województwa";

11) wniosek senatora senatora Witolda Kowalskiego:

    • w art. 3, w art. 20 w ust. 3 w pkt 3 wyrazy "średniej prognozowanej płacy w państwowej sferze budżetowej pomnożonej przez 60" zastępuje się wyrazami "0,8 wynagrodzenia marszałka województwa";

12) wniosek senatora Jerzego Suchańskiego:

    • w art. 3, w art. 20 w ust. 3 w pkt 3 po wyrazie "starosty" dodaje się wyrazy "(prezydenta miasta na prawach powiatu)';

13) wniosek senator Doroty Czudowskiej:

    • w art. 4, w art. 44 ust. 4a i 4b otrzymują brzmienie:

"4a Wynagrodzenie ustalone w umowie cywilnoprawnej, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć 0,8 wynagrodzenia osoby wykonującej zadania organu założycielskiego zakładu opieki zdrowotnej.

4b. Umowę, o której mowa w ust. 4, można rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia prawa lub postanowień umowy przez osobę zarządzającą zakładem opieki zdrowotnej.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 13 wyklucza głosowanie poprawki nr  14!

14) wniosek senatora Jerzego Pieniążka:

    • w art. 4, w art. 44 ust. 4a otrzymuje brzmienie:

"4a. Wynagrodzenie ustalone w umowie cywilnoprawnej, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć 0,8 wynagrodzenia osoby wykonującej zadania organu założycielskiego zakładu opieki zdrowotnej";

15) wniosek senatora Mariana Cichosza, poprarty przez mniejszość połączonych komisji:

    • w art. 5, art. 16a otrzymuje brzmienie:

"Art. 16a. 1. Wynagrodzenie członka zarządu w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji nie może przekroczyć łącznie sześciokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i czterokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w spółce, do czasu zbycia przez Skarb Państwa ponad połowy akcji.

    1. Jeżeli spółka na koniec roku kalendarzowego nie osiągnęła zysku netto lub zalega z zobowiązaniami podatkowymi, to maksymalne wartości wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, obniża się o 50%.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 15 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  16 i 17!

16) wniosek senatora Stefana Konarskiego:

    • w art. 5, art. 16a otrzymuje brzmienie:

"Art. 16a. Wynagrodzenie członka zarządu w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji nie może przekroczyć sześciokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej i czterokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w spółce, do czasu zbycia przez Skarb Państwa ponad połowy akcji.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 16 wyklucza głosowanie poprawki nr  17!

17) wniosek senatora Stanisława Cieśli:

    • w art. 5, art. 16a otrzymuje brzmienie:

"Art. 16a. Łączne wynagrodzenie bez dodatku za wysługę lat członka zarządu w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji nie może przekroczyć pięciokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej do czasu zbycia przez Skarb Państwa ponad połowy akcji.";

18) wniosek senatora Stanisława Cieśli:

    • w art. 7, art. 83b otrzymuje brzmienie:

"Art. 83b. Łączne wynagrodzenie bez dodatku za wysługę lat członka zarządu Kasy Chorych nie może przekroczyć prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez trzy i pół.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 18 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  19 i 20!

19) wniosek senatora Stanisława Jarosza:

    • w art. 7, w art. 83b wyrazy "prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez 60" zastępuje się wyrazami "0,6 wynagrodzenia marszałka województwa";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 19 wyklucza głosowanie poprawki nr 20!

20) wniosek senatora Stefana Konarskiego:

    • w art. 7, w art. 83b wyrazy "prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez 60" zastępuje się wyrazami "0,4 wynagrodzenia marszałka województwa";

21) wniosek senatora Adama Struzika:

    • w art. 8, w art. 24 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego województwa w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 80%, a przewodniczącego sejmiku 100% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 21 wyklucza głosowanie nad wnioskami nr  22 i 23!

22) wniosek senatora Jerzego Adamskiego:

    • w art. 8, w art. 24 w ust. 5 wyrazy "60 % prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej" zastępuje się wyrazami "80% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 22 wyklucza głosowanie poprawki nr 23!

23) wniosek senatora Mariana Żenkiewicza

    • w art. 8, w art. 24 w ust. 5 wyrazy "60% prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej" zastępuje się wyrazami "40% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej" ;

24) wniosek senatora Adam Struzika:

    • w art. 9, w art. 21 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego powiatu w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 60%, a przewodniczącego rady powiatu 80% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.";

 

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 24 wyklucza głosowanie poprawki nr  25

25) wniosek senatora Marcina Tyrny, senatora Jerzego Suchańskiego, senatora Jerzego Adamskiego oraz senatora Witolda Kowalskiego:

    • w art. 9, w art. 21 w ust. 5 wyrazy "60% prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej" zastępuje się wyrazami "60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej";

26) wniosek senatora Adama Struzika:

    • po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:

"Art. 9a. Wynagrodzenie kierownika jednostki, dla której jednostka samorządu terytorialnego jest organem właścicielskim lub założycielskim, nie może przekroczyć:

    1. 0,9 wynagrodzenia marszałka województwa - w przypadku jednostek wojewódzkich,
    2. 0,7 wynagrodzenia marszałka województwa - w przypadku jednostek powiatowych,
    3. 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa - w przypadku jednostek gminnych.";

27) wniosek senatora Adama Struzika:

    • art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Art. 10. Do dnia 31 czerwca 1999 r. pracodawcy wypowiedzą warunki płacy oraz umowy o zarządzanie niezgodne z ustawą .";

Uwaga! Przyjęcie wniosku nr 27 wyklucza głosowanie poprawki nr 28!

28) wniosek senatora Adama Struzika:

    • w art. 10 po wyrazie "umowy" dodaje się wyraz "i kontrakty".

Przewodniczący

Przewodniczący Komisji

Komisji Ustawodawczej

Gospodarki Narodowej

(-) Piotr Andrzejewski

(-) Kazimierz Kleina

Przewodniczący Komisji

Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

(-) Mieczysław Janowski

p r o j e k t

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa

i ustawy o samorządzie powiatowym

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym.

Jednocześnie upoważnia senatora Andrzeja Chronowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

projekt

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o gospodarce komunalnej, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym

Art. 1

W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz. 474 i Nr 154, poz. 791, z 1996 r. Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496, Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 106, poz. 675 Nr 121 poz. 769 i 770 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) dodaje się art. 32a w brzmieniu:

"Art. 32a. Miesięczne wynagrodzenie dyrektora przedsiębiorstwa państwowego nie może przekroczyć sumy dwóch wartości: średniej płacy w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale pomnożonej przez 10 i pięciokrotności średniej płacy w przedsiębiorstwie w poprzednim kwartale.".

Art. 2.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126 ) w art. 25 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 50% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej.

4b. Radnemu będącemu etatowym członkiem zarządu diety nie przysługują.".

Art. 3.

W ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 i Nr 43, poz. 253, z 1994 r. Nr 98, poz. 471, z 1997 r. Nr 9, poz. 43 i Nr 28, poz. 153 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126) w art. 20 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Roczne przychody ze stosunku pracy, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą przekroczyć, w odniesieniu do:

    1. marszałka województwa - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 70,
    2. innych członków zarządu województwa - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 55,
    3. starosty - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 60,
    4. prezydenta miasta stołecznego Warszawy - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 70,
    5. prezydenta miasta liczącego ponad 300 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 65,
    6. prezydenta miasta liczącego od 100 tys. do 300 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 60,
    7. prezydenta miasta liczącego do 100 tys. mieszkańców - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 55,
    8. innych członków zarządu powiatu (miasta na prawach powiatu) - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 45,
    9. wójta (burmistrza) - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 50,
    10. innych członków zarządu gminy - prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 40.

4. Wynagrodzenia pracowników samorządowych są ustalane z uwzględnieniem stanu finansowego jednostki samorządu terytorialnego.".

Art. 4.

W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz.408, z 1992 r. Nr 63, poz. 31, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, Nr 141, poz. 692, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115) w art. 44 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Wynagrodzenie ustalone w umowie cywilnoprawnej, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej pomnożonego przez 60.

4b. Umowę, o której mowa w ust. 4, można rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia prawa lub postanowień umowy przez osobę zarządzającą zakładem opieki zdrowotnej.".

 

Art. 5.

W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561, Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121, poz. 770, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) dodaje się art. 16a w brzmieniu:

"Art. 16a. Miesięczne wynagrodzenie z tytułu wykonywania funkcji członka zarządu w spółce, powstałej w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, do czasu zbycia przez Skarb Państwa ponad połowy akcji nie może przekroczyć sumy dwóch wartości: średniej płacy w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale pomnożonej przez 10 i pięciokrotności średniej płacy w spółce w poprzednim kwartale.".

Art. 6.

W ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 121, poz. 770 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) dodaje się art. 9a w brzmieniu:

"Art. 9a. Miesięczne wynagrodzenie z tytułu wykonywania funkcji członka zarządu w spółce z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, do czasu zbycia przez tę jednostkę ponad połowy udziałów lub akcji nie może przekroczyć sumy dwóch wartości: średniej płacy w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale pomnożonej przez 10 i pięciokrotności średniej płacy w spółce w poprzednim kwartale.".

Art. 7

W ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153, Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116) dodaje się art. 83b w brzmieniu:

"Art. 83b. Roczne przychody ze stosunku pracy, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwane przez członka zarządu Kasy Chorych nie mogą przekroczyć prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pomnożonego przez 60.".

Art. 8.

W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126) w art. 24:

1) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego województwa w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.";

2) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Radnemu będącemu etatowym członkiem zarządu diety nie przysługują.".

Art. 9.

W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578, Nr 155, poz. 1014) w art. 21:

1) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego powiatu (miasta na prawach powiatu) w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej.";

2) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Radnemu będącemu etatowym członkiem zarządu diety nie przysługują.".

Art. 10.

W ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy właściwe organy są obowiązane wypowiedzieć niezgodne z nią warunki płacy oraz umowy inne niż umowy o pracę.

Art. 11.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

U Z A S A D N I E N I E

Celem proponowanej ustawy jest wprowadzenie zasady, że wysokość wynagrodzenia pracowników samorządów, zarządów kas chorych i zakładów opieki zdrowotnej, zarządów spółek Skarbu Państwa i komunalnych oraz przedsiębiorstw państwowych będzie uzależniona od średniej krajowej płacy lub płacy w administracji rządowej.

Po ukształtowaniu się władz samorządowych po wyborach w 1998 roku pojawiły się - słuszne zdaniem projektodawców - głosy opowiadające się za ograniczeniem płac w administracji samorządowej. Kontrowersyjne - także w odczuciu społecznym - wydaje się określanie płac pracowników samorządowych bez odnoszenia się do średniego wynagrodzenia w kraju oraz wynagrodzenia Prezydenta RP, Premiera, ministrów czy wojewodów. Bulwersujące jest bowiem ustalenie płacy np. prezydenta miasta powyżej płacy prezydenta RP. Jednym z argumentów za wprowadzeniem regulacji płac ustawą jest fakt, iż wynagrodzenia parlamentarzystów zostały określone również przepisami ustawy. Rozwiązanie to sprawdziło się w praktyce. Dlatego za stosowne uważamy wprowadzenie systemowego rozwiązania, które nie będzie budziło kontrowersji przy okazji zmian wynagrodzeń.

Mamy zatem w proponowanej ustawie do czynienia z regulacją zarobków osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji samorządowej, kas chorych, zakładów opieki zdrowotnej podmiotów gospodarczych stanowiących własność publiczną. Regulacja ta wydaje się być zgodna z oczekiwaniami społecznymi i jest także podyktowana względami ekonomicznymi w związku z problemami finansowymi samorządów i kas chorych.

Jest to także rozwiązanie, które wydaje się być konieczne ze względu na sygnały o nadmiernych wynagrodzeniach w wymienionych wyżej strukturach.

Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem przejściowym, mającym rozwiązać problem ustalania wynagrodzeń w tych sferach na kilka-kilkanaście lat ze względu na olbrzymie dysproporcje pomiędzy średnimi zarobkami w kraju a wynagrodzeniami na wspomnianych stanowiskach kierowniczych.

Wprowadzenie proponowanej ustawy nie pociąga za sobą żadnych obciążeń dla budżetu państwa.