Druk nr 507

27 października 2000 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

MARSZAŁEK SEJMU

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 89. posiedzeniu w dniu 26 października 2000 r. ustawę o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Z poważaniem

(-) Maciej Płażyński


USTAWA

z dnia 26 października 2000 r.

o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa
oraz
urbanistów

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1.

Ustawa o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów określa organizację i zadania samorządów zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów zrzeszonych w izbach samorządów zawodowych oraz prawa i obowiązki członków izb.

Art. 2.

1. Wykonywanie zawodu architekta polega na współtworzeniu kultury przez projektowanie obiektów architektonicznych i ich realizację, nadzorze nad procesem ich powstawania oraz na edukacji architektonicznej.

2. Wykonywanie zawodu inżyniera budownictwa polega na projektowaniu obiektów budowlanych, ich realizacji, nadzorze nad procesem ich powstawania, utrzymaniu tych obiektów oraz na edukacji w tym zakresie.

3. Wykonywanie zawodu urbanisty polega na projektowaniu zagospodarowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej, zgodnie z wymaganiami ładu przestrzennego, ochrony wartości architektonicznych i krajobrazowych, z wymaganiami ochrony środowiska, racjonalności struktur osadniczych i sieci infrastruktury oraz na edukacji w tym zakresie.

Art. 3.

Samorządy zawodowe architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, zwane dalej "samorządami zawodowymi", tworzą członkowie zrzeszeni w izbach architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Art. 4.

Samorządy zawodowe są niezależne w wykonywaniu swych zadań i podlegają tylko przepisom prawa.

Art. 5.

1. Izby architektów zrzeszają osoby, które:

1) posiadają uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1, w zakresie określonym w art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 41, poz. 412, Nr 49, poz. 483 i Nr 62, poz. 682), zwanej dalej "ustawą - Prawo budowlane",

2) posiadają uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania uzyskane przed dniem wejścia w życie ustawy - Prawo budowlane,

2. Izby inżynierów budownictwa zrzeszają osoby, które:

1) posiadają uprawnienia budowlane, w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2-5 ustawy - Prawo budowlane,

2) posiadają uprawnienia budowlane w specjalności, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1, ustawy - Prawo budowlane, w zakresie określonym w art. 14 ust. 3 pkt 2-4, ustawy - Prawo budowlane,

3) posiadają uprawnienia budowlane w zakresie odpowiadającym zakresowi specjalności, o których mowa w pkt 1 i 2, uzyskane przed dniem wejścia w życie ustawy - Prawo budowlane.

3. Izby urbanistów zrzeszają osoby, które:

1) posiadają uprawnienia urbanistyczne, o których mowa w art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15, poz. 139 i Nr 41, poz. 412), zwanej dalej "ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym",

2) posiadają uprawnienia do projektowania w planowaniu przestrzennym, o których mowa w ustawie z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 99, Nr 34, poz. 178 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 87, poz. 505 oraz z 1993 r. nr 47, poz. 212 ).

3) posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych o kierunkach architektura i urbanistyka oraz gospodarka przestrzenna, a także doświadczenie zawodowe zdobyte w czasie dwuletniej pracy związanej z gospodarką przestrzenną,

4) posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych innych niż określone w pkt 3, które w obowiązującym programie nauczania realizują zagadnienia związane z architekturą i urbanistyką lub gospodarką przestrzenną w wymiarze co najmniej 90 godzin uzupełnionych studiami podyplomowymi w zakresie planowania przestrzennego, urbanistyki lub gospodarki przestrzennej, a także doświadczenie zawodowe zdobyte w czasie trzyletniej pracy związanej z gospodarką przestrzenną,

5) posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych, innych niż określone w pkt 3 i 4, uzupełnionych studiami podyplomowymi w zakresie planowania przestrzennego, urbanistyki lub gospodarki przestrzennej, mają doświadczenie zawodowe zdobyte w czasie trzyletniej pracy związanej z gospodarką przestrzenną, a także złożyły egzamin ze znajomości przepisów prawnych dotyczących gospodarki przestrzennej oraz praktycznego zastosowania wiedzy w zakresie urbanistyki,

6) są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, oraz:

a) posiadają prawo do projektowania zagospodarowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej,

b) ukończyły studia wyższe uznane w Polsce za równorzędne na kierunkach architektura i urbanistyka oraz gospodarka przestrzenna, trwające co najmniej 4 lata,

c) odbyły dwuletnią praktykę przy projektowaniu zagospodarowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej.

4. Umowa międzynarodowa, zawarta na zasadzie wzajemności, może określić inny tryb zrzeszania osób w izbie urbanistów.

Art. 6.

1. Prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz samodzielnego projektowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej lub kierowania zespołem prowadzącym takie projektowanie, przysługuje wyłącznie osobom wpisanym na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.

2.Członek izby samorządu zawodowego podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.

Art. 7.

1. Izby architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, zwane dalej "izbami", mają osobowość prawną.

2. Izby mogą prowadzić działalność gospodarczą, z wyłączeniem działalności polegającej na wykonywaniu usług w zakresie obsługi inwestycyjnej, projektowania architektonicznego, konstrukcyjno-budowlanego lub urbanistycznego, robót budowlanych oraz rzeczoznawstwa budowlanego.

3. Działalność izb określają ich statuty.

Art. 8.

Do zadań samorządów zawodowych należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków izb,

2) reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,

3) ustalanie zasad etyki zawodowej i nadzór nad jej przestrzeganiem,

4) nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5, ustawy - Prawo budowlane, zwanych dalej "uprawnieniami budowlanymi", uznawanie kwalifikacji zawodowych cudzoziemców oraz nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

5) współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,

6) opiniowanie programów kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,

7) współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów,

8) zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego,

9) prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządów zawodowych,

10) opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego,

11) organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,

12) prowadzenie list członków samorządów zawodowych.

Art. 9.

1. Jednostkami organizacyjnymi samorządów zawodowych są:

1) Krajowa Izba Architektów, Krajowa Izba Inżynierów Budownictwa oraz Krajowa Izba Urbanistów, zwane dalej "Krajowymi Izbami",

2) okręgowe izby architektów, okręgowe izby inżynierów budownictwa oraz okręgowe izby urbanistów, zwane dalej "okręgowymi izbami".

2. Okręgowe izby tworzą ich członkowie, których przynależność powstaje z chwilą uzyskania wpisu na listę członków okręgowej izby, właściwej według miejsca zamieszkania.

Art. 10.

1. Siedzibą Krajowych Izb jest miasto stołeczne Warszawa.

2. Obszary działania okręgowych izb oraz ich siedziby ustalają właściwe Krajowe Izby, uwzględniając podział terytorialny państwa.

Art. 11.

1. Do postępowania w sprawach indywidualnych uregulowanych w ustawie, z wyjątkiem spraw dyscyplinarnych, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Rozstrzygnięcia organów w sprawach indywidualnych podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego organu.

Art. 12.

1. Uchwały organów samorządów zawodowych są przesyłane odpowiednio ministrowi właściwemu do spraw architektury i budownictwa lub ministrowi właściwemu do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w terminie 14 dni od dnia ich podjęcia.

2. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa lub minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej mogą zaskarżyć, w terminie 30 dni od dnia otrzymania, uchwały organów okręgowych izb do właściwych organów Krajowych Izb, a uchwały organów Krajowych Izb do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

3. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa lub minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej może zwrócić się do właściwego Krajowego Zjazdu lub właściwej Krajowej Rady o podjęcie uchwały w określonej sprawie należącej do właściwości samorządu. Uchwała Krajowej Rady powinna być podjęta w terminie dwóch miesięcy, a uchwała Krajowego Zjazdu na najbliższym Zjeździe.

Art. 13.

1. Członek samorządu zawodowego ma czynne i bierne prawo wyborcze.

2. Członek samorządu zawodowego, którego interes prawny został naruszony uchwałą okręgowej izby, może tę uchwałę zaskarżyć do właściwych organów Krajowej Izby, a uchwałę Krajowej Izby do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Rozdział 2

Okręgowe izby

Art. 14.

1. Organami okręgowych izb są:

1) okręgowy zjazd izby,

2) okręgowa rada izby,

3) okręgowa komisja rewizyjna,

4) okręgowa komisja kwalifikacyjna,

5) okręgowy sąd dyscyplinarny,

6) okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej.

2. Kadencja organów okręgowych izb trwa 4 lata.

Art. 15.

1. Okręgowy zjazd izby jest najwyższym organem okręgowej izby.

2. Okręgowy zjazd izby stanowią członkowie okręgowej izby.

3. Jeżeli liczba członków okręgowej izby przekracza 200 osób, okręgowy zjazd izby stanowią delegaci wybrani w obwodach wyborczych.

4. Mandat delegata na okręgowy zjazd trwa przez okres kadencji organów okręgowej izby.

5. W okręgowym zjeździe izby mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie organów izby nie będący delegatami.

Art. 16.

1. Okręgowy zjazd izby zwoływany przez okręgową radę izby odbywa się jako sprawozdawczy co najmniej raz w roku, a jako zjazd sprawozdawczo-wyborczy co 4 lata.

2. Nadzwyczajny okręgowy zjazd izby zwołuje okręgowa rada izby z własnej inicjatywy lub na wniosek Krajowej Izby, okręgowej komisji rewizyjnej, albo co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków okręgowej izby.

3.Nadzwyczajny okręgowy zjazd izby zwołuje się w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu wniosku o zwołanie zjazdu.

Art. 17.

1. Uchwały okręgowego zjazdu izby są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków lub delegatów na okręgowy zjazd izby.

2. Wybory do organów okręgowych izb odbywają się w głosowaniu tajnym.

Art. 18.

Okręgowy zjazd izby:

1) ustala zasady gospodarki finansowej okręgowej izby oraz uchwala budżet okręgowej izby,

2) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania z działalności okręgowej rady izby, okręgowej komisji rewizyjnej, okręgowej komisji kwalifikacyjnej, okręgowego sądu dyscyplinarnego i okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej,

3) udziela absolutorium okręgowej radzie izby,

4) ustala liczbę członków organów oraz szczegółowe zasady organizacji organów okręgowej izby i tryb ich działania,

5) wybiera przewodniczących i członków organów okręgowej izby, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 - 5, oraz okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej,

6) wybiera delegatów na Krajowy Zjazd Izby,

7) odwołuje członków organów izby przed upływem kadencji,

8) podejmuje uchwały w innych sprawach objętych zakresem działania izby.

Art. 19.

1. Okręgowa rada izby wykonuje zadania samorządu zawodowego na obszarze działania izby, w okresie między zjazdami, w szczególności:

1) kieruje działalnością okręgowej izby,

2) wykonuje uchwały okręgowego zjazdu izby,

3) dokonuje podziału obszaru działania okręgowej izby na obwody wyborcze i ustala liczbę delegatów na okręgowy zjazd,

4) sporządza sprawozdania z wykonania budżetu,

5) składa okręgowemu zjazdowi izby oraz Krajowej Radzie Izby sprawozdania ze swej działalności,

6) wykonuje zadania zlecone przez Krajową Izbę,

7) reprezentuje samorząd zawodowy przed organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz właściwymi stowarzyszeniami zawodowymi,

8) prowadzi listę członków okręgowej izby,

9) występuje do okręgowego sądu dyscyplinarnego o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego oraz prowadzi sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej,

10) prowadzi rejestr ukaranych z tytułu odpowiedzialności dyscyplinarnej członków okręgowej izby.

2. Okręgowa rada izby podejmuje uchwałę w sprawie wpisu na listę członków okręgowej izby oraz skreślenia z listy lub zawieszenia w prawach członka.

3. Uchwała rady okręgowej izby w sprawie wpisu na listę członków powinna być podjęta w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wpis.

4. Od uchwały, o której mowa w ust. 2, służy odwołanie do Krajowej Rady Izby w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały.

5. Od uchwały odmawiającej wpisu na listę członków oraz w wypadku nie podjęcia uchwały przez radę okręgową izby w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wpis lub nie podjęcia uchwały przez Krajową Radę Izby w ciągu 2 miesięcy od dnia doręczenia odwołania, wnioskodawcy służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Art. 20.

1. Okręgowa rada izby urbanistów zawiadamia w terminie 30 dni Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast o każdej uchwale o wpisie na listę członków
izby albo o odmowie wpisu.

2. Wpis na listę członków izby uważa się za dokonany, jeżeli Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast nie sprzeciwi się wpisowi w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały wraz z aktami osobowymi wpisanego. Sprzeciw wymaga uzasadnienia.

3. Sprzeciw, o którym mowa w ust. 2, może być zaskarżony przez zainteresowanego lub okręgową radę izby do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od daty doręczenia sprzeciwu.

Art. 21.

1. W skład prezydium okręgowej rady izby wchodzą przewodniczący oraz wybrani przez okręgową radę spośród jej członków: zastępcy przewodniczącego, sekretarz, skarbnik i członkowie.

2. Prezydium okręgowej rady izby reprezentuje okręgową radę na zewnątrz i działa w jej imieniu w sprawach określonych regulaminem rady.

3. Oświadczenia woli w imieniu okręgowej rady izby, składają co najmniej dwaj członkowie prezydium, w tym przewodniczący lub zastępca.

Art. 22.

W posiedzeniach okręgowej rady izby i prezydium mogą brać udział z głosem doradczym:

1) przewodniczący:

a) okręgowej komisji rewizyjnej,

b) okręgowej komisji kwalifikacyjnej,

c) okręgowego sądu dyscyplinarnego,

2) okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej,

3) inne zaproszone osoby, a w szczególności przedstawiciele stowarzyszeń zawodowych.

Art. 23.

Okręgowa komisja rewizyjna:

1) kontroluje działalność statutową, finansową i gospodarczą okręgowej izby,

2) składa sprawozdania okręgowemu zjazdowi izby i Krajowej Komisji Rewizyjnej,

3) występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium okręgowej radzie izby,

Art. 24.

1. Okręgowa komisja kwalifikacyjna:

1) prowadzi postępowania kwalifikacyjne w sprawach nadawania uprawnień budowlanych, zwane dalej "postępowaniami kwalifikacyjnymi",

2) przeprowadza egzamin w sprawach nadawania uprawnień budowlanych i wydaje decyzje o nadaniu tych uprawnień,

3) przeprowadza egzamin oraz stwierdza, w drodze uchwały, z zastrzeżeniem art. 33 pkt 8, kwalifikacje osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4,

4) przesyła decyzje o nadaniu uprawnień budowlanych do okręgowej izby oraz do centralnego rejestru, o którym mowa w art. 88a pkt 3 lit. a ustawy - Prawo budowlane, z uwzględnieniem art. 58,

5) prowadzi rejestr osób, którym nadała uprawnienia budowlane,

6) dokonuje, co najmniej raz w roku, analizy przeprowadzonych postępowań kwalifikacyjnych,

7) sporządza opinie dla okręgowego sądu dyscyplinarnego w sprawach z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków okręgowej izby,

8) składa sprawozdanie ze swej działalności okręgowemu zjazdowi izby i Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej.

2. Od decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przysługuje odwołanie do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

3. Zainteresowany może zaskarżyć uchwałę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

Art. 25.

1. Okręgowy sąd dyscyplinarny rozpatruje sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej, określonej w ustawie - Prawo budowlane oraz sprawy dyscyplinarne członków okręgowej izby wniesione przez okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lub okręgową radę izby.

2. Okręgowy sąd dyscyplinarny orzeka w składzie trzyosobowym.

3. Okręgowy sąd dyscyplinarny orzeka o zatarciu kary, o której mowa w art. 101 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane.

4. Okręgowy sąd dyscyplinarny dokonuje, co najmniej raz w roku, analizy przeprowadzonych postępowań w sprawach odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa i dyscyplinarnej członków izby oraz składa okręgowemu zjazdowi izby i Krajowemu Sądowi Dyscyplinarnemu roczne i kadencyjne sprawozdania ze swej działalności.

Art. 26.

Okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej:

1) prowadzi postępowanie wyjaśniające oraz sprawuje funkcje oskarżyciela w sprawach z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa i dyscyplinarnej członków okręgowej izby,

2) składa odwołania od orzeczeń okręgowego sądu dyscyplinarnego w sprawach, o których mowa w pkt 1, do Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej, a od orzeczeń Krajowego Sądu Dyscyplinarnego do Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa.

3) składa okręgowemu zjazdowi izby i Krajowemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 6, roczne i kadencyjne sprawozdania ze swej działalności.

Rozdział 3

Krajowe Izby

Art. 27.

Najwyższymi jednostkami samorządów zawodowych są Krajowe Izby.

Art. 28.

1. Organami Krajowych Izb są:

1) Krajowy Zjazd Izby,

2) Krajowa Rada Izby,

3) Krajowa Komisja Rewizyjna,

4) Krajowa Komisja Kwalifikacyjna,

5) Krajowy Sąd Dyscyplinarny,

6) Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej.

2. Kadencja organów Krajowych Izb trwa 4 lata.

Art. 29.

1. Krajowy Zjazd Izb jest najwyższym organem Krajowej Izby.

2. Krajowy Zjazd Izby stanowią delegaci wybrani przez okręgowe zjazdy okręgowych izb.

3. W Krajowym Zjeździe Izb biorą udział z głosem doradczym, nie będący delegatami członkowie ustępujących organów Krajowej Izby, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2-6.

4. Krajowa Rada Izby określa zasady ustalania liczby delegatów z okręgowych izb, na Krajowy Zjazd Izby.

5. Krajowa Rada Izby zwołuje Krajowy Zjazd Izby, co najmniej raz w roku jako sprawozdawczy, a co 4 lata jako sprawozdawczo-wyborczy.

6. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Izby zwołuje Krajowa Rada Izby z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwej Krajowej Komisji Rewizyjnej, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków właściwych okręgowych rad izb, co najmniej 1/5 wszystkich członków właściwych okręgowych izb, albo ministra właściwego do spraw architektury i budownictwa dla izb architektów i inżynierów budownictwa lub ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej dla izby urbanistów.

7. Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Izby powinien być zwołany w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu wniosku o zwołanie zjazdu.

Art. 30.

1. Uchwały Krajowego Zjazdu Izby są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby delegatów na Krajowy Zjazd Izby.

2. Wybory do organów Krajowej Izby odbywają się w głosowaniu tajnym.

3. Krajowy Zjazd może uchwalić tajność obrad na wniosek co najmniej 1/3 delegatów Krajowego Zjazdu Izby.

Art. 31.

Krajowy Zjazd Izby:

1) ustala liczbę członków organów Krajowej Izby,

2) wybiera Prezesa i członków Krajowej Rady Izby,

3) wybiera przewodniczącego i członków organów Krajowej Izby, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 - 5, oraz Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej,

4) ustala zasady gospodarki finansowej Krajowej Izby oraz uchwala jej budżet,

5) uchwala statut i regulaminy określające organizację organów izb i tryb ich działania,

6) uchwala regulamin wyborów do organów izb,

7) ustala wysokość i sposób uiszczania składek członkowskich i innych opłat na rzecz izb oraz zasady ich podziału,

8) ustala zasady prowadzenia listy członków izb,

9) udziela absolutorium Krajowej Radzie Izby,

10) uchwala w porozumieniu ze stowarzyszeniami zawodowymi zasady etyki zawodowej,

11) ustala program działania samorządu zawodowego,

12) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania z działalności Krajowej Rady Izby, Krajowej Komisji Rewizyjnej, Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej, Krajowego Sądu Dyscyplinarnego i Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.

Art. 32.

1. W skład Krajowej Rady Izby wchodzą Prezes i członkowie wybrani przez Krajowy Zjazd Izby.

2. Prezydium Krajowej Rady Izby stanowią Prezes i wybrani przez Krajową Radę Izby wiceprezesi, sekretarz, skarbnik i członkowie.

3. Prezydium Krajowej Rady Izby działa w imieniu Krajowej Rady Izby w sprawach określonych regulaminem Rady.

4. Oświadczenia woli w imieniu Krajowej Rady Izby składają przynajmniej dwaj członkowie prezydium, w tym Prezes lub Wiceprezes.

Art. 33.

Krajowa Rada Izby kieruje działalnością samorządu zawodowego między Krajowymi Zjazdami, a w szczególności:

1) wykonuje uchwały Krajowego Zjazdu Izby,

2) koordynuje i nadzoruje działalność okręgowych rad izb,

3) reprezentuje członków izby,

4) wspiera podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków izb,

5) opracowuje regulamin wyborów do organów izb,

6) uchwala regulamin postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania uprawnień budowlanych i tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

7) uchwala regulamin określający sposób i tryb przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5, rodzaje prac związanych z gospodarką przestrzenną i sposób dokumentowania przygotowania zawodowego osób ubiegających się o przynależność do izby urbanistów,

8) podejmuje uchwały potwierdzające kwalifikacje osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 i ust. 4, i zobowiązuje okręgową izbę urbanistów wskazaną przez zainteresowanego do dokonania wpisu na listę członków,

9) wydaje, po przeprowadzeniu postępowania weryfikacyjnego, decyzję w sprawie uprawnień budowlanych, w stosunku do osób, o których mowa w art. 12a ustawy - Prawo budowlane, a w wypadku nadania uprawnień budowlanych - zobowiązuje okręgową izbę, wskazaną przez zainteresowanego, do dokonania wpisu na listę członków,

10) dokonuje kontroli w zakresie zgodności z prawem uchwał okręgowych rad izb,

11) opiniuje akty prawne w sprawach związanych z procesem budowlanym lub zagospodarowaniem przestrzennym,

12) opiniuje programy kształcenia zawodowego,

13) składa sprawozdanie ze swej działalności Krajowemu Zjazdowi Izby,

14) reprezentuje samorząd wobec organów władzy publicznej oraz organizacji społecznych, zawodowych, samorządowych i innych,

15) prowadzi bieżące sprawy Krajowej Izby,

16) uchyla uchwały okręgowych rad izb sprzeczne z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy,

17) zobowiązuje okręgową radę izby do podjęcia uchwały w określonej sprawie należącej do zakresu działania tej rady, w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały Krajowej Rady Izby, niepodjęcie przez okręgową radę izby w powyższym terminie stosownej uchwały, upoważnia do jej podjęcia Krajową Radę Izby,

18) przedstawia odpowiednio ministrowi właściwemu do spraw architektury i budownictwa lub ministrowi właściwemu do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej coroczne informacje o działalności Krajowej Izby,

19) ustala wzory pieczęci organów samorządu zawodowego.

Art. 34.

W posiedzeniach Krajowej Rady Izby i jej prezydium mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym przewodniczący: Krajowej Komisji Rewizyjnej, Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej, Krajowego Sądu Dyscyplinarnego, okręgowych rad izb, Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej, przedstawiciel ministra właściwego do spraw architektury i budownictwa lub ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej i inne zaproszone osoby.

Art. 35.

1. Krajowa Komisja Rewizyjna:

1) kontroluje statutową, finansową i gospodarczą działalność Krajowej Izby,

2) przedstawia sprawozdanie z działalności kontrolnej Krajowemu Zjazdowi Izby,

3) sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych komisji rewizyjnych,

4) występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium Krajowej Radzie Izby.

2. Krajowa Komisja Rewizyjna uchyla uchwały okręgowych komisji rewizyjnych sprzeczne z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.

Art. 36.

1. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna w szczególności:

1) prowadzi postępowanie odwoławcze i wydaje decyzje w drugiej instancji w sprawach, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3,

2) prowadzi postępowanie i wydaje w pierwszej instancji decyzje w sprawach uprawnień budowlanych, w postępowaniach nadzwyczajnych uregulowanych w rozdziale 12 i 13 działu II Kodeksu postępowania administracyjnego,

3) opracowuje zestawy pytań egzaminacyjnych,

4) wydaje decyzje w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego, o których mowa w art. 15 ust. 2, ustawy - Prawo budowlane,

5) dokonuje, co najmniej raz do roku, analizy przeprowadzonych postępowań kwalifikacyjnych w sprawach nadawania uprawnień budowlanych i rzeczoznawstwa budowlanego,

6) sporządza opinie dla Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w sprawach z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa,

7) składa Krajowemu Zjazdowi Izby sprawozdanie ze swej działalności,

8) sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych komisji kwalifikacyjnych

2. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna uchyla uchwały okręgowych komisji kwalifikacyjnych sprzeczne z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.

3. Decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest decyzją ostateczną, od której przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od daty otrzymania.

Art. 37.

1. Krajowy Sąd Dyscyplinarny:

1) rozpatruje odwołania od orzeczeń okręgowych sądów dyscyplinarnych,

2) rozpatruje jako sąd pierwszej instancji sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa i dyscyplinarnej członków organów Krajowej Izby i okręgowych izb,

3) dokonuje, co najmniej raz do roku, analizy postępowań z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa i dyscyplinarnej,

4) składa Krajowemu Zjazdowi Izby coroczne sprawozdanie ze swej działalności,

5) sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych sądów dyscyplinarnych,

6) uchyla uchwały okręgowych sądów dyscyplinarnych sprzeczne z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie niniejszej ustawy,

2. Krajowy Sąd Dyscyplinarny orzeka w składzie trzyosobowym jako sąd pierwszej instancji i pięcioosobowym jako sąd odwoławczy.

Art. 38.

Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej:

1) prowadzi postępowanie wyjaśniające oraz sprawuje funkcje oskarżyciela w sprawach z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa i dyscyplinarnej członków organów Krajowej Izby,

2) składa odwołania od orzeczeń Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w sprawach, o których mowa w pkt 1, do Sądu Najwyższego w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej lub skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa,

3) sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych rzeczników odpowiedzialności zawodowej członków izb architektów oraz inżynierów budownictwa ze swej działalności,

4) składa Krajowemu Zjazdowi Izby roczne i kadencyjne sprawozdanie, ze swej działalności.

Rozdział 4

Członkostwo w okręgowych izbach

Art. 39.

1. Skreślenie z listy członków okręgowych izb następuje w wypadku:

1) wniosku członka,

2) orzeczenia o stwierdzeniu utraty uprawnień budowlanych,

3) orzeczenia kary, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 4,

4) śmierci członka.

2. Skreślenie z listy członków okręgowych izb może nastąpić także w wypadku nieuiszczania składek członkowskich przez okres 1 roku.

3. Zawieszenie w prawach członka izby następuje w wypadku:

1) orzeczenia kary, o której mowa w art. 96 ust. 1pkt 2 ustawy - Prawo budowlane,

2) prawomocnego orzeczenia kary dyscyplinarnej o zawieszeniu w prawach członka izby,

3) nieuiszczania składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,

4) wniosku członka izby, który czasowo zaprzestał wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie lub czynności urbanisty.

Art. 40.

Osoby, o których mowa w art. 12a ustawy - Prawo budowlane, oraz w art. 5 ust. 3 pkt 6 i ust. 4 ustawy, podlegają na ich wniosek wpisowi na listę członków wskazanej przez nich okręgowej izby i podlegają przepisom ustawy.

Art. 41.

Członek izby ma prawo:

1) korzystać z pomocy prawnej, w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz zapewnienia właściwych warunków wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie lub czynności urbanisty,

2) korzystać z ochrony i pomocy prawnej izby,

3) korzystać z działalności samopomocowej.

Art. 42.

1. Członkowi izby ukaranemu w trybie odpowiedzialności zawodowej izb architektów oraz inżynierów budownictwa lub dyscyplinarnej, do czasu zatarcia kary zawieszenia w prawach członka, nie przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.

2. Członek izby, o którym mowa w ust. 1, nie może pełnić funkcji w organach izby, a jego mandat w tych organach wygasa.

3. Zawieszenie w prawach członka izby powoduje zakaz wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, o których mowa w art. 14 ust. 1-5 ustawy - Prawo budowlane, na okres zawieszenia.

Art. 43.

Członek izby jest obowiązany:

1) przestrzegać obowiązujących przepisów oraz zasad wiedzy technicznej lub urbanistycznej,

2) przestrzegać zasad etyki zawodowej,

3) stosować się do uchwał organów izby,

4) regularnie opłacać składki członkowskie.

Art. 44.

Członek organów izby pełni swoje funkcje społecznie, chyba że Zjazd Krajowej Izby, w drodze uchwały, postanowi inaczej.

Rozdział 5

Odpowiedzialność dyscyplinarna

Art. 45.

1. Członek izby podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za zawinione naruszenie obowiązków, o których mowa w art. 43.

2. Od odpowiedzialności dyscyplinarnej wyłączone są czyny podlegające odpowiedzialności zawodowej, określone w art. 95 ustawy - Prawo budowlane, oraz naruszające przepisy dotyczące porządku i dyscypliny pracy, określone w Kodeksie pracy.

Art. 46.

1. Okręgowy sąd dyscyplinarny w sprawach dyscyplinarnych może orzekać następujące kary:

1) upomnienie,

2) nagana,

3) zawieszenie, na okres do 2 lat, w prawach członka izby,

4) skreślenie z listy członków izby.

2. Okręgowy sąd dyscyplinarny może wzywać i przesłuchiwać świadków oraz biegłych z zachowaniem przepisów postępowania karnego.

3. Od orzeczeń okręgowego sądu dyscyplinarnego obwinionemu oraz okręgowemu rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej przysługuje prawo wniesienia odwołania do właściwego Krajowego Sądu Dyscyplinarnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia na piśmie wraz z uzasadnieniem.

4. Od orzeczenia Krajowego Sądu Dyscyplinarnego w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej członków organów Krajowych Izb przysługuje obwinionemu, okręgowemu rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej lub Krajowemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej prawo wniesienia odwołania do Sądu Najwyższego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia na piśmie rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem.

Art. 47.

1. Postępowanie dyscyplinarne o ten sam czyn toczy się niezależnie od postępowania karnego lub postępowania dyscyplinarnego wszczętego w jednostce organizacyjnej, w której przepisy szczególne przewidują takie postępowanie. Postępowanie dyscyplinarne może być jednak zawieszone do czasu ukończenia postępowania karnego.

2. Postępowania dyscyplinarnego nie wszczyna się, a wszczęte umarza, jeżeli zaszła okoliczność, która według Kodeksu postępowania karnego wyłącza ściganie.

Art. 48.

Postępowanie dyscyplinarne obejmuje:

1) postępowanie wyjaśniające,

2) postępowanie przed sądem dyscyplinarnym,

3) postępowanie wykonawcze.

Art. 49.

1. Postępowanie dyscyplinarne wszczyna się na wniosek okręgowej rady izby, okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lub Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.

2. Oskarżycielem w postępowaniu dyscyplinarnym przed okręgowym sądem dyscyplinarnym jest okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej, a przed Krajowym Sądem Dyscyplinarnym w sprawach członków organów Krajowych Izb - Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej.

Art. 50.

Stronami w postępowaniu dyscyplinarnym są:

1) oskarżyciel,

2) obwiniony,

3) pokrzywdzony.

Art. 51.

1.Członek izby, którego dotyczy postępowanie, o którym mowa w art. 47, może
ustanowić obrońców spośród członków samorządu zawodowego lub adwokatów w każdym stadium postępowania.

2. Obrońcą nie może być członek sądu dyscyplinarnego i rzecznik odpowiedzialności zawodowej.

3. W wypadku, gdy członek izby nie ma obrońcy z wyboru, sąd dyscyplinarny wyznaczy mu obrońcę z urzędu, jeżeli:

1) zachodzi uzasadniona wątpliwość co do poczytalności osoby, której dotyczy postępowanie,

2) postępowanie toczy się po śmierci osoby, której dotyczy postępowanie.

4. Sąd dyscyplinarny na wniosek obwinionego może wyznaczyć obrońcę także w innych uzasadnionych wypadkach.

5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się również w toku postępowania wyjaśniającego.

6. Obrońca jest zobowiązany zachować w tajemnicy wszystko, o czym się dowie w związku z wykonywaniem czynności obrońcy.

Art. 52.

W razie śmierci obwinionego przed ukończeniem postępowania dyscyplinarnego toczy się ono nadal, jeżeli tego zażąda małżonek obwinionego, jego krewny w linii prostej, brat lub siostra, w terminie 2 miesięcy od dnia zgonu obwinionego.

Art. 53.

1. Nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego:

1) po upływie 3 miesięcy od dnia powzięcia przez okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lub Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, wiadomości o popełnieniu przewinienia,

2) jeżeli od chwili popełnienia przewinienia upłyną 3 lata.

2. W wypadku, gdy czyn zawiera znamiona przestępstwa, przedawnienie karalności dyscyplinarnej następuje dopiero z upływem karalności przestępstwa.

3. Przedawnienie dyscyplinarne przerywa każdą czynność okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lub Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.

4. Obwiniony może ustanowić w postępowaniu dyscyplinarnym obrońcę.

Art. 54.

1. Właściwy sąd dyscyplinarny przekazuje niezwłocznie okręgowej radzie odpis prawomocnego orzeczenia o nałożeniu kary z tytułu odpowiedzialności dyscyplinarnej, w celu dokonania wpisu o ukaraniu w rejestrze, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 10.

2. Zatarcie wpisu o ukaraniu z tytułu odpowiedzialności dyscyplinarnej następuje z urzędu po upływie trzech lat od uprawomocnienia się orzeczenia kary upomnienia lub nagany oraz po upływie pięciu lat od upływu okresu zawieszenia w prawach członka.

3. Jeżeli w okresach, o których mowa w ust. 2, członek izby został ukarany inną karą dyscyplinarną zatarcie wpisu o ukaraniu następuje łącznie z zatarciem późniejszego wpisu.

Art. 55.

Członkowie sądów dyscyplinarnych są niezawiśli, w zakresie orzekania w sprawach dyscyplinarnych, podlegają tylko przepisom prawa i orzekają na podstawie swego przekonania opartego na swobodnej ocenie całokształtu dowodów zebranych w toku postępowania, uwzględniając okoliczności przemawiające zarówno na korzyść, jak i niekorzyść obwinionego członka samorządu zawodowego.

Art. 56.

Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej po zasięgnięciu opinii Krajowych Izb określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb postępowania dyscyplinarnego, z uwzględnieniem zagadnień dotyczących:

1) stron i obrońców,

2) postępowania wyjaśniającego,

3) postępowania odwoławczego,

4) wykonania orzeczeń,

5) wznowienia postępowania,

6) kosztów postępowania.

Rozdział 6

Polubowne rozstrzyganie sporów

Art. 57.

1. Okręgowe sądy dyscyplinarne, na wniosek członka izby i za pisemną zgodą wszystkich stron, mogą rozpatrywać, jako sądy polubowne, spory między członkami izb oraz między członkami izb a innymi podmiotami, jeżeli spory te dotyczą wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie lub zawodu urbanisty.

2. W wypadkach sporów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o sądach polubownych.

Rozdział 7

Mienie i gospodarka finansowa izby

Art. 58.

1. Działalność samorządu zawodowego jest finansowana z jego majątku.

2. Majątek samorządu zawodowego stanowią środki finansowe oraz nieruchomości i mienie ruchome.

3. Majątek samorządu zawodowego powstaje:

1) ze składek członkowskich,

2) z zapisów, darowizn i dotacji,

3) z wpływów z działalności gospodarczej,

4) z innych wpływów.

4. Majątkiem izby zarządza właściwa rada izby.

5. Izby prowadzą gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział 8

Zmiany w przepisach obowiązujących

Art. 59.

W ustawie z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668, z 1999r. Nr 41, poz. 412, Nr 49, poz. 483 i Nr 62, poz. 682 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 29, poz. 354 i Nr 43, poz. 489) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 dodaje się pkt 19 w brzmieniu:

"19) organie samorządu zawodowego - należy przez to rozumieć organy określone w ustawie z dnia ..... o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz.U. Nr ..., poz. ...).";

2) w art. 12:

a) ust. 1 pkt 6 skreśla się,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, określone w ust. 1 pkt 1-5, mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań związanych z wykonywaną funkcją, stwierdzone decyzją, zwaną dalej "uprawnieniami budowlanymi.", wydaną przez organ samorządu zawodowego. ",

c) ust. 4-7 otrzymuje brzmienie:

"4. Egzamin składa się przed organem samorządu zawodowego.

5. Koszty postępowania kwalifikacyjnego ponosi osoba ubiegająca się o nadanie uprawnień budowlanych.

6. Osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie są odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji zgodnie z przepisami, obowiązującymi Polskimi Normami i zasadami wiedzy technicznej oraz za należytą staranność w wykonywaniu pracy, jej właściwą organizację, bezpieczeństwo i jakość.

7. Podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie stanowi wpis do centralnego rejestru, o którym mowa w art. 88a ust. 1 pkt 3 lit. a) oraz zgodnie z odrębnymi przepisami - wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.";

3) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Art. 12a. 1. . Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie - oprócz osób, o których mowa w art. 12, mogą również wykonywać osoby będące obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, które:

1) posiadają prawo wykonywania czynności odpowiadających samodzielnym funkcjom technicznym w budownictwie w innym kraju,

2) ukończyły studia wyższe zagraniczne uznane w Polsce za równorzędne,

3) odbyły dwuletnią praktykę przy sporządzaniu projektów lub na budowie.

2. Właściwy organ samorządu zawodowego przeprowadza postępowanie weryfikacyjne, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i wydaje decyzję w sprawie nadania uprawnień budowlanych.

3. Do osób, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy, z wyjątkiem art. 14 ust. 3.";

4) po art. 12a dodaje się art. 12b w brzmieniu:

"Art. 12b. Umowa międzynarodowa, zawarta na zasadzie wzajemności, może określić inny tryb nadawania uprawnień budowlanych.";

5) w art. 15 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Rzeczoznawcą budowlanym może być osoba, która:

1) korzysta w pełni z praw publicznych,

2) posiada:

a) dyplom ukończenia wyższej uczelni technicznej,

b) uprawnienia budowlane bez ograniczeń oraz co najmniej 10 lat praktyki odbytej po ich uzyskaniu,

c) opinie dwóch rzeczoznawców budowlanych odpowiedniej specjalności.

2. Właściwy organ samorządu zawodowego, na wniosek zainteresowanego orzeka, w drodze decyzji, o nadaniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego, określając, na podstawie opinii, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c), oraz odbytej praktyki, zakres, w którym funkcja rzeczoznawcy budowlanego może być wykonywana. Zakres ten nie może wykraczać poza specjalność techniczno-budowlaną objętą posiadanymi uprawnieniami.";

6) w art. 88a:

a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,

b) w ust. tym pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do:

a) wojewodów i wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego oraz sprawuje nadzór nad jej działalnością,

b) organów samorządu zawodowego w sprawach nadawania uprawnień budowlanych oraz odpowiedzialności zawodowej w budownictwie",

c) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa określa, w drodze rozporządzenia, wzory i sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, a w szczególności:

1) wymogi, jakim powinny odpowiadać rejestry,

2) dane podlegające wpisowi do rejestrów,

3) dokumenty, dołączane do wniosku o wpis do rejestrów, stanowiące podstawę dokonania wpisu.";

7) w art. 91 w pkt 2 na końcu dodaje się wyrazy "lub prawa wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie";

8) w art. 97 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może złożyć w zakresie swojej właściwości organ samorządu zawodowego.";

9) art. 98 otrzymuje brzmienie:

"Art. 98. 1. W sprawach odpowiedzialności zawodowej w budownictwie orzekają, w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5, organy samorządu zawodowego, a w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 6 - organ właściwy w sprawach nadawania uprawnień.

2. Właściwość organów samorządu zawodowego w sprawach odpowiedzialności zawodowej w budownictwie zawodowym regulują odrębne przepisy.";

10) w art. 101:

a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Organ, który orzekał w I instancji o odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, na wniosek ukaranego, orzeka o zatarciu kary, jeżeli ukarany:",

b) w ust. 2 wyraz "wojewoda" zastępuje się wyrazami "organ, o którym mowa w ust. 1,".

Art. 60.

W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139, Nr 41, poz. 142, Nr 111, poz. 1279 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) skreśla się rozdział 5.

Rozdział 9

Przepisy przejściowe i końcowe

Art. 61.

1. Ministrowie: właściwy do spraw architektury i budownictwa oraz właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, powołają odpowiednio Komitety Organizacyjne Izb Architektów, Inżynierów Budownictwa oraz Urbanistów, zwane dalej "Komitetami", zapewnią środki na ich działanie oraz zatwierdzą koszty działania Komitetów.

2. Zadaniem Komitetów, o których mowa w ust. 1, jest:

1) opracowanie projektów regulaminów pierwszych Krajowych Zjazdów Izb i regulaminów wyborów delegatów na te Zjazdy,

2) ustalenie liczby, obszaru i siedzib okręgowych izb,

3) zwołanie, zgodnie z przepisami ustawy, pierwszych zjazdów okręgowych izb oraz Krajowych Zjazdów Izb w terminie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy.

3. Do czasu wyboru organów Krajowych Izb Samorządów Zawodowych, Komitety posiadają uprawnienia Krajowych Rad Izb.

Art. 62.

Do postępowań administracyjnych wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, a nie zakończonych decyzją ostateczną, stosuje się przepisy ustawy. Właściwość organów określa się na podstawie przepisów ustawy.

Art. 63.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) art. 61, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,

2) art. 5 ust. 3 pkt 6 oraz art. 59 pkt 3, które wchodzą w życie z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.