U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 2 lipca 1998 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie felczera

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 4 czerwca 1998 r. ustawy po zmianie ustawy o zawodzie felczera, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 1, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 4 felczer może wykonywać jedynie w zakładach opieki zdrowotnej i pod kierunkiem lekarza, z wyjątkiem punktów felczerskich, w których czynności te może wykonywać samodzielnie.";

2) w art. 1 w pkt 2 wyraz "wykonuje" zastępuje się wyrazami "może wykonywać";

3) w art. 1 w pkt 2 po wyrazie "samodzielnie" dodaje się wyraz "i".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK

UZASADNIENIE

Senat, przyjmując poprawki do ustawy o zmianie ustawy o zawodzie felczera nie zgodził się ze stanowiskiem Sejmu dotyczącym rozróżnienia zakresu uprawnień zawodowych felczera w zależności od tego, czy jest on zatrudniony w publicznym czy niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej. Zdaniem Senatu, brak jest uzasadnienia do zniesienia nadzoru lekarskiego nad pracą felczerów w niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, chyba, że jest to punkt felczerski., czyli jednostka organizacyjna zakładu opieki zdrowotnej.

Z tych względów, w propozycji zmiany przepisu art. 1 pkt 1, Senat ograniczył zakres nowelizacji dotychczasowego stanu prawnego jedynie do rozszerzenia możliwości wykonywania przez felczerów określonych czynności zawodowych na niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, nie likwidując nadzoru lekarskiego wszędzie tam, gdzie istnieje obiektywna możliwość. Ponadto Senat pragnie zauważyć, że brzmienie tego przepisu przyjęte przez Sejm, z powodu braku definicji ustawowej użytego w tej normie pojęcia “punkt felczerski” mogłoby, w praktyce jego stosowania, prowadzić do podejmowania samodzielnej praktyki felczerskiej poza zakładami opieki zdrowotnej.

W tym samym kierunku zmierzają poprawki druga i trzecia, uściślające przepis art. 1 pkt 2, dotyczący uprawnień zawodowych starszego felczera.

Zdaniem Senatu, brak instytucjonalnego nadzoru nad pracą felczerów oraz brak delegacji ustawowej do uregulowań w tym zakresie - ze względu na wagę dobra chronionego, jakim jest zdrowie oraz w dobrze pojętym interesie samych felczerów - nie uzasadnia, tak daleko idących zmian w uprawnieniach tej grupy zawodowej.