U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 lipca 1998 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 lipca 1998 r. ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, odrzuca tę ustawę.

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK

UZASADNIENIE

Senat podejmując uchwałę o odrzuceniu ustawy w całości stanął na stanowisku, że brak jest wystarczających przesłanek, aby w obowiązującym brzmieniu ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadzać zmianę polegającą na wyłączeniu reklamy piwa z ogólnego zakazu reklamy napojów alkoholowych.

Senat podzielił pogląd, że sformułowany w art. 13 w ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. zakaz prowadzenia na obszarze kraju reklamy napojów alkoholowych jest niejednokrotnie obchodzony poprzez promocję produktów i podmiotów, która powszechnie odbierana jest jako reklama piwa. Jednak trudności z egzekwowaniem przepisów prawnych nie są wystarczającą przesłanką do zmiany tych przepisów. Wskazać można przykłady, gdzie nawet nagminnie naruszane przepisy muszą być utrzymywane ze względu na racje, które przyświecały ich ustanowieniu - jak chociażby reguły dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Senat uważa ponadto, że istotę zmiany ustawy z dnia 26 października 1982 r. przyjętej przez Sejm trudno jest pogodzić z ogólną ideą tej ustawy.

Senat dostrzega i podziela istotne argumenty medyczne oraz socjologiczne przemawiające przeciwko przyjęciu dopuszczalności reklamowania piwa, co w konsekwencji prowadziłoby do zwiększenia popytu na ten produkt. Reklama szczególnie intensywnie oddziaływuje na osoby młode, podatne na sugestie m.in. poprzez lansowanie takiego stylu życia, który wydaje się szczególnie atrakcyjny dla osób o niewielkim doświadczeniu życiowym. Reklama piwa będzie więc zmierzała do pozyskania nowych młodych klientów. Jest to niepokojące zważywszy, że już obecnie istnieją dane wskazujące na znaczne obniżenie wieku dzieci pijących alkohol. Należy pamiętać, że skutki nadmiernego spożywania alkoholu, szczególnie przez osoby młode, są bardzo niekorzystne zarówno w wymiarze społecznym, jak i losów poszczególnych osób oraz ich najbliższych. Wśród skutków społecznych nadużywania alkoholu na szczególną uwagę zasługują kwestie zdrowia publicznego oraz bezpieczeństwa publicznego. Negatywne konsekwencje obejmują koszty ponoszone przez społeczeństwo w związku ze skutkami wypadków komunikacyjnych, koszty opieki socjalnej, straty ponoszone przez pracodawców oraz znaczny odsetek przestępstw popełnianych przez sprawców działających pod wpływem alkoholu.

Wszystkie te względy spowodowały, że Senat sprzeciwia się zalegalizowaniu prowadzenia nieograniczonej reklamy piwa.