U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 18 listopada 1998 r.

w sprawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 listopada 1998 r. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Art. 1a. Jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w dochodach publicznych odpowiednio do wykonywanych zadań.";

2) w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) jednostkach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa,";

3) w art. 2 skreśla się pkt 2;

4) w art. 2 skreśla się pkt 3;

5) w art. 2 w pkt 4 skreśla się wyrazy "powoływanej przez Radę Ministrów";

6) w art. 2 skreśla się pkt 5;

7) w art. 2 skreśla się pkt 6;

8) w art. 3 w pkt 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"wpływy z następujących podatków, ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw:";

9) w art. 3 w pkt 1 w lit. e) wyraz "opłacanej" zastępuje się wyrazem "opłacanego";

10) w art. 3 w pkt 3 w lit. a):

  1. skreśla się wyrazy " , zamieszkałych na terenie gminy,",
  2. wyrazy "ustalonych w sposób określony w" zastępuje się wyrazami "stosownie do";

11) w art. 3 w pkt 3 w lit. a) wyrazy "26,7%" zastępuje się wyrazami "27,6%";

12) w art. 4 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";

13) w art. 5 oraz w art. 6 w ust. 1 i w ust. 2 w pkt 1 i 2 wyrazy "0,267" zastępuje się wyrazami "0,276";

14) w art. 6 w ust. 1 wyrazy "W okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 1999 r." zastępuje się wyrazami "W roku 1999";

15) w art. 6 w ust. 1 wyrazy "w roku poprzedzającym rok bazowy" zastępuje się wyrazami "w 1998 r.";

16) w art. 7 w ust. 1 wyrazy "innej gminy niż gmina, na której terenie ma siedzibę osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej" zastępuje się wyrazami "gminy innej, niż gmina właściwa dla siedziby podatnika";

17) w art. 7 w ust. 1 wyrazy "są przekazywane do budżetów tych gmin, na których terenie położone są te zakłady (oddziały), proporcjonalnie do liczby osób w nich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę" zastępuje się wyrazami "rozdziela się pomiędzy te gminy proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w każdym z zakładów (oddziałów)";

18) w art. 9 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";

19) w art. 10 wyrazy "wchodzących w skład" zastępuje się wyrazami "leżących na terenie";

20) w art. 11 w pkt 1 w lit. a) wyrazy "ustalonych w sposób określony w" zastępuje się wyrazami "stosownie do";

21) w art. 12 w pkt 8 wyrazy "wniesionego kapitału" zastępuje się wyrazami "kapitału wniesionego do spółek";

22) w art. 13 wyrazy "wchodzących w skład" zastępuje się wyrazami "leżących na terenie";

23) w art. 14 w ust. 1 wyrazy "innych województw niż województwo, na którego terenie ma siedzibę osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej" zastępuje się wyrazami "województwa innego, niż województwo właściwe dla siedziby podatnika";

24) w art. 14 w ust. 1 wyrazy "są przekazywane do budżetów tych województw, na których terenie położone są te zakłady (oddziały), proporcjonalnie do liczby osób w nich zatrudnionych na podstawie umowy o pracę" zastępuje się wyrazami "rozdziela się pomiędzy te województwa proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w każdym z tych zakładów (oddziałów)";

25) w art. 21 w ust. 4 skreśla się wyrazy " , których obowiązek sporządzenia wynika z odrębnych przepisów";

26) art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Art. 22. Dla gmin o liczbie mieszkańców:

    1. nie większej niż 5 000 - przeliczeniowa liczba mieszkańców jest równa liczbie 5 000,
    2. od 5 001 do 10 000 - przeliczeniowa liczba mieszkańców jest równa liczbie mieszkańców,
    3. od 10 000 do 50 000 - przeliczeniowa liczba mieszkańców jest równa sumie liczby 10 000 i 110 % nadwyżki liczby mieszkańców nad liczbę 10 000,
    4. od 50 000 do 300 000 - przeliczeniowa liczba mieszkańców jest równa sumie liczby 54 000 i 120 % nadwyżki liczby mieszkańców nad liczbę 50 000,
    5. powyżej 300 000 - przeliczeniowa liczba mieszkańców jest równa sumie liczby 354 000 i 125 % nadwyżki liczby mieszkańców nad liczbę 300 000.";

27) w art. 23 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", o której mowa w art. 20";

28) w art. 25 w ust. 2 wyrazy "z uwzględnieniem utraconej kwoty" zastępuje się wyrazami "uwzględniając utraconą kwotę";

29) w art. 26 w ust. 2 wyrazy "z uwzględnieniem wniosków gmin, zawierających" zastępuje się wyrazami "uwzględniając wnioski gmin, zawierające";

30) w art. 33 w ust. 9 wyrazy "dochodów we wpływach" zastępuje się wyrazami "udziału we wpływach";

31) w art. 44 w ust. 2 skreśla się wyrazy "po zasięgnięciu opinii samorządu województwa";

32) w art. 48 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Porozumienia mogą również określać zasady wykorzystywania dotacji oraz zasady odpowiedzialności stron.";

33) w art. 56 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 1a";

34) dodaje się art. 63a w brzmieniu:

"Art. 63a. Rada Ministrów przedłoży Sejmowi i Senatowi do dnia 31 maja 2000 r. informację o skutkach obowiązywania ustawy wraz z propozycjami niezbędnych zmian.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Andrzej CHRONOWSKI

Uzasadnienie

Rozpatrując ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 Senat uznał, że tworząc nowe struktury administracji publicznej kontrolowane przez społeczności lokalne, nie wolno zapominać o doświadczeniach z funkcjonowania podstawowego, gminnego szczebla samorządu i wnioskach płynących z tych doświadczeń.

Choć sytuacja prawna gmin nie ulega z dniem 1 stycznia 1998 r. rewolucyjnym zmianom, a modyfikacje dokonane w przepisach regulujących ich kompetencje nie są znaczne, nie zwalnia to jednak - w opinii Senatu - z obowiązku zadbania o to, aby wzmocnić gwarancje prawidłowego wykonywania zadań publicznych przez gminy. Takiemu wzmocnieniu służy zwiększenie udziału gmin we wpływach pochodzących z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kilka poprawek przyjętych przez Senat służy realizacji założenia, przyjętego w ustrojowych ustawach samorządowych, iż poszczególne szczeble wspólnot lokalnych są od siebie niezależne. Senat opowiedział się zarówno za czysto językowym podkreśleniem tej zasady, usuwając zwroty mówiące na przykład o gminach leżących na terenie województwa, jak i za jej zagwarantowaniem proceduralnym - modyfikując art. 44 tak, aby zasady dotowania powiatów i gmin nie były ustalane we współpracy z samorządem województwa.

Ze względu na epizodyczność ustawy Senat uznał za celowe obciążenie Rady Ministrów obowiązkiem oceny funkcjonowania systemu finansowania samorządu terytorialnego i przedłożenia jej Sejmowi i Senatowi z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyjęciem nowych regulacji.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny. W znacznej ich części Senat opowiedział się za prymatem zasady zwięzłości przepisów prawnych.