U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 20 stycznia 1999 r.

w sprawie ustawy o ochronie informacji niejawnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 1999 r. ustawy o ochronie informacji niejawnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 w ust. 1 w pkt 9 oraz w art. 20 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "środków fizycznej ochrony" zastępuje się wyrazami "środków techniczno-organizacyjnej ochrony";
  2. w art. 1 w ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "stosuje się" zastępuje się wyrazami "mają zastosowanie";
  3. w art. 5 w ust. 1 skreśla się wyrazy "w sprawach kształtowania polityki";
  4. w art. 14 w ust. 3 po wyrazie "udostępniają" dodaje się wyrazy "funkcjonariuszom albo żołnierzom, po przedstawieniu przez nich pisemnego upoważnienia,";
  5. w art. 16 w zdaniu wstępnym, w art. 78, w art. 79, w art. 83 oraz w art. 84 po użytym w różnych przypadkach wyrazie "upoważnieni" dodaje się wyraz "pisemnie";
  6. w art. 23 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "powodowałoby" zastępuje się wyrazami "mogłoby spowodować";
  7. w art. 27 w ust. 4 po wyrazach "zwracają się" dodaje się wyrazy " , za zgodą osoby sprawdzanej,";
  8. w art. 27 w ust. 5 wyrazy "minister właściwy do spraw wewnętrznych lub Minister Obrony Narodowej przedstawiają" zastępuje się wyrazami "Prezes Rady Ministrów przedstawia";
  9. w art. 31 w ust. 2 wyrazy "jej zgody" zastępuje się wyrazami "zgody osoby sprawdzanej";
  10. art. 33 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 33. Poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznacz
    onych wyższą klauzulą tajności uprawnia do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych niższą klauzulą tajności, wyłącznie w zakresie określonym w art. 3.";
  11. w art. 34 po wyrazach "pełnomocnik ochrony" dodaje się wyrazy " , kierując się zasadami bezstronności i obiektywizmu,";
  12. w art. 35 w ust. 3 w pkt 2 skreśla się wyrazy "zajmowania stanowiska albo";
  13. w art. 36 w ust. 4 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
  14. "7a) termin ważności,";

  15. w art. 37 w ust. 2 w pkt 3 po wyrazach "prowadzone na" dodaje się wyraz "pisemny";
  16. w art. 37 w ust. 6 po wyrazach "pełnomocnikowi ochrony" dodaje się wyraz "pisemną";
  17. w art. 37 w ust. 10 po wyrazie "pełnomocnik" dodaje się wyraz "pisemnie";
  18. art. 43 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 43. 1. Osoba upoważniona do obsady stanowiska może z urzędu, za zgodą osoby sprawdzanej lub na jej wniosek, w terminie miesiąca od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa przez służbę ochrony państwa, zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli postępowan
    ia sprawdzającego.
    2. Właściwa służba ochrony państwa niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od otrzymania żądania od Prezesa Rady Ministrów, przekazuje Prezesowi Rady Ministrów materiały dotyczące postępowania sprawdzającego celem przeprowa
    dzenia postępowania kontrolnego.
    3. Prezes Rady Ministrów, w przypadku stwierdzenia, że osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy, wydaje orzeczenie wiążące właściwą służbę ochrony państwa co do wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub uzupełnien
    ia postępowania sprawdzającego. W przypadku potwierdzenia ustaleń dokonanych przez służbę ochrony państwa Prezes Rady Ministrów zawiadamia organ upoważniony do obsady stanowiska.
    Po zakończeniu postępowania kontrolnego Prezes Rady Ministrów bezzwłocznie zw
    raca właściwej służbie ochrony państwa materiały, o których mowa w ust. 2.";
  19. w art. 45 w ust. 1 i w ust. 2 po wyrazach "służby ochrony państwa" dodaje się wyrazy "lub pełnomocnik ochrony";
  20. w art. 50 w ust. 2, w art. 53 w ust. 1 w pkt 2 i w ust. 2, w tytule rozdziału 9, w art. 56 w ust. 1 i w ust. 2, w art. 58 w ust. 1 oraz w art. 59 użyte w różnych przypadkach wyrazy "środki ochrony fizycznej" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "środki ochrony techniczno-organizacyjnej";
  21. w art. 52 w ust. 4 wyrazy "oznaczonym klauzulą "ściśle tajne"" zastępuje się wyrazami "zawierającym informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową";
  22. w art. 60 w ust. 2 skreśla się wyrazy "przez właściwą służbę ochrony państwa";
  23. w art. 68 w ust. 2 w pkt 2 wyraz "lub" zastępuje się wyrazem "i";
  24. po art. 76 dodaje się rozdział 11a oraz art. 76a w brzmieniu:
    "Rozdział 11a
    Przepisy karne
    Art. 76a.1. Kto, przez niedopełnienie obowiązków lub przekroczenie uprawnień wynikających z niniejszej ustawy przy przeprowadzaniu postępowania sprawdzającego, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
    2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    3. W wypadku
    mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.";
  25. w załączniku nr 1 w pkt III w ppkt 6 wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 1999 r. Senat, po rozpatrzeniu ustawy o ochronie informacji niejawnych zadecydował o wprowadzeniu do niej kilkunastu poprawek.

Senat uważa, że pomimo, iż w projektach rozporządzeń do ustawy o ochronie informacji niejawnych została przewidziana regulacja, którą Senat proponuje w poprawce do art. 14 ust. 3, to jednak zdaniem Senatu dla zachowania czytelności ustawy regulacja ta powinna znaleźć odzwierciedlenie w materii ustawowej.

Zdaniem Senatu, biorąc pod uwagę zarówno treść definicji tajemnicy służbowej mówiącej o informacjach niejawnych, których nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić prawnie chronione interesy określonych w niej podmiotów, jak i porównując definicję klauzuli "zastrzeżone" celowym wydaje się wprowadzenie analogicznego zapisu przy klauzuli "poufne".

W opinii Senatu ze względu na charakter funkcji osób określonych w art. 27 ust.4 (posłów i senatorów) powinna być wyrażana przez te osoby zgoda na przeprowadzenie wobec nich postępowania sprawdzającego.

Senat proponując wprowadzenie poprawki do art. 43, stosownie do której uprawnionym do przeprowadzenia postępowania kontrolnego miałby być Prezes Rady Ministrów, uznał, iż zarówno wielka waga postępowania, o którym mowa w tym przepisie, jak i konieczność dołożenia najwyższej staranności przesądzają, iż właściwym podmiotem jest Prezes Rady Ministrów.

Zdaniem Senatu, z uwagi na istotność informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "tajne" również fakt zapoznania się z takimi informacjami powinien podlegać odnotowaniu w karcie zapoznania się z dokumentem.

Senat uznał, iż zabezpieczeniem dla mogących powstać naruszeń przepisów ustawy, a ściślej mówiąc z uwagi na możliwość podejmowania ze strony służb ochrony państwa takiego rodzaju działań, które byłyby prowadzone na szkodę interesu prywatnego lub publicznego jest wprowadzenie przepisu karnego.