U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 4 grudnia 1997 r.

 

w sprawie ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych

 

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1997 r. ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 2 w ust. 2 po wyrazach "w niniejszej ustawie," dodaje się wyrazy "wraz z uzasadnieniem,";
  2. w art. 4 w pkt 2 skreśla się wyrazy "lub konsumpcji";
  3. w art. 5 w pkt 7 przecinek na końcu zastępuje się kropką i skreśla się pkt 8;
  4. w art. 9 wyraz "trzecich" zastępuje się wyrazami "nie będących członkami WTO";
  5. w art. 19 w ust. 1 wyrazy "z władzami kraju eksportu" zastępuje się wyrazami " , o których mowa w art. 18 ust. 1";
  6. w art. 19 w ust. 3 w pkt 3, w art. 20 w ust. 3 w zdaniu wstępnym oraz w pkt 2 wyraz "wysokość" zastępuje się wyrazem "wielkość";
  7. w art. 20 w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "Na wniosek" dodaje się wyraz "władz";
  8. art. 22 otrzymuje brzmienie:
  9. "Art. 22. 1. Jeżeli w czasie trwania postępowania ochronnego zostanie stwierdzone, że należy niezwłocznie wprowadzić środek ochronny gdyż opóźnienie jego wprowadzenia mogłoby spowodować szkodę trudną do naprawienia, Minister Gospodarki może wprowadzić tymczasowy środek ochronny na okres nie dłuższy niż 90 dni.

    2. W wypadku gdy postępowanie ochronne dotyczy towaru pochodzącego z kraju – członka WTO, Minister Gospodarki w ciągu 5 dni od dnia wprowadzenia środka, o którym mowa w ust. 1, wystąpi do władz kraju pochodzenia towaru z wnioskiem o konsultacje.";

  10. w art. 25 w pkt 2 na końcu dodaje się wyrazy "o której mowa w art. 5 ust. 4 Porozumienia TiO,".

 

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK

 

 

UZASADNIENIE

 

Senat, rozpatrując w dniu 4 grudnia 1997 r. ustawę o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, postanowił wprowadzić do jej tekstu dziewięć poprawek.

Przyjmując poprawkę do art. 4, polegającą na wyłączeniu czynnika "konsumpcji" jako elementu istotnego dla stwierdzenia nadmiernego przywozu, Senat kierował się koniecznością dostosowania definicji nadmiernego przywozu do treści Porozumienia w sprawie Tekstyliów i Odzieży.

Poprawka do art. 19 ust. 1, doprecyzowuje, zgodnie z treścią umów zawartych w ramach WTO, iż polskie władze są zobowiązane do podjęcia konsultacji tylko z krajami będącymi członkami WTO.

Przyjmując poprawkę do art. 22, Senat stanął na stanowisku, iż przeprowadzenie procedury konsultacji przed wprowadzeniem tymczasowego środka ochronnego, niepotrzebnie osłabia siłę oddziaływania tego środka. W następstwie takiej zmiany, Senat uzupełnił art. 22 o ust. 2, w którym zobowiązał Ministra Gospodarki do podjęcia konsultacji w ciągu 5 dni od ustanowienia środka ochronnego – zgodnie z rozwiązaniem zawartym w Porozumieniu w sprawie Tekstyliów i Odzieży.

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący i powinny, zdaniem Senatu, przyczynić się do lepszej czytelności ustawy.