U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 23 września 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 września 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza, odrzuca tę ustawę.

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK

 

UZASADNIENIE

Po wnikliwym rozpatrzeniu stanowiska Sejmu dotyczącego przesunięcia w czasie obowiązku zdania przez lekarza egzaminu kończącego staż podyplomowy, będącego ustawowym warunkiem przyznania prawa wykonywania zawodu lekarza, Senat nie podzielił przekonania Sejmu, co do zasadności tego rozwiązania.

Uchwalając ustawę o zawodzie lekarza w 1997 r. i wprowadzając wymóg tego rodzaju weryfikacji wiedzy medycznej Ustawodawca działał w przekonaniu o potrzebie takiego sprawdzianu, nie tylko ze względu na standardy europejskie ale, przede wszystkim, na poziom świadczonych usług medycznych w związku z przewidzianą reformą systemu opieki zdrowotnej.

Państwowy egzamin kończący staż podyplomowy jest egzaminem specyficznym, właściwym dla charakteru studiów medycznych. Studia te nie kończą się egzaminem, odpowiadającym egzaminowi magisterskiemu. Po ich ukończeniu student nie nabywa prawa wykonywania zawodu lekarza, prawo to bowiem przyznawane jest przez okręgową radę lekarską dopiero po odbyciu stażu podyplomowego i spełnieniu innych ustawowych warunków. Egzamin kończący staż podyplomowy jest jednym z takich warunków i ma charakter państwowego egzaminu licencyjnego.

Zdaniem Senatu, jak najszybsze wprowadzenie tego ustawowego wymogu pozytywnie wpłynie na przygotowanie zawodowe absolwentów studiów medycznych i tym samym na poziom usług medycznych świadczonych społeczeństwu. Egzamin jest bowiem czynnikiem mobilizującym do samodzielnej i odpowiedzialnej nauki i pracy, wdrożenia nawyku stałego podnoszenia wiedzy zawodowej i poddawania jej obiektywnej weryfikacji.

Z tych względów przesunięcie terminu egzaminu i zwolnienie z niego trzech kolejnych roczników studiów medycznych nie stwarza, zdaniem Senatu, dobrych warunków do podniesienia poziomu przygotowania zawodowego lekarzy.

Wypowiadając się za potrzebą poddania osoby, która uzyskuje dyplom lekarza, egzaminowi sprawdzającemu jego wiedzę teoretyczną i praktyczną, Senat jest rzecznikiem interesów pacjenta, kierując się najwyższym jego dobrem, jakim jest życie i zdrowie.

Ponadto, zajmując niewątpliwie niepopularne w środowisku studenckim stanowisko, Senat miał na uwadze aspekt finansowy. Przygotowania poczynione w celu wdrożenia przepisu dotyczącego egzaminu kończącego staż podyplomowy wymagały znacznych nakładów finansowych i przesuwanie jego w czasie nie byłoby racjonalne.

Senat wziął również pod uwagę obawy studentów dotyczące stopnia trudności egzaminu w związku z różnicami programowymi uczelni. Obawy te nie są jednak uzasadnione w świetle wymogów egzaminu, opartych na minimum programowym i możliwych do opanowania przez średnio zdolnego lekarza.

Niezależnie od wskazanych argumentów merytorycznych Senat pragnie zwrócić uwagę na aspekt formalny związany z przedłużeniem vacatio legis przepisu art. 15 ust. 3.

Od chwili wejścia w życie ustawy o zawodzie lekarza utrzymuje się stan pewnej nieprawidłowości, polegający na istnieniu w ustawie dwóch przepisów zawierających tę samą normę ale wchodzących w życie w innym terminie. Jest to przepis art. 5 ust.1 pkt 5, zawierający wymóg złożenia państwowego egzaminu kończącego staż podyplomowy, jako niezbędny warunek przyznania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza stomatologa, który wszedł w życie 26 września 1997 r. oraz przepis art. 15 ust. 3, stanowiący że staż podyplomowy ma kończyć się egzaminem państwowym, który miał wejść w życie 1 października 1999 r. W myśl rozwiązania przyjętego przez Sejm stan tej nieprawidłowości przedłużyłby się do 1 października 2003 r.