U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 marca 2000 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 lutego 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 1 w lit. a), w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "mieszkalnych";

2) w art. 1 w pkt 1 w lit. a), w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu: "3) towarzystwom budownictwa społecznego.";

4) w art. 1 w pkt 1 w lit. c), ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na zasadach określonych ustawą podmiotom, o których mowa w ust. 1, mogą również zostać przekazane nieruchomości:

1) spółek handlowych powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, których akcje (udziały) zostały wniesione do narodowych funduszy inwestycyjnych w trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z 1994 r. Nr 84, poz. 385 oraz z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691),

2) spółek handlowych powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, w których Skarb Państwa ma co najmniej 50 % udziałów lub akcji.";

5) w art. 1 w pkt 3 w lit. a), w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust.1a,";

6) w art. 1 w pkt 3 skreśla się lit. b);

7) w art. 1 w pkt 3 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy przekazywane mają być lokale stanowiące przedmiot odrębnej własności, przekazaniu podlegają wszystkie lokale mieszkalne oraz użytkowe położone w obrębie danej nieruchomości a stanowiące własność przedsiębiorstwa państwowego lub spółki.";";

8) w art. 1 w pkt 6, w art. 9 w ust. 1 wyrazy ", o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2" zastępuje się wyrazami "lub towarzystw budownictwa społecznego";

9) dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Art. 1a. Przepisy dotychczasowe stosuje się w sprawach wszczętych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, nie zakończonych przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy.";

10) dodaje się art. 1b w brzmieniu:

"Art. 1b. Właściciel mieszkania zakładowego nabytego przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy jest zobowiązany, na wniosek lokatora uprawnionego do zamieszkania i zamieszkującego w lokalu w dniu jego nabycia, do przeniesienia na rzecz tego lokatora własności mieszkania
w cenie nabycia z uwzględnieniem wartości zwiększonej poprzez poniesione nakłady.".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


Uzasadnienie

W centrum zainteresowania Senatu, rozpatrującego ustawę o zmianie ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, znalazła się sprawa zakresu podmiotowego tego aktu. Senat dokonał modyfikacji po obu stronach - i w zakresie podmiotów uprawnionych do przekazywania nieruchomości i w zakresie podmiotów nieruchomości przejmujących.

W pierwszym przypadku Izba uznała, że nie można uprawnienia do pozbycia się mieszkań nadmiernie ograniczać - w stosunku do rozwiązań przyjętych w pierwotnym brzmieniu ustawy, w 1994 r. - i dlatego proponuje uzupełnić katalog uprawnionych o spółki, kontrolowane kapitałowo przez Skarb Państwa (poprawka nr 3).

Senat widzi również potrzebę uzupełnienia katalogu podmiotów przejmujących mieszkania o towarzystwa budownictwa społecznego (poprawki nr 2 i 7). Ustawowym celem towarzystw jest przecież budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

Rozważając relacje pomiędzy przedsiębiorcami przekazującymi nieruchomości a nabywającymi je gminami, Senat opowiedział się przeciwko przerzucaniu na te ostatnie kosztów odtwarzania dokumentacji. Zaspokojenie roszczenia gminy wobec przedsiębiorcy o zwrot kosztów dokumentacji może być niejednokrotnie trudne i czasochłonne, a w przypadku przedsiębiorstw będących w złej kondycji ekonomicznej może nawet okazać się niemożliwe.

Aby nie obciążać gmin w tym zakresie, Senat dokonuje poprawek nr 4 i 5.

Ochronie interesów gmin służy również wprowadzona przez Senat zasada, że lokale użytkowe (rentowne) muszą być przekazane razem z lokalami mieszkalnymi należącymi do tej samej nieruchomości (poprawka nr 6). Uniemożliwi to przerzucenie na gminę obowiązku utrzymania części nieruchomości generującej koszty z jednoczesnym zachowaniem przez przedsiębiorcę źródła przychodów.

Senat dodał również dwie ogólniejsze normy w dwóch nowych artykułach rozpatrywanej, nowelizującej ustawy. W pierwszym przypadku przepis przejściowy jest potrzebny ze względu na to, iż mogą nadal trwać postępowania wszczęte w okresie obowiązywania ustawy w pierwotnym brzmieniu (z 1994 r.); zmiana zakresu podmiotowego dokonywana nowelizacją mogłaby spowodować wątpliwości co do ich kontynuacji (poprawka nr 8), gdyby nie proponowane uzupełnienie.

Natomiast obowiązek zbycia mieszkania na rzecz lokatora, nałożony na jego obecnego właściciela, dotyczy jedynie mieszkań zakładowych i ma na celu usunięcie niesprawiedliwych skutków patologicznych przypadków sprzedaży (poprawka nr 9).