U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 czerwca 2002 r.

w sprawie ustawy - Prawo lotnicze

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 7 czerwca 2002 r. ustawy - Prawo lotnicze, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w ust. 5 w pkt 2 wyrazy "lotnictwa państwowego" zastępuje się wyrazem "państwowych";

2)

w art. 1 w ust. 7 po wyrazie "lotnisk" dodaje się wyraz "państwowych";

3)

w art. 2 w pkt 1 wyraz "atmosferze" zastępuje się wyrazami "przestrzeni powietrznej";

4)

w art. 2 skreśla się pkt 5;

5)

w art. 2 w pkt 6 wyraz "których" zastępuje się wyrazem "którego";

6)

w art. 2 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) lotem długodystansowym jest jednoodcinkowy lot na dystansie, którego pokonanie wymaga minimum 8 godzin lotu statku powietrznego,";

7)

w art. 2 w pkt 14 skreśla się wyrazy "czarteru lotniczego";

8)

w art. 2 w pkt 15 skreśla się wyrazy "lub zezwolenia";

9)

w art. 3 w ust. 4 wyraz "zarządzenia" zastępuje się wyrazem "rozporządzenia";

10)

w art. 4 w ust. 3 po wyrazach "czas wojny" dodaje się wyrazy ", stanu wojennego";

11)

w art. 19 w ust. 2 wyraz "publicznego" zastępuje się wyrazem "publicznej" oraz wyrazy "Szefa Urzędu Ochrony Państwa" zastępuje się wyrazami "Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu";

12)

w art. 20 w ust. 1 skreśla się wyrazy "Lotnictwa Cywilnego zwany dalej "Prezesem Urzędu" ";

13)

w art. 21 w ust. 1 wyraz "rządowej" zastępuje się wyrazem "publicznej";

14)

w art. 21 w ust. 2 w zdaniu wstępnym po wyrazie "funkcji" dodaje się wyraz "organu";

15)

w art. 21 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "organ, o którym mowa w art. 229" zastępuje się wyrazami "jednostkę, o której mowa w art. 229";

16)

w art. 21 w ust. 2 w pkt 5 po wyrazie "eksploatacją" dodaje się wyraz "cywilnych";

17)

w art. 21 w ust. 2 w pkt 8 po wyrazie "rejestrów:" dodaje się wyraz "cywilnych";

18)

w art. 21 w ust. 2 w pkt 8 skreśla się wyrazy "oraz ewidencji lądowisk";

19)

w art. 27 w ust. 3 w pkt 2 wyraz "lub" zastępuje się wyrazem "i";

20)

w art. 28 w ust. 1 po wyrazie "pracowników" dodaje się wyrazy "tych jednostek";

21)

w art. 28 skreśla się ust. 3;

22)

w art. 31 w ust. 2 wyraz "państwową" zastępuje się wyrazami "do państwa, w którym prowadzony jest rejestr";

23)

w art. 32 w ust. 3 po wyrazie "zawiadamia" dodaje się wyrazy "ministra właściwego do spraw transportu,";

24)

w dziale III w tytule rozdziału 2 wyrazy "Rejestr cywilnych" zastępuje się wyrazem "Rejestry";

25)

w art. 37 w ust. 6 i 7 oraz w art. 88 w ust. 7 po wyrazie "Prezes" dodaje się wyraz "Urzędu";

26)

w art. 41 w ust. 1 wyrazy "chwili wejścia w życie" zastępuje się wyrazami "dnia wykonalności";

27)

w art. 41 w ust. 1 po wyrazie "Prezesa" dodaje się wyraz "Urzędu";

28)

w art. 45 po wyrazach "do lotów oraz" dodaje się wyraz "zdatność";

29)

w art. 46 skreśla się wyrazy "na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i";

30)

w art. 47 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Minister właściwy do spraw transportu może, w przypadkach szczególnych, określić, w drodze rozporządzenia, przepisy techniczne inne aniżeli wskazane w ust. 10, które zostaną zastosowane przy wydawaniu certyfikatu typu albo sprawdzaniu zdatności statku powietrznego do lotu.";

31)

w art. 47 w ust. 10 w pkt 2 wyraz "typów" zastępuje się wyrazem "rodzajów";

32)

w art. 48 w ust. 1 skreśla się wyraz "egzemplarza";

33)

w art. 49 w ust. 2 wyrazy "w ust. 4 pkt 1 i 2" zastępuje się wyrazami "w art. 53 ust. 3 pkt 1 i 2";

34)

w art. 53 w ust. 1 w pkt 2 i 3 wyraz "zdolności" zastępuje się wyrazem "zdatności";

35)

w tytule działu IV skreśla się wyrazy ", lądowiska";

36)

w art. 55 w ust. 3 w pkt 2 na końcu dodaje się wyrazy "na którym projektuje się założenie lotniska,";

37)

w art. 55 w ust. 3 w pkt 10 wyrazy "wojewódzkiego inspektora sanitarnego i" zastępuje się wyrazami "państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego odnośnie wymagań higienicznych i zdrowotnych zakładanego lotniska oraz";

38)

w art. 59:

a) w ust. 4 wyrazy "ust. 3" zastępuje się wyrazami "ust. 2",

b) w ust. 7 wyraz "uwierzytelnionych" zastępuje się wyrazem "poświadczonych";

39)

w art. 63 skreśla się pkt 2;

40)

w art. 64:

a) w ust. 1 po wyrazie "głosów" dodaje się wyrazy "na zebraniu wspólników lub walnym zgromadzeniu",

b) w ust. 3:

- po wyrazie "udziałów" dodaje się wyrazy "w ilości zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie progów",

- skreśla się wyrazy "bądź gdyby pociągało to za sobą znaczne zagrożenie dla środowiska";

41)

w art. 66 w ust. 1 skreśla się wyrazy "ust. 1";

42)

w art. 67 w ust. 3 w pkt 1 po wyrazie "organów" dodaje się wyraz "służb";

43)

w art. 69 w ust. 3 w pkt 5 wyraz "wizualnych" zastępuje się wyrazem "wzrokowych";

44)

w art. 71 w ust. 1 i 2 skreśla się wyrazy "określonych na podstawie niniejszej ustawy";

45)

w art. 72 w ust. 2 po wyrazach "zarządzanie lotniskiem" dodaje się wyrazy "użytku publicznego";

46)

w art. 73 w ust. 6 wyrazy "ust. 4" zastępuje się wyrazami "ust. 5";

47)

w art. 77 w ust. 1 po wyrazie "wyprzedzeniem" dodaje się wyrazy " przed planowanym dniem wejścia w życie,";

48)

w art. 79 w ust. 2 wyrazy "lotnictwa państwowego" zastępuje się wyrazem "państwowych";

49)

w art. 82 w pkt 8 wyraz "oznaczone" zastępuje się wyrazem "oznakowane";

50)

w art. 86:

a) w ust. 2 wyrazy "organowi, o którym mowa w art. 229" zastępuje się wyrazami "państwowemu organowi zarządzania ruchem lotniczym",

b) w ust. 5 i 6 wyrazy "organ, o którym mowa w art. 229" zastępuje się wyrazami "państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym";

51)

w art. 86 w ust. 3 po wyrazach "urządzeń naziemnych" dodaje się wyrazy "związanych z lotniskami użytku publicznego";

52)

w art. 87 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Prezes Urzędu uzgadnia decyzje o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu odnoszące się do terenu lotniska i jego otoczenia obejmującego obszar ograniczeń zabudowy oraz tereny przeznaczone pod rozbudowę lotniska w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.";

53)

w art. 87 w ust. 6 wyraz "promieniu" zastępuje się wyrazem "odległości";

54)

w art. 88 w ust. 7 po wyrazie "dokumentach" dodaje się wyrazy "lub w warunkach technicznych ustalonych na podstawie art. 92 pkt 2";

55)

w art. 88 w ust. 9 wyraz "Lotnicze" zastępuje się wyrazami "Stałe lotnicze";

56)

w art. 88 w ust. 9 skreśla się wyraz "stałych";

57)

w dziale IV w tytule rozdziału 5 wyrazy "Lądowiska i inne" zastępuje się wyrazem "Inne";

58)

w art. 93:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "na lądowiskach i w innych miejscach",

b) skreśla się ust. 2 - 5 i oznaczenie ust. 1;

59)

w art. 94 w ust. 3 wyrazy "licencji lotniczych" zastępuje się wyrazem "licencji";

60)

w art. 94 skreśla się ust. 8;

61)

w art. 94 w ust. 9 wyrazy "art. 33 ust. 2 pkt 1 i 3" zastępuje się wyrazami "art. 33 ust. 2 pkt 1-3";

62)

w art. 95 w ust. 2 skreśla się pkt 5;

63)

w art. 95 w ust. 3 w pkt 3 wyrazy "12 lat" zastępuje się wyrazami "16 lat";

64)

w art. 95 w ust. 3 skreśla się pkt 6;

65)

w art. 95:

a) w ust. 4 skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 5",

b) skreśla się ust. 5 i 6;

66)

w art. 95 w ust. 7 wyrazy "daną licencją" zastępuje się wyrazami "danym świadectwem kwalifikacji";

67)

w art. 96 w ust. 1:

a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Licencja może być udzielona osobie, która łącznie spełnia następujące warunki:",

b) skreśla się pkt 1,

c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) spełnia wymagania i warunki określone na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 3 i ust. 3, dotyczące szkolenia lotniczego, praktyki lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu państwowego, o którym mowa w art. 99 ust. 1.";

68)

w art. 96 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa,";

69)

w art. 96 w ust. 1 w pkt 6 na końcu dodaje się wyrazy "potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110,";

70)

w art. 96:

a) w ust. 2 w pkt 6 skreśla się wyraz "poświadczenia",

b) w ust. 3 po wyrazie "przywraca" dodaje się wyraz "uznanie",

c) w ust. 4 wyrazy "urzędu lotnictwa cywilnego" zastępuje się wyrazem "Urzędu";

71)

w art. 97 w ust. 1 w pkt 2 w lit. b) skreśla się wyraz "równorzędnych";

72)

w art. 99 w ust. 4 w pkt 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa.";

73)

w art. 103 w ust. 2 w zdaniu pierwszym po wyrazach "na dobę" dodaje się wyrazy "w locie długodystansowym";

74)

w art. 106 skreśla się ust. 4;

75)

w art. 108:

a) w ust. 7 wyrazy "Minister właściwy do spraw transportu" zastępuje się wyrazami "Prezes Urzędu",

b) skreśla się ust. 8;

76)

w art. 109 skreśla się ust. 3;

77)

w art. 109 w ust. 5 po wyrazie "Wpisanie" dodaje się wyrazy "na listę" oraz po wyrazie "skreślenie" dodaje się wyrazy "z niej";

78)

w art. 109:

a) w ust. 7 wyrazy "Minister właściwy do spraw transportu" zastępuje się wyrazami "Prezes Urzędu",

b) skreśla się ust. 8;

79)

w art. 116 w ust. 3 wyrazy "Urzędu Ochrony Państwa" zastępuje się wyrazami "Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu";

80)

w art. 119 w ust. 4 w zdaniu wstępnym wyraz "rozporządzenia" zastępuje się wyrazem "rozporządzeń" oraz w pkt 1 wyraz "wprowadza" zastępuje się wyrazami "może wprowadzić";

81)

w art. 119 w ust. 5 po wyrazie "hałasem" dodaje się wyrazy ", mając na względzie przeciwdziałanie oddziaływaniu lotnictwa cywilnego na środowisko oraz wymagania wynikające z przepisów międzynarodowych";

82)

w art. 121 w ust. 1 w pkt 1 w lit. b) po wyrazie "naziemnym" dodaje się wyrazy "lub nawodnym";

83)

w art. 130 w ust. 2 po wyrazach "lotniskowych organów" dodaje się wyraz "służb";

84)

w art. 137 w ust. 5 w pkt 3 wyrazy "innych państwach" zastępuje się wyrazami "innych państw";

85)

w art. 165 w ust. 3 w pkt 6 wyraz "przedsiębiorstwa" zastępuje się wyrazem "przedsiębiorcy" oraz wyraz "ono" zastępuje się wyrazem "on";

86)

w art. 165 w ust. 3 w pkt 7 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) wnioskodawca jednocześnie nie zajmuje się działalnością w zakresie zarządzania lotniskiem."

87)

w art. 166 w ust. 3 w pkt 3 wyrazy "że decydowanie o działalności przedsiębiorstwa będzie należało do osób spełniających wymogi określone w art. 165 ust. 3 pkt 6" zastępuje się wyrazami "że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy lub nie znajduje się on w stanie likwidacji";

88)

w art. 168 w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "usunął uchybień w" zastępuje się wyrazem "uzupełnił";

89)

w art. 178 w pkt 3 wyrazy "art. 167 ust. 3 pkt 4" zastępuje się wyrazami "art. 160 ust. 3 pkt 4";

90)

w art. 185 wyraz "533" zastępuje się wyrazem "553";

91)

dodaje się art. 214a w brzmieniu:

"Art. 214a. W ustawie z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 89, poz. 991) w art. 13 w ust. 5 w pkt 2 po wyrazie "cywilnego" dodaje się wyrazy "i działalności w zakresie lotnictwa cywilnego".";

92)

w art. 222 w ust. 2 po wyrazie "dotychczasowe" dodaje się wyrazy ", z tym że badanie prowadzi Komisja, o której mowa w art. 17".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy - Prawo lotnicze postanowił wprowadzić do jest tekstu 92 poprawki.

Poprawki nr 4, 18, 35, 41, 57 i 58 powodują wykreślenie z ustawy pojęcia lądowisk. Senat przyjmując tą poprawkę, stanął na stanowisku, iż różnica pomiędzy definicjami lądowiska i lotniska sprowadza się do cech nieistotnych a pojęcie lądowiska nie funkcjonuje przepisach międzynarodowych. Ponadto Senat uznał, iż pozostawienie tych regulacji, poprzez możliwość zastosowania innych niż do lotnisk wymogów, w znacznym stopniu obniży warunki bezpieczeństwa starów, lądowań i ruchu statków powietrznych.

Powodem przyjęcia poprawek nr 6 i 73 była konieczność jednoznacznego ustawowego określenia zasad korzystania z wydłużonego do 18 godzin czasu pracy. W tym celu przyjęto definicję lotu długodystansowego jako lotu jednoodcinkowego, na dystansie, którego pokonanie wymaga co najmniej 8 godzin lotu. Takie zdefiniowanie, zdaniem Senatu, skutecznie uniemożliwi nadużywanie wydłużonego czasu pracy do serii krótkich lotów.

Poprawka nr 9 nakazuje ministrowi wprowadzać wymagania międzynarodowe dotyczące bezpieczeństwa w formie rozporządzenia, ponieważ będą to akty o charakterze powszechnie obowiązującym.

Poprawka nr 11 uzupełnienia przepis, na podstawie którego minister właściwy do spraw transportu będzie przekazywał, w sytuacjach nadzwyczajnych, swoje funkcje, wynikające ze zwierzchnictwa nad przestrzenią powietrzną, Ministrowi Obrony Narodowej, o sytuację czasu stanu wojennego.

Poprawka nr 15 ma na celu precyzyjne wskazanie, iż Prezes Urzędu będzie sprawował nadzór nad realizacją zadań wykonywanych przez Agencję Ruchu Lotniczego.

Zdaniem Senatu, niezbędne było również przyjęcie poprawki nr 21 skreślającej przepis dublujący uprawnienia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie żądania dokumentów, materiałów i prowadzenia kontroli.

Poprawka nr 29 usuwa zbędne określenie, ponieważ w zasięgu zainteresowania Prawa lotniczego, w kontekście statków powietrznych, znajduje się wyłącznie polska przestrzeń powietrzna a nie całe terytorium Polski. Zbędne jest, zdaniem Senatu, wymaganie od statku powietrznego znajdującego się np. w muzeum ważnego świadectwa zdatności do lotu.

W celu dostosowania ustawy do wymogów konstytucyjnych Senat przyjął poprawkę nr 30. Zdaniem Senatu niedopuszczalnym jest aby kierownik urzędu centralnego, nawet za zgodą ministra, mógł określać przepisy, które "wkraczałyby" w sferę regulowaną przepisami powszechnie obowiązującymi. Poprawka powoduje, iż kompetencję do wydawania tych przepisów będzie miał minister właściwy do spraw transportu a przepisy te będą określane w drodze rozporządzenia.

Poprawka nr 40 w lit. a) doprecyzowuje, iż rygorom art. 64 poddane będzie nabycie akcji lub udziałów w ilości zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie określonych w tym przepisie progów ogólnej liczby głosów na zebraniu wspólników lub walnym zgromadzeniu. W lit. b) poprawka również ma charakter doprecyzowujący a ponadto skreśla klauzule, na podstawie której Prezes Urzędu mógł zakazać nabycia akcji lub udziałów w spółce zakładającej bądź zarządzającej lotniskiem. Zdaniem Senatu, pozostała część przepisu w dostatecznym stopniu zabezpiecza interesy państwa przed "wrogim" przejęciem spółki zakładającej lub zarządzającej lotniskiem, a zmiana udziałowców nie może pociągać za sobą zagrożenia dla środowiska.

Poprawka nr 44, dotycząca art. 71, skreśla zbędne ograniczenie odnoszące się tylko do przepisów niniejszej ustawy, ponieważ część warunków technicznych dotyczących lotnisk wynika z innych przepisów.

Przyjmując poprawkę nr 52, nadającą nowe brzmienie ust. 5 w art. 87, Senat uznał, iż należy jednoznacznie określić kompetencje Prezesa Urzędu w zakresie planowania przestrzennego, aby nie doszło, w tym zakresie, do sporów o właściwość z innymi organami administracji publicznej.

Poprawka nr 60 skreśla przepis umożliwiający ministrowi właściwemu do spraw transportu wprowadzenie wymogu posiadania licencji na inne niż wymienione w ustawie specjalności personelu lotniczego. Zdaniem Senatu, rozporządzeniem nie powinno się rozszerzać zakresu ustawy, w szczególności w sferze swobody podejmowania działalności przez obywateli.

Nie znajduje uzasadnienia, zdaniem Senatu, wprowadzenie wymogu posiadania świadectwa kwalifikacji przez operatorów modeli latających (poprawki nr 62 i 64). Zachowanie tak restrykcyjnych regulacji mogłoby doprowadzić do całkowitego unicestwienia tego rodzaju działalności wśród młodzieży lub do powszechnego ignorowania prawa.

W poprawce nr 63 Senat postanowił podwyższyć minimalny wiek wymagany od starającego się o świadectwo kwalifikacji pilota paralotni z 12 do 16 lat. Zdaniem Senatu osoba mająca 12 lat nie jest w stanie właściwie ocenić sytuacji przy operowaniu tak niebezpiecznym dla używającego i innych osób urządzenia jakim jest paralotnia.

Zdaniem Senatu jedynym uprawnionym organem do wydawania świadectw kwalifikacji powinien pozostać Prezes Urzędu, bowiem tylko on ma właściwe instrumenty do kontroli procesu ich wydawania i weryfikowania przedstawianych dokumentów (poprawka nr 65)

Poprawka nr 67 skreśla warunek posiadania obywatelstwa polskiego przy otrzymaniu licencji lotniczej. Zdaniem Senatu warunek stałby w sprzeczności z zasadami wynikającymi z prawa Unii Europejskiej, które zabraniają wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami Państw Członkowskich.

Poprawka nr 68 powoduje, iż o licencje nie będzie mogła się starać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa. Zdaniem Senatu, w składzie załogi statku powietrznego nie może się znaleźć żadna osoba, która mogła by stanowić jakiekolwiek zagrożenie.

Poprawki nr 75 i 78 mają uprościć prowadzenie list lekarzy orzeczników oraz centrów medycyny lotniczej, tym bardziej że wszystkie istotne dla tych list zasady wynikają z przepisów ustawy.

Poprawka nr 80 ma na celu umożliwienie ministrowi elastyczne stosowanie środków polegających na wprowadzaniu zakazów lub ograniczeń lotów nad obszarem państwa.

Poprawka nr 81 dodaje niezbędne wytyczne jakimi będzie się kierował minister wydając rozporządzenie w sprawie zakazu lotów z powodu ochrony przed hałasem.

Przyjmując poprawkę nr 86, Senat stanął na stanowisku, iż należy jednoznacznie określić, iż zarządzający lotniskiem nie może starać się o koncesję w zakresie przewozu lotniczego. Zapobiegnie to stosowaniu preferencyjnych zasad obsługi lotniskowej zarządzającego wobec własnego przewoźnika.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny, uzupełniający bądź ujednolicający terminologię ustawy i mają przyczynić się do poprawienia jej czytelności.