U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 3 października 2002 r.

w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 27 września 2002 r. ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 1 skreśla się wyraz "zarobkowym";

2)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 7 wyrazy "statków technicznych" zastępuje się wyrazami "statków służących do wykonywania robót technicznych";

3)

w art. 3 skreśla się ust. 3;

4)

w art. 4 skreśla się ust. 1 i oznaczenie ust. 2;

5)

w art. 6 w ust. 1 skreśla się pkt 7;

6)

w art. 6 w ust. 3 wyrazy "od dnia uchwalenia ustawy budżetowej" zastępuje się wyrazami "od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej";

7)

w art. 7 skreśla się ust. 5;

8)

w art. 11 skreśla się ust. 4;

9)

w art. 12:

  1. w ust. 1 skreśla się wyraz "prowizyjnego" oraz po wyrazie "Funduszu" dodaje się wyrazy "określanego corocznie w planie finansowym Funduszu",
  2. skreśla się ust. 3;

10)

w art. 13 w ust. 5 wyrazy "tryb i zasady" zastępuje się wyrazem "sposób";

11)

w art. 14 w ust. 7 w pkt 2 wyrazy "z uwzględnieniem przepisów art. 8 ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "z uwzględnieniem procedur obowiązujących armatorów przy ubieganiu się o wypłatę";

12)

w art. 15 w ust. 2 wyrazy "mając na uwadze wymogi zawarte w art. 14 ust. 4 i 5" zastępuje się wyrazami "mając na względzie konieczność weryfikacji danych będących podstawą spełnienia wymogów zawartych w art. 14 ust. 4 i 5";

13)

w art. 17 w ust. 6 w pkt 2 wyrazy "z uwzględnieniem przepisów art. 10" zastępuje się wyrazami "z uwzględnieniem procedur obowiązujących przy ubieganiu się o wypłatę";

14)

w art. 18 w ust. 5 w zdaniu wstępnym wyrazy "uwzględniając opinię" zastępuje się wyrazami "po zasięgnięciu opinii";

15)

dodaje się art. 21a w brzmieniu:

"Art. 21a. W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 121, poz. 1031) w art. 9 dodaje się pkt 9b w brzmieniu:

"9b) zbycie akcji i udziałów przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie ustawy z dnia ... 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz. U. Nr ..., poz. ...),".";

16)

w art. 22 skreśla się pkt 6.

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat uznał za stosowne wprowadzenie do ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym 16 poprawek.

Art. 3 ust. 1 ustawy stanowi, iż ma ona zastosowanie do armatorów wykonujących działalność gospodarczą polegającą na zarobkowym przewozie rzeczy śródlądowymi drogami wodnymi. Zważywszy na istotę działalności gospodarczej, której podstawową cechą jest dążenie do osiągnięcia zysku, zbędne jest sformułowanie, iż działalność prowadzona przez armatorów ma charakter zarobkowy. W związku z tym Senat uchwalił poprawkę nr 1.

Poprawka nr 2 zmierza do tego, aby nieobowiązujące w systemie prawa morskiego pojęcie statków technicznych zastąpić pojęciem "statków służących do wykonywania robót technicznych", którym posługuje się art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. Nr 5, poz. 43 ze zm.).

Za budzące wątpliwości konstytucyjne Senat uznał postanowienie art. 3 ust. 3 ustawy, przewidujące możliwość wyłączenia przez ministra właściwego do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, stosowania postanowień ustawy w stosunku do określonych podmiotów. Wynikają one przede wszystkim z tego, iż norma taka burzy zastrzeżone dla Parlamentu kompetencje w zakresie stanowienia prawa w odniesieniu do ustaw. Ponadto trudno uznać, aby rozporządzenie, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, miało charakter wykonawczy w stosunku do jej postanowień. Mając to na względzie Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 3.

Zważywszy na treść art. 1, określającego przedmiot regulacji prawnej ustawy, Senat uznał za zbędny art. 4 ust. 1, w myśl którego podaż zdolności przewozowej floty towarowej podlega regulacji na zasadach ustalonych w ustawie (poprawka nr 4).

Kierując się względami jawności, przejrzystości i dyscypliny finansów publicznych Senat postanowił dokonać skreślenia pkt 7 w art. 6 ust. 1 ustawy, stauującego wśród przychodów Funduszu Żeglugi Śródlądowej przychody określane jako "wpływy z innych środków publicznych" (poprawka nr 5).

W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych w toku stosowania ustawy Senat postanowił uchwalić poprawkę nr 6. Zmierza ona do ustanowienia regulacji, zgodnie z którą na wniosek ministra właściwego do spraw transportu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazuje corocznie, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, nie zaś - od dnia jej uchwalenia, dotację dla Funduszu Żeglugi Śródlądowej na wspieranie ekologicznych form transportu oraz ochronę środowiska w żegludze śródlądowej.

Względy poprawnej techniki legislacyjnej przemawiają za tym, aby zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych zbycia akcji i udziałów przez Bank Gospodarstwa Krajowego, przekazanych mu nieodpłatnie przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, następowało w drodze dokonania odpowiedniej zmiany w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z tym Senat uchwalił poprawki nr 7 i 15.

Poprawka nr 8 zmierza do skreślenia ustępu 4 w art. 11 ustawy, stanowiącego, że projekt planu finansowego Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego podlega uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, zważywszy na regulację art. 11 ust. 3 pkt 1, który przewiduje opracowanie tego planu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw transportu.

Celem poprawki nr 9 jest ustanowienie kosztowej formy wynagrodzenia Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu kosztów obsługi Funduszu Żeglugi Śródlądowej, nie zaś - jak przewiduje ustawa - wynagrodzenia prowizyjnego.

Podczas rozpatrywania ustawy Senat zwrócił szczególną uwagę na konstrukcje zawartych w ustawie upoważnień do wydawania przez ministra właściwego do spraw transportu stosownych aktów wykonawczych w zakresie spraw przekazanych do uregulowania oraz formułowania wytycznych dotyczących ich treści. Dążąc do zapewnienia zgodności tych upoważnień z Konstytucją uznał za stosowne wprowadzenie poprawek nr 10-13. Ponadto dokonał odpowiedniej modyfikacji w zdaniu wstępnym w art. 18 ust. 5, zawierającym niezgodną z Konstytucją RP formę współuczestniczenia Rady do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej w wydawaniu rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu (poprawka nr 14).

Senat uznał za niedopuszczalną technikę legislacyjną, polegającą na dokonaniu przez art. 22 pkt 6 ustawy zmiany w art. 36 ust. 3 ustawy o żegludze śródlądowej, mającej na celu ustanowienie środka specjalnego w ramach gospodarki finansowej urzędów żeglugi śródlądowej. Uchwalając poprawkę nr 16 Senat miał na względzie zasadę, że w ustawie nie można zamieszczać przepisów, które regulowałyby sprawy wykraczające poza jej zakres przedmiotowy (stosunki, które reguluje). Niezależnie od tego krytycznie odniesiono się zarówno do blankietowej formy ustanowienia tego środka specjalnego, jak również jego przeznaczenia.