U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 13 grudnia 2002 r.

w sprawie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 13 listopada 2002 r. ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 wyrazy "określonych przepisami Unii Europejskiej, wymienionymi w załączniku" zastępuje się wyrazami "objętym przepisami Unii Europejskiej";

2)

w art. 6 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", wymienionych w załączniku do ustawy";

3)

w art. 10 w ust. 1 po wyrazie "przetwórców" dodaje się wyrazy "słomy lnianej lub konopnej przetwarzanej na włókno";

4)

w art. 10 w ust. 4 w pkt 5 w lit. a po wyrazie "oraz" dodaje się wyrazy "z podziałem";

5)

art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Art. 15. Oświadczenia, o których mowa w art. 10 ust. 4 pkt 5 lit. a i b staną się przedmiotem kontroli, o której mowa w art. 10 ust. 5, z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.";

6)

w art. 16 w pkt 2 po wyrazach "art. 10" dodaje się wyrazy "ust. 2 - 6";

7)

skreśla się załącznik do ustawy.

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Mając na względzie poprawność legislacyjną tworzonego prawa Senat uznał za zasadne wprowadzenie do ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych siedmiu poprawek.

Jedyną poprawką o charakterze merytorycznym jest poprawka nr 6. Zmierza ona do jasnego, nie budzącego wątpliwości wskazania, że przetwórcy słomy lnianej lub konopnej przetwarzanej na włókno będą mogli ubiegać się o dopłaty do przetwarzania dopiero od dnia uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej. W świetle dotychczasowego brzmienia art. 16 pkt 2 przetwórcy wpisani do rejestru uznanych przetwórców słomy lnianej lub konopnej przetwarzanej na włókno mogliby ubiegać się o dopłaty do przetwarzania już od momentu uzyskania wpisu do rejestru, a więc również przed uzyskaniem przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej (art. 10 ma wejść w życie 1 lipca 2003 r.).

Pozostałe poprawki mają charakter legislacyjny. Najważniejszą z nich jest poprawka nr 7 skreślająca stanowiący integralną część ustawy załącznik. Pomimo, że katalog aktów unijnych zamieszczony w załączniku ma charakter wyłącznie informacyjny, poprawność legislacyjna oraz jasność i zupełność regulacji ustawowej wymagałyby, aby miał on charakter zamknięty. Zamknięcie katalogu skutkowałoby jednak koniecznością dokonywania nowelizacji ustawy w przypadku każdorazowej zmiany aktów unijnych wskazanych w załączniku. Skreślenie załącznika nie ma wpływu na aspekt merytoryczny ustawy. Wskazać należy także, że dotychczas żadna z ustaw, które regulują ramy prawno-organizacyjne funkcjonowania rynków rolnych (m.in. rynku przetworów owocowych i warzywnych, rynku rybnego) nie zawiera takiego załącznika. Konsekwencją poprawki nr 7 są poprawki nr 1 i 2.

W związku z tym, że na mocy art. 16 pkt 2, art. 10 ustawy wejdzie w życie 1 lipca 2003 r., zbędny jest przepis art. 15 ust. 1 (poprawka nr 5). Ponadto wskazanie na informacyjny charakter oświadczeń dołączanych do wniosku o wpis do rejestru (art. 15 ust.1) mogłoby wskazywać na mniejszą wagę obowiązku wynikającego z art. 10 ust. 4 pkt 5 lit. a) i b) w okresie od 1 lipca 2003 r. do dnia uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej. Fakt, że oświadczenia, o których mowa w art. 15 ust. 1 staną się przedmiotem kontroli dopiero z dniem uzyskania członkostwa jest sprawą niezależną i w związku z tym nie ma przeszkód, aby pozostawić art. 15 ust. 2 (z niezbędnymi zmianami).

Poprawka nr 3 ujednolica terminologię ustawy. Natomiast poprawka nr 4 ma charakter redakcyjny i zmierza do nadania przepisowi art. 10 ust. 4 pkt 5 lit. a) brzmienia poprawnego stylistycznie.