U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 10 lipca 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych,

ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej

oraz o zmianie niektórych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 4 w lit. b na końcu średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wystąpienie pokontrolne przekazuje się kontrolowanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni od dnia podpisania protokołu kontroli.";";

2)

w art. 1 w pkt 7, w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz organy ich związków";

3)

w art. 1 w pkt 12, w art. 15a po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Członkiem komisji konkursowej nie może być członek kolegium izby, który jest małżonkiem kandydata albo osobą pozostającą z nim we wspólnym pożyciu, jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia, bądź jest z nim związany z tytułu przysposobienia, opieki albo kurateli. Jeżeli okoliczności, o których mowa w zdaniu pierwszym, zostaną ujawnione po powołaniu komisji, kolegium izby dokonuje zmiany w składzie komisji. Czynności komisji dokonane przed zmianą składu komisji uznaje się za nieważne.";

4)

w art. 1 w pkt 13, w art. 16 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Członkiem komisji konkursowej nie może być członek kolegium izby, który kandyduje na stanowisko prezesa izby, jest małżonkiem kandydata albo osobą pozostającą z nim we wspólnym pożyciu, jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia, bądź jest z nim związany z tytułu przysposobienia, opieki albo kurateli. Jeżeli okoliczności, o których mowa w zdaniu pierwszym, zostaną ujawnione po powołaniu komisji, kolegium izby dokonuje zmiany w składzie komisji. Czynności komisji dokonane przed zmianą uznaje się za nieważne.";

5)

w art. 1 w pkt 14, w art. 16a w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Przepisu art. 52 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) nie stosuje się.";

6)

po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Art. 3a. W terminie do dnia 31 grudnia 2003 r. do postępowań, o których mowa w art. 16a ust. 3 i 4 ustawy wymienionej w art. 1, nie stosuje się art. 34 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 106, poz. 679, Nr 114, poz. 739 i Nr 144, poz. 971, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 75, poz. 853, z 2000 r. Nr 2, poz. 5, Nr 48, poz. 552, Nr 60, poz. 704 i Nr 91, poz. 1008, z 2001 r. Nr 49, poz. 508 i 509, Nr 98, poz. 1070 i Nr 101, poz. 1113 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1177 i Nr 169, poz. 1387).";

7)

w art. 4 skreśla się wyrazy "i pozaetatowych członków kolegiów";

8)

po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Art. 4a. Prezesi regionalnych izb obrachunkowych, w terminie 2 miesięcy po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, ogłoszą, w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, konkursy na stanowiska pozaetatowych członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych.".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 11 czerwca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, Senat proponuje wprowadzenie 8 poprawek.

Przyjmując poprawkę nr 1 Senat uznał za zasadne wprowadzenie w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych terminu, w jakim izba ma obowiązek przekazać wystąpienie pokontrolne jednostce kontrolowanej. Wystąpienie pokontrolne powinno być przekazane w ciągu 60 dni od dnia podpisania protokołu kontroli przez osoby upoważnione do dokonania tej czynności w jednostce kontrolowanej, a w przypadku odmowy jego podpisania - w ciągu 60 dnia od dnia podpisania protokołu przez inspektora do spraw kontroli gospodarki finansowej.

Zdaniem Senatu istotnym elementem postępowania konkursowego jest wyłonienie bezstronnej komisji konkursowej, która dokona obiektywnej oceny kandydatów, dlatego też przyjęte zostały poprawki nr 3 i 4 wprowadzające przesłanki uzasadniające wyłączenie członka kolegium regionalnej izby obrachunkowej z prac komisji konkursowej. Członkiem komisji konkursowej dokonującej wyboru kandydata na prezesa izby albo kandydata na stanowisko pozaetatowego członka kolegium nie może być członek kolegium, który jest małżonkiem kandydata albo osobą pozostającą z nim we wspólnym pożyciu. Członek komisji konkursowej nie może być również krewnym lub powinowatym kandydata, bądź być z nim związany z tytułu przysposobienia opieki lub kurateli. W stosunku do członków komisji konkursowej dokonującej wyboru kandydata na prezesa izby wprowadzono dodatkowy zakaz - członkiem komisji nie może być członek kolegium, który kandyduje na stanowisko prezesa izby.

Poprawki nr 7 i 8 wprowadzają rozwiązanie, zgodnie z którym konkursy na stanowiska pozaetatowych członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych zostaną przeprowadzone sześć miesięcy później niż konkursy na stanowiska prezesów tych izb. Taka regulacja ma złagodzić skutki zmian kadrowych dokonywanych w regionalnych izbach obrachunkowych i umożliwić prawidłowe wykonywanie ustawowych zadań przez te izby.

Poprawki nr 5 i 6 dostosowują przepisy dotyczące postępowania w sprawach zaskarżania do sądu administracyjnego decyzji o odwołaniu prezesa regionalnej izby obrachunkowej albo członka kolegium do zmian, które od dnia 1 stycznia 2004 r. wprowadza ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Senat zwrócił uwagę na fakt, iż z dniem 1 stycznia 2004 r. utraci moc ustawa z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Treść art. 34 ust. 3 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, który to przepis został wyłączony z postępowań w sprawie zaskarżania do sądu administracyjnego decyzji o odwołaniu, została zawarta w art. 52 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi, a więc docelowo stosowanie art. 52 powinno być wyłączone.

Poprawka nr 2 ma charakter legislacyjny, modyfikuje przepis art. 1 pkt 7 omawianej ustawy w zakresie art. 11 ust. 1 w taki sposób, aby nie dotyczył on materii uregulowanej w innym przepisie tej ustawy.