U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 lipca 2003 r. ustawy o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w ust. 1 w pkt 3, w art. 4 w ust. 1 i w tytule rozdziału 3 i 4 po wyrazach "miejscowości i" dodaje się wyrazy "ich części oraz";

2)

w art. 2 w pkt 3 wyrazy "posiadającą prawa miejskie bądź status miasta nadany w trybie określonym odrębnymi przepisami" zastępuje się wyrazami "posiadającą status miasta";

3)

w art. 2 w pkt 12 skreśla się wyrazy "praw miejskich lub";

4)

w art. 3 w ust. 1 w pkt 1 po wyrazie "zamieszkanych" dodaje się wyrazy "i ich części";

5)

w art. 3 w ust. 1 w pkt 2 i w art. 4 w ust. 3 w pkt 3 po wyrazie "niezamieszkanych" dodaje się wyrazy "i ich części";

6)

w art. 4 w ust. 3 w pkt 4 skreśla się wyrazy "oraz wykonywanie innych zadań określonych w regulaminie Komisji";

7)

w art. 4 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia:

1) tryb pracy Komisji, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnej pracy Komisji;

2) wysokość wynagrodzenia przysługującego członkom za udział w posiedzeniach Komisji, uwzględniając, że maksymalna wysokość wynagrodzenia nie może przekroczyć 60 % minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego w odrębnych przepisach.";

8)

w art. 6 w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "miejscowości lub obiektu fizjograficznego";

9)

w art. 6 w ust. 1 w pkt 1 i w art. 9 w ust. 1 i 4 po wyrazie "miejscowości" dodaje się wyrazy "i ich części";

10)

w art. 8 w ust. 2 wyrazy ", w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym" zastępuje się wyrazami "w trybie, o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym";

11)

w art. 8 w ust. 3 wyrazy "Opinia rady gminy jest poprzedzana" zastępuje się wyrazami "Wydanie przez radę gminy opinii jest poprzedzane";

12)

w art. 8 w ust. 4 w pkt 5 po wyrazie "miejscowości" dodaje się wyrazy ", jej części";

13)

w art. 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony:

1) w przypadku niewyrażenia opinii, o których mowa w ust. 3, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wystąpienia o opinię;

2) w przypadku niewyrażenia opinii, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i 4, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia o opinię.";

14)

w art. 9 w ust. 1 wyrazy "pięciu lat" zastępuje się wyrazami "trzech lat" oraz wyrazy "dziesięciu lat" zastępuje się wyrazami "sześciu lat";

15)

w art. 9 w ust. 3 w pkt 1 wyrazy "urzędowego rejestru podziału terytorialnego kraju "TERYT"" zastępuje się wyrazami "krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego "TERYT"";

16)

w art. 10 w pkt 2, w art. 47a w pkt 1 skreśla się wyrazy "w których nadano nazwy ulicom i placom,";

17)

skreśla się art. 11;

18)

art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Art. 14. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 2 rozporządzenia, o którym mowa w art. 15 ustawy, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 47b ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 10, jednak nie dłużej niż przez rok od dnia wejścia w życie ustawy.";

19)

w art. 15 wyrazy "Dz. U. R.P. Nr 94, poz. 850 oraz Dz. U. z 1948 r. Nr 36" zastępuje się wyrazami "Dz. U. Nr 94, poz. 850, z 1948 r. Nr 36".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Rozpatrując uchwaloną przez Sejm ustawę o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych Senat wprowadził do niej 19 poprawek.

Poprawki nr 1, 4, 5, 9 i 12 zmierzają do wprowadzenia konsekwencji legislacyjnych przyjęcia zasady sformułowanej w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy, w myśl której ma ona normować zasady i tryb ustalania, dokonywania zmian i znoszenia urzędowych nazw zarówno miejscowości, jak również ich części.

Przepisy art. 2 pkt 3 i 12 ustawy, definiujące pojęcia: "miasto" i "wieś", posługują się sformułowaniem "prawa miejskie". W związku z tym, że nie istnieje ono w polskim systemie prawa i ma charakter potoczny, Senat uchwalił poprawki nr 2 i 3.

Art. 4 ust. 3 ustawy określa katalog zadań Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych jako organu opiniodawczo-doradczego, działającego przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej. W pkt. 1-3 tego ustępu skonkretyzowane zostały rodzaje zadań wykonywanych przez ten organ, natomiast pkt 4 stanowi, iż do zadań Komisji należy wyrażanie opinii w innych sprawach dotyczących realizacji ustawy oraz wykonywanie innych zadań określonych w regulaminie Komisji. W związku z tym, iż żaden regulamin nie może rozszerzać zakresu działania organu tworzonego w drodze ustawy, konieczna była odpowiednia modyfikacja art. 4 ust. 3 pkt 4 (poprawka nr 6).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji oraz wysokość wynagrodzenia przysługującego członkom za udział w posiedzeniach Komisji, uwzględniając, że maksymalna wysokość wynagrodzenia nie może przekroczyć 60 % minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego w odrębnych przepisach. Zważywszy na to, iż rozporządzenie ma charakter wykonawczy w stosunku do ustawy, nie może ono regulować "szczegółowych zasad" w odniesieniu do jakiejkolwiek materii, abstrahując od faktu, iż uregulowania ustawy dotyczące Komisji są w tym zakresie wystarczające. Ponadto należy zauważyć, że przytoczona delegacja nie zawiera wytycznych dotyczących uregulowania trybu pracy Komisji. Zasadny jest zatem postulat nadania nowego brzmienia art. 4 ust. 4 ustawy (poprawka nr 7).

Poprawka nr 13 zmierza do tego, aby w przypadku niewyrażenia w odpowiednich terminach opinii przez określone podmioty w przedmiocie ustalenia, zmiany lub zniesienia urzędowej nazwy, wymóg zasięgnięcia opinii był uznawany za spełniony.

W toku senackiego postępowania legislacyjnego zwracano uwagę, że nałożone na ministra właściwego do spraw administracji publicznej terminy ustalenia wykazu urzędowych nazw miejscowości oraz wykazu urzędowych nazw obiektów fizjograficznych są zbyt długie. Podzielając przekonanie co do trudności tego przedsięwzięcia Senat uznał jednak, że realne jest ustalenie tych wykazów odpowiednio w terminach trzech i sześciu lat (poprawka 14).

Dokonana przez art. 11 ustawy zmiana w ustawie z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 ze zm.), polegająca na uchyleniu pkt 1 w art. 1, jest niezgodna z zasadami prawidłowej techniki legislacyjnej. Należy zwrócić uwagę na charakter prawny tego przepisu jako regulującego przekazanie określonych zadań i kompetencji z zakresu administracji publicznej. Wynikająca z niego norma prawna została zrealizowana - nie miała ona charakteru abstrakcyjnego, tj. nie wyznaczała pewnego typu w zasadzie powtarzalnych zachowań się adresata normy. Z uwagi na to skreślenie pkt 1 w art. 1 powołanej ustawy Senat uznał za błąd legislacyjny i wprowadził poprawkę nr 17.

Poprawka nr 18 zmierza do modyfikacji art. 14 ustawy, zachowującego czasowo w mocy dotychczasowe przepisy wydane na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o ustalaniu nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz o numeracji nieruchomości. Przepis ten nie może stanowić, iż do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie zachowują moc przepisy wydane na podstawie powołanego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej. Ustawa zawiera bowiem wyłącznie jedną delegację do wydania rozporządzenia, którego materia jest uregulowana w przepisach wydanych na podstawie powołanego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, a pozostałe delegacje dotyczą rozporządzeń, których zakres spraw nie jest regulowany przez obowiązujące przepisy.

Poprawki nr 8, 10, 11, 15, 16 i 19 mają charakter redakcyjny i doprecyzowujący przepisy ustawy.