U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 przed pkt 1 dodaje się pkt ... w brzmieniu:

"...) w art. 3 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) udzielanie gwarancji i poręczeń kredytowych, określonych w planie finansowym, w tym na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, poszkodowanych w związku z klęską suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru, plagi gryzoni lub osuwisk ziemi.";";

2)

w art. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) po art. 3c dodaje się art. 3d w brzmieniu:

"Art. 3d. Agencja przeprowadza szkolenia rolników związane z realizacją jej zadań.";";

3)

w art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporządzenia, nadaje statut Agencji określający jej organizację, w tym siedziby oddziałów regionalnych i biur powiatowych Agencji, a także sposób i tryb działania Rady Agencji, o której mowa w art. 6, kierując się odpowiednio zakresem zadań Agencji i Rady Agencji oraz potrzebą zapewnienia ich sprawnego funkcjonowania.";";

4)

w art. 1 w pkt 2 dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W postępowaniu administracyjnym organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do dyrektorów oddziałów regionalnych jest Prezes Agencji a w stosunku do kierowników biur powiatowych - dyrektor oddziału regionalnego.";";

5)

w art. 1 w pkt 4, w art. 10d w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "albo postępowanie" zastępuje się wyrazami "lub postępowanie";

6)

w art. 1 w pkt 4, w art. 10d w ust. 1 w pkt 4 w lit. b wyraz "jest" zastępuje się wyrazami "stał się";

7)

w art. 1 w pkt 4, w art. 10d ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W przypadku, gdy kwota podlegająca umorzeniu przekracza 15 000 zł, informacja o tym umorzeniu, obejmująca imię, nazwisko, miejsce zamieszkania (miejscowość) dłużnika, cel kredytowania, przesłankę oraz kwotę umorzenia, jest informacją publiczną w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej i jest niezwłocznie udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej.";

8)

w art. 1 w pkt 4, w art. 10d skreśla się ust. 7;

9)

w art. 1 w pkt 4, w art. 10e w ust. 3 wyrazy "uzasadniające powstanie" zastępuje się wyrazami "potwierdzające lub uzasadniające";

10)

dodaje się art. 1a w brzmieniu:

"Art. 1a. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, o ile nie są z nią sprzeczne, nie dłużej jednak niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 10 poprawek.

Poprawką nr 1 Senat pragnął podkreślić zadanie Agencji, bardzo ważne w sytuacjach wyjątkowych, takich jak klęski żywiołowe a w szczególności susza. W tym celu doprecyzował przepis dotyczący możliwości udzielania przez Agencję w takich sytuacjach gwarancji i poręczeń kredytowych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych.

Za niezbędne Senat uznał wprowadzenie, w poprawkach nr 3, 4 i 10 regulacji, które są konsekwencjami zmian wprowadzonych przez Sejm w strukturze organizacyjnej Agencji. Wprowadzenie jednostki organizacyjnej szczebla podstawowego, jakim ma być biuro powiatowe, wymaga rozszerzenia zakresu przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego nadającego Agencji statut, w którym należy określić organizację i wskazać siedziby biur powiatowych (poprawka nr 3). Należy również wskazać organ wyższego stopnia w stosunku do kierowników biur powiatowych, jeżeli ma to być organ inny, niż określony przepisami ogólnymi Kodeksu postępowania administracyjnego. Uczynił to Senat w poprawce nr 4, stojąc na stanowisku, że właściwym jest dyrektor oddziału regionalnego. Ponadto, konieczną konsekwencją tych regulacji jest dodanie przepisu przejściowego (poprawka nr 10), który wprowadza trzymiesięczny termin na dokonanie zmian w dotyczącym tych spraw akcie wykonawczym.

Poprawka nr 2 poprawia redakcję przepisu upoważniającego Agencję do szkolenia rolników, jednocześnie zmieniając umiejscowienie jej w ustawie. Szkolenie rolników nie jest, zdaniem Senatu, samoistnym zadaniem Agencji, lecz - co wynika również z redakcji przepisu przyjętego przez Sejm - instrumentem wspomagającym realizację jej zadań podstawowych.

W art. 10d ust. 1 pkt 2 dwie przesłanki umorzenia kredytu, które mogą zaistnieć łącznie, umieszczone zostały w jednej jednostce redakcyjnej ustawy, jako alternatywa rozłączna. Poprawka nr 5 likwiduje ten błąd logiczny.

Chęć uściślenia przesłanek umorzenia kredytu znalazła również wyraz w poprawce nr 6, w której Senat poprawił przepis wskazujący okoliczność dającą podstawę do umorzenia wierzytelności. Zdaniem Senatu, niezdolność do pracy w gospodarstwie nie powinna być przesłanką umorzenia, jeśli fakt ten miał miejsce już w momencie udzielania kredytu.

Poprawki nr 7 i 8 zmieniają rozwiązania przyjęte przez Sejm w zakresie obowiązku niezwłocznego publikowania informacji o umorzeniu wierzytelności Agencji, dotyczących środków Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa. Senat, przede wszystkim, uznał za konieczne określenie w ustawie zakresu danych, które stanowią informację publiczną. Wymóg ten wynika z konstytucyjnej i ustawowej ochrony danych osobowych. Rozwiązanie w tej sprawie dostosowane zostało do aktualnego stanowiska Trybunału Konstytucyjnego i nie odbiega od rozwiązań przyjętych w innych ustawach. Ponadto Senat określił inną formę publikacji. Jego zdaniem, racjonalne będzie udostępnianie informacji poprzez ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej, który to sposób wskazany został w przepisach o dostępie do informacji publicznych, jako właściwy również dla udostępniania, między innymi, takich danych publicznych, jak decyzje administracyjne.

Poprawką nr 9 Senat doprecyzował przepis dotyczący dokumentów dołączanych do wniosku o umorzenie, którymi wnioskodawca powinien uzasadnić lub potwierdzić okoliczności wskazane w ustawie a nie uzasadniać powstanie tych okoliczności.