U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności

oraz zmianie niektórych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) w art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wprowadzane do obrotu wyroby, podlegają ocenie zgodności z:

1) zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo

2) szczegółowymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 10 ust. 1;

3) zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami określonymi w odrębnych ustawach.";";

2)

w art. 1 w pkt 6 w lit. a, w ust. 1 skreśla się wyrazy ", zgodnie z wymaganiami określonymi w dyrektywach nowego podejścia";

3)

w art. 1 w pkt 6 w lit. b, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zabrania się wprowadzania do obrotu wyrobów nie posiadających oznakowania CE, jeżeli zgodnie z aktami prawnymi wdrażającymi dyrektywy nowego podejścia wyroby te podlegają wyłącznie oznakowaniu CE.";

4)

w art. 1 w pkt 10 w lit. b, w ust. 4 po wyrazie "ogłasza" dodaje się wyrazy "co najmniej";

5)

w art. 1 w pkt 12, w ust. 3 wyrazy "12 miesięcy" zastępuje się wyrazami "3 miesiące";

6)

w art. 1 w pkt 19, w art. 39a w ust. 4 w pkt 1 wyrazy "art. 40 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 41b ust. 2 lub art. 41c ust. 9";

7)

w art. 1 w pkt 19, w art. 39a w ust. 4 w pkt 2 skreśla się wyrazy
"i art. 41c ust. 9";

8)

w art. 1 w pkt 19, w art. 39b w ust. 3 w pkt 1 wyraz "przepływu" zastępuje się wyrazem "przekazywania";

9)

w art. 1 w pkt 21, w art. 40b w ust. 1 skreśla się wyrazy "wykonywanej przez organy wyspecjalizowane na podstawie przepisów dotyczących zakresu działania tych organów";

10)

w art. 1 w pkt 21, w art. 40b w ust. 3 w pkt 1 skreśla się wyrazy "którego dotyczy,";

11)

w art. 1 w pkt 21, w art. 40d w ust. 1 wyrazy "kontrolujący lub prowadzący postępowanie" zastępuje się wyrazem "wyspecjalizowany";

12)

w art. 1 w pkt 21, w art. 40k w ust. 1 skreśla się wyrazy "wprowadzania do obrotu lub";

13)

w art. 1 w pkt 23, w art. 41c w ust. 3 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) zakazać dalszego przekazywania wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i sprzedawcy,

3) ograniczyć dalsze przekazywanie wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i sprzedawcy,";

14)

w art. 1 po pkt 26 dodaje się pkt 26a w brzmieniu:

"26a) uchyla się art. 62;";

15)

w art. 10 wyrazy "wejścia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz zmianie niektórych innych ustaw, Senat postanowił wprowadzić do jej tekstu 15 poprawek.

Senat przyjął dwie poprawki o charakterze merytorycznym (poprawki nr 4 i 5). Pierwsza z nich zobowiązuje Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego do ogłaszania ustanowionych w danym roku norm zharmonizowanych oraz aktów prawnych wdrażających dyrektywy nowego podejścia, co najmniej raz na 12 miesięcy. Senat uznał, również za zasadne skrócenie do 3 miesięcy terminu przewidzianego do zawiadomienia jednostki certyfikującej, kontrolującej lub laboratorium o udzieleniu lub odmowie udzielenia akredytacji (poprawka nr 5).

Większość poprawek przyjętych przez Izbę ma na celu uzyskanie spójności w rozwiązaniach ustawowych (poprawki nr 1, 3, 6, 7, 11 - 14).

Poprawka nr 1 ma na celu modyfikację przepisu regulującego zasady dokonywania oceny zgodności wyrobów w taki sposób, aby odnosił się on do wszystkich wyrobów, których dotyczy ustawa, a nie jedynie wyrobów stwarzających zagrożenie albo służących ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia oraz środowiska. Konieczność wprowadzenia tej poprawki wynika z rozszerzenia zakresu przedmiotowego w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Poprawka nr 3 doprecyzowuje przepis zakazujący wprowadzania do obrotu wyrobów nie posiadających oznakowania CE, poprzez wyraźne wskazanie, iż zakaz dotyczy wyrobów podlegających wyłącznie oznakowaniu CE, a więc nie dotyczy tych wyrobów, w stosunku do których dopuszczalne jest wystawienie deklaracji zgodności.

Senat przyjął dwie poprawki porządkujące przepis określający przesłanki uzasadniające usunięcie wpisu w rejestrze wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami (poprawki nr 6 i 7), natomiast poprawką nr 11 Senat ujednolicił terminologię przyjętą w ustawie dla określania organów przeprowadzających kontrolę wyrobów.

Szczególnie istotne dla uzyskania spójności rozwiązań dotyczących rozstrzygnięć podejmowanych w toku kontroli wyrobów są poprawki nr 12 i 13. Ustawa stanowi, iż kontroli podlegają wyroby wprowadzone do obrotu. Zgodnie z definicją legalną, zawartą w ustawie - wprowadzeniem do obrotu jest przekazanie wyrobu określonym w ustawie podmiotom po raz pierwszy, a więc wprowadzenie do obrotu nie jest czynnością powtarzalną. Analizując przywołane powyżej przepisy, Senat zauważył, iż nie można w stosunku do podmiotu, który wprowadził wyroby do obrotu - w razie stwierdzenia ich niezgodności z zasadniczymi wymaganiami, wydać decyzji zakazującej wprowadzania tych wyrobów do obrotu. Wynikiem tych rozważań są wymienione poprawki.

Poprawka nr 14 uchyla przepis zachowujący w mocy certyfikaty wydane na podstawie odrębnych przepisów, w celu usunięcia sprzeczności z przepisem, który stanowi, iż po dniu przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej wyroby posiadające określony rodzaj certyfikatu podlegają ocenie zgodności na podstawie niniejszej ustawy. Przy rozpatrywaniu tej kwestii Senat uwzględnił opinię Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, zgodnie z którą nie wprowadzenie omawianej poprawki spowoduje, niezgodność ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący i redakcyjny (poprawki nr 2, 8 - 10 i 15).