U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 września 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 27 sierpnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu i niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:

"9a) w art. 38 w ust. 1 wyrazy "art. 35 ust. 1 pkt 4 i 5" zastępuje się wyrazami "art. 35 ust. 1 pkt 4, 5 i 8 ";";

2)

w art. 1 w pkt 13, w ust. 7 wyrazy "może określić" zastępuje się wyrazami "określi";

3)

w art. 1 w pkt 15 w lit. c, ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb tworzenia internatów oraz ich prowadzenia, wyposażenia internatu oraz czasu pobytu w internacie, tak aby zapewnić funkcjonariuszom dogodne warunki mieszkaniowe, a także szczegółowe zasady odpłatności za zakwaterowanie w internacie lub innych pomieszczeniach mieszkalnych, mając na uwadze wysokości opłat obowiązujących za zakwaterowanie w danej miejscowości.";

4)

w art. 1 w pkt 16, w art. 76a:

a) skreśla się ust. 2,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przekazanie lokalu następuje na podstawie protokołu, w którym określa się stan techniczny lokalu oraz stopień zużycia znajdujących się w nich urządzeń technicznych. Protokół ten jest podstawą rozliczeń dokonywanych przy zwolnieniu lokalu. Osoba zajmująca lokal ponosi koszty zużycia lokalu i urządzeń.";

5)

w art. 1 w pkt 19, w ust. 3 wyrazy "uwzględniając w szczególności ich wysokość w odniesieniu do cen biletów za przejazd koleją lub autobusem" zastępuje się wyrazami "biorąc pod uwagę przede wszystkim sposób dokumentowania poniesionych wydatków na dojazd".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


Uzasadnienie

Nowelizacja art. 38 ust. 1, zawarta w poprawce nr 1, jest konsekwencją przyjętych w ustawie regulacji. Zgodnie z nimi posiadanie poświadczenia bezpieczeństwa jest niezbędnym elementem mianowania do służby a jego odmowa wydania jest przyczyną obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Z tego powodu należało również rozszerzyć katalog wyjątków uprawniających do zwolnienia ze służby funkcjonariusza-kobiety w ciąży i w czasie urlopu macierzyńskiego o sytuację uprawomocnienia się odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa.

Poprawka nr 2 ma na celu nałożenie na ministra obowiązku wydania rozporządzenia, określającego warunki przyznawania dopłaty do wypoczynku funkcjonariusza i członków jego rodziny. Zdaniem Senatu, wystarczającym jest, że fakultatywne jest przyznanie dopłaty wynikające z wcześniejszego przepisu. Natomiast z treści rozporządzenia będzie wynikało na jakich warunkach dopłata zostanie przyznana.

Celem poprawki nr 3 jest dostosowanie wytycznych do rozporządzenia, określającego m.in. zasady odpłatności za zakwaterowanie w internacie, do zakresu spraw przekazywanych do uregulowania w tym akcie wykonawczym.

Poprawka nr 4 nakłada na funkcjonariusza obowiązek poniesienia wszelkich kosztów zużycia lokalu mieszkalnego. Ograniczenie tych obowiązków wyłącznie do poniesienia kosztów zużycia urządzeń i wykonania prac malarskich nie znajduje, zdaniem Senatu, uzasadnienia.

Poprawka nr 5 dostosowuje wytyczne rozporządzenia, określającego warunki zwrotu kosztów podróży funkcjonariuszom zajmującym lokal mieszkalny poza miejscem pełnienia służby, do przepisów ustawy. W związku z tym, że wysokość zwrotu kosztów wynika wprost z ustawy, minister wydając rozporządzenie powinien wziąć pod uwagę jedynie sposób udokumentowania poniesionych kosztów.