U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 września 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych

i niektórych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 28 sierpnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2, w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) po jednym przedstawicielu: ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - jako przedstawicieli Skarbu Państwa,";

2)

w art. 1 w pkt 2, w ust. 1a wyraz "powoduje" zastępuje się wyrazem "powołuje";

3)

w art. 1 w pkt 3, w art. 12 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", zwanej dalej "ustawą o pomocy publicznej"";

4)

w art. 1 w pkt 3, w art. 12 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

5)

w art. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w art. 17 uchyla się ust. 2;";

6)

w art. 2, w art. 1b w ust. 2 wyrazy "z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr ... poz. ...)" zastępuje się wyrazami "z dnia ... o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr..., poz. ...)";

7)

w art. 5 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przy ustaleniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej, o której mowa w pkt 1, uwzględnia się koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę w ramach zezwolenia od dnia uzyskania zezwolenia;";

8)

w art. 5 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) do określenia wielkości pomocy publicznej z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego przyjmuje się dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, pomniejszony o równowartość strat poniesionych na tej działalności przez przedsiębiorcę od dnia 1 stycznia 2001 r.";

9)

w art. 5 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

1) zostało zbytych 100% wkładów, udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ust. 5;

2) spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ust. 5 połączyła się z inną spółką;

3) nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ust. 5

- przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.";

10)

w art. 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie;

"2. Rezerwa celowa, o której mowa w ust. 1, jest przeznaczona na dotacje do nowych inwestycji, nie uwzględnionych przy obliczaniu kosztów inwestycji, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 2, w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej wielkości pomocy publicznej przewidzianej dla obszarów określonych na podstawie art. 13 ustawy o pomocy publicznej.";

11)

w art. 8 w ust. 4 wyrazy "zgromadzonych na subkoncie urzędu skarbowego, dotyczącego danego podatnika" zastępuje się wyrazami "zgromadzonych na subkoncie środków specjalnych wyodrębnionym dla danego podatnika";

12)

w art. 8 w ust. 7 po wyrazach "ust. 3 pkt 2" dodaje się wyrazy "lub 3";

13)

w art. 10 w ust. 7 wyrazy "w roku poprzedzającym rok, na który przyznana jest ta subwencja" zastępuje się wyrazami "za rok poprzedni".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 28 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 13 poprawek.

Przyjmując poprawkę nr 1 Senat kierował się przekonaniem, że w radzie nadzorczej spółki, w której Skarb Państwa ma większość głosów, minister Skarbu Państwa powinien mieć co najmniej jednego przedstawiciela. W związku ze zmniejszaną w ramach nowelizacji liczbą członków tych rad Senat postanowił zrezygnować z obowiązkowego udziału w takiej radzie przedstawiciela wojewody.

Istotne znaczenie mają poprawki nr 4 i 8. Z jednej strony Senat uznał, że nie jest zasadne rozszerzanie zakresu przywilejów podatkowych, z jakich korzystają przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenia na działalność w specjalnych strefach ekonomicznych po 31 grudnia 2000 r., czyli w okresie kiedy przyznawana pomoc publiczna była już zgodna z przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej w Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy ci byli bowiem świadomi warunków, na jakich będą funkcjonować i nowelizacja niczego w stosunku do nich nie zmienia. Z tego powodu Izba proponuje wykreślenie ust. 2 w art. 12 ustawy nowelizowanej. Jednocześnie biorąc pod uwagę zbytnią lakoniczność w sformułowaniu art. 5 ust. 2 pkt 4 nowelizacji Senat postanowił uściślić ten przepis poprzez zawężenie niezdefiniowanych dochodów i strat do powstałych w związku z działalnością prowadzoną na terenie strefy w ramach zezwolenia.

Decydując się na uchylenie w art. 17 przepisu ust. 2 Senat wziął pod uwagę wysuwany m. in. przez Komisję Europejską zarzut dyskrecjonalności wydawania zezwoleń przez ministra do spraw gospodarki bez procedury przetargowej. Konieczność pozostawania w zgodności z wymogami Unii Europejskiej w zakresie udzielania pomocy publicznej była również przesłanką przyjęcia poprawek nr 7, 9 i 10. Pierwsza z nich ma na celu uściślenie, iż przy ustaleniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej bierze się pod uwagę nie koszty każdej inwestycji poniesione od dnia uzyskania zezwolenia, a tylko koszty poniesione przez przedsiębiorcę w ramach zezwolenia. Poprawka nr 9 dostosowuje ustawę do wymogów Traktatu Akcesyjnego, który przewiduje utratę przez małego lub średniego przedsiębiorcę prawa do zwolnień podatkowych w przypadku łączenia, nabycia i innego podobnego zdarzenia dotyczącego takiego przedsiębiorcy, natomiast zmiana zaproponowana w pkt 10 uchwały Senatu zmierza do wyraźnego wskazania, że rezerwa celowa może być przeznaczona na dotacje tylko do tych inwestycji, których koszty nie były podstawą wcześniejszego skorzystania z pomocy publicznej.

Merytoryczną modyfikację ustawy powoduje również poprawka nr 12, która, w celu zabezpieczenia interesów podatnika posiadającego środki zgromadzone na subkoncie środków specjalnych, uzależnia od jego zgody udzielenie dotacji do nowej inwestycji przedsiębiorcy, w którego kapitale zakładowym podmiot dominujący wobec tego podatnika ma co najmniej 90 % udziału.

Pozostałe zmiany zaproponowane przez Senat precyzują bądź upraszczają przepisy ustawy.