U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 marca 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 5 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 4 wyrazy "a także nawozy wyprodukowane przy udziale dżdżownic" zastępuje się wyrazami "także wyprodukowane przy udziale dżdżownic";

2)

w art. 1 w pkt 3, w art. 3 w ust. 3 wyrazy "Nawozy naturalne, o których mowa w ust. 1 pkt 3" zastępuje się wyrazami "Nieprzetworzone nawozy naturalne, w tym gnojowica";

3)

w art. 1 w pkt 9, art. 11a otrzymuje brzmienie:

"Art. 11a. 1. Podmiot, który prowadzi chów lub hodowlę drobiu powyżej 40 000 stanowisk, lub chów lub hodowlę świń powyżej 2 000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior jest obowiązany:

1) opracować plan nawożenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.) i zasadami dobrej praktyki rolniczej,

2) zagospodarować na użytkach rolnych będących w jego posiadaniu co najmniej 70% gnojówki i gnojowicy, a pozostałe 30% może zbyć zgodnie z art. 3 ust. 3.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 3, nabywca nieprzetworzonego nawozu naturalnego opracowuje, w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy, plan nawożenia, o którym mowa w ust. 1.

3. Plan nawożenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, opiniuje okręgowa stacja chemiczno-rolnicza.

4. Za wydanie opinii, o której mowa w ust. 3, okręgowa stacja chemiczno-rolnicza pobiera opłatę.

5. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, sposób uiszczania oraz wysokość opłaty za opiniowanie planu nawożenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, mając na względzie koszty ponoszone przez okręgową stację chemiczno-rolniczą przy wydawaniu opinii.";

4)

w art. 1 w pkt 9, art. 11b otrzymuje brzmienie:

"Art. 11b. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 11a ust. 1, przechowuje gnojówkę i gnojowicę w szczelnych, zamkniętych zbiornikach.

2. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dotyczące zbiorników, o których mowa w ust. 1, oraz przechowywania gnojówki i gnojowicy, mając na względzie ochronę środowiska.";

5)

w art. 1 w pkt 14, w art. 20c w ust. 1 wyraz "nawozami" zastępuje się wyrazem "nawozów";

6)

w art. 1 w pkt 14, w art. 20f w ust. 1 wyraz "przygotowania" zastępuje się wyrazem "przechowywania";

7)

w art. 1 w pkt 14, w art. 20g ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji, wstrzymuje prowadzenie chowu lub hodowli, o których mowa w art. 11a ust. 1, w przypadku gdy podmiot prowadzący chów lub hodowlę nie posiada pozytywnie zaopiniowanego planu nawożenia.";

8)

w art. 1 w pkt 17, w art. 24 w ust. 1 w pkt 4 w lit. d wyraz "symboli" zastępuje się wyrazem "symbolach";

9)

w art. 1 w pkt 17, w art. 24 w ust. 1 w pkt 9 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) nieopakowane nawozy o wysokiej zawartości azotu na bazie azotanu amonu.";

10)

w art. 1 w pkt 17, w art. 24 w ust. 1:

a) w pkt 9 w lit. b skreśla się kropkę na końcu,

b) dodaje się zdanie końcowe w brzmieniu:

" - podlega karze grzywny.";

11)

w art. 1 w pkt 17, w art. 24 w ust. 2 w pkt 2 po wyrazach "a także informacji o" dodaje się wyrazy "masie nawozu netto i";

12)

w art. 1 w pkt 18, w art. 24a dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) będąc nabywcą nieprzetworzonego nawozu naturalnego nie posiada pozytywnie zaopiniowanego planu nawożenia lub stosuje nieprzetworzone nawozy naturalne niezgodnie z tym planem,";

13)

w art. 3 w ust. 3 wyrazy "mniejszej ustawy" zastępuje się wyrazami "niniejszej ustawy";

14)

w art. 4 w ust. 1 wyraz "stanowiących" zastępuje się wyrazem "ustanawiających";

15)

skreśla się art. 5;

16)

w art. 6 w ust. 2 po wyrazach "niniejszej ustawy" dodaje się wyrazy ", nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie";

17)

art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, z wyjątkiem:

1) art. 1 pkt 9 w zakresie art. 11a, art. 1 pkt 14 w zakresie art. 20g i 20h oraz art. 1 pkt 18 w zakresie art. 24a pkt 6a, które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia;

2) art. 1 pkt 9 w zakresie art. 11b oraz art. 1 pkt 18 w zakresie art. 24a pkt 7, które wchodzą w życie z dniem 1 maja 2005 r.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


Uzasadnienie

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu, postanowił wprowadzić od jej treści 17 poprawek.

Poprawka nr 1 zmienia definicję "nawozów organicznych" poprzez doprecyzowanie, że komposty wyprodukowane przy udziale dżdżownic nie są odrębnym typem nawozów.

Przyjmując poprawkę nr 2, Senat stanął na stanowisku, iż nie znajduje uzasadnienia konieczność pisemnego potwierdzania zbycia do bezpośredniego rolniczego wykorzystania przetworzonych nawozów naturalnych. Ponadto poprawką tą umożliwiono zbycie, w tym celu, gnojowicy ale również na podstawie umowy zawartej na piśmie.

Przyjmując poprawki nr 3, 7 i 12, Senat zwolnił z wymogu posiadania przez podmioty prowadzące duże fermy tytułu własności do użytków rolnych o powierzchni umożliwiającej zastosowanie nawozów naturalnych wytworzonych przez te fermy, wprowadził obowiązek opracowania planu nawożenia przez wszystkie podmioty nabywające nieprzetworzone nawozy naturalne do bezpośredniego rolniczego wykorzystania oraz obowiązek zaopiniowania tego planu przez okręgową stację chemiczno-rolniczą. Ponadto poprawki te określają uprawnienia wojewódzkiego inspektora środowiska oraz uzupełniają przepisy karne. Ponadto Senat postanowił, iż fermy będą mogły zbyć do 30% nawozów. Zdaniem Senatu obowiązek zagospodarowania 70% nawozów jest wystarczającym zabezpieczeniem przed zanieczyszczeniem środowiska, a powiększenie ilości nawozów, która może być zbyta będzie korzystne dla gospodarstw specjalizujących się np. w produkcji roślinnej.

Zdaniem Senatu upoważnienie ustawowe, o którym mowa w art. 11b powinno mieć charakter fakultatywny i musi być uzupełnione o wytyczne dotyczące treści rozporządzenia (poprawka nr 4).

W poprawce nr 10 Senat usunął oczywistą pomyłkę i uzupełnił przepis karny o brakującą sankcję.

Zdaniem Senatu, należy również wprowadzić karę grzywny za niespełnienie obowiązku polegającego na zamieszczaniu na opakowaniu informacji o masie nawozu netto (poprawka nr 11).

Poprawka nr 16 określa, że rozporządzenia wydane na podstawie nowelizowanych przepisów nie będą bezterminowo utrzymane w mocy lecz będą obowiązywać nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Zdaniem Senatu, adresatów tych przepisów nie należy utrzymywać w nieskończoność w niepewności co do zakresu obowiązującego prawa.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny bądź językowy i maja na celu poprawić czytelność ustawy.