U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 1 kwietnia 2004 r. ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 5 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Jeżeli pracodawca zatrudnia więcej niż pięciuset pracowników, prawo, o którym mowa w ust. 1, musi przysługiwać co najmniej jednej trzeciej pracowników zatrudnionych u pracodawcy, który tworzy program.";

2)

w art. 30 ust. 2 w pkt 7 po wyrazach "art. 5 ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a";

3)

w art. 32 w ust. 2 w pkt 3 po wyrazach "art. 5 ust. 2" dodaje się wyrazy "albo 2a";

4)

w art. 37 w ust. 3 wyrazy "w zakładowej umowie emerytalnej" zastępuje się wyrazami "w umowie zakładowej i umowie międzyzakładowej";

5)

w art. 40 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Wykreślenie programu z rejestru może również nastąpić z przyczyn, o których mowa w art. 7 lub art. 59.";

6)

w art. 56 w ust. 1 po wyrazach "rejestru programów" dodaje się wyrazy "skutkującego wpisaniem tego programu do rejestru";

7)

w art. 62 po wyrazach "1 czerwca 2004 r." dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem art. 8 ust. 2 pkt 6, 7 i 8, art. 18 ust. 6, art. 25 ust. 4 i art. 43 ust. 2 pkt 2, 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2004 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Merytoryczną zmianę w stosunku do ustawy o pracowniczych programach emerytalnych w brzmieniu przyjętym przez Sejm, stanowi poprawka nr 1 (oraz w jej konsekwencji - poprawki nr 2 i 3). Uregulowanie dotyczące prawa do uczestnictwa w pracowniczych programach emerytalnych pominęło szczególną sytuację, jaka odnosi się do dużych zakładów pracy. Nieuwzględnienie możliwości nieprzystąpienia wszystkich pracowników do programu w takich zakładach można uznać za ograniczenie pracowniczego prawa do uczestnictwa w programach emerytalnych.

Za istotne uznał Senat uzupełnienie ustawowych przesłanek, pozwalających na wykreślenie programu z rejestru (poprawka nr 5). Umożliwi to organowi nadzoru wykreślenie programu w razie niedostosowania programu we wskazanych ustawowo terminach lub niezakończenia działań zmierzających do gromadzenia środków w jednym programie (w sytuacji nabycia lub połączenia zakładów).

Została także uzupełniona delegacja dotycząca rejestru programów, przewidziana dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (poprawka nr 4). Do przepisu dodano mianowicie umowę międzyzakładową, ponieważ pracowniczy program emerytalny tworzy się nie tylko na podstawie umowy zakładowej, lecz także poprzez zawarcie umowy międzyzakładowej. Dlatego konieczne jest określenie, w rozporządzeniu, szczegółowych warunków uczestnictwa podlegających wpisowi do rejestru także dla programów międzyzakładowych. Poprawka ta zapewnia ponadto spójność terminologiczną w ustawie.

Za niezbędne uzupełnienie (poprawka nr 6), działające na korzyść pracowników, uznano wprowadzenie zaostrzenia kryterium upoważniającego do odliczenia poniesionych wydatków od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, dla pracodawców prowadzących w dniu wejścia w życie ustawy grupowe ubezpieczenie na życie związane z funduszem inwestycyjnym (lub inną formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników).

Zmiana terminu wejścia w życie niektórych przepisów (poprawka nr 7) została przyjęta w celu dostosowania przepisów, dotyczących wypłat transferowych, do terminu wejścia w życie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych.