U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 skreśla się pkt 2 i 3;

2)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 4 wyrazy "dane i informacje o pojeździe, o których mowa w art. 80b ustawy, niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdów" zastępuje się wyrazami "dane i informacje o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1";

3)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 11 i 12 wyrazy "zmianę do posiadanego świadectwa homologacji jako rozszerzenie" zastępuje się wyrazami "zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu";

4)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 13 wyrazy "warunkom określonym w ust. 7" zastępuje się wyrazami "warunkom określonym w przepisach art. 66 oraz ust. 19, a także w regulaminach, o których mowa w ust. 7 pkt 2";

5)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 20 wyrazy "danych i informacji, o których mowa w ust. 4" zastępuje się wyrazami "danych i informacji o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1";

6)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 21 skreśla się wyrazy "w szczególności";

7)

w art. 1 w pkt 6, w art. 68 w ust. 21 wyrazy "z pojazdów oraz zakres warunków technicznych pojazdów podlegających badaniu, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzania badań zgodności pojazdów z warunkami technicznymi, o których mowa w ust. 18" zastępuje się wyrazami "z pojazdów, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, oraz zakres warunków technicznych tych pojazdów podlegających badaniu, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzania badań zgodności tych pojazdów z warunkami technicznymi";

8)

w art. 1 w pkt 7, w art. 68a w ust. 1 wyrazy "w przypadku któ rego wydano, zmieniono lub cofnięto świadectwo homologacji typu pojazdu" zastępuje się wyrazami "w zakresie wydania, zmiany lub cofnięcia świadectwa homologacji typu pojazdu";

9)

w art. 1 w pkt 7, w art. 68a w ust. 3 wyrazy "w przypadku któ rych wydano, zmieniono lub cofnięto świadectwo homologacji" zastępuje się wyrazami "w zakresie wydania, zmiany lub cofnięcia świadectwa homologacji";

10)

w art. 1 w pkt 7, w art. 68a w ust. 5 w zdaniu wstępnym wyraz "przekaże" zastępuje się wyrazem "przekazuje";

11)

w art. 1 w pkt 12, w art. 78a w ust. 6 skreśla się wyrazy "przez właścicieli";

12)

w art. 1 w pkt 18, w pkt 1 wyrazy "pkt 2-7" zastępuje się wyrazami "pkt 2-9";

13)

dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Art. 4a. Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych, a niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, Senat wprowadził do niej 13 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do utrzymania aktualnie obowiązującej zasady, w myśl której prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h. Uchwalając ją Senat miał na względzie z jednej strony fakt, iż dyrektywy Unii Europejskiej nie zawierają w tym zakresie wymogu zachowania prędkości 50 km/h, z drugiej zaś uznał za zbyt rygorystyczne unormowanie przyjęte przez Sejm. Zdaniem Senatu należyte respektowanie obowiązującego prawa zależy nie tylko od jego merytorycznej i legislacyjnej poprawności, ale również od realizmu ustawodawcy w zakresie przewidywania zachowań adresatów stanowionych norm prawnych.

Art. 68 ust. 4 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowi, że producent lub importer samochodu osobowego z silnikiem spalinowym, ciągnika rolniczego, motocykla i motoroweru, który uzyskał w odniesieniu do poszczegó lnych tych pojazdów świadectwo homologacji wydane zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o uzyskanym świadectwie homologacji typu pojazdu wraz z opisem technicznym oraz dane i informacje o pojeździe, o których mowa w art. 80b ustawy, niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdów, jeżeli opis techniczny ich nie zawiera. Senat uznał, że w przytoczonym przepisie należy jednoznacznie określić - poprzez precyzyjne odesłanie do odpowiednich przepisów art. 80b ustawy - Prawo o ruchu drogowym - dane, które mają być przekazywane. Celowi temu służą poprawki nr 2 i 5.

Poprawka nr 6 zmierza do wyczerpującego określenia wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, do wydania którego został zobowiązany minister właściwy do spraw transportu w art. 68 ust. 21 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę. Ponadto w celu sprecyzowania, iż rozporządzenie to dotyczyć ma pojazdów zabytkowych oraz pojazdów zbudowanych przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, których markę określa się jako "SAM", Senat uchwalił poprawkę nr 7.

Poprawka nr 11 zmierza do skorygowania nieprecyzyjnie sformułowanej w art. 78a ust. 6 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w brzmieniu nadanym przez ustawę, wytycznej dotyczącej treści rozporządzenia, która stanowi o konieczności przeciwdziałania używaniu pojazdów czasowo wycofanych z ruchu jedynie przez ich właścicieli.

Ustawa nie zawiera przepisów przejściowych regulujących sposób zakończenia postępowań będących w toku. Z uwagi na wymóg zachowania pewności prawa, Senat opowiedział się za rozwiązaniem, aby do postępowań w sprawach objętych przepisami ustawy stosowane były przepisy dotychczasowe (poprawka nr 13).

Poprawki nr 3, 4, 8-10 i 12 zmierzają do zachowania precyzyjnych konstrukcji redakcyjnych oraz sformułowania poprawnych odesłań w obrębie przepisów ustawy.