U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 grudnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 listopada 2004 r. ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 13, w art. 3982 w § 1 wyrazy "w sprawach z zakresu prawa pracy - niższa niż trzydzieści tysięcy złotych, a w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych - niższa niż piętnaście tysięcy złotych" zastępuje się wyrazami "a w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych - niższa niż dziesięć tysięcy złotych";

2)

w art. 1 w pkt 25, w art. 4245 w § 1 w pkt 2 wyrazy "przytoczenie podstaw" zastępuje się wyrazami "przytoczenie jej podstaw";

3)

w art. 1 w pkt 26 po wyrazach "art. 62611 § 2 i § 3," dodaje się wyrazy "art. 7674 § 2,";

4)

w art. 1 w pkt 34 w lit. b, w § 11 w pkt 2 wyrazy "uchybienia te mogły" zastępuje się wyrazami "mogło ono";

5)

po art. 4 dodaje się art. 4w brzmieniu:

"Art. 4a. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o kasacji w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego w brzmieniu dotychczasowym, oznacza to skargę kasacyjną w rozumieniu niniejszej ustawy.".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta DANIELAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, postanowił wprowadzić do jej tekstu 5 poprawek.

Za przyjęciem poprawki 1 przemawiały względy społeczne. Senat uznał, że podwyższenie przez Sejm minimalnych wartości przedmiotu zaskarżenia warunkujących dopuszczalność skargi kasacyjnej w sprawach z zakresu prawa pracy i w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych (z obecnego progu dziesięciu tysięcy złotych do odpowiednio: trzydziestu i piętnastu tysięcy złotych) pogarsza, i tak trudną, sytuację osób fizycznych występujących za skargami w powyższych sprawach. Stąd, aby utrzymać w nich większą dostępność do skargi kasacyjnej, powrócono do obecnego progu minimalnej wartości przedmiotu zaskarżenia warunkującego jej dopuszczalność.

Poprawka 2 ma charakter doprecyzowujący, a zatem eliminuje wątpliwości, do których podstaw odwołuje się uściślony przez Senat przepis.

Z kolei poprawka 3 zmierza do konsekwentnego zastąpienia we wszystkich przepisach Kodeksu postępowania cywilnego pojęcia "kasacji" pojęciem "skargi kasacyjnej", a tym samym uniknięcia rozbieżności terminologicznej. Przepis objęty poprawką jest w okresie vacatio legis, został dodany nowelizacją z dnia 2 lipca 2004 r. i wejdzie w życie z dniem 5 lutego 2005 r.

Następna poprawka, poprawka 4, zmienia jedną z podstaw apelacji w postępowaniu uproszczonym w ten sposób, że apelację będzie można oprzeć tylko na jednym naruszeniu przepisów postępowania, a nie jak wynika z uchwalonego przez Sejm literalnego brzmienia przepisu - na co najmniej dwóch uchybieniach. Zamierzeniem Senatu było uniknięcie ewentualnych problemów interpretacyjnych przy wnoszeniu apelacji.

Ostatnia z przyjętych poprawek, 5, ma na celu, ze względu na zmianę w Kodeksie postępowania cywilnego terminu "kasacja" na pojęcie "skargi kasacyjnej", dokonanie nowelizacji dorozumianej, polegającej na tym, że ilekroć w innych przepisach będzie mowa o kasacji w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego w brzmieniu dotychczasowym, oznaczać to będzie skargę kasacyjną w rozumieniu ustawy nowelizującej. Wyeliminuje to rozbieżność terminologiczną, a przede wszystkim mogące powstać wątpliwości, czy w nowym stanie prawnym, w sprawach, w których uprzednio przysługiwała bądź nie przysługiwała kasacja, będzie można złożyć skargę kasacyjną (albo będzie ona niedopuszczalna).