U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 grudnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 grudnia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

w art. 1 w pkt 2 w lit. e, pkt 9b otrzymuje brzmienie:

"9b) przedsiębiorcach - rozumie się przez to także przedsiębiorców wprowadzających na terytorium kraju produkty lub produkty w opakowaniach w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia na potrzeby własne,";

w art. 1 w pkt 5 w lit. a, w ust. 1a po wyrazach "odzyskowi lub recyklingowi" dodaje się wyrazy ", zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o odpadach,";

w art. 1 w pkt 5 w lit. a, w ust. 1a skreśla się wyrazy "odpowiedniego rodzaju";

w art. 1 w pkt 5 w lit. a, ust. 1b otrzymuje brzmienie:

"1b. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1a, może obowiązek, o którym mowa w art. 3 ust. 1, realizować także poprzez poddanie odzyskowi lub recyklingowi odpadów, zebranych poprzez zorganizowaną przez siebie sieć ich selektywnego zbierania, takiego samego rodzaju i w takiej samej masie lub ilości jak powstałe z wprowadzonych przez siebie na terytorium kraju produktów lub produktów w opakowaniach.";

w art. 1 w pkt 7, w art. 11 w ust. 9 skreśla się wyrazy "zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o odpadach";

w art. 1:

  1. dodaje się pkt 8a w brzmieniu:

"8a) w art. 12 w ust. 3, w art. 20 w ust. 1, 2 i 4, w art. 21 w ust. 1, w ust. 2 w zdaniu wstępnym i w pkt 1, w art. 23 w ust. 1 i 3, w art. 38 oraz w art. 39 w zdaniu wstępnym i w pkt 1 użyte w różnym przypadku i liczbie wyrazy "akumulator ołowiowy (kwasowy)" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku i liczbie wyrazami "akumulator kwasowo-ołowiowy";",

b) skreśla się pkt 12;

w art. 1 w pkt 10, w ust. 1:

  1. w pkt 1 wyrazy "3,20 zł" zastępuje się wyrazami "3,84 zł",
  2. w pkt 2 wyrazy "53,45 zł" zastępuje się wyrazami "64,14 zł",
  3. w pkt 3 wyrazy "5,34 zł" zastępuje się wyrazami "6,41 zł",
  4. w pkt 4 wyrazy "2,14 zł" zastępuje się wyrazami "2,57 zł",
  5. w pkt 5 wyrazy "3,20 zł" zastępuje się wyrazami "3,84 zł",
  6. w pkt 6:

  • wyrazy "2,14 zł" zastępuje się wyrazami "2,57 zł",
  • wyrazy "8,55 zł" zastępuje się wyrazami "10,26 zł";

w art. 1 w pkt 10, w ust. 1:

a) w pkt 2 wyrazy "poz. 2" zastępuje się wyrazami "poz. 2 i 3",

  1. w pkt 3 wyrazy "poz. 3" zastępuje się wyrazami "poz. 4";

w art. 1 w pkt 16, w art. 30 w ust. 1 wyrazy "poz. 2 i 3" zastępuje się wyrazami "poz. 2-4";

w art. 1 dodaje się pkt 17a w brzmieniu:

"17a) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:

"Art. 34a. 1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów wymienionych w poz. 4 w załączniku nr 3 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.

2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie działań w zakresie:

  1. odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych powstałych z materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.,
  2. edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów poużytkowych z materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp.";";

w art. 1 dodaje się pkt 17b w brzmieniu:

"17b) w art. 35 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wojewódzkie fundusze są obowiązane przekazać ministrowi właściwemu do spraw środowiska oraz Narodowemu Funduszowi zbiorczą informację o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminy na terenie danego województwa oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, w terminie do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy informacja, a w terminach do dnia 15 lipca i 31 grudnia - informację o przekazanych gminom (związkom gmin) środkach pochodzących z opłat produktowych za opakowania.";".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 11 poprawek. Zmierzają one do doprecyzowania przepisów ustawy oraz zapewnienia jej spójności merytorycznej i terminologicznej.

Celem poprawki nr 1 jest korekta definicji przedsiębiorcy uwzględniająca stosowaną w ustawie terminologię.

Poprawki nr 2 i 5 poprzez przeniesienie do ogólnego przepisu wymogu poddawania odpadów odzyskowi lub recyklingowi zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o odpadach, mają na celu uznanie tego wymogu za jedną z przesłanek prawa przedsiębiorcy do samodzielnego wykonywania obowiązku zapewnienia odzysku odpadów. Senat uznał ponadto, że wystarczającą przesłanką dla ustalenia masy lub ilości odpadów na podstawie ewidencji prowadzonej przez przedsiębiorcę jest samodzielne realizowanie przez niego obowiązku zapewnienia odzysku odpadów, tym bardziej, że ustawa nie wskazuje na jakiej podstawie będzie dokonywane to ustalenie w sytuacji działania niezgodnego z przepisami o odpadach.

Poprawka nr 3 polega na usunięciu określenia, które, zdaniem Senatu, jest w tym miejscu zbędne, a nawet wprowadzające w błąd, gdyż sugeruje, że przedsiębiorca może poddać odzyskowi lub recyklingowi wytworzone przez siebie odpady określonego rodzaju, którego ustawa nie wskazuje. Przepis ten dotyczy wyłącznie sposobu wykonywania obowiązku odzysku odpadów, a nie ich rozliczania, stąd pozostawienie kwestionowanego przez Senat określenia i tak nie zagwarantuje właściwej realizacji ustawy w zakresie rozliczania odpadów.

Poprawka nr 4 zmierza do doprecyzowania przepisu i uniknięcia skrótu myślowego polegającego na wymogu zrównania ilości i rodzaju odpadów z ilością i rodzajem produktów.

Poprawka nr 6 wprowadza brakującą zmianę w zakresie ujednolicenia terminologii ustawy.

Poprawka nr 7 zmienia maksymalne stawki opłaty produktowej w celu doprowadzenia do ich zgodności ze stawkami na rok 2005 ogłoszonymi już przez Ministra Środowiska.

Poprawka nr 8 koryguje odesłania w celu usunięcia luki polegającej na nieustaleniu maksymalnej stawki opłaty produktowej dla ogniw i baterii galwanicznych. Konieczność uwzględnienia wpływów z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek tych produktów a zarazem zapewnienia spójności merytorycznej art. 30 ustawy było powodem przyjęcia poprawki nr 9.

W związku z objęciem ustawą materiałów reklamy komercyjnej poprawka nr 10 dodaje przepis określający sposób rozdysponowania środków z opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek tych produktów.

Poprawka nr 11 zmieniając terminy przekazywania przez wojewódzkie fundusze zbiorczej informacji o przekazanych gminom środkach z opłat produktowych ma na celu uwzględnienie dokonanej w ustawie zmiany terminów przekazywania tych środków.