U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 1 wyrazy "art. 19" zastępuje się wyrazami "art. 19 ust. 1";

2)

w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera";

3)

w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "a w miarę potrzeby adres zakładu wnioskodawcy" zastępuje się wyrazami "a także adres wnioskodawcy";

4)

w art. 1 w pkt 2, w art. 21a w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "inwentaryzacji lasów" zastępuje się wyrazami "inwentaryzacji stanu lasów";

5)

w art. 1 w pkt 2, w art. 21a dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Do przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej z siedzibą w Warszawie nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291, Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 i 2722).";

6)

w art. 1 w pkt 3, w art. 25 w pkt 1 wyrazy "inwentaryzacji lasu" zastępuje się wyrazami "inwentaryzacji stanu lasu";

7)

w art. 1 w pkt 5, w ust. 2 po wyrazie "wartości" dodaje się wyrazy ", uwzględniając odpowiednio przejrzystość i sprawność zastosowanych procedur oraz rodzaj i przeznaczenie nieruchomości, na których znajdują się budynki i budowle";

8)

w art. 1 w pkt 7 w lit. a, w ust. 4 na końcu dodaje się zdanie:

"Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.";

9)

w art. 1 w pkt 7 w lit. a, w ust. 5 na końcu dodaje się zdanie:

"Uprawnienie to przysługuje tylko przy nabyciu jednego lokalu.";

10)

w art. 1 w pkt 7 w lit. b w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 5a i 5b" zastępuje się wyrazami "ust. 5a-5c" i dodaje się ust. 5c w brzmieniu:

"5c. Waloryzacji, o któ rej mowa w ust. 5b, dokonuje się według zasad określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.";

11)

w art. 1 w pkt 7 w lit. c, w ust. 7 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wymogu zajmowania lokalu przez okres co najmniej trzech lat nie stosuje się do najemców będących organizacjami pozarządowymi, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i prowadzą działalność zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz.2135).";

12)

w art. 1 w pkt 11, w art. 57 w ust. 2 wyrazy "gromadzone będą" zastępuje się wyrazami "gromadzi się";

13)

w art. 1 w pkt 11, w art. 58 w ust. 4 skreśla się wyrazy "lub dekoniunktury na drewno";

14)

skreśla się art. 2;

15)

w art. 4 wyrazy "do czasu ogłoszenia nowych aktów wykonawczych, wydanych na podstawie" zastępuje się wyrazami "do czasu wydania nowych aktów wykonawczych na podstawie".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Senat wprowadził do niej 15 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do skorygowania nieprecyzyjnego odesłania.

Motywem uchwalenia poprawki nr 2 było zmodyfikowanie przepisu określającego elementy wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie planów urządzenia lasu w celu sprecyzowania skutków prawnych złożenia niekompletnego wniosku.

Istotą poprawki nr 3 jest zapewnienie spójności terminologicznej w obrębie przepisów ustawy. Ten sam cel przyświecał Senatowi przy uchwalaniu poprawek nr 4 i 6, które zmierzają do zapewnienia spójności terminologicznej ustawy z ustawą o lasach, która posługuje się pojęciem "inwentaryzacja stanu lasu".

Poprawki nr 5 i 14 zmierzają do umiejscowienia przepisu dotyczącego Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej w obrębie przepisów merytorycznych ustawy o lasach - zgodnie z zasadami techniki prawodawczej.

Art. 38d ust. 2 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, będący przepisem upoważniającym do wydania rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska, został uzupełniony o wytyczne dotyczące treści rozporządzenia w celu zachowania zgodności z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP (poprawka nr 7).

W toku senackiego postępowania legislacyjnego zwrócono uwagę na sprzeczność pomiędzy art. 1 pkt 7 ustawy a art. 1 uchwalonej przez Sejm w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości - w zakresie dotyczącym art. 40a ustawy o lasach. Uznając za niecelowe skreślenie art. 1 pkt 7 ustawy, Senat opowiedział się za taką jego modyfikacją, która odpowiadałaby treści art. 1 drugiej z wymienionych ustaw. Mając to na uwadze Izba uchwaliła poprawki nr 8-10. W zakresie omawianej problematyki Senat wprowadził ponadto poprawkę nr 11, która zmierza do tego, aby w zakresie pierwszeństwa nabycia lokali, o którym mowa w ustawie, wymogu zajmowania lokalu przez okres co najmniej trzech lat nie stosowało się do najemców będących organizacjami pozarządowymi, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i prowadzą działalność zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Poprawka nr 12 ma charakter redakcyjny.

Poprawka nr 13 zmierza do tego, aby Dyrektor Generalny Lasów Państwowych mógł z wydzielonej części środków funduszu leśnego utworzyć fundusz stabilizacji, który zostanie przeznaczony na usuwanie nadzwyczajnych zagrożeń dla lasów jedynie w ramach długookresowego cyklu produkcji leśnej, nie zaś dekoniunktury na drewno. Senat podzielił w tym zakresie wyrażoną w toku rozpatrywania ustawy opinię Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z którą wykreślenie z treści art. 58 ust. 4 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, wyrazów "lub dekoniunktury na drewno" pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa stworzenia silnego pozarynkowego mechanizmu regulującego ceny na rynku drewna.

Celem poprawki nr 15 jest zapewnienie zgodności z zasadami techniki prawodawczej przepisu zachowującego w mocy akty wykonawcze, wydane na podstawie przepisów upoważniających zmienianych ustawą.