U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o systemie tachografów cyfrowych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o systemie tachografów cyfrowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1 wyraz "podmiotów" zastępuje się wyrazami "innych podmiotów";

2)

w art. 2 w pkt 4 wyrazy "przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.)" zastępuje się wyrazami "przepisów o finansach publicznych";

3)

w art. 3 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "lub organizacyjno-technicznych";

4)

w art. 5 w ust. 3 w zdaniu wstępnym i w ust. 4 w zdaniu wstępnym, w art. 13 w ust. 2 w pkt 1 oraz w art. 24 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "typu świadectwa homologacji" zastępuje się wyrazami "świadectwa homologacji typu";

5)

w art. 6 w ust. 2 po wyrazach "Prezes GUM" dodaje się wyrazy ", w trybie decyzji,";

6)

w art. 6 w ust. 4 w pkt 1 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy ", na podstawie którego prowadzi swoją działalność";

7)

w art. 6 w ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu w zakresie warunków warsztatowo-technicznych obejmujących: warunki lokalowe, wyposażenie techniczne i miejsca parkingowe;"

8)

w art. 11 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) sposób poświadczania przekazania danych lub braku możliwości ich pobrania z tachografu cyfrowego";

9)

w art. 12 w ust. 3 w pkt 1 wyrazy "ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "ust. 2";

10)

w art. 17 w ust. 3 wyrazy "ust. 2" zastępuje się wyrazami "ust. 2 pkt 1-4" oraz wyrazy "odpowiednio postanowienia, decyzji, świadectwa" zastępuje się wyrazami "odpowiednio decyzji lub zaświadczenia";

11)

w art. 17 w ust. 7 w pkt 1 i 2 wyrazy "na skutek wystąpienia strony" zastępuje się wyrazami "na skutek wycofania wniosku przez stronę";

12)

w art. 17 w ust. 11 w pkt 1 wyrazy "decyzji homologacji" zastępuje się wyrazami "świadectwa homologacji";

13)

w art. 17 w ust. 12 w pkt 2 skreśla się średnik na końcu oraz skreśla się pkt 3;

14)

w art. 18 w ust. 1 wyraz "przetargów" zastępuje się wyrazami "przetargu ograniczonego";

15)

w art. 19 w ust. 1 w pkt 7 skreśla się wyrazy "o których mowa w art. 2 pkt 2,";

16)

w art. 24 w ust. 4 skreśla się pkt 1;

17)

w art. 24 w ust. 4 skreśla się pkt 8;

18)

w art. 24 skreśla się ust. 5;

19)

w art. 24 w ust. 7 wyrazy "ust. 4-6" zastępuje się wyrazami "ust. 4";

20)

w art. 24 w ust. 8 wyrazy "są uprawnione do nakładania kary grzywny" zastępuje się wyrazami "są uprawnione do składania wniosków o ukaranie w trybie przepisów, o których mowa w ust. 7";

21)

w art. 26 skreśla się pkt 5;

22)

w art. 26 skreśla się pkt 6 i 7;

23)

w art. 27 w pkt 2, w ust. 4a skreśla się wyrazy "zwanych dalej "urządzeniami rejestrującymi",";

24)

w art. 27 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) w art. 24 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) udzielenie lub zmianę zezwolenia do wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania przyrządów pomiarowych;";".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o systemie tachografów cyfrowych Senat uznał za stosowne wprowadzenie do jej tekstu 24 poprawek.

Celem poprawki nr 1 jest uściślenie przepisu określającego zakres regulacji ustawy.

Poprawka nr 2 zmierza do odesłania w przepisie ustawy do przepisów o finansach publicznych, zamiast do ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, w związku z tym, że w dniu 1 stycznia 2006 r. nastąpi wejście w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Dokonane w zdaniu wstępnym art. 3 ustawy rozdzielenie pojęcia czynności administracyjnej i czynności organizacyjno-technicznej jest błędne. Na gruncie teorii materialnego prawa administracyjnego ostatnia z wymienionych czynności, określana na ogół jako czynność materialno-techniczna, uważana jest za jeden z typów czynności administracyjnych podejmowanych w ramach prawnych form działania administracji publicznej. Mając to na uwadze Senat uchwalił poprawkę nr 3.

Poprawki nr 4 i 10-12 zmierzają do zapewnienia spójności terminologicznej w obrębie przepisów ustawy albo jej przepisów na tle obowiązującego systemu prawnego.

Uznając konieczność sprecyzowania, że wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami stosownego rozporządzenia Komisji Europejskiej tachografów cyfrowych następuje w drodze decyzji administracyjnej, Senat uchwalił poprawkę nr 5.

Poprawka nr 6 ma charakter uściślający.

Poprawki nr 7 i 8 zmierzają do modyfikacji przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń odpowiednio przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Istotą poprawki nr 9 jest modyfikacja nieprecyzyjnego odesłania.

Poprawka nr 13 zmierza do skreślenia przepisu regulującego kwestię już unormowaną w ustawie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy minister właściwy do spraw transportu wybiera podmiot wydający karty, mając na uwadze znaczenie zadań realizowanych przez podmiot wydający karty dla krajowej polityki bezpieczeństwa, posiadany przez ten podmiot potencjał techniczny oraz zdolność i gotowość do natychmiastowego poniesienia nakładów inwestycyjnych na uruchomienie procesów w zakresie wydawania kart, dotychczasowe doświadczenia w dziedzinie personalizacji i elektronicznych zabezpieczeń dokumentów istotne z punktu widzenia zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemu oraz biorąc pod uwagę możliwość skutecznego nadzoru przez administrację rządową, przy czym do wyboru podmiotu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) dotyczące przetargów. Powołana ustawa przewiduje jednakże dwa odrębnie unormowane tryby przetargowe: przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony. Senat uznał za zasadne, aby w tym zakresie były stosowane odpowiednio przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych dotyczące przetargu ograniczonego (poprawka nr 14). Zgodnie z art. 47 powołanej ustawy przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym, w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert.

Poprawka nr 15 zmierza do likwidacji zbędnego odesłania.

W toku senackiego postępowania legislacyjnego należało zlikwidować sprzeczność pomiędzy przepisami ustawy a przepisami uchwalonej przez Sejm w dniu 1 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw - w zakresie dotyczącym nadania nowego brzmienia art. 87 ust. 1 zdanie wstępne i art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym, a także dodania kar pieniężnych w załączniku tej ustawy. Mając to na uwadze Senat uchwalił poprawki nr 16, 17, 21 i 22.

Poprawka nr 18 zmierza do skreślenia bezprzedmiotowego przepisu z punktu widzenia regulacji Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Celem poprawki nr 19 jest modyfikacja błędnego odesłania.

Poprawka nr 20 zmierza do zapewnienia spójności z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Istotą poprawki nr 23 jest likwidacja bezprzedmiotowego skrótu.

Poprawka nr 24 zmierza do zmiany przepisu ustawy - Prawo o miarach w zakresie pobierania opłat za określone czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy.