Warszawa, dnia 23 listopada 2004 r.

KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE

Opinia do ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości

Uchwalona w dniu 5 listopada b.r. ustawa stanowi rezultat prac Sejmu nad projektem rządowym wniesionym 20 września b.r. (druk sejmowy nr 3276) oraz projektem senackim wniesionym 13 sierpnia b.r. (druk sejmowy nr 3244).

W zakresie nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym uchwalona przez Sejm ustawa uwzględnia niektóre zmiany zawarte w projekcie rządowym. Ustawa umożliwia pod określonymi warunkami wpis na listę doradców podatkowych osób fizycznych, których kwalifikacje do wykonywania zawodu doradcy podatkowego zostały uznane w Polsce na zasadach określonych w ustawie o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych. Chodzi tu o osoby, które nabyły określone kwalifikacje w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (tj. w Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii). Ponadto ustawa upoważnia Krajową Radę Doradców Podatkowych i ministra właściwego do spraw finansów publicznych do przeprowadzania kontroli spełnienia przez doradców podatkowych obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego.

W zakresie nowelizacji ustawy o rachunkowości uchwalona przez Sejm ustawa dokładnie odzwierciedla treść projektu senackiego. Uzasadnieniem tego projektu była potrzeba dostosowania prawa bilansowego do przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokumentacji. Rozporządzenie Ministra Finansów dotyczące zasad wystawiania faktur VAT spośród wymagań dotyczących faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży wyłączyło obowiązek jej podpisywania - zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych. Zaproponowana przez Senat zmiana zmierzała do zapewnienia korelacji przepisów ustawy o rachunkowości z przepisami dotyczącymi podatku VAT, dopuszczając uznanie faktury VAT bez zamieszczanego na niej podpisu wystawcy oraz odbiorcy, za dowód księgowy do ujęcia w księgach rachunkowych.

Uwagi do opiniowanej ustawy przedstawiono poniżej wyjaśniając propozycje poprawek.

1)

w art. 1 w pkt 5 w lit. b, w ust. 4a wyraz "stron" zastępuje się wyrazem "strony";

Propozycja poprawienia błędu polegającego na użyciu niewłaściwej liczby wyrazu "strona".

2)

skreśla się art. 3;

Propozycja skreślenia przepisu przejściowego, w myśl którego do zobowiązań wynikających z umów ubezpieczenia zawartych przed dniem wejścia w życie nowelizacji należy stosować przepisy dotychczasowe. Przepis ten stał się bezprzedmiotowy po przyjęciu przez Sejm wniosku skreślającego z projektu ustawy zmiany przepisów art. 43-46 ustawy o doradztwie podatkowym dotyczących umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

3)

w art. 4 wyrazy "oraz art. 3, które wchodzą" zastępuje się wyrazami ", który wchodzi".

Konsekwencja propozycji zawartej w pkt 2.

Roman Kapeliński