Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym podczas 16. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), złożył Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Warszawa, 7 sierpnia 1998 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK

Uprzejmie informuję, że 27 lipca 1998 r. wpłynęło do mnie pismo Pani Marszałek z załączonym oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego na 16 posiedzeniu Senatu 16 lipca 1998 r. (pismo z 21 lipca, AG/043/143/98/IV), a w dniu 31 lipca następne pismo Pani Marszałek (z 28 lipca 1998 r., AG/043/152/98/IV) z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 17 posiedzenia Senatu RP z załączoną odpowiedzią RIO Kielce (z 17 lipca 1998 r., WA II-0717/1106/98) udzieloną Skarbnikowi Miasta Kielce, p. Janowi Chudzikowi. Jestem także w posiadaniu kilku innych dokumentów dotyczących sytuacji w UM Kielce, przesłanych mi faxem przez Pana Jacka Jędrzejkiewicza.

Po zapoznaniu się z oświadczeniami Pana Senatora a także przekazanymi mi dodatkowo dokumentami pragnę złożyć następujące wyjaśnienie.

W nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych z 20 sierpnia 1997 r. (DzU nr 113, poz. 734) został wprowadzony nowy artykuł 25a o Krajowej Radzie Regionalnych Izb Obrachunkowych. W artykule tym określono zadania Rady i tryb powoływania jej przewodniczącego. Zasady działania Rady określa regulamin zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.

Krajowa Rada RIO jak i jej przewodniczący nie mają ustawowego upoważnienia do wydawania poleceń prezesom regionalnych izb obrachunkowych jak również kolegiom działającym w tych izbach.

Przepisy ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych sytuują kolegium izby jako organ niezawisły w zakresie orzeczeń nadzorczych (art. 15 ust. 3 oraz art. 18 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Na rozstrzygnięcia nadzorcze służy skarga do NSA.

Kolegium regionalnej izby obrachunkowej samodzielnie i na własną odpowiedzialność dokonuje prawnej oceny badanej uchwały. Konsekwencje też ponosi, bowiem w drodze skargi rozstrzygnięcie nadzorcze może być uchylone przez NSA. W razie powtarzającego się naruszania prawa przez izbę (w tym, jak należy rozumieć, także przez kolegium) Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, może, na mocy art. 2 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, rozwiązać kolegium izby, co jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i jego zastępcy. Oprócz oceny prawnej dokonywanej przez NSA i w wymiarze szerszym przez Prezesa Rady Ministrów, działalność izb poddawana jest, jak i w tym przypadku, ocenie społecznej.

Niezwłocznie po otrzymaniu pierwszego pisma Pani Marszałek (AG/0433/143/98/IV), zwróciłem się do pani prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z prośbą o przekazanie mi uchwały nr 84/98 wraz z uzasadnieniem. Po zapoznaniu się z otrzymaną uchwałą i jej uzasadnieniem oraz szeregiem innych dokumentów, które nadesłano do mnie z Kielc oraz przy piśmie Pani Marszałek z 28 lipca br. (AG/043/152/98/IV), pragnę zapewnić, że z prawdziwą przykrością przyjmuję fakt, iż na gruncie uchwały Kolegium RIO w Kielcach z 25 maja 1998 r. (nr 84/98) wytworzyła się tak trudna sytuacja prawna i faktyczna w UM Kielce. O trafności rozstrzygnięcia Kolegium może orzec jednak tylko NSA.

Pragnę Panią Marszałek poinformować, że stwierdziliśmy w tym roku wyjątkowo dużo przypadków wykorzystywania procedury absolutoryjnej do dokonywania zmian personalnych w zarządach gmin, w istocie bez związku z wykonaniem przez te zarządy budżetów. Nieudzielenie absolutorium jest bowiem często dla rady gminy ostatnią szansą odwołania zarządu przed upływem kadencji, bowiem wystarczy zwykła większość głosów albo nie upłynęło jeszcze pół roku od nieudanej próby odwołania zarządu, z innych przyczyn, co uniemożliwia ponowienie wniosku o odwołanie. Regionalne izby obrachunkowe muszą stać na straży ustawowo nakazanych procedur, co wielokrotnie oznacza konieczność powtórzenia procedury absolutoryjnej przez rady gminy. Przy stabilnej większości w radzie budzi to zrozumiałe rozgoryczenie. Należy jednak podkreślić, że obowiązująca procedura absolutoryjna nie uległa zmianie od ubiegłego roku i radni nie powinni mieć trudności z jej stosowaniem.

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego złożone na 16 posiedzeniu Senatu, informuję, że zapoznałem się z uchwałą nr 84/98 Kolegium RIO w Kielcach, jednak ocena jej poprawności, czy zgodności z prawem, nie leży w kompetencjach przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

W oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Suchańskiego złożonym na 17 posiedzeniu Senatu RP w dniu 24 lipca 1998 r. zawarty jest zarzut, że prezes RIO w Kielcach w piśmie do Skarbnika Kielc (z 17 lipca 1998 r., WA II-0717/1106/98) "okazała się być niekompetentna, ferując wyrok w sprawie, która należy do rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego". Powodem tak kategorycznego oświadczenia pana Senatora jest następujący fragment pisma do Skarbnika Kielc: "Regionalna Izba Obrachunkowa oceniając sytuację prawną funkcjonowania Urzędu Miasta wyraża pogląd, iż nie powinny mieć miejsca nieprawidłowości w gospodarce finansowej Gminy, ponieważ działa Zarząd Miasta, którym kieruje Pan Bogdan Borkowski (kwestia legalności tego zarządu została rozstrzygnięta pismem Wojewody) oraz Skarbnik Miasta w Pana osobie".

Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że Wojewoda Kielecki rozstrzygnięciami nadzorczymi z 3 czerwca 1998 r. nr Or 10914/130/98 i Or 10914/131/98 unieważnił uchwały Rady Miejskiej w Kielcach o odwołaniu zarządu na czele z prezydentem Bogdanem Borkowskim i o powołaniu nowego prezydenta Jacka Jędrzejkiewicza. W tej sytuacji stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach było, moim zdaniem, zgodne z aktualnym stanem prawnym.

Z poważaniem

dr Bogdan Cybulski

* * *

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, wygłoszonym podczas 17. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa,1998.08.10

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Janusza Lorenza złożonym na 17. posiedzeniu Senatu w dniu 24 lipca 1998 r. uprzejmie informuję, co następuje.

W dotychczas obowiązującej ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nie ma zapisów o możliwości organizowania przetargów ograniczonych. Znajdują się one w opracowywanym aktualnie projekcie rządowym nowelizacji tej ustawy. Propozycja organizowania przetargów ograniczonych jest odpowiedzią na postulaty m. in. rolników i pracowników byłych ppgr chcących utworzyć bądź powiększyć gospodarstwo rolne. Rozwiązanie to umożliwia Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa elastyczne działanie w razie pojawienia się lokalnie zwiększonego popytu na grunty Zasobu przede wszystkim ze strony obu tych grup. Dotychczasowa zasada organizowania przetargów nieograniczonych ze wskazaniem pierwszeństwa tych osób w razie zgłoszenia równorzędnych ofert, nierzadko była przyczyną eliminowania w przetargach członków społeczności lokalnej przez tzw. dużych inwestorów.

W przetargach ograniczonych mogliby uczestniczyć wyłącznie rolnicy zamierzający powiększyć gospodarstwo rolne; pracownicy zlikwidowanych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej; osoby spełniające warunki do objęcia programem osadnictwa rolniczego; repatrianci w rozumieniu przepisów o obywatelstwie polskim przybyli do Rzeczypospolitej Polskiej nie wcześniej niż 6 lat przed dniem przetargu; rolnicy, którzy po dniu 31 grudnia 1991 r. sprzedali - stosownie do przepisów o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości - Skarbowi Państwa nieruchomość niezbędną na cele publiczne; członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych zamierzający utworzyć gospodarstwo rolne.

Jednocześnie informuję, że o ostatecznym kształcie zmiany ustawy zadecyduje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu

Ryszard Brzezik

* * *

Wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Antoszewskiego, wygłoszonym podczas 17. posiedzenia Senatu RP ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przesłał Prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki:

Warszawa, 1998.08.10

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na kolejne oświadczenie złożone przez Senatora Zbigniewa Antoszewskiego na 17 posiedzeniu Senatu w dniu 24 lipca 1998 roku, wyjaśniam co następuje:

Z tych względów, obydwa w/w Walne Zgromadzenia, jako zwołane niezgodnie ze statutem PZPN - czyli nieprawidłowo - nie były zdolne do podejmowania uchwał i przeprowadzenia wyborów władz Związku.

- podjęcie działań dla przeprowadzenia kompleksowej kontroli centralnych i okręgowych struktur PZPN w tym pod względem prawno-finansowym,

- pilne przedstawienie strategii i form postępowania wobec związków sportowych.

Realizując te zalecenia Prezes UKFiT wystąpił do Ministerstwa Finansów o dokonanie kompleksowej kontroli skarbowej w PZPN oraz jego terenowych (OZPN, Kluby) agendach, dotyczącej rozliczeń piłkarskiej centrali i jej ogniw z budżetem państwa oraz operacji złotówkowych i walutowych.

Przedkładając Pani marszałek powyższe wyjaśnienia,

Z poważaniem

Jacek Dębski

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji nadesłał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP nr 18):

Warszawa, 1998.08.12

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senatora Jerzego Pieniążka podczas 16 posiedzeniu Senatu RP w dniu 6 lipca br., przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Organizator demonstracji w dniu 10 lipca - Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych - uzyskał zezwolenie Wydziału Komunikacji Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny. Sprecyzowano trasę przemarszu i czas trwania zgromadzenia.

Początkowo manifestacja przebiegała spokojnie, zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu. Niestety, później organizatorzy kilkakrotnie naruszyli warunki wydanego im zezwolenia. Zablokowano na ok. 60 min. ruch na Rondzie De Gaulle`a, zmieniono trasę przemarszu. Dwukrotnie usiłowano zablokować, newralgiczne dla układu komunikacyjnego stolicy, Rondo Dmowskiego i Plac na Rozdrożu. Agresja tłumu skierowała się przeciwko policjantom usiłującym - poprzez wystawienie kordonów - nie dopuścić do bezprawnej blokady. Policjantów stojących w kordonach zaatakowano drzewcami flag, kamieniami i butelkami. Tym samym naruszono kolejny warunek zezwolenia - pokojowy charakter manifestacji.

Policja - z mocy prawa - podjęła działania zmierzające do przywrócenia naruszonego porządku. Użyto środków przymusu bezpośredniego w postaci pałki, ręcznego miotacza gazowego oraz krótkotrwale armatki wodnej, zatrzymując i hamując eskalację przemocy. Środki przymusu bezpośredniego były adekwatne do stopnia zagrożenia ze strony tłumu i odstąpiono od ich użycia natychmiast po ustaniu zagrożenia życia i zdrowia policjantów.

W wyniku konfrontacji z agresywnym tłumem obrażenia odniosło 11 policjantów, uszkodzono dwa radiowozy. Przebieg działań był przedmiotem dogłębnej analizy, podobnie jak w każdym przypadku, gdy dochodzi do użycia środków przymusu bezpośredniego.

Z poważaniem

Krzysztof Budnik

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 17. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 1998.08.13

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego złożonego na 17 posiedzeniu Senatu w dniu 24 lipca 1998 r., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia.

Przepis art. 97 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) przewiduje, że w razie nie rokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności wykonywania zadań publicznych przez organy gminy, istnieje możliwość zawieszenia organów gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego na okres do dwóch lat, nie dłużej niż do wyboru zarządu przez radę kolejnej kadencji. Decyzję o skorzystaniu z tego środka może podjąć Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zgodnie z wyżej powołanym przepisem ustawy o samorządzie terytorialnym, ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy oraz po wysłuchaniu opinii sejmiku samorządowego.

Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zaopiniowany przez sejmik samorządowy, zgłoszony za pośrednictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W przedmiotowej sprawie na uwagę zasługuje fakt, że środek w postaci zawieszenia organu gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego powinien być stosowany tylko w przypadku wyczerpania innych możliwych, a przewidzianych w ustawie o samorządzie terytorialnym środków, które mogą wpłynąć na uzdrowienie sytuacji w gminie.

Pragnę poinformować Pana Senatora, że w omawianej sprawie zostały spełnione wszystkie czynności, określone przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r., poprzedzające zawieszenie organu wykonawczego i ustanowienie zarządu komisarycznego w Kielcach.

Odnosząc się do sugestii Pana Senatora, aby komisarz rządowy pełnił funkcję do czasu wydania orzeczenia przez Naczelny Sąd Administracyjny, pragnę poinformować, że Prezes Rady Ministrów rozstrzygnięciem nadzorczym zawiesił organ wykonawczy i ustanowił zarząd komisaryczny dla Gminy Kielce na okres do dwóch lat oraz powołał komisarza rządowego na okres do dwóch lat, nie dłużej niż do wyboru zarządu przez radę kolejnej kadencji. Powyższe oznacza, że Komisarz Rządowy w Kielcach pełnić będzie funkcję do dnia wyboru zarządu przez radę kolejnej kadencji.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał informacje w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dnia 13 sierpnia1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na złożone w dniu 30 lipca 1998 r. - podczas 18. posiedzenia Senatu RP - oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, w sprawie utworzenia powiatu kazimierskiego w województwie świętokrzyskim, uprzejmie przedstawiam następującą informację.

Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów, określenia ich nazw i siedzib władz oraz gmin wchodzących w skład powiatów - utworzony został powiat kazimierski z siedzibą w Kazimierzy Wielkiej, w skład którego wchodzą gminy: Bejsce, Czarnocin, Kazimierza Wielka, Opatowiec i Skalbmierz.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Stępień

* * *

W związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszonym na 17. posiedzeniu Senatu RP ("Diariusz Senatu RP" nr 19"), przewodnicząca Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą senator Janina Sagatowska nadesłała następujące wyjaśnienia:

Pani
Profesor Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek,

odpowiadając na prośbę Pani Marszałek o zajęcie stanowiska w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Jerzego Pieniążka podczas 17. posiedzenia Senatu RP w dniu 24 lipca 1998 r. pragnę wyjaśnić co następuje.

Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie", której fundatorem jest Minister Skarbu Państwa powołana została w celu niesienia pomocy i wspierania Polaków zamieszkałych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Z uwagi na swe szlachetne cele zbieżne w tym właśnie zakresie także z zadaniami Senatu - Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" jest jednym z podmiotów, którym Senat zleca wykonywanie określonych zadań w zakresie opieki nad Polakami na Wschodzie.

Szczegółowe zasady zlecania oraz finansowania przez Kancelarię Senatu tego typu zadań określa zarządzenie nr 21 Szefa Kancelarii Senatu z dnia 8.12.1995 r.

Komisja, której mam zaszczyt przewodniczyć, a której członkiem jest pan Senator Pieniążek opiniuje dla Prezydium Senatu plan i wykonanie zadań zleconych przez Prezydium Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za Granicą (punkt 11 załącznika do regulaminu Senatu).

W żadnym wypadku ani Senat, ani jego organy (np. Komisje) nie są właściwe do powoływania i odwoływania władz Fundacji, czy jakiejkolwiek innej jednostki, której zlecił do wykonania zadania z zakresu opieki nad Polonią i Polakami za Granicą.

Faktem jest, że 6 senatorów, członków Komisji wystąpiło z wnioskiem o odbycie posiedzenia poświęconego między innymi poruszonym przez senatora sprawom Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie".

W wystąpieniu tym znajdował się także wniosek o odbycie posiedzenia poświęconego pomocy finansowej organizacjom harcerskim (ZHP i ZHR) na organizowanie wypoczynku młodzieży polskiej ze Wschodu. Posiedzenie takie odbyło się niezwłocznie. Jednocześnie wnioskodawcy zgodzili się by sprawy Fundacji omówione zostały w terminie późniejszym przy omawianiu wstępnych prac budżetowych Senatu, w części dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami. Posiedzenie Komisji poświęcone tym właśnie sprawom budżetowym a w tym kontekście i Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" planuję zwołać w pierwszej połowie października.

Niestety nie widzę potrzeby ani konieczności odniesienia się do politycznych wątków zawartych w oświadczeniu Pana Senatora.

Z wyrazami należnego szacunku i uznania

Janina Sagatowska

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Macieja Świątkowskiego, złożone podczas 16. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przesłał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 1998.08.13

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. Alicja GRZEŚKOWIAK

W związku ze złożonym przez Senatora Macieja Świątkowskiego oświadczeniem na 16 posiedzeniu Senatu w dniu 16 lipca 1998 r., dot. zbycia przez przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe nieruchomości stanowiących bazę kolejowych klubów sportowych, pragnę poinformować, że podzielam zdanie Pana Senatora, że omawiana sprawa wymaga analizy i wyboru rozwiązań uwzględniających interesy obu stron. Zarząd PKP poszukuje korzystnych dla przedsiębiorstwa i klubów sportowych sposobów rozwiązania problemu, pozwalających na kontynuowanie działalności statutowej klubów.

Nieodpłatne przekazanie stadionów klubom sportowym obciążałoby wynik finansowy przedsiębiorstwa PKP, znajdującego się w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Analogiczna sytuacja wystąpiłaby przy zrzeczeniu się własności na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Przedsiębiorstwo mogłoby rozważyć nieodpłatne przekazanie nieruchomości osobie prawnej lub fizycznej w przypadku wykonania prawomocnej decyzji lub orzeczenia wydanego przez właściwy organ (np. decyzji Wojewody o komunalizacji) gdyż wtedy o kwotę wartości przekazanego majątku zmniejszyłoby ono swoje fundusze i nie poniosło strat.

Rozwiązaniem do rozważenia przez przedsiębiorstwo jest również pomniejszenie funduszu przedsiębiorstwa jeśli w formie darowizny przekaże na rzecz innych osób prawnych budynki służące zakładowej działalności socjalnej.

Przykładem starań przedsiębiorstwa zmierzających do pogodzenia interesu społecznego z sytuacją firmy, jest odwołanie przetargu na sprzedaż stadionu KKS "Brda" i wystąpienie do Wojewody Bydgoskiego z wnioskiem o możliwość zamiany stadionu na inną nieruchomość o zbliżonej wartości rynkowej, położonej na trenie Bydgoszczy.

W przypadku jeśli nie powiodą się podejmowane przez przedsiębiorstwo próby, odnośnie nieruchomości zajmowanych przez kluby sportowe, rozważę możliwość skorzystania z art. 44 ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe", na mocy którego Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może wydzielić z przedsiębiorstwa jednostki organizacyjne lub zorganizowane części mienia.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienie przepraszam za długi termin udzielenia odpowiedzi, spowodowany koniecznością gruntownej analizy problemu.

Podsekretarz Stanu

Witold Chodakiewicz

* * *

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przesłał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, 14.08.1998 r.

Pani
Prof. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP

Stosownie do upoważnienia otrzymanego od Prezesa Rady Ministrów przedkładam Pani Marszałek kompleksową odpowiedź na wystąpienie Pana Senatora Jerzego Pieniążka w sprawie sytuacji na rynku zbóż podczas tegorocznych zbiorów.

Sezon 1997/98 na krajowym rynku zbóż charakteryzował się stałą nadwyżką podaży nad popytem i stabilizacją cen. Według GUS skup zbóż podstawowych od lipca 1997 r. do końca czerwca 1998 r. wyniósł około 4.509 tys. ton, w tym 2.920 tys. ton pszenicy i 878 tys. ton żyta. Szacuje się, że w nowy sezon 1998/99 gospodarka zbożowa weszła z zapasami zbóż wynoszącymi około 3,7 mln ton. W porównaniu z zapasami zbóż na koniec rekordowego sezonu 1996/97, kiedy ich wielkość określono na około 4,2 mln ton, są one o 0,5 mln ton niższe. Szacuje się, że na koniec sezonu 1997/98 zapasy zbóż konsumpcyjnych będących w dyspozycji Agencji Rynku Rolnego wynosiły około 1,4 mln ton, w tym około 719 tys. ton pochodzi z wykupu z magazynów autoryzowanych. Zapasy Agencji stanowią blisko 40% ogólnych zapasów zbóż w kraju.

Według danych Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych przemysłowe firmy młynarskie weszły w nowy sezon handlowy z wyraźnie zmniejszonymi stanami zapasów magazynowych w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Zapasy te na koniec czerwca wynosiły w "PZZ" - 185 tys. ton, w tym zapasy pszenicy 90 tys. ton. "PZZ" dokonują zakupów jedynie na bieżące potrzeby. Stan zapasów zbóż w "PZZ" wg stanu na dzień 1 sierpnia br. nieznacznie wzrósł w porównaniu do poprzedniego tygodnia i wynosił 162,6 tys. ton ogółem, w tym 81,3 tys. ton pszenicy.

Uwzględniając stan zapasów w firmach przetwórczych pozostałych branż, przed żniwami początkowe zapasy zbóż poza rolnictwem szacować można na około 2 mln ton, natomiast na szczeblu gospodarstw na około 1,3 ton, przy czym na ilości te składają się głównie zboża o parametrach jakościowych zbóż paszowych.

Według danych Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin zrealizowany w sezonie 1997/98 import zbóż wyniósł około 1,3 mln ton, przy czym tempo realizacji tego importu było wyraźnie mniejsze w II półroczu 1997 r. (ok. 337 tys. ton) i znacznie wzrosło w I półroczu br. (ok. 973 tys. ton). W lipcu poziom importu zbóż był w dalszym ciągu wysoki i wyniósł 235,3 tys. ton. Wejście w życie od 6 sierpnia br. opłat celnych dodatkowych znacznie ograniczyło napływ zbóż z importu.

Według danych Centralnego Inspektoratu Standaryzacji w pszenicy sprowadzonej do kraju w I półroczu br. - pszenica paszowa stanowiła około 70%, pszenica konsumpcyjna ok. 25% i ok. 5% pszenica durum. Dostawy zbóż importowanych pochodzą w przeważającej części z krajów CEFTA.

Pozwolę sobie poinformować, że import zbóż jest codziennie monitorowany we wszystkich punktach granicznych. W tym celu otrzymuję dzienne raporty od służb kontrolujących ilość i jakość wpływającego do kraju zboża. Od momentu wprowadzenia w życie rozporządzenia w spawie nakładania opłaty celnej dodatkowej na importowane towary rolno-spożywcze przywóz zbóż znacząco zmalał. Oczekuje się dalej idącego jego ograniczenia.

Sezon 1997/98 charakteryzował się daleko posuniętą stabilizacją cen zbóż także w okresie "przednówkowym". W czerwcu br. przeciętna cena skupu pszenicy (wg GUS) wyniosła 512,4 zł/t, a średnia cena żyta ukształtowała się na poziomie 355,8 zł/t. Ceny te nie uległy istotnej zmianie od kilku miesięcy, co jest efektem wysokich zapasów początkowych jak również poziomu importu. W porównaniu do cen przed rokiem, ceny pszenicy w czerwcu były na zbliżonym poziomie, natomiast żyta ok. 12% niższe. W ostatnim tygodniu lipca br. ceny skupu zbóż (PISiPAR) spadły do poziomu: pszenica 45,6 zł/q i żyto 31,4 zł/q, co spowodowało rozpoczęcie statutowych procedur interwencyjnych przez Agencję Rynku Rolnego.

Ocena wstępnego bilansu zbóż na rok gospodarczy 1998/99 wskazuje, że równowaga rynkowa będzie mogła być osiągnięta w efekcie wykorzystania zapasów oraz realizacji uzupełniającego importu, głównie zbóż wysokojakościowych. Zwiększy się zapotrzebowanie na zboża paszowe, z uwagi na wzrost pogłowia trzody chlewnej i drobiu. Nie ulegnie natomiast zmianie popyt na zboża przeznaczone na konsumpcję i cele przemysłowe.

W zatwierdzonym uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 czerwca br. Rocznym programie działań interwencyjnych ARR na 1998 rok określono wysokość zakupów bezpośrednich na poziomie 440 tys. ton pszenicy i 60 tys. ton żyta. Program uwzględnił wniosek Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o blisko 3 krotne zwiększenie zakresu interwencji w zbożach konsumpcyjnych w stosunku do pierwotnie zakładanego poziomu.

W interwencyjnym skupie zbóż konsumpcyjnych w bieżącym roku Agencja będzie stosowała następujące parametry jakościowe:

pszenica żyto

gluten, nie mniej niż 26%

rozpływalność glutenu, nie więcej niż 10 mm

liczba opadania, nie mniej niż 220 sek. 110 sek.

wilgotność, nie więcej niż 14,5% 14,5%

zanieczyszczenia ogółem, nie więcej niż 6% 6%

w tym: nieużyteczne, nie więcej niż 2% 2%

wyrównanie ziarna, nie więcej niż 75% 70%

Parametry te nie odbiegają od wymagań jakościowych dla zbóż konsumpcyjnych w latach poprzednich. Jedynie w roku ubiegłym ze względu na bardzo niekorzystną sytuację pogodową Agencja stosowała obniżone parametry jakościowe dotyczące rozpływalności glutenu i liczby opadania.

Analiza sytuacji na rynku zbóż, szczególnie zaktualizowane prognozy tegorocznych zbiorów, programu interwencji państwa wskazywała, że zakres zakupów interwencyjnych na rynku zbóż może być niewystarczający. Znaczne ograniczenie możliwości Agencji Rynku Rolnego w zakresie prowadzenia interwencyjnego skupu zbóż w porównaniu z rokiem 1997 spowodowało niezadowolenie środowiska rolniczego i liczne protesty rolników, związków i organizacji rolniczych oraz terenowych ogniw administracji państwowej.

Wychodząc naprzeciw tym problemom Rada Ministrów podjęła w dniu 28 lipca br. uchwałę nr 59/98 o zmianie "Rocznego programu działań interwencyjnych Agencji Rynku Rolnego na 1998 rok" polegającej na zmniejszeniu poziomu bezpośrednich zakupów zbóż konsumpcyjnych przez ARR (pszenicy z 440 tys. ton do 210 tys. ton i żyta z 60 tys. ton do 52,5 tys. ton) oraz w dniu 30 lipca br. uchwałę nr 60/98 w sprawie dopłat dla przedsiębiorców dokonujących skupu zbóż konsumpcyjnych ze zbiorów 1998 r. na zlecenie Agencji Rynku Rolnego.

Zastosowanie nowego systemu wsparcia rynku zbożowego poprzez tzw. "system dopłat skupowych na zboża konsumpcyjne" polega na:

Szacuje się, że zastosowanie tej formy wsparcia rynku zbożowego zapewni zwiększenie skupu zbóż krajowych z tegorocznych zbiorów do około 1,5 mln ton (ok. 1,2 mln ton zboża zostanie objęte formą pośrednią zakupów interwencyjnych z dopłatami oraz ok. 260 tys. ton zakupami bezpośrednimi Agencji) przy nie zmienionym poziomie zaangażowania środków finansowych na działania interwencyjne państwa na rynku zbóż w 1998 r..

Wprowadzenie systemu skupu interwencyjnego z dopłatą ARR spowoduje utrzymanie niskich cen ziarna na rynku co skutecznie będzie zapobiegało opłacalności importu, a także stanie się gwarancją, iż rolnik otrzyma za zboże należną zapłatę. System ten będzie także atrakcyjny dla młynarzy i zakładów zbożowych, gdyż kupować będą ziarno po niższej cenie. Do tej pory w okresie interwencji ceny zbóż rosły na rynku do wysokości cen zakupów interwencyjnych.

Zakupy interwencyjne zbóż za środki ARR rozpoczęte zostały w dniu 6 sierpnia.

Wg informacji zebranej w poniedziałek 10 sierpnia Oddziały terenowe ARR skupiły już 104,5 tys. ton zbóż, realizując ustalone limity ilościowego skupu w około 40%.

Skup zbóż z dopłatą ARR rozpocznie się w końcu bieżącego tygodnia, co związane jest z koniecznością zebrania ofert i podpisania umów.

Zgodnie z decyzją Ministra Rolnictwa i GŻ limity dopłat do oprocentowania nowo uruchamianych w 1998 roku kredytów wynoszą:

Zgodnie z decyzjami Ministra Rolnictwa i GŻ - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonała podziału środków na poszczególne banki kredytujące. Z szacunków ARiMR wynika, że dopłaty uruchomione w 1998 r. winny pozwolić na wygenerowanie linii kredytowej na poziomie nieco wyższym niż w 1997 roku.

Z up. Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

Ryszard Brzezik

Sekretarz Stanu

* * *

Rzecznik Praw Obywatelskich nadesłał odpowiedź na oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, wygłoszone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 17.08.1998 r.

Szanowna Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał przesłane przez Panią Marszałek oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, złożone na 19 posiedzeniu Senatu RP w dniu 6 sierpnia 1998 r.

Uprzejmie informuję, iż Rzecznik rozważy czy w podnoszonej sprawie naruszone zostały prawa i wolności obywateli, co mogłoby stanowić podstawę do podjęcia przez Rzecznika działań zgodnie z kompetencjami, określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich.

Z wyrazami szacunku

Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich

dr Jerzy Świątkiewicz

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone podczas 18. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dnia 19.08.1998

Pani
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na złożone w dniu 30 lipca 1998 r., na 18 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, dotyczące problemów przyszłej lokalizacji istniejących już instytucji państwowych, zakresu i obszaru ich działania, a także tworzenia nowych elementów władzy wojewódzkiej oraz narastających obaw przed utratą posiadanych miejsc pracy (szczególnie w sferze administracji), uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Obecnie prowadzone są prace związane z konstrukcją ustawy: przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (tytuł roboczy). Projekt ww. ustawy został poddany konsultacjom międzyresortowym z organizacjami samorządowymi, ze związkami zawodowymi oraz Konwentem Wojewodów, w pracach którego uczestniczy Wojewoda Toruński. Opinie wszystkich środowisk, do których zwrócono się z wnioskami o ich wyrażenie, mają istotny wpływ na ostateczny kształt ustawy, która będzie regulowała m. in. reorganizację administracji publicznej, sposoby nabywania mienia przez nowo tworzone jednostki samorządu terytorialnego, zagadnienia przekształcania finansów publicznych oraz sprawy pracownicze. Działania, które są podejmowane w związku z tworzeniem projektu ww. ustawy, mają na celu umożliwienie wyrażania swojej opinii przez wszystkie zainteresowane środowiska oraz zapobieżeniu powstawania konfliktów związanych z wdrażaniem reformy administracji publicznej.

Pragnę poinformować, iż zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania dotyczące spraw pracowniczych gwarantują możliwie bezkonfliktowe przejście pracowników do nowych struktur administracji publicznej, a obawy związane z utratą miejsc pracy będą dotyczyły nielicznej liczby osób, które w nowych miejscach zatrudnienia nie wykażą się odpowiednimi kompetencjami.

Projekt ustawy - w części dotyczącej spraw pracowniczych - zawiera propozycje następujących zapisów:

  1. pracownicy dotychczasowych urzędów wojewódzkich, realizujący kompetencje lub wykonujący zadania podlegające przejęciu przez samorząd terytorialny, stają się z dniem 1 stycznia 1999 r. pracownikami odpowiednio urzędu marszałkowskiego lub starostwa powiatowego,
  2. pracownicy urzędów rejonowych oraz ich jednostek zamiejscowych, a także urzędów miejskich stref usług publicznych, stają się z dniem 1 stycznia 1999 r. pracownikami starostw powiatowych,
  3. pracownicy urzędów terenowych organów rządowej administracji specjalnej i jednostek organizacyjnych wchodzących w skład rządowej administracji ogólnej, realizujący kompetencje lub zadania, które z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się kompetencjami lub zadaniami służb, inspekcji i straży działających pod zwierzchnictwem wojewody, marszałka województwa lub starosty powiatu albo podległych im urzędów, z tym dniem stają się pracownikami odpowiednich służb, inspekcji i straży wojewódzkich lub powiatowych albo odpowiednich urzędów,
  4. pracownicy biur sejmików samorządowych stają się z dniem 1 stycznia 1999 r. pracownikami urzędu marszałkowskiego w danym województwie.

Projekt ustawy reguluje również problematykę osób sprawujących stanowiska kierownicze. Zgodnie z zapisami projektu ustawy, dotychczasowi wojewódzcy (okręgowi) inspektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych, wojewódzcy komendanci Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich odpowiednicy rejonowi, wraz ze swoimi zastępcami, z dniem 1 stycznia 1999 r. pełnią swoje dotychczasowe obowiązki, do czasu powołania osób na ww. stanowiska, jednak nie dłużej niż do 30 czerwca 1999 r.

Reasumując pragnę zaznaczyć, iż wszystkie projektowane rozwiązania dotyczące wprowadzenia reformy administracji publicznej będą poddawane szerokim konsultacjom w celu uzyskania społecznej akceptacji oraz możliwości wypowiedzenia się przez wszystkie zainteresowane środowiska opiniotwórcze.

Z wyrazami szacunku

Józef Płoskonka

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bogdana Zdrojewskiego, wygłoszone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 1998.08.21

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Pana Bogdana Zdrojewskiego podczas 19. Posiedzenia Senatu RP w dniu 6 sierpnia 1998 r., przekazane przy piśmie z dnia 7 sierpnia br. nr AG/043/182/98IV, przedstawiam poniżej odpowiedź na kwestie poruszone w tym oświadczeniu dotyczące opóźnień EuroLOT S.A.

Wobec faktu, że EuroLOT S.A. - przewoźnik obsługujący przewozy na trasach krajowych nie dotrzymuje punktualności, wyjaśniam przyczyny zaistniałej sytuacji.

Przyczyną opóźnień oraz odwoływania rejsów EuroLOT S.A. jest wycofanie z bieżącej eksploatacji od jednego do dwóch dziennie samolotów ATR-72 z floty ośmiu samolotów eksploatowanych przez PLL LOT S.A. Samoloty zostały wycofane z eksploatacji w celu zainstalowania urządzeń do nawigacji obszarowej B-RNAV, które stały się obowiązkowe w lotach zagranicznych.

PLL LOT S.A. do ostatniej chwili zabiegały o opóźnienie wprowadzenie powyższego obowiązku, co jednak nie powiodło się i spowodowało trudne do przewidzenia spiętrzenie prac instalacyjnych i obsługowych.

Mniejsza niż planowana ilość dostępnych samolotów powodująca poważne zakłócenia w realizacji rozkładu lotów, była przyczyną odwołania szeregu rejsów i opóźnienia innych.

Wobec zaistniałej sytuacji EuroLOT S.A., chcąc zminimalizować skutki opóźnień i odwołań lotów, wysyłał na odwołane loty ART-ów samoloty Boeing i Jetstream J31 lub oferował pasażerom zastępczy transport innymi środkami komunikacji. Pracownicy służb lotniskowych EuroLOT S.A. w Warszawie i PLL LOT S.A. we Wrocławiu, robili wszystko, aby pomóc pasażerom w dotarciu do portu docelowego. Wszystkie reklamacje i skargi pasażerskie z tego okresu zostały rzetelnie rozpatrzone i pasażerom przyznano rekompensaty, odszkodowania i zwroty za bilety.

Powyższe działania zmniejszyły skutki braku samolotów ATR-72, chociaż niestety w stopniu niewystarczającym i niesatysfakcjonującym pasażerów.

Jednocześnie uprzejmie przekazuję do wiadomości, że EuroLOT S.A. w czasie swojej działalności (przewoźnik rozpoczął operacje lotnicze od lipca 1997 r.) dokonał realizacji licznych przedsięwzięć. W tym czasie m. in.:

Wprowadzenie na trasy krajowe 3 dodatkowych samolotów typu ATR-42 pozwoli od września br. na zwiększenie ilości lotów, jak również przyczyni się w sposób istotny do poprawy regularności i punktualności połączeń.

Ponadto na trasie z Warszawy do Wrocławia EuroLOT S.A. przewiduje od września br. wzrost ilości rejsów do 35 tygodniowo w stabilnym i dogodniejszym dla pasażerów rozkładzie.

Eugeniusz Morawski

* * *

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), Minister Pracy i Polityki Socjalnej nadesłał następujące wyjaśnienia:

Warszawa, dnia 25.08. 1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie, złożone przez Pana Senatora Mariana Żenkiewicza na 16. posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 lipca br., w sprawie działalności Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przekazanego przy piśmie znak: AG/043/137/98/IV z 21 lipca br. - pragnę wyjaśnić, że z wnikliwą uwagą śledzę działania podejmowane przez Zarząd Funduszu.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest instytucją niezmiernie ważną zarówno dla osób niepełnosprawnych jak i dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, borykających się z wieloma problemami, które narastały przez lata, a trudny okres transformacji gospodarczej i społecznej w dużej mierze pogorszył sytuację.

Powyższe oraz inne czynniki związane z funkcjonowaniem w warunkach ostrej gry rynkowej, zadecydowały o potrzebie finansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych bardzo wielu różnorodnych zadań, ukierunkowanych m. in. na: kształtowanie odpowiednich dla osób niepełnosprawnych warunków na rynku pracy, wspieranie bezrobotnych osób niepełnosprawnych w podejmowaniu własnej działalności gospodarczej i doskonaleniu umiejętności zawodowych, tworzenie bazy rehabilitacyjno-socjalnej. Fundusz realizuje także działania na rzecz likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i komunikacyjnych, pomaga w rozwiązywaniu problemów związanych z zaopatrzeniem osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny, dofinansowuje turnusy rehabilitacyjne, warsztaty terapii zajęciowej, wspiera działania edukacyjne i rehabilitacyjne na rzecz dzieci wymagających specjalnej troski.

Zakłady pracy chronionej to szczególny rodzaj podmiotów gospodarczych. Z uwagi na zwiększone koszty działalności związane z nakładami ponoszonymi na rehabilitację zatrudnionych osób niepełnosprawnych oraz często niższą wydajność pracy tych osób - korzystają one ze zwolnień podatkowych, ulg finansowych i przywilejów zagwarantowanych przez państwo w drodze ustawowej.

Działając w interesie i na rzecz osób niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładach pracy chronionej, ustawodawca w art. 32 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określił tytuły, na które w szczególności może być udzielona pomoc finansowa ze środków Funduszu pracodawcy prowadzącemu taki zakład:

Pomoc ta jest obecnie udzielana zakładom pracy chronionej.

Ponadto powołana z dniem 1 czerwca br. Rada Nadzorcza Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przystąpiła do szczegółowej analizy uchwał i decyzji Zarządu Funduszu i zobowiązała Zarząd Funduszu do przedstawienia propozycji zmian do procedur i zasad postępowania przy udzielaniu pomocy finansowej dla zakładów pracy chronionej.

Odnośnie zarzutu, że Fundusz przez pół roku był kierowany jednoosobowo pragnę wyjaśnić, że w okresie od grudnia 1997 r. do lipca 1998 r. w skład Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wchodził Prezes i jeden zastępca. Drugi zastępca Prezesa został powołany w pierwszych dniach lipca, co było związane z pracami legislacyjnymi (tj. wydaniem rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu powoływania oraz odwoływania członków Rady Nadzorczej Funduszu), wszczęciem postępowania w sprawie powołania członków Rady, akceptacją kandydatury zastępcy Prezesa przez Radę.

Obecnie Zarząd Funduszu (w pełnym składzie) skoncentrował działania na usprawnieniu funkcjonowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz na przystosowanie centrali i oddziałów do nowych zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także dostosowaniu jego działania do wymogów zawartych w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa.

Z poważaniem

Longin Komołowski

KRONIKA SENACKA

26 sierpnia br. marszałek Alicja Grześkowiak wzięła udział na Jasnej Górze w uroczystościach z okazji święta Matki Boskiej Częstochowskiej.

Podczas sumy pontyfikalnej, koncelebrowanej pod przewodnictwem kard. Franciszka Macharskiego, odnowiono Jasnogórskie Śluby Narodu. Modlono się m.in. w intencji przyszłorocznej pielgrzymki Ojca Świętego do Ojczyzny i na Jasną Górę.

Homilię wygłosił prymas Polski, kardynał Józef Glemp.

Uroczystości zakończyły się wieczornym Apelem Jasnogórskim, prowadzonym przez miejscowego metropolitę, arcybiskupa Stanisława Nowaka.

* * *

29 sierpnia br. marszałek Alicja Grześkowiak - na zaproszenie burmistrza Zakopanego Adama Bachledy-Curusia - była gościem Międzynarodowego Festiwalu Ziem Górskich, gdzie obejrzała i wysłuchała koncertu laureatów XXX edycji tego festiwalu.

* * *

30 sierpnia br., na zaproszenie dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, marszałek Alicja Grześkowiak wzięła udział w oficjalnych uroczystościach zorganizowanych w Dęblinie w związku z jubileuszowymi obchodami 80-lecia Lotnictwa Polskiego.

* * *

31 sierpnia br. w Gdańsku odbyły się obchody 18. rocznicy sierpniowego protestu 1980 roku. W gdańskiej bazylice św. Brygidy metropolita gdański abp Tadeusz Gocławski odprawił mszę św. w intencji ojczyzny.

W mszy św. uczestniczyli przedstawiciele polskiego parlamentu z marszałkami Sejmu Maciejem Płażyńskim i Senatu Alicją Grześkowiak, rządu z wicepremierem Januszem Tomaszewskim i NSZZ "Solidarność" z przewodniczącym Marianem Krzaklewskim.

W nawach gotyckiej świątyni stanęły szpalerem kompanie reprezentacyjne Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji. Z różnych rejonów kraju przybyły delegacje "S" z pocztami sztandarowymi - m.in. stoczniowców, portowców, kolejarzy i górników.

Wspominając dzieje polskich niepodległościowych zrywów po sierpień 1980 r. włącznie, abp Gocłowski przypomniał, że po ostatnich wyborach parlamentarnych "Solidarność" wzięła odpowiedzialność za losy kraju w swoje ręce i apelował do marszałka Płażyńskiego, aby władza "słuchała, jak bije serce tego narodu".

Metropolita podziękował obecnym w kościele parlamentarzystom i ministrom za ich wysiłek w realizacji polskich reform, podkreślając, że działania te są akceptowane przez większość społeczeństwa.

"Trudno jednak zrozumieć, że niektóre środowiska, nawet z nazwy katolickie, wolą negować, niż wspierać" - mówił abp Gocłowski, przypominając, że Polakom często łatwiej było pokonać zewnętrznego wroga niż własne wewnętrzne słabości.

Po nabożeństwie jego uczestnicy przeszli ulicami Gdańska na plac Solidarności, gdzie pod pomnikiem Poległych Stoczniowców złożyli kwiaty i zapalili znicze żałobne. Odbył się też apel poległych, w czasie którego odczytano nazwiska tych, którzy zginęli w obronie wolności, demokracji i suwerenności - robotników, inteligencji i duchownych z ks. Jerzym Popiełuszką.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment