Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


W dniach 12-15 stycznia br. odbyło się 49. posiedzenie Senatu. Posiedzeniu przewodniczyła marszałek Alicja Grześkowiak i wicemarszałkowie Andrzej Chronowski, Tadeusz Rzemykowski i Donald Tusk.

Na sekretarzy posiedzenia powołano senatorów Stanisława Gogacza i Witolda Kowalskiego; listę mówców prowadził senator S. Gogacz.

Senat zaakceptował porządek dzienny 49. posiedzenia, który obejmował:
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej,
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000,
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny,
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw,
- stanowisko Senatu w sp
rawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny,
- wybór przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 67. posiedzeniu, 22 grudnia 1999 r. Do Senatu została przekazana 23 grudnia 1999 r. i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Leon Kieres. Senator sprawozdawca zaznaczył, że komisja uznała, iż zakres, przedmiot oraz treść regulacji ujętej w tej ustawie wymaga uważnego przyjrzenia się rozwiązaniom odnoszącym się do prawie siedemdziesięciu ustaw nowelizowanych w rozpatrywanej ustawie.

Komisja w obecności przedstawicieli rządu poddała szczegółowej analizie każdy z artykułów ustawy, Rząd reprezentował na posiedzeniach komisji minister Józef Płoskonka, był również minister Jerzy Miller, byli przedstawiciele innych resortów: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi czy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zależnie od zagadnienia, które było przedmiotem dyskusji, a następnie głosowania.

Jak poinformował senator sprawozdawca, w posiedzeniach komisji brali również udział przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza ich ogólnopolskich reprezentacji, a także przedstawiciele organizacji społecznych właściwych w sprawach, które były przedmiotem dyskusji.

Komisja po dyskusji i głosowaniach postanowiła przedłożyć Izbie wniosek o przyjęcie osiemdziesięciu trzech poprawek do ustawy. Zostały też zgłoszone cztery wnioski mniejszości.

Senator L. Kieres przedstawił i omówił zaproponowane przez komisje poprawki.

Wnioski mniejszości rekomendowali Izbie senatorowie Lech Feszler i Jerzy Chróścikowski.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Senator Zdzisław Jarmużek przedłożył wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wszystkie zgłoszone wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej podczas przerwy w obradach. Komisja rekomendowała Izbie przyjęcie 99 spośród 134 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek. Mniejszości komisji poparły 3 poprawki.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba odrzuciła ten wniosek 70 głosami, przy 16 przeciw i 4 wstrzymujących się), a następnie głosowania nad poszczególnymi poprawkami oraz głosowanie nad całością projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku tego ostatniego głosowania Senat 68 głosami, przy 12 przeciw i 8 wstrzymujących się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 grudnia 1999 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

Uchwała

W uzasadnieniu podjętej przez Senat uchwały przypomniano, że uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej znowelizowała 57 ustaw, regulujących różne sfery aktywności społecznej. W tej sytuacji poprawki Senatu nie mogły być podporządkowane jednej koncepcji, gdyż w każdej z branż cele zmian były nieco inne.

Niewątpliwie zmianą o bardzo istotnym znaczeniu, podyktowaną koniecznością równego traktowania wszystkich podmiotów, jest poprawka Izby do ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Celem tej zmiany jest likwidacja zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat sądowych (czyli wpisu i opłaty kancelaryjnej) przewidzianego przez ustawę dla niektórych podmiotów (wymienionych w art. 8 ustawy nowelizowanej). Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego zasada równości wszystkich wobec prawa i zasada prawa do równego traktowania przez władze publiczne dotyczy ogółu osób, a nie tylko osób fizycznych.

Zmianą merytoryczną jest również zaproponowana przez Senat poprawka nr 8. Skreślając ust. 2 w art. 91 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, Izba miała na celu umożliwienie przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w każdym przypadku i czasie, bez uprzedniej uchwały zarządu gminy (powiatu), uznając, iż istnieje stała potrzeba przeprowadzania tej kontroli, a wszelkie procedury opóźniające jej podjęcie powinny zostać zniesione.

Senat uznał za zasadne dodanie do katalogu inwestycji, w stosunku do których możliwe jest umorzenie należności i opłat rocznych, a także odszkodowania z tytułu przedwczesnego wyrębu drzewostanu - inwestycji z zakresu kultu religijnego, dając tym wyraz swemu przekonaniu co do istotnej roli tego typu inwestycji w zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności (poprawka nr 55).

Senat wprowadził także liczne poprawki do ustawy o pomocy społecznej, nowelizowanej w art. 20. Zmierzają one do wprowadzenia regulacji, zgodnie z którą wszelkie rodzaje pomocy bezdomnym przewidziane ustawą byłyby udzielane przez gminy. W obecnym stanie prawnym pomocy bezdomnym udzielają gminy i powiaty, przy czym gminy właściwe są do udzielania pomocy bezdomnym, którzy mogą być zidentyfikowani z gminą, natomiast do właściwości powiatów należy udzielanie pomocy bezdomnym, którzy w sposób trwały zerwali związki z gminą. Właśnie to ostatnie sformułowanie wywołuje trudności interpretacyjne, co nie pozostaje bez wpływu na udzielanie świadczeń bezdomnym. Ponadto za przyjęciem omawianego rozwiązania przemawia fakt dysponowania przez gminy infrastrukturą przeznaczoną dla wspierania osób bezdomnych. Drugim zadaniem z zakresu pomocy społecznej objętym poprawkami Senatu jest zadanie polegające na organizowaniu i finansowaniu opieki w rodzinach zastępczych. Obecnie jest ono realizowane przez powiaty, stanowiąc zadanie z zakresu administracji rządowej. Senat proponuje przeniesienie tego zadania do zadań własnych powiatu z dniem 1 stycznia 2001 r., mając na uwadze rozwiązanie przyjęte przez Sejm, iż właśnie do zadań własnych powiatu od 2001 r. ma należeć przyznawanie specjalnego świadczenia pieniężnego osobom opuszczającym rodziny zastępcze.

W wielu poprawkach Senat dokonuje uzupełnień i uszczegółowień rozwiązań, przyjętych przez Sejm w ustawie rozpatrywanej obecnie oraz w ustawach wcześniejszych.

Dotyczy to między innymi Ochotniczych Hufców Pracy, w odniesieniu do których Senat, opowiadając się za pozostawieniem ich w samorządach województw, sformułował dodatkowe przepisy, precyzujące takie rozwiązania. Te poprawki zmierzają do ustalenia klarownych zasad finansowania hufców, nadzoru nad ich funkcjonowaniem oraz przekształceń jednostek koordynujących.

W odniesieniu do komunikacji drogowej na uwagę zasługują rozstrzygnięcia Senatu, dotyczące:

  1. upoważnienia rad gmin (Rady m.st. Warszawy) do wprowadzania dodatkowych wymagań estetycznych i technicznych w odniesieniu do taksówek,

2) organizacji Dyrekcji Generalnej Dróg Publicznych,

3) upoważnienia prezydenta Warszawy do wydawania zezwoleń na przejazdy ponadnormatywne,

4) odstąpienia od nowych zasad finansowania dróg w Warszawie,

5) opóźnienia terminu, w którym wejdzie w życie zmiana udziału środków, przeznaczonych na drogi, w przychodach z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.

Doświadczenia związane z komunikacją taksówkową w dużych miastach, zwłaszcza w Warszawie, dotyczące przede wszystkim zróżnicowania cen i symboli wyróżniających taksówki skłoniły Senat do złożenia propozycji, aby upoważnić władze gminne do wprowadzania jednolitych zasad oznaczania taksówek i unifikacji wyposażenia technicznego, w tym w szczególności taksometrów. Taka unifikacja powinna być korzystna dla pasażerów.

W kolejnej zmianie, uznając proporcjonalny rozwój sieci drogowej za ważny składnik zrównoważonego rozwoju regionalnego, Senat opowiedział się za ulokowaniem oddziałów Dyrekcji Generalnej Dróg Publicznych we wszystkich miastach wojewódzkich, tak aby władze regionalne uzyskały na miejscu partnera reprezentującego rządową administrację drogową.

Sejm zaprojektował ważne zmiany w systemie finansowania transportu, podwyższając stopę udziału wydatków na drogi publiczne w planowanych przychodach z podatku akcyzowego od paliw silnikowych (z 30 na 35%) i wprowadzając szczególną formę finansowania dróg w Warszawie - dotację celową. Senat w swoich poprawkach proponuje odsunąć wprowadzenie tej zmiany w życie o jeden rok, uwzględniając fakt, że wyższy odpis drogowy nie został uwzględniony w tegorocznym budżecie. Oznacza to też wykreślenie zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, obowiązującej tylko do końca 2000 r.

Senat postanowił wprowadzić do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej poprawki zmierzające do zniesienia Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w obecnej formie, określając równocześnie termin wejścia w życie tych zmian na 1 kwietnia 2000 r.

Administracji publicznej, obok zmian odnoszących się do Dyrekcji Generalnej Dróg Publicznych omówionych w innym miejscu, dotyczą także poprawki:

- wskazujące organ odwoławczy w postępowaniu scaleniowym lub wymiennym (Senat proponuje zastąpić samorządowe kolegium odwoławcze wojewodą, uwzględniając fakt, iż starosta prowadzi to postępowanie z zakresu administracji rządowej na koszt Skarbu Państwa),

- określające właściwości ministra uznającego kwalifikacje w zawodach regulowanych w znaczeniu przewidzianym w Unii Europejskiej (ta zmiana wypełnia lukę prawną w tym zakresie),

- w zakresie powiatowych urzędów pracy i inspektorów nadzoru budowlanego działających na obszarach przekraczających granice jednego powiatu (poprawki Senatu pozwolą na racjonalizację nakładów ponoszonych na tę administrację),

- dotycząca organizacji Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (poprawka Senatu pozwoli tę kwestię uregulować formalnie),

- regulujące materię liczebności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (poprawki Senatu pozwolą na racjonalne wykorzystanie przez lata budowanej sieci).

Wprowadzając zmianę do art. 40, polegającą na przywróceniu zwrotu kosztów przejazdów i noclegów członkom rad Kas Chorych będących radnymi sejmików województw oraz pozbawiającą prawa do diet radnych powiatów i gmin, Senat miał na celu ujednolicenie uprawnień w tym zakresie wszystkich członków organów wybieralnych, mając na uwadze także prawo do bezpłatnych przejazdów zagwarantowane ustawowo posłom i senatorom.

Senat uznał, iż nie ma powodu, by określona w art. 169g ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, zasada obniżania składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek dochodowy miała zastosowanie w sytuacji, gdy podstawę obliczenia tej składki stanowi wolny od podatku dochodowego przychód ubezpieczonego ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski.

Zasadniczym celem poprawki wniesionej do nowelizowanych przepisów o nieruchomościach rolnych Skarbu Państwa jest wskazanie, że komunalizacja wymienionej kategorii nieruchomości, następując z mocy prawa, wymaga potwierdzenia w drodze decyzji administracyjnej wojewody. Upodobniono w ten sposób tryb komunalizacji wspomnianych nieruchomości do trybu przyjętego w odniesieniu do innych kategorii mienia, przekazywanych przez Skarb Państwa samorządom.

Istotna jest poprawka wprowadzająca do ustawy o samorządzie powiatowym ogólną klauzulę przesądzająca o tym, iż - ilekroć w odrębnych przepisach mowa jest o staroście, rozumie się przez to również prezydenta miasta na prawach powiatu. Usunie to wątpliwości interpretacyjne powstające przy stosowaniu wielu ustaw.

Uznając za słuszne rozwiązanie przyjęte w art. 39 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, Senat wprowadził analogiczne zapisy w ustawie o samorządzie województwa i samorządzie powiatowym (poprawki nr 63 i 65).

Poprawka nr 67 do art. 53 pkt 3 stanowi wyraz przekonania Izby, iż w związku z możliwymi różnymi konfiguracjami liczby i rodzaju jednostek samorządu terytorialnego na szczeblu powiatu, w których działa jeden powiatowy urząd pracy, konieczne jest sprecyzowanie organizacji i funkcjonowania w takim wypadku powiatowego urzędu pracy i powiatowej rady zatrudnienia.

Ponadto Senat opowiedział się za odłożeniem do 1 stycznia 2001 r. likwidacji kolejowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. Izba przyjęła w tym zakresie dwie poprawki: do art. 58 ust. 2 i 4 oraz do art. 74, usuwając rozbieżność istniejącą w ustawie uchwalonej przez Sejm w zakresie daty wejścia w życie zmiany ustawy o Inspekcji Sanitarnej i określonej w art. 58 ust. 1 daty faktycznego przejęcia kolejowych stacji sanitarno-epidemiologicznych przez odpowiednie stacje powiatowe. Jednocześnie Izba zdecydowała o nowelizacji ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych (art. 1a), uznając ją za niezbędną konsekwencję zmian wprowadzanych w art. 13.

Senat zaproponował również skreślenie art. 71, na podstawie którego nastąpić miało przekazanie samorządom województw ośrodków doradztwa rolniczego. Było to podyktowane przekonaniem Izby, iż kwestia ta wymaga uregulowania w odrębnej ustawiem, a przekazanie ośrodków doradztwa rolniczego samorządom województw bez określenia ich kompetencji w tym zakresie jest rozwiązaniem ułomnym.

Wiele poprawek Senatu ma charakter zmian techniczno-legislacyjnych, niemniej mają one istotne znaczenie dla właściwego rozumienia zapisów ustawy. Przykładem mogą być poprawki zmieniające niewłaściwe odesłania (np. poprawki nr 40, nr 53), wprowadzające konieczne konsekwencje rozwiązań przyjętych w ustawie uchwalonej przez Sejm (np. poprawka nr 6 i 15), precyzujące sformułowania ustawy (np. poprawki nr 4 i 46) lub formę legislacyjnego zapisu nowelizacji (np. poprawki nr 11, 16, 17 i 48). Do tej grupy można zaliczyć też poprawkę nr 61, mającą na celu usunięcie zmian wprowadzonych już do ustawy o odpadach w jej nowelizacji uchwalonej przez Sejm 16 grudnia 1999 r.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej wejdzie w życie później niż pierwotnie założono. Znaczna liczba poprawek jest konsekwencją faktu, iż wejście w życie ustawy będzie miało miejsce po 1 stycznia 2000 r.

Senat uchwalił poprawki do ustawy budżetowej na rok 2000

Ustawa budżetowa na rok 2000 została uchwalona przez Sejm na 68. posiedzeniu, 23 grudnia 1999 r. Do Senatu została przekazana 28 grudnia 1999 r.

Marszałek Senatu 28 grudnia 1999 r., zgodnie z art. 57 ust. 1 Regulaminu Senatu skierowała ustawę budżetową do komisji senackich. Komisje senackie po rozpatrzeniu właściwych części budżetowych przekazały swoje opinie Komisji Gospodarki Narodowej, która na ich podstawie przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Kazimierz Kleina.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że ocena budżetu oraz proponowane zmiany w strukturze wydatków są wynikiem prac wszystkich komisji Senatu, które wnikliwie przeanalizowały opracowaną w czasie prac Sejmu RP wersję tej ustawy, określającej plan dochodów i wydatków sektora finansów publicznych w rozpoczynającym się roku.

Senator K. Kleina przedstawił następnie generalne założenia budżetu roku 2000. Senator sprawozdawca wskazał, że budżet ten jest skonstruowany z uwzględnieniem prognozy makroekonomicznej, według której produkt krajowy brutto w roku 2000 wzrośnie o 5,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Oznacza to, że po przejściowym spowolnieniu tempa wzrostu gospodarczego Polska wkracza ponowne na ścieżkę szybkiego rozwoju.

Senator sprawozdawca podkreślił, że dla oceny dochodów i wydatków budżetu ważne są także założenia dotyczące inflacji. Prognoza zakłada dalsze ograniczenie tempa wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wskaźnik ten ocenia się na 5,7% średnio w ciągu roku, a więc o około dwa punkty procentowe niżej od wskaźnika notowanego w roku ubiegłym.

Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego powinno zaowocować także zahamowaniem wzrostu bezrobocia, poprawą rentowności przedsiębiorstw, wzrostem eksportu.

Opinie ekspertów o założeniach makroekonomicznych, jakie legły u podstaw konstrukcji budżetu państwa na rok 2000, nie negują takiego pomyślnego rozwoju sytuacji gospodarczej, wskazują jednak na mogące się pojawić zagrożenia.

Jednym z podstawowych sposobów zmniejszania prawdopodobieństwa pojawieniem się tych zagrożeń jest dyscyplinowanie wydatków w sektorze finansów publicznych i niepogorszenie sytuacji, w jakie działają przedsiębiorcy, poprzez wprowadzanie dodatkowych obciążeń w postaci składek i opłat obligatoryjnych. Dla gospodarki i gospodarstw domowych w dłuższej perspektywie istotne jest także zachowanie możliwie największych szans na tworzenie nowych miejsc pracy, a to oznacza konieczność dyscyplinowania tempa wzrostu płac w gospodarce, zarówno w sektorze finansów publicznych, jak i poza nim.

Senator sprawozdawca podkreślił, że budżet na rok 2000 jest konstruowany w warunkach znacznej niepewności w zakresie oceny trendu zmian stóp procentowych tak w kraju, jak i poza jego granicami, wahań cen ropy naftowej na światowych rynkach, a także koniunkturalnych zmian kursów walutowych.

Te wszystkie zjawiska skłoniły Komisję Gospodarki Narodowej do zachowania w nie zmienionych kwotach wydatków budżetowych na obsługę długu krajowego, a także zagranicznego.

Jak wskazał senator K. Kleina, długofalowym interesem kraju jest budowanie pozycji międzynarodowej, a jednym z podstawowych warunków utrwalenia obrazu kraju o prawidłowej, zdrowej gospodarce jest wywiązywanie się z zapadających terminów wypłacalności odsetek od zaciąganych w przeszłości pożyczek i kredytów.

Trzeba również pamiętać, że rok 2000 to drugi rok realizacji fundamentalnych reform w kraju: reformy administracji publicznej, systemu ubezpieczeń społecznych, reformy ochrony zdrowia i edukacji. W tym okresie mogą się pojawić trudne do zaplanowania wydatki lub konieczność uzupełnienia wydatków ujętych w budżecie i przeznaczonych na inne cele. Dlatego Komisja Gospodarki Narodowej uznała za zasadne zachowanie ogólnej rezerwy budżetu państwa na poziomie określonym przez rząd i aprobowanym przez Sejm, to znaczy w kwocie 100 milionów zł.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej 6 stycznia br. opracowała stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000, przyjmując część poprawek komisji senackich oraz część wniosków zgłoszonych przez senatorów.

Jak stwierdził, poprawki do ustawy budżetowej na rok 2000, rekomendowane przez Komisję Gospodarki Narodowej, można podzielić na kilka grup.

Pierwsza z nich to zmiany proponowane w tym celu, aby lepiej dopasować planowane wydatki budżetowe do potrzeb dysponentów. Tych zmian dokonywano najczęściej na wniosek zainteresowanych ministrów. Od czasu opracowania projektu budżetu nastąpiło stosunkowo wiele zmian w ocenie pilności różnych wydatków, a lokalne organa administracji rządowej i samorządy zracjonalizowały zasady współpracy. Tak więc przesunięcia, najczęściej w ramach poszczególnych części budżetowych, były uzasadnione i nie budziły wątpliwości senatorów - członków Komisji Gospodarki Narodowej.

Druga grupa poprawek ma na celu zapobieżenie niecelowemu - zdaniem komisji - wydatkowaniu środków publicznych, nadmiernemu finansowaniu pewnych zadań kosztem innych czy wreszcie przeciwdziałanie jawnym próbom wykorzystania środków publicznych tam, gdzie powinny być angażowane także środki własne inwestorów spoza sektora finansów państwowych (chodzi tu głównie o finanse sektora samorządowego).

Trzecia grupa poprawek to propozycje dotyczące dofinansowania uznanych przez członków Komisji Gospodarki Narodowej priorytetów. Priorytety, na które senatorowie chcieli w większym stopniu przeznaczyć środki budżetowe, to: oświata, rozwój szkolnictwa, bezpieczeństwo publiczne i obronność. Wnikliwa analiza wydatków umożliwiła przesunięcie części środków planowanych w innych częściach budżetu właśnie na te cele.

Komisja Gospodarki Narodowej uznała też za konieczne zamanifestowanie wiodącej roli Senatu jako mecenasa broniącego polskiego dziedzictwa narodowego i działalności kulturalnej oraz podkreślenie zadań Senatu związanych z ochroną i wspieraniem Polonii.

Senator K. Kleina podkreślił, że przedstawione przez komisje i senatorów propozycje finansowania wydatków w niektórych wypadkach - choć słuszne co do proponowanych kierunków wsparcia środkami publicznymi określonych zadań - prowadziłyby jednak do uszczuplenia rezerw niezbędnych, aby pomyślnie zrealizować budżet, lub też do wyraźnych dysproporcji w terytorialnym rozdziale środków. W związku z tym Komisja Gospodarki Narodowej musiała odrzucić wiele poprawek zaproponowanych przez senatorów czy komisje.

Senator sprawozdawca przedstawił opinie poszczególnych komisji senackich, które proponowały stosowne poprawki do budżetu, oraz uzasadnił, dlaczego Komisja Gospodarki Narodowej odrzuciła niektóre wnioski zgłoszone przez komisje i poszczególnych senatorów.

Następnie senator K. Kleina przedstawił i uzasadnił nie omówione wcześniej poprawki przyjęte przez Komisję Gospodarki Narodowej.

Do sprawozdania komisji sformułowano także 9 wniosków mniejszości. Przedstawili je senatorowie: Genowefa Ferenc, Kazimierz Kleina, Jerzy Suchański, Stanisław Jarosz, Janusz Lorenz.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie przedstawione wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła Komisja Gospodarki Narodowej podczas pracy w obradach. Komisja zdecydowała rekomendować Izbie przyjęcie 46 spośród 122 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszości komisji poparły 32 poprawki.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono kolejne głosowania nad poszczególnymi poprawkami, a następnie 53 głosami, przy 27 przeciw i 3 wstrzymujących się, Senat powziął uchwałę w sprawie ustawy budżetowej na rok 2000:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 grudnia 1999 r. ustawy budżetowej na rok 2000, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

Uchwała

W uzasadnieniu podjętej uchwały wskazano, że poprawka nr 1 podwyższa określone w art. 24 dla służby cywilnej - limity i środki na wynagrodzenia oraz środki na szkolenia.

Poprawka nr 2 usuwa błędne wyrazy z treści art. 45 sugerujące, iż właściwy minister dokonuje podziału dotacji na dofinansowanie zadań bieżących województw - w zakresie organizowania i dotowania kolejowych przewozów pasażerskich o zasięgu wojewódzkim - dla samorządów poszczególnych powiatów, gmin i związków międzygminnych.

Poprawka nr 3 rozszerza katalog celów, na które mogą być przeznaczone oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego - o wsparcie reformy systemu oświaty do kwoty 100 mln zł.

Poprawka nr 4 powoduje, iż na dofinansowanie i działanie grup producenckich przeznaczona kwota będzie niższa o 20 mln zł i będzie pochodziła z rezerwy celowej - współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi.

Poprawka nr 5 zmienia treść rezerwy celowej w poz. 33 tak, aby przewidziana kwota była w całości przeznaczona na dopłaty do pasażerskich przewozów autobusowych z tytułu ustawowych ulg.

Poprawka nr 6 ma na celu zagwarantowanie użycia środków zawartych w rezerwie celowej przeznaczonej na budowę i modernizację drogowych przejść granicznych - na budowę międzynarodowego przejścia granicznego w Kuźnicy.

Poprawka nr 7 umożliwia przeznaczenie środków rezerwy celowej w poz. 73 na wszystkie gminy, w których konieczne jest zbadanie stanu degradacji środowiska, opracowanie planu etapowego zabezpieczenia i usuwania ze środowiska materiałów azbestowych.

Poprawka nr 8 przesuwa 2 mln zł w ramach budżetu Kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w rozdziale dotyczącym konserwacji zabytków.

Poprawka nr 9 uzupełnia treść rezerwy celowej w poz. 32 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w ten sposób, aby środki tej rezerwy można było przeznaczyć także na wykup krów chorych na białaczkę. Ponadto zwiększono wysokość zarezerwowanych środków o 6 mln zł kosztem likwidacji rezerwy celowej w poz. 69 - program działań osłonowych i restrukturyzacji w ośrodkach doradztwa rolniczego.

Poprawka nr 10 zwiększa wydatki przeznaczone na rezerwy celowe w poz. 28 - środki na inwestycje infrastrukturalne w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym o 10 mln zł oraz w poz. 29 - wspieranie lokalnych programów restrukturyzacyjnych, również o 10 mln zł. Źródłem pokrycia jest likwidacja rezerwy celowej w poz. 71 - dotacje dla gmin górniczych, które w wyniku restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego utraciły dochody z tytułu podatku od nieruchomości oraz opłaty eksploatacyjnej.

Poprawka nr 11 ma na celu uzupełnienie wydatków wojewody dolnośląskiego o środki przeznaczone na dotacje i subwencje dla ośrodków dokumentacji geodezyjno-kartograficznej w wysokości 1 mln 6 tys. zł. Źródłem pokrycia jest przesunięcie tych środków w ramach budżetu województwa.

Senat uznał za konieczne utworzenie nowej rezerwy celowej o nazwie "pomoc dla repatriantów" z kwotą 19 mln 500 tys. zł. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę wydatków przeznaczonych na opiekę społeczną w części - Sprawy wewnętrzne (poprawka nr 12).

Poprawka nr 13 dodaje nową rezerwę celową o nazwie <<realizacja zadań wynikających z "Programu oczyszczania jeziora Czchowskiego i Rożnowskiego">> z przeznaczeniem na ten cel 2 mln zł. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę nakładów na inwestycję wieloletnią - Akademia Medyczna w Łodzi.

Poprawka nr 14 umożliwia kontynuację inwestycji Komendy Głównej Straży Granicznej - budowa osiedla Kabaty-Wschód w Warszawie i przeznacza na jej realizację 3 mln zł. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę wydatków w rezerwie celowej w poz. 64 - środki na zadania o charakterze ogólnokrajowym realizowane przez Komendę Główną OHP.

Poprawka nr 15 zwiększa o 3 mln zł dotacje i subwencje na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych w województwie pomorskim. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę nakładów na inwestycję wieloletnią - Akademia Medyczna w Łodzi.

Poprawka nr 16 polega na przesunięciu 500 tys. zł w budżecie Polskiej Akademii Nauk, w zakresie dotyczącym jednostek pomocniczych i obsługi nauki, z wydatków bieżących do wydatków majątkowych.

Poprawka nr 17 polega na przesunięciu 500 tys. zł w budżecie Polskiej Akademii Nauk z wydatków majątkowych rozdziału - Muzea, biblioteki i archiwa naukowe do wydatków bieżących rozdziału - Jednostki centralne.

Poprawka nr 18 zwiększa o 4 mln 465 tys. zł część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Źródłem pokrycia jest skreślenie rezerwy celowej w poz. 26 - środki na dofinansowanie zadań własnych powiatów z przeznaczeniem dla Zakładów Rehabilitacji Zawodowej Inwalidów.

Poprawka nr 19 zwiększa o 12 mln 300 tys. zł przychody własne i wydatki zakładów budżetowych w budżecie wojewody dolnośląskiego.

Poprawka nr 20 określa na 500 tys. zł wydatki bieżące z rezerwy celowej w poz. 49 - środki na realizację Strategicznego Programu Rządowego dla Oświęcimia. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę wydatków majątkowych z tej rezerwy.

Poprawka nr 21 zwiększa w budżetach wszystkich wojewodów łącznie o 6 mln zł dotacje i subwencje w rozdziale Inspektoraty Nadzoru Budowlanego. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę rozliczeń z bankami w części 55 Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w rozdziale - Krajowy Fundusz Mieszkaniowy.

Poprawka nr 22, związana z przejęciem przez Ministra Obrony Narodowej kontroli nad jednostką GROM, zwiększa o 1 mln 500 tys. zł wydatki bieżące w części 29 Obrona narodowa w rozdziale - Pozostałe jednostki. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę świadczeń na rzecz osób fizycznych w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe MSWiA.

Poprawka nr 23 zwiększa o 1 mln 409 tys. zł przychody własne i wydatki gospodarstw pomocniczych w budżecie wojewody lubuskiego.

Przyjmując poprawkę 24 Senat uznał, iż budowa dwóch szpitali ze środków budżetu państwa w Ełku bez zagwarantowania współpracy inwestorów jest nieuzasadniona. Z uwagi na konieczność dokończenie jednej lub dwóch inwestycji (tak, aby się nawzajem uzupełniały) Senat postanowił utrzymać całość środków (15 mln 387 tys. zł) na te inwestycje w postaci rezerwy celowej, z której zadania byłyby finansowane po porozumieniu inwestorów. Źródłem pokrycia utworzonej rezerwy jest skreślenie obu inwestycji wieloletnich: Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Olsztynie - rozbudowa Szpitala w Ełku oraz Starostwa Powiatowego w Ełku - budowa Szpitala Rejonowego w Ełku.

Poprawka nr 25 zwiększa o 271 osób limit zatrudnienia w jednostkach budżetowych państwowej sfery budżetowej w części 83 Rezerwy celowe.

Poprawka nr 26 zwiększa o 600 tys. zł wydatki bieżące w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale - Straż Graniczna. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie świadczeń na rzecz osób fizycznych w tej części i w tym rozdziale.

Poprawka nr 27 zwiększa o 430 tys. zł przychody własne i wydatki gospodarstw pomocniczych w budżecie wojewody świętokrzyskiego.

Poprawka nr 28 dokonuje przeniesienia wydatków w ramach budżetów wojewodów: łódzkiego, mazowieckiego, pomorskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego związanych z przejmowaniem pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.

Poprawka nr 29 zwiększa o 2 mln zł dotacje i subwencje w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą). Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę dotacji i subwencji przeznaczonych na rezerwę celową w poz. 48 - pomoc techniczna dla państw w drodze transformacji (w tym 660 tys. zł na "Fundusz Stypendialny" Studiów Wschodnich Uniwersytetu Warszawskiego).

Poprawka nr 30 zwiększa w części 32 Rolnictwo w rozdziale 4016 wydatki majątkowe o 180 tys. zł oraz w budżetach wojewodów w rozdziale 4016 zwiększa wydatki majątkowe o 2 mln 320 tys. zł. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków bieżących w części 83 Rezerwy celowe w poz. 50 - wydatki na wybory prezydenckie, referenda ogólnokrajowe, wybory uzupełniające do Senatu RP, wybory uzupełniające do rad gmin, wybory ponowne i przedterminowe oraz referenda.

Poprawka nr 31 zwiększa o 1 mln zł nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2000 r. na inwestycję - Szpital Rejonowy w Przasnyszu. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie nakładów na inwestycję - Budowa Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim.

Poprawka nr 32 zwiększa wydatki majątkowe o 1 mln 100 tys. zł w części 85/02 Województwo dolnośląskie w dziale 83 w rozdziale 8411 z przeznaczeniem na inwestycję Rozbudowa Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę wydatków majątkowych w części 83 Rezerwy celowe w poz. 29 - wspieranie lokalnych programów restrukturyzacyjnych.

Poprawka nr 33 zwiększa o 5 mln zł dotacje i subwencje przeznaczone na Integrację z Unią Europejską w części 23 Integracja Europejska. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę wydatków przeznaczonych na rezerwę celową w poz. 4 - koszty integracji z Unią Europejską.

Poprawka nr 34 przenosi z wydatków majątkowych do dotacji i subwencji kwotę 61 mln 720 tys. zł w rezerwie celowej w poz. 29 - wspieranie lokalnych programów restrukturyzacyjnych.

Poprawka nr 35 zwiększa nakłady do poniesienia w roku 2000 o 5 mln zł na inwestycję wieloletnią - budowa Centralnej Oczyszczalni Ścieków dla aglomeracji poznańskiej. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę nakładów na inwestycję wieloletnią - Linia ozonu wody i węgla aktywnego dla Zakładu Produkcji Wody w Goczałkowicach.

Poprawka nr 36 zwiększa o 10 mln zł nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2000 r. na inwestycję - budowa I linii metra w Warszawie. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę nakładów na inwestycję wieloletnią Budowa Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim.

Poprawka nr 37 zwiększa o 8 mln zł środki przeznaczone na rezerwę celową w poz. 25 - środki na poprawę warunków nauczania w szkołach wiejskich i remonty szkół oraz na pomoc stypendialną dla młodzieży wiejskiej. Źródłem pokrycia jest: zmniejszenie o kwotę 3 mln zł wydatków bieżących na finansowanie więziennictwa w załączniku nr 2 w części 37, oraz zmniejszenie o kwotę 5 mln zł kwoty przeznaczonej na inwestycję wieloletnią - Akademia Medyczna w Łodzi - Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Akademii Medycznej w Łodzi.

Poprawka nr 38 zwiększa o 2 mln 922 tys. zł wydatki bieżące w części 37 Sprawiedliwość z przeznaczeniem na zwiększenie wynagrodzeń dla kuratorów sądowych zawodowych. Źródłem pokrycia jest: zmniejszenie o kwotę 1 mln 822 tys. zł wydatków bieżących w części 10 - Generalny Inspektor Danych Osobowych, zmniejszenie o kwotę 100 tys. zł wydatków majątkowych w części 6 - Trybunał Konstytucyjny, oraz zmniejszenie o kwotę 1 mln zł wydatków majątkowych w części 4 - Sąd Najwyższy.

Poprawka nr 39 zwiększa wydatki bieżące o 50 mln zł w rezerwie celowej w poz. 62 - środki na poprawę motywacyjnego charakteru uposażeń funkcjonariuszy Policji. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków: w części 81 Rezerwa ogólna o 5 mln zł, w rezerwie celowej w poz. 64 - środki na zadania o charakterze ogólnokrajowym realizowane przez Komendę Główną OHP o 10 mln zł, na inwestycję wieloletnią - Linia ozonu wody i węgla aktywnego dla Zakładu Produkcji Wody w Goczałkowicach o 5 mln zł, na inwestycję wieloletnią Komendy Głównej Straży Pożarnej - Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej o 10 mln zł, oraz na inwestycję wieloletnią - budowa szpitala Onkologicznego w Kielcach o 20 mln.

Poprawka nr 40 w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 9195 Pozostała działalność zwiększa świadczenia na rzecz osób fizycznych o 103 tys. zł Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków bieżących w tej samej części w tym samym rozdziale o 3 tys. zł oraz w rozdziale 9122 o 100 tys. zł.

Poprawka nr 41 w części 85/18 Województwo podkarpackie w rozdziale 8312 Konserwacja zabytków zwiększa dotacje i subwencje o 1 mln zł. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie o tę kwotę nakładów w na inwestycję wieloletnią w części 85/18 Województwo podkarpackie inwestycji - Budowa Regionalnego Centrum Sportowo-Widowiskowego w Rzeszowie.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 66. posiedzeniu, 16 grudnia 1999 r., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 16 grudnia 1999 r., zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej o uchwalonej przez Sejm ustawie przedstawił senator Dariusz Kłeczek. Senator przypomniał, że komisja ta we wrześniu 1998 r. podjęła inicjatywę ustawodawczą, a dotyczący jej proces legislacyjny zbliża się właśnie do końca. Jak stwierdził senator sprawozdawca podejmując inicjatywę znowelizowania kodeksu karnego, członkowie komisji kierowali się koniecznością obrony ładu społecznego - a w szczególności dzieci i młodzieży - przed pornografią, która jest wymierzona w godność osoby ludzkiej, ludzki erotyzm, a także szkodzi prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży.

Senator D. Kłeczek zaznaczył, że w tradycji europejskiej przedmiotem ochrony prawnej jest dobro ogólnospołeczne wyrażone w postaci moralności publicznej, także seksualnej, i obyczajowości. Istotą ochrony prawnej jest zaś ład społeczny, będący niezbędnym warunkiem stabilnego funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa i państwa. Pornografia godzi w normy etyki seksualnej i wartości rodzinne. Pornografia propaguje seks bez żadnych zobowiązań, a zatem uderza w rozwój podmiotowych relacji między kobietą i mężczyzną. Sugeruje, że można żyć bez odpowiedzialności za drugą osobę, bez konieczności rozwoju więzi emocjonalnej między osobami. W pornografii wzory odnoszenia się do siebie kobiet i mężczyzn pozbawione są pierwiastka ludzkiego.

Senator sprawozdawca poinformował, że proponowane przez Sejm zmiany polegają generalnie na zaostrzeniu odpowiedzialności karnej za przestępstwa opisane w rozdziale 25 Kodeksu karnego - Przestępstwa przeciwko obyczajności i wolności w sferze seksualnej.

Ustawa istotnie zaostrza przepis art. 197 przez wprowadzenie nowego §4, mówiącego, że zgwałcenie, którego sprawca dopuszcza się, działając ze szczególnym okrucieństwem lub wspólnie z innymi osobami, co najmniej we trójkę, jest zbrodnią zagrożoną karą pozbawienia wolności od lat trzech do piętnastu. Górna granica kary została podniesiona przez Sejm z dwunastu do piętnastu lat, a dolna granica - z dwóch do trzech lat.

Zmienia się treść §3 w ten sposób, że karze pozbawienia wolności od lat dwóch do lat dwunastu podlegają sprawcy gwałtu, którzy działają przynajmniej we dwójkę.

Sejm zaproponował podniesienie kary pozbawienia wolności w art. 199 dla osoby, która doprowadza inną osobę do obcowania płciowego lub poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności, nadużywając stosunku zależności lub wykorzystując krytyczne położenie tej osoby. Sejm proponuje podniesienie górnej granicy kary z trzech lat do pięciu lat.

Inną istotną zmianą jest też uzupełnienie kodeksu nowym art. 200a. Jest tam zapis, który był już w starym kodeksie karnym "kto dopuszcza się obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej w obecności małoletniego poniżej lat 15 albo publicznie, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".

Większe zmiany są w art. 202, który mówi o pornografii. I tak, §1 rozszerzono o zakaz rozpowszechniania treści pornograficznych i podniesiono karę za publiczne ich prezentowanie w sposób mogący narzucić ich odbiór osobie, która sobie tego nie życzy. Podniesiono górną granicę kary z jednego roku do dwóch lat. w § 2 zaostrzono sankcję karną za prezentowanie treści pornograficznych lub udostępnienie przedmiotów o charakterze pornograficznym osobie małoletniej poniżej lat piętnastu. Podniesiono granicę kary z dwóch do trzech lat.

Najistotniejsza zmiana związana jest z §3, gdzie zakaz produkowania treści pornograficznych uzupełniono także o utrwalanie ich w inny sposób. Zapis dotyczący treści pornograficznych z udziałem małoletniego poniżej lat piętnastu, związanych z użyciem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, uzupełniono o takie, które ukazują organy płciowe w czasie stosunku. Zmieniono także granicę wieku małoletniego - z poniżej lat piętnastu na poniżej lat osiemnastu. W tym wypadku wyraźnie zaostrzono odpowiedzialność karną - do lat dziesięciu. W poprzednim kodeksie było zagrożenie karą do lat pięciu.

Senator D. Kłeczek poinformował ponadto, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie poprawki do ustawy. Senator przedstawił i uzasadnił proponowaną poprawkę.

Sprawozdanie Komisji Praw Człowieka i Praworządności przedstawił senator Paweł Abramski. Senator poinformował, że komisja zdecydowała rekomendować Izbie wprowadzenie trzech poprawek do ustawy. Senator sprawozdawca szczegółowo przedstawił i uzasadnił proponowane poprawki.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie przedstawione wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyły podczas przerwy w obradach komisje: Rodziny i Polityki Społecznej oraz Praw Człowieka i Praworządności. Połączone komisje rekomendowały Izbie przyjęcie 7 spośród 13 zgłoszonych ogółem poprawek.

Mniejszość połączonych komisji poparła 1 poprawkę.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono głosowania nad poszczególnymi poprawkami w kolejności przepisów ustawy, a następnie 49 głosami, przy 26 przeciw i 11 wstrzymujących się, Senat powziął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 grudnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)W art. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 33 po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. Sąd wymierza grzywnę obok kary pozbawienia wolności wymienionej w art. 32 pkt 3, jeżeli sprawca czynu określonego
w art. 202 działał w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub gdy korzyść majątkową osiągnął.";";

2)W art. 1 w pkt 2 w lit b), w § 4 skreśla się wyrazy "lub wspólnie z innymi osobami";

3)W art. 1 skreśla się pkt 4;

4)W art. 1 w pkt 5, art. 202 otrzymuje brzmienie:

"Art. 202. §1. Kto rozpowszechnia treści pornograficzne, w szczególności
w formie pism, druków lub wizerunków,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 2. Karze określonej w § 1 podlega, kto w celu rozpowszechniania takie treści, w szczególności w formie pism, druków lub wizerunków, produkuje, sprowadza, przechowuje, przenosi, przesyła lub przewozi.

§ 3. Kto małoletniemu prezentuje treści pornograficzne lub udostępnia mu przedmioty mające taki charakter,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 4. Jeżeli czyn określony w § 1 lub 2 dotyczy treści pornograficznych z udziałem małoletniego, związanych z użyciem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 5.".

W uzasadnieniu uchwały stwierdzono, że w pracach nad ustawą Senat za szczególnie niebezpieczne uznał tworzenie się w naszym kraju, obok rynku obrotu treściami pornograficznymi, sfery działalności gospodarczej nakierowanej na osiąganie zysku z produkcji materiałów pornograficznych. Ukierunkowaniu orzecznictwa na stosowanie kar szczególnie efektywnych w walce z tego rodzaju przestępczością, bo godzących w osiągnięte z przestępstwa korzyści materialne, ma służyć poprawka pierwsza, wniesiona do art. 33 Kodeksu karnego.

Do najistotniejszych zmian należy poprawka do art. 1 pkt 2, zmieniająca § 4
w art. 197. Senat uznał, że brak jest logicznego uzasadnienia do wyodrębniania szczególnych postaci przestępstwa zgwałcenia, ze względu na udział w nim jednego (§1 lub 2), dwóch (§3) albo trzech i więcej sprawców (§4). W związku z tym Senat dokonał przekształcenia
i uporządkowania pr
zepisów dotyczących kwalifikowanych form zgwałcenia, w wyniku którego zgwałcenie zbiorowe (2 i więcej sprawców) pozostanie występkiem i granice sankcji wyniosą od 2 do 12 lat pozbawienia wolności, natomiast zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem będzie zbrodnią, a granice sankcji wyniosą od 3 do 15 lat pozbawienia wolności. U podstaw takiego rozstrzygnięcia leżało przekonanie Senatu o zdecydowanie większej społecznej szkodliwości czynów dokonywanych ze szczególnym okrucieństwem.

Senat usunął z ustawy przestępstwo polegające na dopuszczaniu się obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej w obecności małoletniego albo publicznie mając na uwadze dwie okoliczności. Po pierwsze, w uzasadnieniu orzeczenia Sądu Najwyższego znalazła się szeroko ujęta wykładnia pojęcia "innych czynności seksualnych" (orzeczenie nr I KZP 17/99, OSNKW 1999/7-8/37 ). Wykładnia ta w powiązaniu z dyspozycją normy zawartej w art. 200a penalizuje znaczną ilość zachowań nie noszących cech kryminalnych czy patologicznych. Ponadto, w opinii Senatu, część normy wyrażonej w art. 200a pokrywa się
z zakresem dyspozycji przepisu art. 140 Kodeksu wykroczeń.

Senat, stojąc na straży przyrodzonej godności człowieka i wyrażonym w preambule Konstytucji RP odwołaniu się do kultury zakorzenionej w chrześcijańskim dziedzictwie Narodu i ogólnoludzkich wartości, uznał za konieczne wprowadzenie przedłożonej w uchwale zmiany do art. 202 Kodeksu karnego. Zdaniem Senatu, niezbędne jest przywrócenie zakazu rozpowszechniania, produkcji, sprowadzania, przewożenia, przenoszenia, przesyłania oraz przechowywania wszelkich treści pornograficznych wyrażonych w każdej formie,
w szczególności zaś w formie pism, druków lub wizerunków, albowiem pornografia nosi cechy wysokiej szkodliwości społecznej, godzi w dobro rodz
iny, jest źródłem patologii
i kryminalnych zachowań. Należy dodać, że Senat złagodził sankcję karną za rozpowszechnianie tzw. "twardej" pornografii, wyrażając w ten sposób przekonanie, że sankcje karne za poszczególne przestępstwa muszą tworzyć w całym Ko
deksie karnym zwarty system, oparty na hierarchii wartości dóbr chronionych prawem.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 66. posiedzeniu, 16 grudnia 1999 r., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska przedstawił senator Janusz Okrzesik. Przypomniał on, że od uchwalenia ustawy nowelizowanej upłynęło zaledwie dwa i pół roku. Jednak wśród znawców przedmiotu dominuje pogląd, że ustawa nie spełniła wszystkich pokładanych w niej nadziei. Przede wszystkim nie został zbudowany sprawny system monitorujący jej funkcjonowanie. Ustawa wymaga zmian przede wszystkim dlatego, że nie spełnia wymogów prawa europejskiego, zatem i tak stoimy przed koniecznością dostosowania naszego prawa o odpadach do dyrektyw Unii Europejskiej.

W opinii senatora J. Okrzesika, pewnym krokiem w tę stronę byłaby omawiana nowelizacja, która powstała z inicjatywy sejmowej Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Początkowo miała ona inny, nieco skromniejszy kształt. Rozrastała się w trakcie prac sejmowych, zresztą bardzo długich, bo trwających od grudnia 1998 r.

Zasadniczą intencją projektodawców było odbiurokratyzowanie takich procedur postępowania z odpadami, które stanowiły przeszkodę dla działalności gospodarczej, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw. W związku z tym można stwierdzić, że kluczowym punktem omawianej ustawy, który stanowi o jej głównym sensie, jest rezygnacja z zezwoleń na wytwarzanie odpadów innych niż niebezpieczne. Dotychczas wytworzenie takich odpadów musiało być poprzedzone uzyskaniem administracyjnego zezwolenia. W omawianej ustawie zaproponowano, aby zezwolenie było zastąpione informacją.

Zdaniem senatora sprawozdawcy, jest to rozwiązanie bardziej liberalne i mniej biurokratyczne i ma szansę stać się rozwiązaniem dużo skuteczniejszym niż obecnie raczej słabo funkcjonujący system zezwoleń. Jeśli chodzi o odpady niebezpieczne, to zezwolenia pozostają w dotychczasowej formie.

Nowelizacja sejmowa dostosowuje również zapisy dotyczące organów odpowiedzialnych za przestrzeganie przepisów ustawy do nowego podziału obowiązków i kompetencji wynikających z reformy administracji publicznej.

Inną istotną zmianą w ustawie o odpadach jest zmiana zakresu obowiązywania tej ustawy, a przede wszystkim wyłączenie spod jej działania mas ziemnych i skalnych usuwanych lub przemieszczanych w związku z prowadzeniem eksploatacji kopalin oraz z ich przerabianiem. Powinna ona zachęcić do gospodarczego wykorzystania tych mas ziemnych i skalnych, co niewątpliwie może być korzystne dla środowiska. Dotychczas obowiązujące przepisy raczej zniechęcały do wykorzystywania tego rodzaju pozostałości.

Spod zakresu obowiązywania ustawy zaproponowano również wyłącznie mas ziemnych pochodzących z pogłębiania akwenów morskich w związku z utrzymywaniem portów wodnych, dróg transportowych. W opinii senatora J. Okrzesika, zmiana ta raczej nie budzi kontrowersji.

Następnym ważnym punktem nowelizacji sejmowej jest nowa definicja odpadów niebezpiecznych. Dotychczasowa definicja nie zakładała żadnych granicznych zawartości substancji kwalifikujących odpad jako niebezpieczny. Według tej nowelizacji właśnie od zawartości niebezpiecznych substancji, na przykład rtęci, zależałoby to, czy odpad zostanie uznany za niebezpieczny czy też nie. Definicja stwierdza, że przez odpady niebezpieczne rozumie się wszelkie odpady zawierające substancje lub materiały niebezpieczne albo nimi zanieczyszczone, o właściwościach, ilościach lub stężeniach stanowiących zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi albo dla środowiska. Oczywiście dla funkcjonowania tego przepisu konieczne jest jego uzupełnienie o rozporządzenie ministra środowiska. Ustawa zawiera również delegację do wydania takiego rozporządzenia.

Sejm dokonał również zmiany definicji odpadów komunalnych. Jej rozszerzenie zmierza do tego, aby również odpady o charakterze komunalnym, na przykład powstające w stołówkach czy kuchniach zakładów przemysłowych, mogły być uznawane właśnie za odpady komunalne. Dotychczas nie mogły być za takie uznawane, jeśli powstawały na terenie zakładu prowadzącego działalność przemysłową.

Kolejne zmiany, wprowadzone przez Sejm, dotyczą opłat i kar pieniężnych. Najistotniejsza, również z punktu widzenia działalności gospodarczej i szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, jest tu zmiana terminu uiszczenia opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku. Dotychczas był to 31 stycznia roku kalendarzowego, natomiast teraz proponuje się przesunięcie tego terminu na koniec lutego. Jest to ułatwienie szczególnie dla małych firm, które na początku roku mają poważne kłopoty z wywiązaniem się z tych płatności.

Kolejną zmianą w ustawie jest usankcjonowanie pewnego procederu, odbywającego się do tej pory w sposób nie do końca legalny, choć zdroworozsądkowo należało to zalegalizować. Chodzi o wykorzystanie przez osoby fizyczne odpadów, na przykład odpadów z tartaków, na opał. Na gruncie obecnie obowiązującej ustawy nie było to możliwe, ta nowelizacja wprowadza zapis, który to umożliwia.

Senator sprawozdawca J. Okrzesik poinformował, że Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi odrzucenie nowelizacji ustawy o odpadach, ponieważ już w Sejmie pojawiły się zastrzeżenia co do jej zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Te wątpliwości pojawiły się przede wszystkim przy definicjach odpadów komunalnych i odpadów niebezpiecznych. I choć można stwierdzić, że są one lepsze niż obecnie obowiązujące, to jednak nie spełniają kryteriów wyznaczonych przez dyrektywy Unii Europejskiej.

Na stanowisko komisji wpłynęła również informacja o stanie zaawansowania prac nad rządowym projektem ustawy o odpadach. Dominuje pogląd, prezentowany przez przedstawicieli rządu, że w Polsce musimy mieć, i to szybko, zupełnie nową ustawę o odpadach. Jej projekt jest już gotowy, zakończył się proces uzgodnień wewnątrzresortowych. Na jednym z najbliższych posiedzeń Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów ten projekt ma być przyjęty i jest duża szansa, że na przełomie stycznia i lutego (taką datę podał przedstawiciel Ministerstwa Środowiska) projekt ten trafi do parlamentu. Ma to związek z tym, że podczas negocjacji o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej polski rząd zobowiązał się do dostosowania w tym zakresie, w zakresie gospodarki odpadami, przepisów polskiego prawa do dyrektyw Unii Europejskiej do końca tego roku. Zatem istniejący projekt rządowy jest już w pełni zgodny z prawem Unii Europejskiej, czego nie da się do końca w każdym wypadku powiedzieć o rozpatrywanej ustawie.

W imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej sprawozdanie w sprawie nowelizacji ustawy o odpadach przedstawił senator Tadeusz Kopacz.

Poinformował on, że komisja na swoim posiedzeniu dokładnie przeanalizowała tekst ustawy. Wysłuchano również opinii przedstawicieli rządu. Znaczący głos w trakcie prac nad tą ustawą miał senator J. Okrzesik. Poinformował on komisję o stanowisku Komisji Ochrony Środowiska, która odrzuciła projekt tej ustawy. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej po głębszej analizie stwierdziła jednakże, że oczywiście trwają prace nad nową ustawą i omawiana ustawa rzeczywiście nie do końca może jest zgodna z ustawodawstwem Unii Europejskiej, natomiast na okres przejściowy, do czasu uchwalenia nowej ustawy, rozwiązania zastosowane w projekcie poselskim są dużo lepsze niż obowiązująca ustawa o odpadach. Umożliwi to również pewne przedsięwzięcia jeśli chodzi o działalność gospodarczą związaną z odpadami. Dlatego komisja, wnosząc 4 poprawki, zaproponowała Senatowi aby poparł tę ustawę.

W debacie propozycje zmian w nowelizacji ustawy o odpadach zgłosili senatorowie Janusz Okrzesik i Jerzy Pieniążek.

Podczas przerwy w posiedzeniu zgłoszone wnioski rozpatrzyły komisje Ochrony Środowiska oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Sprawozdawca, senator J. Okrzesik, poinformował że połączone komisje postanowiły zarekomendować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji 5 poprawek, które w znaczący sposób usuwają wątpliwości, leżące u podstaw wniosku o odrzucenie ustawy.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu jako pierwszy pod głosowanie poddano wniosek Komisji Ochrony Środowiska dotyczący odrzucenia ustawy. Na obecnych 83 senatorów wniosek poparły 24 osoby, 53 były przeciw, a 6 senatorów wstrzymało się od głosu.

Wobec odrzucenia wniosku przystąpiono do głosowania nad zgłoszonymi poprawkami. Ostatecznie Senat zadecydował o wprowadzeniu 5 poprawek do ustawy sejmowej. 79 głosami za, przy 1 przeciw i 4 wstrzymujących się, Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 16 grudnia 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) W art. 1:

a) w pkt 2 skreśla się lit. A),

b) w pkt 3 skreśla się lit. a) i b);

2) W art. 1 w pkt 2 w lit. e) średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się
lit. f) w brzmieniu:

"f) w pkt 9 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10
w brzmieniu:

"10) staroście - rozumie się przez to również prezydenta miasta na prawach powiatu.";";

3) W art. 1 w pkt 4, w art. 8 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;

4) Po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. W ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178) w art. 83, w pkt 7 po wyrazie "unieszkodliwiania," dodaje się wyrazy "oraz osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, którym wytwarzający odpady przekazali odpady w celu ich wykorzystania,".";

5) W art. 4 skreśla się wyrazy "art. 1 pkt 2 lit. a), który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia oraz".>>.

W uzasadnieniu wskazano, że poprawki nr 1 i 5 mają na celu usunięcie z ustawy zmiany definicji odpadów niebezpiecznych. Przyjmując te poprawki, Senat miał na względzie przede wszystkim fakt, iż przepis art. 1 pkt 2 lit. a) nowelizacji ma dwunastomiesięczne vacatio legis, a przygotowywany projekt nowej ustawy o odpadach, który, z dużym prawdopodobieństwem, zostanie uchwalony w ciągu roku, musi zawierać inną definicję odpadów niebezpiecznych, zgodną z dyrektywami Unii Europejskiej w tym zakresie. Proponowane poprawki pozwolą uniknąć, zdaniem Senatu, kolejnej zmiany definicji odpadów niebezpiecznych w krótkim czasie po wejściu w życie jej nowego brzmienia, czy nawet jeszcze w okresie vacatio legis przepisu zmieniającego tę definicję.

Wprowadzając poprawki nr 2 i 3, Izba kierowała się przekonaniem, że wyszczególnienie w nowym brzmieniu art. 8 ust. 1 ustawy o odpadach kompetencji prezydenta miasta na prawach powiatu, bez odpowiedniej zmiany w innych przepisach określających kompetencje starosty (np. w dodawanym w art. 11 ust. 9b, w art. 11 w ust. 3, w art. 23) sugeruje, iż w tych wypadkach nie pojawia się uprawnienie prezydenta miasta na prawach powiatu. Nowa definicja w słowniczku ustawy o odpadach pozwoli, zdaniem Senatu, właściwie odczytywać kompetencje odpowiednich organów samorządu na szczeblu powiatu, a ponadto umożliwi skreślenie w art. 8 w ust. 1 ustawy nowelizowanej zdania drugiego, wprowadzającego kolejny tryb postępowania przy wydawaniu zezwolenia na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych. W związku z odesłaniem w art. 8 w ust. 2 do trybu, o którym mowa w ust. 1, powstaje niejasność co do tego, jaki tryb postępowania ma być zachowany w przypadku określonym w ust. 2.

Senat, mając na względzie konieczność zachowania spójności nowelizowanej ustawy z systemem prawnym, zaproponował poprawkę nr 4, zmieniającą definicję odbiorcy odpadów zawartą w nowelizacji ustawy o odpadach dokonanej ustawą - Prawo działalności gospodarczej, w taki sposób, aby nowe brzmienie tej definicji, które ma obowiązywać od 2001 r., uwzględniało zmiany wprowadzane niniejszą ustawą.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 67. posiedzeniu, 22 grudnia 1999 r., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 28 grudnia 1999 r. skierowała ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje, po rozpatrzeniu ustawy, przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Przedstawił je senator Wiesław Chrzanowski. Senator poinformował, że obie komisje zdecydowały rekomendować Izbie wprowadzenie poprawek do ustawy, odpowiednio w jednym wypadku jedenastu, w drugim dwunastu poprawek. Poprawki te w podstawowej części pokrywają się.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że w Unii Europejskiej przyjęto w ciągu ostatnich kilkunastu lat szereg dyrektyw dotyczących ochrony praw konsumenta. Rozpatrywana ustawa recypuje do naszego systemu prawnego cztery z nich z odpowiednimi modyfikacjami dopuszczonymi przez te dyrektywy, a mianowicie dyrektywy: o umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, o umowach zawieranych na odległość, o nieuczciwych klauzulach umownych oraz o odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez produkty o właściwościach niebezpiecznych. W ten sposób dostosowujemy nasz system prawny do systemu unijnego. Korzystając z wypróbowanych doświadczeń w tej niełatwej dziedzinie, senator sprawozdawca zastrzegł, że w tej jednej ustawie nie było możliwe unormowanie całej problematyki konsumenckiej. W innych państwach przeważnie taka problematyka jest regulowana w kilku aktach prawnych.

Omawiając unormowania zawarte w ustawie, senator W. Chrzanowski wskazał, że podstawowe znaczenie ma tu definicja konsumenta. Zawarta jest ona w znowelizowanym przez tę ustawę art. 384 §3 Kodeksu cywilnego. Definicja ta obejmuje nie tylko osoby fizyczne, ale każdą osobę, a więc także osobę prawną, "która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą".

Senator poinformował, że Komisja Ustawodawcza wnosi w formie poprawki o pominięcie w tej definicji wyrazu "bezpośrednio", gdyż tego określenia nie ma w funkcjonującej już w naszym systemie prawnym definicji konsumenta, a mianowicie rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umowy sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów, a także w ustawie o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów, art. 2 pkt 11. Pozostawienie tego określenia może prowadzić do dodatkowych kontrowersji w zakresie wykładni, a i tak dopiero w orzecznictwie ustali się rozumienie tego pojęcia.

Rozdział 1 ustawy normuje problematykę umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa. W tym zakresie ustawa stara się zapewnić konsumentowi pełną informację o występującym z ofertą przedsiębiorcy. Osoba działająca w jego imieniu także musi się wylegitymować odpowiednim dokumentem. Nieprzedstawienie tych informacji traktowane jest jako wykroczenie i zagrożone jest grzywną. Przewiduje to w drodze nowelizacji wprowadzony do Kodeksu wykroczeń art. 138a.

Ustawa w art. 2 gwarantuje konsumentowi prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyn w ciągu dziesięciu dni od zawarcia tej umowy, z tym że nie jest dopuszczalne zastrzeżenie odstępnego, a przy zwrocie przedpłat należą się odsetki ustawowe. O co chodzi? Często jest tak, że osoba zawierająca umowę - zastana w mieszkaniu, na ulicy, w miejscu pracy - nie ma możliwości porównać tego z innymi ofertami, w pełni zapoznawać się z zagadnieniem, i to zaskoczenie może wpływać na nie do końca roztropną decyzję. Dlatego jest to prawo odstąpienia od umowy. Przepisów tych nie stosuje się do wielu umów, które są wymienione w art. 10, ze względu na ich specyfikę. Dotyczy to na przykład towaru spożywczego, dostarczania prasy itd.

Rozdział 2 dotyczy umów zawieranych na odległość, to znaczy przy braku jednoczesnej obecności stron, niezależnie od techniki wykorzystywanej przy ich zawarciu. Techniki te ustawa wymienia w art. 6, ale tylko przykładowo, trudno bowiem przewidzieć dalszy ich rozwój. Mogą powstawać nowe. Dodatkowym problemem, poza gwarancjami co do zakresu informacji, jaką powinien uzyskać konsument przy zawieraniu takich umów, oraz obowiązkiem późniejszego potwierdzenia ich na piśmie, gdyż inaczej często trudno odtworzyć i ustalić, jaką miały treść, bo rzadko się zdarza, żeby były zapisane na jakimś trwałym nośniku, jest ochrona prywatności konsumenta.

W art. 6 ust. 3 wymienione są środki techniczne porozumiewania się, z których skorzystanie może nastąpić wyłącznie za zgodą konsumenta. Wykaz tych środków jest zamknięty. Są to tylko te środki, które zostały wymienione w tym przepisie. Senator sprawozdawca poinformował, że obie komisje wnoszą o uzupełnienie tego wykazu o wizjofon, gdyż środek ten powoduje wyraźne wkroczenie w sferę prywatności. Nie są to ogólnie znane terminy, ale takie są.

W wypadku tych umów przewidziane jest prawo do odstąpienia analogiczne do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.

Rozdział 3 ustawy obejmuje zmiany w przepisach obowiązujących Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego i Kodeksu wykroczeń. W czasie posiedzenia Komisji Ustawodawczej zwrócono uwagę, że włączenie podstawowych regulacji do kodeksów - w szczególności do Kodeksu cywilnego, którego część trzecia normuje problematykę zobowiązań, a więc podstawowy zrąb przepisów o umowach - jest rozwiązaniem, które należy uznać za właściwe legislacyjnie.

W nowelizowanych przepisach Kodeksu cywilnego starano się ochronić konsumentów przed niedozwolonymi lub narzucanymi im bez ich pełnej świadomości, to jest nie negocjowanymi klauzulami niedozwolonymi, fachowo zwanymi abuzywnymi, które są wprowadzane w drodze wzorców umownych, tj. ogólnych warunków umów, regulaminów, wzorów umów.

Za niedozwolone uważa się postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Senator sprawozdawca podkreślił, że jest to pierwsza próba wprowadzenia innego pojęcia do kodeksu cywilnego niż pochodząca z okresu realnego socjalizmu zasada współżycia społecznego.

Jak wskazał senator sprawozdawca, ustawa określa warunki, od których zależy obowiązywanie wzorców umownych w konkretnych, indywidualnych umowach. Zawiera też przykładowy katalog postanowień umownych, które noszą znamiona niedozwolonych i wtedy nie obowiązują, chociaż zostały wpisane do konkretnej umowy. Ustawa wprowadza także do Kodeksu postępowania cywilnego, w drodze nowego tytułu, szczególne postępowanie, dopuszczające abstrakcyjne zaskarżanie postanowień wzorca umowy, czyli uznanie go za niedozwolony przez każdego, kto mógłby zawrzeć umowę zwierającą postanowienia takiego wzorca. Powodem, czyli stroną, w takiej sprawie mogą być również społeczne organizacje konsumenckie, powiatowi rzecznicy konsumentów oraz prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który prowadzi rejestr postanowień wzorców umów uznanych za niedozwolone. Mamy więc tutaj do czynienia z instytucją tak zwaną actio popularis, a więc z sytuacją, gdy wyrok w takiej sprawie po wpisaniu do wspomnianego rejestru ma skutek w stosunku do wszystkich, a więc i osób trzecich, nie biorących udziału w procesie.

Ostatnia sprawa uregulowana w rozpatrywanej ustawie to odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny. Regulacja ta występuje w postaci wprowadzenia do kodeksu cywilnego przepisów zgrupowanych w księdze trzeciej zobowiązania Kodeksu cywilnego jako tytuł 61. Dotychczas taka odpowiedzialność była oparta na zasadzie winy. Udowodnienie jej kontrahentowi umowy przez konsumenta, czyli producentowi czy sprzedawcy itd., było bardzo trudne, często praktycznie niemożliwe. Nowe unormowanie wprowadza odpowiedzialność na zasadzie ryzyka, które ponosi producent oraz w określonym zakresie wytwórca surowców, materiałów, z których produkt wyprodukowano, czy importera towarów, a w określonych sytuacjach tego, który zbył towar w ramach swojej działalności gospodarczej, jeżeli nie może wskazać, od kogo go nabył czy kto był producentem. Te postanowienia urealniają możliwość uzyskania odszkodowania przez konsumenta (chodzi oczywiście o szkody powstałe przy normalnym użyciu produktu: przez produkt rozumie się rzeczy ruchome, zwierzęta oraz energię elektryczną).

Kończąc swe wystąpienie, senator W. Chrzanowski podkreślił, że jest to ważna ustawa, akceptowana niezależnie od politycznego zróżnicowania parlamentu. Senator w imieniu komisji wniósł o przyjęcie uchwały proponowanej przez komisje, wprowadzającej poprawki o charakterze legislacyjnym, po usunięciu drobnych rozbieżności stanowisk między komisjami.

Do wniosków przedstawionych podczas debaty ustosunkowały się komisje Praw Człowieka i Praworządności oraz Ustawodawcza. Połączone komisje rekomendowały Izbie przyjęcie 13 spośród 15 zgłoszonych ogółem poprawek.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono głosowania nad poszczególnymi poprawkami, a następnie 83 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się od głosu, Senat powziął uchwałę w sprawie w sprawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 grudnia 1999 r. ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) W art. 1 w ust. 3 po wyrazie "przedsiębiorcy" dodaje się wyrazy "lub osoby działającej w jego imieniu";

2) W art. 6 w ust. 1 wyraz "komunikowania" zastępuje się wyrazem "porozumiewania";

3) W art. 6 w ust. 3 po wyrazach "Posłużenie się" dodaje się wyraz "wizjofonem,";

4) W art. 9 w ust. 1 w zdaniu wstępnym skreśla się wyraz "jakiegokolwiek";

5) W art. 9:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz "komunikowania" zastępuje się wyrazem "porozumiewania",

b) w ust. 4:

- użyty dwukrotnie wyraz "komunikowania" zastępuje się wyrazem "porozumiewania",

- wyrazy "operator środków komunikacji" zastępuje się wyrazami "operator środków porozumiewania się";

6) W art. 16 w ust. 1 w pkt 8 wyraz "kabin" zastępuje się wyrazem "automatów";

7) W art. 18 w pkt 1, w art. 384 w § 3 skreśla się wyraz "bezpośrednio";

8) W art. 18 w pkt 5, w art. 3853 w pkt 17 wyrazy "wygórowanego odszkodowania" zastępuje się wyrazami "wygórowanej kary umownej lub odstępnego";

9) W art. 18 w pkt 5, w art. 3853 w pkt 20 wyraz "oceny" zastępuje się wyrazem "ceny";

10) W art. 18 w pkt 6, w art. 4493 w § 2 wyrazy "również nie odpowiada" zastępuje się wyrazami "nie odpowiada również wtedy";

11) W art. 18 w pkt 6, w art. 44910 po wyrazach "Przepisy o odpowiedzialności za" dodaje się wyrazy "szkodę wyrządzoną przez";

12) W art. 20, w art. 138a w § 2 wyrazy "potwierdzenia swego umocowania" zastępuje się wyrazami "dokumentu potwierdzającego swoje umocowanie";

13) W art. 21 wyrazy "art. 1-18 pkt 1-5" zastępuje się wyrazami "art. 1-17 oraz art. 18
pkt 1-5".

W uzasadnieniu stwierdzono, że Senat, rozpatrując ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, zwrócił uwagę na fakt, że jest to pierwsza z pakietu ustaw mających utworzyć w przyszłości korpus prawa konsumenckiego. Izba zaaprobowała zasadnicze rozwiązania przyjęte przez Sejm, a wprowadzone poprawki nie zmieniają w istotny sposób merytorycznego kształtu ustawy.

Senat stanął na stanowisku, że pewne wątpliwości interpretacyjne może budzić zapis art. 1 ust. 3, dotyczący zbierania przez przedsiębiorcę ofert konsumentów w ich miejscu pracy, mieszkaniu albo w innym miejscy prywatnego pobytu. Z brzmienia przytoczonego przepisu nie wynikało jasno, że uregulowania Rozdziału 1 "Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa" będą miały zastosowanie także do osoby działającej w imieniu przedsiębiorcy. W tym zakresie przepis art. 1 ust. 3 precyzuje poprawka nr 1.

Wprowadzając poprawki nr 2 i 5, Senat ujednolicił terminologię użytą w ustawie. Tym samym wyraził przekonanie, że nie jest właściwe zamienne używanie dwóch różnych pojęć ("środki komunikowania się" i "środki porozumiewania się") dla określenia tego samego zakresu przedmiotowego. Z tego też względu zaproponował termin "środki porozumiewania się na odległość" jako pojęcie spójne z nazewnictwem Kodeksu cywilnego.

Zdaniem Senatu jedną z przyczyn, które zadecydowały o konieczności uregulowania problematyki umów zawieranych na odległość, był fakt, że nowoczesne środki porozumiewania się w znacznej mierze naruszają sferę prywatności konsumenta. W tym świetle pewne zastrzeżenia budził przepis art. 6 ust. 3, określający wyczerpująco katalog środków, których użycie wymaga wcześniejszej zgody konsumenta. Ponieważ wśród takich środków jak telefon, telefaks czy pager nie został uwzględniony wizjofon, urządzenie bardziej ingerujące w życie prywatne konsumenta niż wymienione powyżej, Izba wprowadziła do ustawy poprawkę nr 3, która uzupełnia o wizjofon zapis ust. 3 w art. 6.

Wiele uwagi Senat poświęcił definicji "konsumenta", wprowadzanej ustawą do Kodeksu cywilnego, a tym samym do całego polskiego prawa cywilnego. W opinii Izby, zawarty w tej definicji (art. 384 §3 k.c.) element bezpośredniości, odnoszący się do związku między zawieraną umową a działalnością gospodarczą, może rodzić w przyszłości problemy interpretacyjne. Wyraz "bezpośrednio", jako pojęcie nieostre, został wyeliminowany
z definicji konsumenta w poprawce nr 7. Dzięki temu powstała definicja utrwalona już
w świadomości konsume
nckiej, ponieważ w podobnym brzmieniu funkcjonuje ona w ustawie z dnia 24 lutego 1990 roku o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 maja 1995 roku
w sprawie szczegółowych waru
nków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów.

Senat, rozpatrując problematykę niedozwolonych postanowień umownych, uznał za uzasadnione uzupełnienie klauzuli abuzywnej zawartej w pkt 17 w art. 3853 Kodeksu cywilnego. W poprawce nr 8 Izba przedłożyła zapis, w myśl którego nałożenie na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązku zapłaty rażąco wygórowanego odstępnego jest niedozwolonym postanowieniem umownym. Ponadto zastąpienie w tej poprawce pojęcia "odszkodowanie" pojęciem "kara umowna" jest wprowadzeniem prawidłowego sformułowania kodeksowego.

W trakcie rozpatrywania ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz
o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Senat zadbał o jej czytelność oraz spójność i wprowadził poprawki o charakterze językowym
i redakcyjnym.

Wybór przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej

Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej wicemarszałek Andrzej Chronowski przypomniał, że Senat wybiera przewodniczącego komisji zgodnie z art. 13 ust. 2 i art. 14 ust. 2 Regulaminu Senatu.

Komisja Nauki i Edukacji Narodowej zaproponowała, aby jej przewodniczącym został senator Edmund Wittbrodt. Wicemarszałek poinformował, że ta kandydatura została pozytywnie zaopiniowana przez Konwent Seniorów.

Projekt uchwały w tej sprawie przedstawiła Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich.

Zgodnie z art. 46 ust. 6 Regulaminu Senatu, dotyczącym tajnego głosowania w sprawach personalnych, w sprawie wyboru senatora E. Wittbrodta na stanowisko przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej przeprowadzono głosowanie tajne, przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania. Do przeprowadzenia głosowania powołano senatorów sekretarzy Stanisława Gogacza, Witolda Kowalskiego i Jerzego Pieniążka.

W protokole głosowania tajnego stwierdzono, że oddano 86 głosów, głosów nieważnych nie było. Powołani przez marszałka do przeprowadzenia głosowania senatorowie stwierdzili, że 76 senatorów głosowało za, 7 było przeciw kandydaturze senatora E. Wittbrodta, 3 senatorów wstrzymało się od głosu.

W wyniku głosowania Senat wybrał senatora E. Wittbrodta na przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej i przyjął jednocześnie uchwałę w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Nauki i Edukacji Narodowej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment