Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 27 czerwca 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 15 czerwca br., znak: AG/043/177/2000/IV oświadczeniem Pana senatora Lecha Feszlera złożonym podczas 60 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 czerwca 2000 r. w sprawie terminowego przekazania powiatowym urzędom pracy środków na wypłatę świadczeń dla bezrobotnych, uprzejmie informuję, co następuje:

Aktualnie sytuacja finansowa Funduszu Pracy jest bardzo napięta. Jest to wynikiem przede wszystkim wyższej od założonej w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy) liczby wypłaconych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych.

Plan Funduszu Pracy przewiduje, że w 2000 r. wypłaconych zostanie średniorocznie 650 tys. zasiłków i świadczeń. Natomiast w okresie 5 miesięcy br. wypłaconych zostało 792 tys. zasiłków i świadczeń, tj. o 142 tys. więcej.

W efekcie powyższego w okresie styczeń/maj br. wydatkowano na zasiłki i świadczenia kwotę o ponad 447 mln zł wyższą od wynikającej z planu Funduszu Pracy.

W tej sytuacji przekazywanie w ostatnim okresie przez Krajowy Urząd Pracy samorządom powiatowym środków Funduszu Pracy umożliwia sfinansowanie przede wszystkim wypłat o charakterze obligatoryjnym, choć mogły mieć miejsce, jak podaje Pan senator Lech Feszler, sytuacje konieczności zmiany terminów wypłat zasiłków dla bezrobotnych.

Jednocześnie nadmieniam, że powyższe sytuacje mogą być spowodowane również tym, że od 1 stycznia br. Krajowy Urząd Pracy przekazuje środki Funduszu Pracy bezpośrednio do ponad 320 samorządów, posiadających swoje rachunki bankowe w różnych bankach (innych niż NBP), co utrudnia monitoring stanu środków Funduszu Pracy oraz wydłuża czas przepływu środków i utrzymanie płynności Funduszu Pracy.

Problem zapewnienia płynności finansowej Funduszu Pracy jest aktualnie przedmiotem analizy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów.

Wyrażam przekonanie, że podjęte decyzje zapewnią płynność Funduszu Pracy w 2000 r.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, 28 czerwca 2000 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Dot. Oświadczenia z 59 posiedzenia Senatu RP w dniu 25/05/00 dotyczącego doposażenia Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Lipsku

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo z dnia 31/05/2000, znak AG/043/162/200/IV dotyczące oświadczenia z dnia 25 maja br. uprzejmie informuję, że Ministerstwo Zdrowia ma możliwość dofinansowania Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Lipsku w postaci dostawy wyposażenia oraz aparatury medycznej.

W załączeniu przekazuję wykaz wyposażenia dla zakładów opieki długoterminowej, które zostało zatwierdzone przez Ministerstwo Zdrowia i Bank Światowy w oparciu o listę wyposażenia opracowaną przez Grupę Zadaniową, powołaną do realizacji tego zadania z pożyczki Banku Światowego nr 3466 POL - Projekt Rozwoju Służby Zdrowia w Polsce. Proszę o złożenie przez zakład w Lipsku zamówienia w oparciu o załączoną listę. Jednocześnie zaznaczam, że lista tego wyposażenia w chwili obecnej nie może ulec poszerzeniu. Ilość wyposażenia należy zamówić proporcjonalnie w stosunku do ilości łóżek w zakładzie.

Celem uzyskania dodatkowych informacji proszę kontaktować się z Departamentem Ochrony Zdrowia w MZ - Panią Dyrektor Krystyną Czerniecką lub/i Biurem ds. Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia, realizującym zakupy wyposażenia z ww. pożyczki.

Z wyrazami szacunku

Franciszka Cegielska

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Warszawa, dnia 21 VI 2000 r.

Pani
Prof. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na Pani pismo nr AG/043/164/2000/IV z dnia 31 maja br., wraz z załączonym oświadczeniem pana senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie Muzeum Ludowych Instrumentów w Szydłowcu, uprzejmie informuję, iż resort kultury został poinformowany o trudnej sytuacji Muzeum. Z pisemną interwencją w tej sprawie zwrócił się 5 kwietnia br. do organizatora wspomnianej instytucji kultury, starosty szydłowieckiego, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stanisław Żurowski. Udzielił on również odpowiedzi na pisma pani poseł Danuty Grabowskiej i Przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu Sejmu RP, pana Jana Marii Jackowskiego. W obu wspomnianych pismach (odpowiednio z 17 kwietnia i 5 maja br.) zawarte było między innymi wyjaśnienie obowiązujących zasad występowania samorządów z wnioskami o przyznanie dotacji celowej na dofinansowanie bieżących zadań własnych, przejętych przez owe samorządy z dniem 1 stycznia 1999 r. instytucji kultury. Ponadto w dniu 18 kwietnia zostało wystosowane pismo do dyrekcji Muzeum. Wyjaśniono w nim brak możliwości, w świetle obowiązującego ustawodawstwa, zmiany organizatora oraz zasady występowania samorządów o dofinansowanie instytucji kultury. Zaproponowano rozważenie możliwości negocjacji samorządu powiatowego z marszałkiem Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie współprowadzenia i współfinansowania Muzeum.

Szanowna Pani Marszałek, składam na Pani ręce podziękowania dla Pani oraz pana senatora Zbigniewa Gołąbka, za troskę i zainteresowanie sprawami Muzeum Ludowych Instrumentów w Szydłowcu. Uprzejmie Panią proszę o przekazanie mojej odpowiedzi panu senatorowi Gołąbkowi. Ze swej strony mogę Państwa zapewnić, że wniosek samorządu Powiatu Szydłowieckiego zostanie rozpatrzony z całą życzliwością dla wspomnianego Muzeum.

Kazimierz Michał Ujazdowski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 58. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 62), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn.29.06.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 58 posiedzenia Senatu RP w sprawie powiatu poddębickiego, działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów, uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.

Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, podział terytorialny prokuratur, dostosowany jest do potrzeb wymiaru sprawiedliwości. Ustawa z dnia 13 października 1998 r.- Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 782 z późn. zm.), zwolniła Ministra Sprawiedliwości z obowiązku dostosowania struktury sądownictwa powszechnego i powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury do nowego podziału terytorialnego państwa. Niemniej, niewykluczone jest dokonanie pewnych korekt w obszarach właściwości prokuratur rejonowych, w tym Prokuratury Rejonowej w Turku. Jednak ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po zakończeniu trwających aktualnie uzgodnień z kierownictwem powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.

Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - odnośnie kwestii dotyczącej objęcia zakresem działania gminy Unijów przez Placówkę Terenową KRUS znajdującą się w Poddębicach - wynika, iż do jednostek organizacyjnych KRUS nie wpłynęły żadne skargi ani głosy niezadowolenia od bezpośrednio zainteresowanych w tej sprawie, tj. od ubezpieczonych w KRUS rolników zamieszkujących wymienioną gminę. Dzieje się tak dlatego, że fakt obsługi mieszkańców tej gminy przez PT KRUS w Turku nie powoduje żadnych uciążliwości, czy kłopotu dla ubezpieczonych rolników. Niezależnie od tego, czy zgłoszą się oni w sprawach ubezpieczenia społecznego, jak dotychczas do PT KRUS w Turku, czy też PT w Poddębicach, zostaną fachowo i sprawnie obsłużeni - bez odsyłania do innych jednostek organizacyjnych KRUS.

Wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania świadczenia mogą być złożone tak w jednej jak i drugiej placówce. Pracownicy obu jednostek udzielą również wszechstronnych i wyczerpujących informacji w sprawach przedstawionych przez mieszkańców omawianej gminy.

Żadnych problemów związanych z obsługą przez jednostki organizacyjne KRUS, nie sygnalizują również władze gminne - tym bardziej, że z informacji jakie posiada KRUS wynika, iż Zarząd Miasta i Gminy w Uniejowie, wyraził chęć pozostania w dotychczasowym systemie obsługi.

W opinii KRUS, proponowane zmiany w organizacji obsługi ubezpieczonych rolników gminy Uniejów, są przedwczesne i niecelowe - tym bardziej, że nie miałyby one wpływu na jakość obsługi ubezpieczonych i świadczeniobiorców, którzy nie zgłaszają w tym względzie wobec KRUS żadnych zastrzeżeń. Ponadto, również ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstronnego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 903 z późn. zm.) nie nakłada na Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego obowiązku dostosowania struktury organizacyjnej KRUS do nowego podziału terytorialnego kraju.

Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz.U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564 z późn. zm.), Minister Łączności ustala dla sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego plany numeracji. Plan definiuje elementy sieci, określa formaty numerów sieci i usług oraz ustala schematy wybierania.

Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Łączności wynika, iż przyjęty w Polsce system taryfikacji rozróżniający połączenia strefowe i międzystrefowe nie został wprowadzony przez Ministerstwo Łączności, lecz przez Telekomunikację Polską S.A. - gdyż zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o łączności, opłaty za usługi telekomunikacyjne ustala operator. Sieć telekomunikacyjna ma strukturę hierarchiczną i składa się z sieci miejscowych, które łączą się w większe obszarowo sieci - zwane okręgowymi, a te z kolei tworzą jeszcze większe obszarowo sieci - zwane sieciami strefowymi. Suma sieci strefowych stanowi telefoniczną sieć użytku publicznego Polski. Podział ten, zgodnie z ustawą o łączności został wprowadzony w drodze ustalenia planu numeracji krajowej. Według tego planu operatorzy telekomunikacyjni skonstruowali infrastrukturę techniczną sieci, a także na bazie wprowadzonego podziału sieci, określili uwarunkowania ekonomiczne prowadzenia działalności telekomunikacyjnej, w tym system cen za usługi zapewniający opłacalność przedsięwzięcia.

W opinii Ministerstwa Łączności, dostosowanie systemu taryf do podziału sieci zapewnia w skali kraju równowagę obciążeń i korzyści wszystkich abonentów publicznej sieci telefonicznej. Naruszenie tego układu w wybranych regionach - celem zaspokojenia partykularnych interesów poszczególnych lokalnych społeczności - musi pociągnąć za sobą przerzucenie części ciężarów na pozostałych abonentów.

Nowy podział administracyjny kraju - zdaniem Ministerstwa Łączności - nie zmienił podziału sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego. Biorąc pod uwagę sposób wybierania numeru (plan numeracji krajowej) i realizację techniczną połączeń (budowę sieci telekomunikacyjnych), nie jest uzasadnione dostosowanie stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego kraju tak, aby abonenci mieli skrytą numerację strefową i każde z 16 nowych województw charakteryzowało się Nowym Wskaźnikiem Strefy. Każda zmiana granic stref numeracyjnych powoduje konieczność dokonania przebudowy sieci i zmiany numeracji abonentom ze względu na kolizje numeracyjne. W powiecie poddębickim położonym na obszarze SN Sieradz (bez gminy Uniejów, która należy do SN Konin), numeracja abonentów rozpoczyna się cyframi SP=67. W SN Łódź istnieje grupa abonentów o takiej samej numeracji strefowej. Z tego powodu bez zmiany numerów telefonów abonentom powiatu poddębickiego oraz budowy nowych linii transmisyjnych nie jest możliwe włączenie powiatu poddębickiego do SN Łódź. Koszty zmiany numeracji związane ze zmianą granic stref poniesione łącznie przez operatora i abonentów, szacuje się na ok. 100-500 PLN na abonenta, a przy konieczności wymiany central analogowych, zupełnie nie podatnych na zmianę numeracji lub budowy nowych - wzrastają do 3000 PLN.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej szacunek kosztów dostosowania planu numeracji i liczby stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego, można dopuścić jedynie niewielkie korekty granic stref numeracyjnych, związane z utworzeniem powiatów i przebiegiem dotychczasowych granic stref numeracyjnych. W całym kraju, 84 powiaty są podzielone granicami stref numeracyjnych i abonenci telefoniczni w tych powiatach łącząc się z abonentami z tego samego powiatu, umiejscowionymi za granicą strefy, wykonują obecnie połączenia międzymiastowe (z prefiksem "0" i wskaźnikiem międzymiastowym) zaliczane wg 4 lub 5 taryfy. W województwie łódzkim sytuacja ta dotyczy abonentów powiatów: bełchatowskiego, łęczyckiego, łowickiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego, pabianickiego, pajęczańskiego, poddębickiego, radomszczańskiego i wieruszowskiego.

Minister Łączności - w związku z nie wprowadzeniem przez operatorów jednolitych opłat za połączenia, realizowane pomiędzy abonentami w powiatach podzielonych granicami stref numeracyjnych - planuje wprowadzenie zapisu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków świadczenia usług telekomunikacyjnych, w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego i ustalającego, że połączenia telefoniczne w telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego pomiędzy abonentami, których stacje telefoniczne zablokowane są na obszarze tego samego powiatu podzielonego granicą strefy numeracyjnej, powinny być zaliczane tak jak połączenia lokalne.

W celu umożliwienia dokonywania zmian numeracji abonentom w planie numeracji krajowej, Ministerstwo Łączności zamierza wprowadzić zapis dopuszczający w sieciach miejscowych, na obszarach powiatowych podzielonych granicami stref numeracyjnych, przyznawanie na wniosek operatora zakresu numeracji, ustalonego dla innej strefy numeracyjnej występującej w tym powiecie. W przypadku powiatu poddębickiego zmiana numerów mogłaby dotyczyć abonentów gminy Uniejów.

Uwzględniając stan zaawansowania prac legislacyjnych dotyczących rozporządzeń w sprawie ogólnych warunków usług i planu numeracji oraz czas potrzebny operatorom na wprowadzenie koniecznych zmian, Ministerstwo Łączności zakłada, że taryfa strefowa (miejscowa) w powiatach podzielonych granicami stref numeracyjnych, zostanie wprowadzona w ciągu 3-4 miesięcy. Jednocześnie planowane jest wdrożenie w sieci krajowej "niegeograficznej" numeracji. Po ujednoliceniu numeracji wskaźników strefowych (2 cyfry) i numerów strefowych (7 cyfr) zostanie wprowadzony 9 cyfrowy numer krajowy wybierany przez abonentów w połączeniach strefowych i międzystrefowych (połączenia przejściowo będą uzyskiwane z wykorzystaniem prefiksu "0"). Pierwsze cyfry numeru krajowego, związane będą z obszarem numeracyjnym (obszarem obsługi), a nie z obszarem geograficznym określonym np. granicami powiatów, czy też województw. Zlikwiduje to problem związany z wybieraniem lub nie wybieraniem prefiksu "0" oraz wybieraniem lub nie wybieraniem wskaźnika międzymiastowego, gdyż abonenci stacjonarnej sieci telefonicznej będą posiadali numerację jednolitą dziewięciocyfrową a schemat wybierania będzie identyczny ze stosowanym obecnie przy połączeniach z sieci komórkowych do sieci stacjonarnej. Po likwidacji stref numeracyjnych zniknie pojęcie "połączeń międzystrefowych" i operatorzy będą mogli ustalić inne zasady taryfikacji, np. zaliczanie rozmów w zależności od odległości central, do których abonenci są przyłączeni.

Przedstawiając powyższe informacje, pragnę przeprosić Panią Marszałek za przekroczenie terminu udzielenia odpowiedzi, które wynikało z konieczności zasięgnięcia stosownych wyjaśnień u bezpośrednio zainteresowanych postulatami, zawartymi w przedmiotowym oświadczeniu.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych:

Warszawa, dnia 29 czerwca 2000 r.

Sz.Pani
Prof. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa

Dotyczy pisma nr AG/043/188/2000/IV

Szanowna Pani Marszałek,

Na podstawie art. 49 ust. 5 Regulaminu Senatu (t. jedn. MP z 2000 r. Nr 8, poz. 170) przesyłam na ręce Pani Marszałek odpowiedź na oświadczenie Senatora Zbigniewa Kulaka złożone 8 czerwca 2000 r. podczas 60 posiedzenia Senatu RP.

Z poważaniem

Jacek Taylor

Stanowisko Urzędu do Spraw Osób Represjonowanych zajęte w związku z oświadczeniem Senatora Zbigniewa Kulaka złożonym 8 czerwca 2000 r. na 60 posiedzeniu Senatu RP

Zgodnie z art. 22 ust. 2 w zw. z art. 20 ust. 3 ustawy z 24 czerwca 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t. jedn. Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późn. zm.) Kierownik UdSKiOR wydaje zaświadczenia potwierdzające uprawnienia wdów (wdowców) pozostałych po kombatantach i innych osobach uprawnionych.

Procedura potwierdzania takich uprawnień nie we wszystkich sprawach przebiega w jednakowy sposób. W przypadkach, gdy dotyczy wdowy, której mąż nigdy nie posiadał uprawnień kombatanckich lub wdowy po kombatancie podlegającym art. 25 ustawy (weryfikacja uprawnień) trwa ona zdecydowanie dłużej niż w odniesieniu do wdów, których mężowie posiadali potwierdzone uprawnienia. Dzieje się tak ze względu na konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego mającego na celu wydanie ostatecznej decyzji administracyjnej. Biorąc pod uwagę częste braki formalne składanych wniosków (np. brak rekomendacji stowarzyszeń) a także trudności w zebraniu wymaganych dokumentów zdarza się, iż konkretne sprawy załatwiane są w dłuższych terminach. Podkreślić należy, jednak, iż wypadki takie są wyjątkowe.

Wydawanie zaświadczeń wdowom, których mężowie mieli potwierdzone uprawnienia odbywa się natomiast automatycznie i w tej chwili nie trwa, z reguły, dłużej niż miesiąc.

Opóźnienia, jakie mogły mieć miejsce w latach poprzednich wynikały przede wszystkim z zaległości nagromadzonych do 1997 r. Rok 1998 przyniósł wyraźną tendencję wzrostową w liczbie wydawanych zaświadczeń potwierdzających uprawnienia wdów, która to tendencja zachowywana jest do dnia dzisiejszego (rok 1997 - 5019 decyzji, 1998 - 16206 decyzji, 1999 - 21545 decyzji, 2000 - dotychczas 8999 decyzji). Korzystny wpływ na usprawnienie procedury orzeczniczej w tego typu sprawach miało wyodrębnienie potwierdzeniem uprawnień osób pozostałych po kombatantach oraz innych osobach uprawnionych.

Jacek Taylor

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 2000.06.30

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Mariana Żenkiewicza w dniu 9 czerwca br. (AG/043/180/2000/IV) uprzejmie informuję, co następuje:

W myśl przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 1997 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli (Dz.U. Nr 29, poz. 160 z późn. zm.) osoby, które uzyskały zaliczenie wszystkich przedmiotów i praktyk otrzymywały wynagrodzenie zasadnicze na poziomie przewidzianym dla nauczycieli posiadających wykształcenie wyższe zawodowe. Należy jednak podkreślić, iż powyższe uregulowanie odnosiło się wyłącznie dla celów płacowych i nie oznaczało uznania, iż osoby te posiadają wykształcenie wyższe zawodowe w rozumieniu ustawy o szkolnictwie wyższym, ani też nie oznaczało, że nauczyciele ci posiadają wymagane kwalifikacje.

Przyjęta w dotychczasowym rozporządzeniu płacowy regulacja w stosunku do nauczycieli z absolutorium była możliwa w związku z przepisem art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 6 kwietnia 2000 roku, który dopuszczał możliwość zatrudniania na stanowiskach nauczycieli osób nie posiadających wymaganych kwalifikacji.

6 kwietnia br. weszła w życie ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 19, poz. 239), która wprowadziła system uzyskiwania przez nauczycieli stopni awansu zawodowego powiązany z nowymi zasadami wynagradzania nauczycieli. Zasadniczym celem wprowadzonych zmian jest podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz związany z tym ich awans materialny. Jedną ze zmian wprowadzoną powyższą ustawą jest daleko idąca modyfikacja przepisów art. 10 uniemożliwiająca dyrektorom zatrudnianie nauczycieli bez wymaganych kwalifikacji.

Kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela określa art. 9 ust. 1 pkt 1 Karty Nauczyciela oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991 roku w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia (Dz.U. Nr 98, poz. 433 z późn. zm.)

Zgodnie z w/w przepisami kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia m.in. studiów magisterskich, studiów wyższych zawodowych, kolegium nauczycielskiego kolegium języków obcych oraz studium nauczycielskiego na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i przygotowaniem pedagogicznym.

Decydujący jest przepis art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz. 385 z późn. zm.), który stanowi, iż absolwenci wszystkich kierunków i rodzajów studiów wyższych otrzymują dyplom ukończenia studiów wyższych oraz tytuł zawodowy. Ukończenie studiów jest zatem równoważne z otrzymaniem dyplomu i tytułu zawodowego. Osoba, która zdała wszystkie egzaminy, lecz nie uzyskała dyplomu nie może być uznana za osobę, która ukończyła określoną szkołę.

Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela w brzmieniu nadanym nowelą z dnia 18 lutego 2000 r. wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych. W myśl tego przepisu rozporządzenie płacowe musi uwzględniać podstawę prawną oraz zakres i zróżnicowanie kwalifikacji nauczycieli. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego nie jest natomiast uzależniona, jak dotychczas, od stażu pracy pedagogicznej.

Wynagrodzenie zasadnicze w świetle § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (Dz.U. Nr 39, poz. 455), w zależności od posiadanych kwalifikacji oraz stopnia awansu zawodowego, ustala dyrektor szkoły zatrudniający nauczyciela.

Nauczyciele, którzy nie legitymują się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli, tytułem zawodowym magistra, licencjata, inżyniera lub tytułem naukowym doktora zostają zaszeregowani w tabeli płacowej na poziomie - pozostałe kwalifikacje.

Równocześnie jednak, w trosce o zachowanie przez nauczycieli pozostających w zatrudnieniu praw nabytych, ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 19, poz. 239) mocą przepisu art. 12 ust. 3 gwarantuje nauczycielom zachowanie dotychczasowego miesięcznego wynagrodzenia, w przypadku gdyby nowe ustalone wynagrodzenie okazało się niższe od wynagrodzenia dotychczasowego.

W myśl przepisów art. 7 przywołanej ustawy nauczyciele nie posiadający wymaganych kwalifikacji i zatrudnieni w dniu wejścia w życie ustawy na podstawie umowy o pracę w wymiarze co najmniej 1/2 etatu obowiązkowego wymiaru zajęć, z tym dniem otrzymali stopień nauczyciela stażysty.

Powyższe uregulowanie nie dotyczy nauczycieli bez wymaganych kwalifikacji zatrudnionych na podstawie mianowania, którzy stali się nauczycielami mianowanymi. Stosunek pracy z tymi nauczycielami wygaśnie jednak z dniem 31 sierpnia 2006 r., o ile nie uzupełnią oni wcześniej kwalifikacji.

Karta Nauczyciela nie uzależnia uprawnień nauczyciela do dodatku za wysługę lat oraz uprawnień emerytalnych od posiadanych kwalifikacji i o ile nauczyciel spełnia warunki określone w art. 88 ustawy może przejść na wcześniejszą emeryturę.

Z wyrazami szacunku

wz MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Karwacki

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 2000-06-30

Pani
Alicja Grześk
owiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Dorotę Kempkę w dniu 9 czerwca br. w sprawie środków finansowych przeznaczonych na wdrożenie znowelizowanej ustawy Karta Nauczyciela w mieście Bydgoszczy (AG/043/179/2000/IV) uprzejmie informuję, co następuje:

I. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym nowelą z dnia 18 lutego 2000 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 239) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określił, w drodze rozporządzenia, dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego: wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe zasady zaszeregowania nauczycieli, sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia za jedną godzinę przeliczeniową, ogólne warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, wykaz stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego.

W świetle powyższej ustawy organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego (art. 30 ust. 6) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: wysokość stawek dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny nadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń, o ile nie zostały one określone w Karcie Nauczyciela lub odrębnych przepisach w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego odpowiadały co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela.

Jak wynika z wskazanych powyżej przepisów i w nawiązaniu do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego w 2000 roku kształtuje się następująco:

a) nauczyciel stażysta - 1 222 zł

b) nauczyciel kontraktowy - 1 479 zł

c) nauczyciel mianowany - 1 772 zł

W myśl art. 30 ust. 8 i 9 Karty Nauczyciela państwo gwarantuje w dochodach jednostek samorządu terytorialnego środki niezbędne na wskazane powyżej średnie wynagrodzenia (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń i odpisami) dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, zatrudnionych zgodnie ze standardami. Wszelkie regulacje płacowe wobec nauczycieli, jakie wynikają ze znowelizowanej ustawy - Karta Nauczyciela, w tym przyznane jednostkom samorządu terytorialnego kompetencje do stanowienia o wysokości dodatków (art. 30 ust. 6) powinny uwzględniać powyższe zapisy. Przesądzają bowiem one jednocześnie o wysokości zobowiązań państwa w zakresie finansowania zadań oświatowych.

Środki na wdrożenie nowego systemu wynagradzania nauczycieli, realizowanego w oparciu o zasady wskazane wyżej zostały zapewnione w przyznanej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2000 rok części oświatowej subwencji ogólnej.

II. Mając nadzieję czytelnie wyjaśnić powołane zależności pozwalam sobie załączyć kalkulację skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania w Mieście Bydgoszcz opartą na średniorocznej liczbie etatów nauczycielskich oraz powyższym przeciętnym wynagrodzeniu nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego. Trzeba zwrócić uwagę, że rzeczywiste koszty wdrażania nowego systemu wynagradzania (do wysokości przeciętnych wynagrodzeń określonych w ustawie Karta Nauczyciela) absorbują zaledwie - 82% (zał. 1 tab. 3) subwencji oświatowej.

Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, państwo nie może zaakceptować wszystkich możliwych rozwiązań w tym zakresie, tym bardziej, iż nie ma obecnie praktycznie żadnego wpływu na politykę zatrudnieniową prowadzoną w jednostkach samorządu terytorialnego oraz kształtowania wysokości dodatków przewidzianych w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.

Jednocześnie pozwolę sobie poinformować, że Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpatruje w trybie indywidualnym wszystkie wpływające wnioski z tytułu wdrożenia przepisów ustawy Karty Nauczyciela oraz dokona rozdziału środków z tego tytułu, w ramach wyodrębnionej 1% rezerwy subwencji oraz przewidywanej rezerwy wynikającej z art. 47 ustawy budżetowej. Każdorazowo jednak warunkiem naliczenia dodatkowych środków będzie zgodność z przywołanymi powyżej zasadami przesądzonymi ustawą Karta Nauczyciela oraz potwierdzenie ewentualnych dodatkowych skutków szczegółowymi kalkulacjami.

Z poważaniem

Prof. dr hab. Mirosław Handke

* * *

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, 2000.06.30

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku ze złożonym oświadczeniem przez senatora Henryka Stokłosę podczas 59 posiedzenia Senatu RP w dniu 25 maja 2000 roku przekazuję Pani Marszałek informację o podjętych działaniach zapobieżenia i łagodzenia skutkom suszy.

30 czerwca br. Rada Ministrów zaakceptowała "Informację o podjętych i planowanych działaniach rządu w zakresie ogłoszenia stanu klęski żywiołowej wywołanej długotrwałą suszą i przymrozkami na większości obszaru kraju", przygotowaną przez pełnomocnika rządu ds. usuwania skutków suszy.

Działania podjęte przez rząd dla łagodzenia skutków suszy, przymrozków i gradobicia, podporządkowane zostały realizacji następujących celów:

- pomocy gospodarstwom rolnym;

- pomocy socjalnej rodzinom rolniczym, które znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;

- zapewnieniu stabilizacji na rynku rolnym.

W związku z powyższym podjęte zostały następujące działania:

1. Na wnioski wojewodów na bieżąco uruchamiane są przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi procedury dotyczące preferencyjnych kredytów klęskowych z dopłatami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla poszkodowanych w wyniku klęsk zwłaszcza suszy, wymarznięcia i gradobicia gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyraził zgodę na uruchomienie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kredytów preferencyjnych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych dla 24,7 tysięcy rolników, którzy ponieśli straty w produkcji rolnej o łącznej wysokości około 51,2 mln zł z terenu województw: podlaskiego, wielkopolskiego, podkarpackiego, małopolskiego, kujawsko-pomorskiego i dolnośląskiego (wg ostatnich szacunków komisji powołanych przez wojewodów).

2. Kredyty preferencyjne mogą być udzielane na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działaniach specjalnych produkcji rolnej w wysokościach odpowiadających wielkości szkód w uprawach rolnych, inwentarzu i rzeczowych środkach obrotowych do produkcji rolnej oraz wartości odtworzeniowej środków trwałych, oszacowanej przez komisję powołaną przez wojewodów i mogą być przeznaczone na sfinansowanie zakupu rzeczowych środków do produkcji rolnej (m.in nawozów, środków ochrony roślin, kwalifikowanego materiału siewnego i szkółkarskiego, paliwa na cele rolnicze, pasz, materiałów opałowych do ogrzewania szklarni i tuneli itp.).

2.1. Oprocentowanie kredytów dla rolników jest wysoce preferencyjne i wynosi obecnie w skali roku 5%. Kredyty na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej mogą być udzielane na okres 24 miesięcy. W przypadku klęskowych kredytów obrotowych bank na wniosek kredytobiorcy może zastosować prolongatę spłaty rat kapitału i odsetek w okresie kredytowania, w tym zastosować jednorazową spłatę kapitału i odsetek.

2.2. Uproszczone zostały warunki ubiegania się o te kredyty m.in.: nie jest wymagany udział własny kredytobiorcy, ponadto kredyt może być zaciągnięty na fundację kosztów poniesionych na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej po dniu wystąpienia szkody, a przed uzyskaniem kredytu.

2.3. Wprowadzono dodatkowe preferencje mające na celu łagodzenie sygnalizowanych przez wojewodów, jednostki samorządowe i środowiska producenckie trudności wynikające z suszy. I tak:

3. W dniu 13 czerwca 2000 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, w którym proponuje się podwyższenie maksymalnej wysokości kredytu rolniczego z równowartości 10 q żyta do równowartości 15 q żyta na 1 ha użytków rolnych w 2000 r. dla krajowych podmiotów gospodarczych prowadzących produkcję rolniczą na obszar dotknięty klęską suszy na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, w tym również pasz.

4. Mając na celu pomoc rolnikom dotkniętym skutkami tegorocznych anomalii pogodowych, którzy doznali poważnej szkody w prowadzeniu gospodarstwa rolnego, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na pisemny wniosek poszkodowanych rolników, umożliwi spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników, należnych za III i IV kwartał 2000 r. w terminach odroczonych lub w korzystnych układach ratalnych. W wyjątkowych przypadkach składki te mogą być nawet umorzone.

5. Zgodnie z zasadami AWRSP rozpatrywania indywidualnych wniosków dzierżawców o zastosowanie czynszów dzierżawnych, na wniosek poszkodowanego rolnika, komisja powołana przez dyrektora właściwego oddziału terenowego AWRSP dokonuje oceny strat w uprawach rolnych i jeśli straty obejmują więcej niż 5% areału upraw oraz jednocześnie powodują obniżenie przychodów o ponad 15% (liczone ilościowo w stosunku do średniej z ostatnich 3 lat), podejmie decyzję o zmniejszeniu czynszu dzierżawnego, odrębnie dla każdego ubiegającego się o taką ulgę. Zasady te wynikają z przepisów kodeksu cywilnego. Ponadto AWRSP umożliwia poszkodowanym rolnikom korzystanie z łąk i pastwisk należących do jej zasobów.

6. ARR podejmuje działania w kierunku stabilizacji na rynku zbóż, polegające m.in. na wystawieniu na sprzedaż 80 tys. ton zbóż tygodniowo.

7. W dniu 13 czerwca rząd zaakceptował "Program działań zmierzających do usuwania skutków suszy" przewidujący m.in. zwiększenie środków finansowych na doraźną pomoc socjalną rolnikom poszkodowanym w wyniku suszy, wymarznięcia i gradobicia.

8. Rada Ministrów w dniu 30.06.2000 r. podjęła decyzję o dodatkowym imporcie kukurydzy z Węgier w celu stabilizacji cen zbóż, oraz zdecydowała o pilnym skierowaniu do wojewodów 10 mln zł z rezerwy ogólnej Rady Ministrów na zasiłki społeczne dla rodzin rolniczych, będących w trudnej sytuacji wywołanej suszą. Zasady rozdziału tych środków na poszczególne województwa określone zostaną uchwałą RM (projekt uchwały oraz zasady rozdziału tych środków przygotuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych).

Ponadto, proponuje się zmianę rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań ARiMR rozszerzającą zakres zadań Agencji o realizację dopłat do kredytów, w związku z potrzebą przeznaczenia dodatkowych środków ARiMR na uruchomienie preferencyjnych kredytów na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej w II półroczu 2000 roku, umożliwiającym rolnikom sfinansowanie jesiennych prac polowych.

Na podstawie dotychczas zebranych informacji można stwierdzić, że susza nie objęła obszaru całej Polski. Susza bardzo mocno wystąpiła na obszarze województwa podlaskiego; w dużym zakresie w województwach: mazowieckim i kujawsko-pomorskim, części łódzkiego, wielkopolskiego, świętokrzyskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego; w lżejszym stopniu wystąpiła na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i lubelskiego. Natomiast nie objęła województw: dolnośląskiego, śląskiego, opolskiego, podkarpackiego i małopolskiego. W województwie dolnośląskim wystąpiło gradobicie.

Z uwagi na wciąż trwające prace komisji powołanych przez wojewodów w celu oszacowania strat, nie ma możliwości sprecyzowania ostatecznej wielkości szkód, jakie mogły spowodować zjawiska przemarznięcia, suszy i gradobicia.

Na obecnym etapie środki konstytucyjne, którymi dysponuje rząd, są wystarczające dla likwidowania skutków suszy, przymrozków i gradobicia. Nie wydaje się zatem konieczne ogłoszenie stanu klęski żywiołowej.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Chrzanowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2000.06.30

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego na 59. Posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 25 maja 2000 r. w sprawie kontroli podwyżek cen paliw silnikowych uprzejmie informuję.

Podwyżki cen paliw silnikowych dokonywane w 1999 r. oraz w 2000 r. były spowodowane przede wszystkim bardzo wysokim wzrostem cen światowych ropy naftowej. Jeszcze pod koniec grudnia 1998 r. cena ropy wynosiła 10,32 USD za baryłkę natomiast aktualnie wynosi ok. 30 USD za baryłkę.

Mniejszy wpływ na podwyżki cen paliw miał natomiast wzrost stawek podatku akcyzowego.

Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów tylko około 30% wzrostu cen paliw jest spowodowane podwyżką akcyzy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 105, poz. 1197 ze zm.) wprowadzono następujący wzrost stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych:

Lp.

Wyszczególnienie

2000 r.

styczeń

marzec

wrzesień

1.

średni wzrost stawek akcyzy

4,8%

4,3%

4,1%

2.

wzrost kwot akcyzy w gr/l

     
 

1) benzyna bezołowiowa

5gr

4gr

4gr

 

2) etylina 94

6gr

6gr

6gr

 

3) olej napędowy

4gr

4gr

4gr

Jak wynika z przedstawionych wyżej danych akcyza np. od benzyn bezołowiowych od 1 stycznia br. wzrosła o 9 gr/litr, natomiast średnie ceny benzyny bezołowiowej od 1 stycznia do 14 marca 2000 r. wzrosły o 16 gr/litr.

Podwyżki stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych zawarte w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów są zgodne z ustawą budżetową na 2000 r. Natomiast w 1999 r. dokonano jednej ponadplanowej podwyżki stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych w wysokości 5%.

Dodatkowa podwyżka akcyzy na paliwa silnikowe, która weszła w życie z dniem 1 sierpnia 1999 r. wiązała się z koniecznością zrealizowania dochodów budżetowych z tytułu podatków pośrednich, określonych w ustawie budżetowej na 1999 r.

Należy zauważyć, iż pewien wpływ na wzrost cen paliw ma również wzrost wartości USD.

Podwyżki cen paliw silnikowych w stopniu znacznie przewyższającym wzrost stawek podatku akcyzowego są przedmiotem stałych analiz przeprowadzanych przez Ministerstwo Finansów i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W 1999 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadzał kilkakrotnie postępowanie w sprawie zasadności wprowadzonych podwyżek cen paliw silnikowych. Podwyżki dokonane w tym okresie nie stanowiły, w opinii Urzędu, podstawy do zarzucenia Polskiemu Koncernowi Naftowemu S.A. stosowania praktyk monopolistycznych polegających na pobieraniu nadmiernie wygórowanych cen.

W jednym tylko przypadku, pod koniec 1999 r., Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził niezasadność dokonanej przez Polski Koncern Naftowy podwyżki cen i stosowanie praktyk monpolistycznych.

Po stwierdzeniu stosowania takich praktyk Urząd nałożył na PKN zgodnie z ustawą z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monpolistycznym i ochronie interesów konsumentów (Dz.U. Nr 49, poz. 318 ze zm.) kary przewidziane w tej ustawie.

Należy zauważyć, iż w Polsce stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych są nadal niższe niż stawki minimalne obowiązujące w krajach Unii Europejskiej, określone Dyrektywą Rady z dnia 19 października 1992 r. w sprawie ujednolicenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych (92/82/EEC). Różnice stawek będą musiały być stopniowo zniwelowane.

W krajach Unii Europejskiej w miesiącu maju br. ceny benzyny bezołowiowej 95% kształtowały się na poziomie od 816,4 EURO za 1000 l w Grecji do 1353,2 EURO za 1000 l w Wielkiej Brytanii. W tym samym okresie w Polsce cena tej benzyny wynosiła 802,1 EURO za 1000 l.

Z przeprowadzonej analizy relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto i cen benzyny bezołowiowej, w niektórych krajach europejskich wynika, iż za przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto można nabyć:

Należy zauważyć, że powyższe dane nie są w pełni porównywalne i nie należy na ich podstawie dokonywać oceny poziomu cen paliw. Na poziom cen paliw ma również wpływ wiele innych czynników ekonomicznych m.in. ogólna sytuacja gospodarcza kraju, stopień zamożności społeczeństwa, siła nabywcza pieniądza.

Z analizy zjawisk gospodarczych na polskim rynku wynika, że wpływ cen paliw na ceny innych wyrobów jest w ostatnich latach mniejszy niż w przeszłości. Podwyżka cen paliw nie wywołuje obecnie lawinowych podwyżek cen innych towarów na rynku, na poziom których wpływ mają obecnie całkiem inne czynniki np. susza, powódź, sytuacja na giełdach itp.

Wysoka dynamika sprzedaży samochodów osobowych, jaka występuje w ostatnich latach świadczyć może również, iż poziom cen paliw silnikowych nie przekroczył granicy społecznej akceptacji.

Należy zauważyć, iż polscy producenci paliw silnikowych dokonują również obniżek cen hurtowych paliw, co miało miejsce na początku br. Świadczy to o tym, iż mechanizm zapewniający realistyczny poziom cen paliw zaczyna działać również w stosunku do operatorów na polskim rynku paliwowym.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że w latach poprzedzających zniesienie administracyjnych ograniczeń w swobodzie kształtowania cen paliw występowało szereg negatywnych zjawisk (np. okresowe braki paliw, kolejki przed stacjami benzynowymi itp.). Uwzględniając negatywne doświadczenia z lat poprzednich nie zamierza się wprowadzać ponownie administracyjnych instrumentów oddziaływania na ceny paliw silnikowych.

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

* * *

Minister Gospodarki przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, dn. 01 LIP.2000

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przesyłam na ręce Pani Marszałek stanowisko dotyczące oświadczenia Senatora, Pana Ryszarda Gibuły, złożonego na 59. posiedzeniu Senatu RP, w sprawie eksportu energii elektrycznej.

Sektor energii elektrycznej od kilku lat podlega procesowi restrukturyzacji i przekształceń z funkcjonującego poprzednio modelu monopolistycznego do modelu rynkowego. Zmiany te wynikają i dokonują się w oparciu o ustawę - Prawo energetyczne i są zgodne z "Założeniami polityki energetycznej Polski do 2020 roku", przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 22 lutego br. Podobny proces zachodzi w wielu krajach, w tym w krajach ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej, a zwłaszcza w krajach członkowskich UE, gdzie jest znacznie bardziej zaawansowany.

Zmiany te, zgodnie z przyjętym modelem społecznej gospodarki rynkowej opartej na wolności działalności gospodarczej i własności prywatnej, określonymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, kierują się zasadą, że działalność gospodarcza może być ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.

Ministerstwo Gospodarki realizując ww. dokumenty wspiera inicjatywy zwiększenia eksportu energii elektrycznej jak również eksportu węgla. Równocześnie Ministerstwo Gospodarki stoi na stanowisku, że zwiększanie importu energii jest niekorzystne dla gospodarki narodowej, w sytuacji nadwyżki mocy zainstalowanej w systemie elektroenergetycznym i zdolności wydobywczych węgla, a w związku z tym prowadzi politykę ograniczania importu do poziomu niezbędnego ze względu na bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność. Istotnym faktem jest, że nadwyżki mocy występują obecnie w wielu krajach europejskich, szczególnie niektórych byłych republikach radzieckich i dlatego możliwość zwiększenia eksportu energii elektrycznej należy uznać jako znaczne osiągnięcie. Polska jest już obecnie per saldo eksporterem energii elektrycznej. Dane w tabeli pokazują, że od roku 1997 następuje wzrost udziału energii eksportowanej w energii wytworzonej w kraju.

Rok

1996

1997

1998

1999

eksport [GWh)

7925

7542

8082

8426

Import [GWh]

4801

5357

4608

3491

Saldo (Eksport-import)

[GWH]

3124

2185

3474

4935

Produkcja krajowa ogółem

[GWh]

143174

142790

142789

142114

Saldo / Produkcja krajowa

ogółem [%]

2,2

1,5

2,4

3,5

Tab. 1 Rzeczywiste przepływy energii elektrycznej w wymianie z zagranicą w latach 1996-1999

Podpisane przez polskie i niemieckie spółki porozumienie przyczyni się do utrzymania tego korzystnego trendu. Głównym celem porozumienia jest eksport energii polskiej do Niemiec z uwzględnieniem reeksportu taniej energii od wschodnich sąsiadów, w celu uzyskania opłacalności przedsięwzięcia. Zgodnie z umową stron, udział ilości energii polskiej w całości energii eksportowanej w ramach tego porozumienia, ma wynosić 1/2, ale nie mniej niż 1/3. Realizacja przedsięwzięcia uwarunkowana jest dokonaniem rozbudowy systemu przesyłowego w Polsce i Niemczech, w celu zwiększenia zdolności w paśmie powyżej poziomu 1600 MW, gdyż obecne zdolności przesyłowe zajęte są przez realizację kontraktów zawartych przez PSE S.A. Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., nie dysponują jednak wystarczającym kapitałem, aby samodzielnie podołać realizacji tego kosztownego przedsięwzięcia, szczególnie w aspekcie zamierzonych innych poważnych inwestycji, jak np. budowa połączenia transgranicznego pomiędzy Polską i Litwą.

Porozumienie dla realizacji tego eksportu, powołujące spółkę POLENERGIA S.A., zostało podpisane 25 marca br., przez prezesów spółek: Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., PressenElektra A.G. i Kulczyk Holding S.A. na warunkach komercyjnych, w oparciu o ww. konstytucyjne prawo oraz zgodnie z założeniami polityki energetycznej państwa. Ministrowie Gospodarki Polski i Niemiec, obecni przy jego podpisywaniu, z zadowoleniem przyjęli fakt nawiązania współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi obu państw. Dla polskiej gospodarki narodowej przedsięwzięcie ma ponadto wielkie znaczenie w aspekcie zmniejszania ujemnego bilansu handlowego z zagranicą.

Zaangażowanie kapitału prywatnego, dysponującego szerokimi kontraktami handlowymi i zachodnimi i wschodnimi przedsiębiorcami, było przez stronę niemiecką postrzegane jako gwarancja powodzenia przedsięwzięcia.

Pragnę podkreślić, że planowane przedsięwzięcie jest korzystne dla Polski także ze względu na to, że to związana z nim rozbudowa sieci przesyłowych, może umożliwić uczynienie z Polski "pomostu" łączącego systemy energetyczne krajów Unii Europejskiej i krajów Europy Wschodniej. Ponadto rozbudowa linii przesyłowych zapewni poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Przesył energii i jej sprzedaż do państw Europy Zachodniej pozwoli uzyskać zwrot kosztów poniesionych na synchronizację krajowego systemu elektroenergetycznego z UCTE i rozbudowę systemu przesyłowego, poprzez pobieranie transgranicznych opłat przesyłowych.

Jestem przekonany, że przedstawione powyżej informacje usatysfakcjonują Pana Senatora i rozwieją wątpliwości jakie były u podstaw Jego oświadczenia w związku ze sprawą powstania spółki POLENERGIA S.A. i przedsięwzięcia, dla którego została ona powołana.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

z up.

Andrzej Karbownik

Podsekretarz Stanu

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, 3.07.2000

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na polecenie Prezesa Rady Ministrów odnośnie ustosunkowania się do oświadczenia złożonego przez senatora Zbyszka Piwońskiego na 59 posiedzeniu Senatu w dniu 25 maja br. w sprawie warunków działalności polskich firm budowlanych przy realizacji umów o dzieło w Republice Federalnej Niemiec uprzejmie informuję, co następuje:

Polsko-niemiecka umowa o oddelegowaniu pracowników polskich przedsiębiorstw do realizacji umów o dzieło na terenie RFN podpisana została w 1999 roku. Na przestrzeni lat realizacja tej umowy napotykała różnorodne trudności, począwszy od zmniejszania przez stronę niemiecką rocznego limitu zatrudnienia, a skończywszy na jednostronnym wprowadzaniu szeregu utrudnień prawnych. Działania takie napotykały zawsze reakcję strony polskiej; resortu pracy - a od 1995 - resortu gospodarki, który z uwagi na ekonomiczny aspekt umowy został głównym koordynatorem jej realizacji. Obecnie Ministerstwo Gospodarki w sposób stały angażuje się w rozwiązywanie problemów polskich firm realizujących umowy o dzieło w RFN oraz prowadzi bieżące konsultacje ze stroną niemiecką. Występujące problemy były przedmiotem negocjacji prowadzonych zarówno na posiedzeniach polsko-niemieckiej Grupy Roboczej jak też w czasie spotkań szefów resortów i państw. Podczas tych spotkań zwracano uwagę na wszystkie, wprowadzane jednostronnie przez niemiecką administrację, regulacje i ograniczenia, które wychodziły poza ramy określone w umowie. Przedmiotem negocjacji były więc: wysokie opłaty za wydanie zezwolenia na pracę, ustalenie regionów zamkniętych dla realizacji usług przez polskich przedsiębiorców, wprowadzenie obowiązku przynależności do niemieckiej kasy urlopowej budownictwa ULAK czy też prowadzenie częstych i uciążliwych kontroli.

Do ostatnich działań wprowadzonych na najwyższym szczeblu należy zaliczyć inicjatywę Prezesa Rady Ministrów, który w kwietniu 1999 r. poruszył tę tematykę w trakcie rozmów z kanclerzem Republiki Federalnej Niemiec oraz wystosował list w którym zaproponował powrót do stosowania uregulowań zawartych jedynie w umowie. Do dnia dzisiejszego strona polska nie otrzymała odpowiedzi na list Premiera.

W marcu br. Minister Gospodarki podjął próbę przeniesienia negocjacji na wyższy szczebel, która to próba nie powiodła się w związku z niepowołaniem przez stronę niemiecką przewodniczącego tzw. Komisji Wspólnej. Z nadesłanego w dniu 9 maja br. pisma Federalnego Ministra Pracy, będącego odpowiedzią na prośbę Ministra Gospodarki o powołanie przewodniczącego ze strony niemieckiej wynika, że partnerem Wiceministra Gospodarki RP miałby być Dyrektor ministerialny - kierownik Wydziału w Federalnym Ministerstwie Pracy i Spraw Socjalnych. W związku z taką odpowiedzią wznowiono konsultacje dotyczące najbliższego posiedzenia grupy roboczej, której przewodniczącymi są dyrektorzy departamentów obu resortów.

Należy podkreślić, iż strona niemiecka jest bardzo trudnym partnerem negocjacyjnym, nie wykazującym woli rozwiązania powstałych problemów, a stosunkowo niska ranga umowy (notyfikacja) w systemie źródeł prawa nie jest elementem wspomagającym negocjacje. W związku z powyższym, na przestrzeni lat, rozważano różne możliwości rozwiązania tej trudnej sytuacji, począwszy od propozycji jednostronnego zerwania umowy (co, z uwagi na aspekt ekonomiczny, nie spotkało się z aprobatą zaangażowanych resortów i działającym na rynku niemieckim przedsiębiorców), a skończywszy na inicjatywie Ministra Gospodarki wprowadzenia porównywalnych restrykcji dla firm niemieckich działających na polskim rynku.

Obecnie oczekiwane jest, na początku lipca br., spotkanie w Warszawie przewodniczących obu delegacji. Celem tego spotkania będzie omówienie katalogu spraw, które będą negocjowane na właściwym posiedzeniu Grupy Roboczej.

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Jarzembowskiego, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 4 lipca 2000 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Ryszarda Jarzembowskiego, złożone w dniu 25 maja 2000 r., podczas 59 posiedzenia Senatu, w sprawie zarządu komisarycznego w gminie Warszawa-Centrum, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (obecnie gminnym) przewidywała możliwość zawieszenia przez Prezesa Rady Ministrów organów gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego. Zatem zastosowanie takiego środka nadzoru nie jest instytucją nową w funkcjonowaniu systemu nadzoru nad samorządem terytorialnym. Wyjątkowość omawianego środka wynika z faktu, iż ze względu na poważne konsekwencje dla samorządu, jest on stosowany w nadzwyczajnych sytuacjach. Od 1990 r., czyli od początku istnienia reaktywowanego samorządu, miały miejsce przypadki skorzystania przez Prezesa Rady Ministrów ze swoich ustawowych kompetencji, tj. zawieszenia organów gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem, iż działalność organów nadzoru w przedmiotowej sprawie naruszyła Europejską Kartę Samorządu Terytorialnego, sporządzoną w Strasburgu, w dniu 15 października 1985 r. (Dz.U. z 1994 r., Nr 124, poz. 607), gdyż cyt. Karta nie zawiera bezwzględnej ochrony samodzielności jednostek samorządu terytorialnego. Art. 8 EKST stanowi, iż kontrola samorządu terytorialnego jest wykonywana na zasadach określonych w Konstytucji lub ustawach. Środki zastosowane przez organy nadzoru w stosunku do organów gminy Warszawa-Centrum są środkami przewidzianymi w ustawie o samorządzie gminnym.

Na zakończenie pragnę poinformować, iż ocena faktu, czy zaistniały przesłanki zawieszenia organów, należy do suwerennej decyzji Prezesa Rady Ministrów, jako konstytucyjnego organu nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego. Wydawane przez organy nadzoru rozstrzygnięcia nadzorcze podlegają kontroli sądu administracyjnego, dlatego też ostateczna ocena zasadności zawieszenia organów gminy i ustanowienia zarządu komisarycznego należy do sądu administracyjnego.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 5 lipca 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 15 czerwca br. Nr AG/043/186/2000/IV przesyłającym tekst oświadczenia złożonego przez senatora Ireneusza Michasia podczas 60. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 czerwca 2000 roku, a dotyczącego propozycji zmian właściwości miejscowej Sądów Rejonowych w Ciechanowie, Mławie i Płońsku - uprzejmie informuję, co następuje:

Uzasadnieniem dla propozycji przeprowadzenia zmian struktury organizacyjnej sądów okręgowych na terenie województwa mazowieckiego jest przede wszystkim konieczność odciążenia Sądu Okręgowego w Warszawie. Przy obecnych warunkach finansowych, lokalowych i kadrowych może być to dokonane tylko przez przekazanie części spraw innym sądowym okręgowym.

Sprawy z Sądów Rejonowych byłego województwa ciechanowskiego mają zostać przekazane do Sądu Okręgowego w Płocku, który jest jednostką niewielką zarówno ze względu na strukturę organizacyjną, jak i wpływ spraw. Wiąże się to z łatwiejszym zarządzaniem jednostką i sprawniej prowadzonym postępowaniem sądowym.

Sąd Okręgowy w Płocku znajduje się w mniejszej odległości od Ciechanowa niż Sąd Okręgowy w Warszawie, co nie powinno stanowić trudności w dostępie społeczeństwa do Sądu.

Przejęcie Sądów Rejonowych w Ciechanowie, Mławie i Płońsku stworzy w przyszłości warunki do powołania w Sądzie Okręgowym w Płocku wydziału pracy i ubezpieczeń społecznych oraz wydziału gospodarczego, a powiększenie obszaru właściwości tej jednostki uzasadniać będzie pozostawienie jej w strukturze organizacyjnej sądownictwa powszechnego.

Z poważaniem

Janusz Niedziela

* * *

Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.07.06

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 4 kwietnia 2000 r., znak: BDGI.0702-60/00 skierowanym do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Pracy i Polityki Społecznej, dotyczącym oświadczenia złożonego przez Senatora Ryszarda Gibułę na 53 posiedzeniu Senatu w dniu 29 marca 2000 r. informuję co następuje:

1. W sprawie stwierdzenia dotyczącego "przywrócenia wcześniej nabytego prawa do ekwiwalentu za węgiel, który był im wypłacany do 1995 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych ze środków budżetowych przy emeryturach i rentach" wypowiedziała się już Pani Ewa Lewicka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 4.05.2000 r., znak: SEn 022-78/2000.

2. Ponadto uprzejmie informuję, że w dniu 21 listopada 1995 r. strony uprawnione do zawarcia Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zakładów Górniczych z dnia 21 grudnia 1991 r. podpisały protokół dodatkowy nr 7 do w/w Układu - wpisany do Rejestru Ponadzakładowych UZP w dniu 23 listopada 1995 r. W protokole tym w art. 22 ust. 2 utworzono wprawdzie podstawę do przyznawania deputatu lub ekwiwalentu za deputat - jednak z zastrzeżeniem zawartym w art. 441 Układu (wprowadzonym protokołem dodatkowym nr 7, który wyłącza stosowanie deputatu (całego art. 22 UZP - a więc w stosunku do wszystkich emerytów i rencistów bez względu na datę przejścia na emeryturę lub rentę) w jednostkach, które do dnia 25 listopada 1995 r. odstąpiły od w/w świadczeń na rzecz uprawnionych wynikających z UZP z 1980 r.

Treść art. 441 brzmi: "Od dnia 26 listopada 1995 r. postanowienia art. 22 Układu nie dotyczą jednostek, które do dnia 25 listopada 1995 r. w swoich zakładowych układach zbiorowych pracy, odstąpiły na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 113, poz. 547, z późn. zm.) od stosowania świadczeń, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 (świadczeń, do których uprawnienia powstały na podstawie UZP z 1980 r.) w wymiarze i na zasadach określonych w UZP dla PW z dnia 1 lutego 1980 r.". Już w trakcie podpisywania protokołu dodatkowego nr 7 do Układu przedstawiciele przedsiębiorstw robót górniczych stwierdzili, iż w zakładowych układach zbiorowych pracy tych przedsiębiorstw nie ma zapisów dotyczących uprawnień do bezpłatnego węgla w naturze przysługujących emerytom, rencistom i innym osobom nie będącym pracownikami.

O powyższym decydowały więc autonomicznie strony zakładowych układów zbiorowych pracy.

Powyższe stanęło również u podstaw wydania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla i wypłacania tego ekwiwalentu oraz zasad refundowania kosztów deputatu węglowego i rent wyrównawczych (Dz.U. Nr 42, poz. 427).

Z poważaniem

MINISTER

z up.

Andrzej Karbownik

Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):

Warszawa, 2000.07.06

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo z dnia 19 kwietnia br. Nr AG/043/110/2000/IV, przy którym załączono zapytanie Pana Senatora Jerzego Markowskiego, dotyczące zmniejszenia (w stosunku do projektowanej kwoty), części oświatowej subwencji ogólnej przeznaczonej na prowadzenie przez Miasto Sosnowiec (woj. śląskie) zadań oświatowych w 2000 r., po konsultacjach z Ministrem Edukacji Narodowej, uprzejmie informuje, co następuje.

Na podstawie art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 (Dz.U. Nr 150 Poz. 983 z późn. zm.), wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane przez Ministra Finansów o wstępnej wysokości części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2000. Przekazane jednostkom samorządu terytorialnego przez Ministerstwo Finansów wstępne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2000, skalkulowane zostały na podstawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz w oparciu o dane statystyczne GUS na rok szkolny 1998/1999.

Ostateczne wyliczenie wysokości kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2000, zostało dokonane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 1999 r. Nr 111, poz. 1284 oraz Dz.U. z 2000 r. Nr 6, poz. 74), jak również na podstawie sprawozdań GUS zawierających dane statystyczne na rok szkolny 1999/2000.

O wysokości ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2000, jednostki samorządu terytorialnego poinformowane zostały zgodnie z art. 40 pkt 4 cytowanej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, pismem Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2000 r. Nr ST3-444-/2000.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że zmniejszenie ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację przez Miasto Sosnowiec zadań oświatowo-wychowawczych w 2000 r., w stosunku do wstępnej kwoty subwencji spowodowane zostało spadkiem liczby uczniów w szkołach prowadzonych przez miasto. Do wyliczenia kwoty wstępnej przyjęto 41.843 uczniów rzeczywistych, zaś do naliczenia kwoty ostatecznej przyjęto - zgodnie z danymi GUS - 39.317 uczniów rzeczywistych, czyli mniej o 2.526 uczniów. Wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej wyliczona dla Miasta Sosnowiec wynosiła 93.108.839 zł, a ostateczna 88.861.173 zł. Tak więc, kwota subwencji ostatecznej naliczonej dla Miasta Sosnowiec na rok 2000 jest mniejsza o 4,56% w stosunku do subwencji wstępnej, zaś spadek liczby uczniów w szkołach prowadzonych przez Miasto Sosnowiec w roku szkolnym 1999/2000 w stosunku do roku szkolnego 1998/1999 wynosi 6,04%. Chciałbym również poinformować Panią Marszałek, że w przeliczeniu na 1 ucznia kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta Sosnowiec na rok 2000 stanowi ponad 111% kwoty tej subwencji w roku 1999.

Po porównaniu wydatków ponoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego (na podstawie sprawozdań finansowych Rb-28) z kwotą subwencji, Minister Finansów na wniosek Ministra Edukacji Narodowej może podjąć decyzję dotyczącą uruchomienia 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dodatkowych środków w celu dofinansowania wzrostu wydatków na utrzymanie szkół ze względu na wzrost zadań oświatowych.

Jednocześnie pragnę poinformować Panią Marszałek, że w ustawie budżetowej na rok 2000 określone zostały wysokości środków budżetowych ujętych w rezerwach celowych. Są one ważnym elementem wspierania jednostek samorządu terytorialnego w realizacji założeń reformy oświaty. Wykaz rezerw celowych Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do wiadomości wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego pismem z dnia 2 marca br. Nr DE-III-3117/6/GK/00. Znaczna część środków zaplanowanych w rezerwach celowych - zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 - z późniejszymi zmianami) - przekazana zostanie, poprzez budżety wojewodów, do jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto, w dniu 24 marca br. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało wojewodom wysokość limitów finansowych na dofinansowanie zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych w oświacie. Zgodnie z art. 44 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 decyzję o podziale tych środków na poszczególne zadania podejmują wojewodowie.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jerzy Miller

* * *

Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej:

Ostrów Mazowiecka, 8 czerwca 2000 r.

Kancelaria Senatu
ul. Wiejska 6/8
Warszawa

W numerze 131 "Naszego Dziennika" z 6 czerwca 2000 roku ukazało się oświadczenie pani senator Jadwigi Stokarskiej, dotyczące likwidacji szkół podstawowych w gminie Ostrów Mazowiecka. Podobne oświadczenie ukazało się w numerze 10 z 8 czerwca 2000 r. "Ostrowskiego Tygodnika Powiatowego", natomiast w "Tygodniku Ostrołęckim" numer 47 z dnia 6 czerwca br. zamieszczona jest wypowiedź pani senator, w podobnym, potępiającym tonie. Korzystając z przysługujących nam praw, wysyłam do powyższych tytułów sprostowanie prasowe. Pragnąc również, aby Panie i Panowie Senatorowie zapoznali się z naszym stanowiskiem, załączam jego treść.

Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka

Waldemar Brzostek

Załączone sprostowanie przesłano do wiadomości:

Senator Jadwiga Stokarska

Premier RP Jerzy Buzek

Kancelaria Sejmu RP

Kancelaria Senatu RP

Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke

Wojewoda Mazowiecki Antoni Pietkiewicz

Klub Parlamentarny AWS

Urząd Wojewódzki, Delegatura w Ostrołęce

"Nasz Dziennik"

"Tygodnik Ostrołęcki"

"Powiatowy Tygodnik Ostrowski"

W numerze 131 "Naszego Dziennika" z 6 czerwca 2000 r. ukazało się oświadczenie Pani Senator Jadwigi Stokarskiej wygłoszone na posiedzeniu Senatu 25 maja 2000 r. Z przykrością muszę stwierdzić, że oświadczenie to zawiera wiele nieprawdziwych, by nie powiedzieć fałszywych informacji, pomija istotne w tej sprawie fakty i w krzywym zwierciadle stawia działalność i decyzje Rady i zarządu Gminy Ostrów Mazowiecka. Wielka szkoda, że przed wydaniem swojego oświadczenia Pani Senator (urodzona w gminie Ostrów Mazowiecka, w sołectwie Lubiejewo) nie zadała sobie trudu, aby sprawdzić prawdziwość zarzutów dotyczących reorganizacji sieci szkół gminnych. Gdyby tak się stało, wierzę, że wtedy interpelacja ta nie miałaby miejsca.

Dla pełniejszego zobrazowania sprawy - kilka słów o Gminie.

Gmina Ostrów Mazowiecka jest gminą wiejską położoną pierścieniowo wokół miasta i liczącą 13.500 mieszkańców. W 16 szkołach podstawowych i 4 gimnazjach uczy się 1517 uczniów. Pani Senator, proszę wskazać porównywalną gminę wiejską z taką liczbą uczniów, uczęszczających do dwudziestu szkół.

Na wniosek Zarządu Gminy na Sesji w dniu 27 kwietnia Rada Gminy podjęła uchwałę o likwidacji trzech najmniejszych trzyklasowych Szkół Podstawowych w Bieli, Prosienicy i Rogóźni oraz zmniejszenia stopnia organizacyjnego Szkoły Podstawowej w Pałapusie z klas I-VI do I-III.

Do likwidowanych trzech szkół w bieżącym roku szkolnym uczęszcza 34 uczniów (w Bieli - 12, w Prosienicy - 10, w Rogóźni - 12), a w zbliżającym się roku szkolnym 200/01 ich liczba byłaby jeszcze mniejsza. W S.P. w Pałapusie w siedmiu klasach (I-VI i VII) uczy się 43 uczniów, a w nadchodzącym roku szkolnym w sześciu klasach byłoby 32 uczniów. Roczny koszt utrzymania jednego ucznia w 2000 r. w w/w szkołach wynosi od 7 do 13 tys. złotych, przy subwencji oświatowej przeliczanej na jedno dziecko w gminie wiejskiej - 2,7 tys. złotych. Gmina ze środków własnych dołożyła na oświatę, poza subwencją oświatową 2,5 mln zł. Jaki kraj stać na utrzymanie tak małych i tak drogich szkół. Liczby te nie wymagają komentarza. We wszystkich prezentowanych szkołach nauka odbywa się w systemie klas łączonych tzn. na jednej jednostce lekcyjnej nauczyciel równocześnie prowadzi zajęcia np. z języka polskiego z klasą IV i V. W "nowych" szkołach dzieci będą uczyły się w klasach rozłącznych. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, który system stwarza lepsze warunki do nauki i rozwoju naszym, polskim dzieciom. Jakie elementy wychowawcze i życia społecznego można kształtować w klasach 2-4 osobowych, w których uczą się dzieci z dwóch różnych roczników? Czyż nie jest korzystniejsze ze względów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych uczęszczanie do szkół z klasami 14-15 osobowymi, w jakich od nowego roku szkolnego ci uczniowie będą przebywać. Co jest lepsze dla dziecka wiejskiego - uczenie się blisko domu w małej, słabo wyposażonej szkole, czy trochę dalej oddalonej, ale dobrze wyposażonej w pomoce naukowe większej szkole z odpowiednio wykwalifikowaną kadrą? Czy równość dzieci wiejskich i miejskich ma polegać na takiej samej długości drogi do szkoły, czy na równych warunkach kształcenia, dostępnie do nowoczesnych środków dydaktycznych i możliwości uczenia przez wykształconą i dobrze przygotowaną zawodowo kadrę nauczycielską.

Wielkie zdziwienie budzi podane w oświadczeniu pani Senator odległości dojazdu do "nowych" szkół. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że odległość z najbardziej krańcowych punktów naszej gminy, z podawanej przez panią Prosienicy do Dybek nie przekracza 40 km, to jak można podawać do publicznej wiadomości informację o 40 kilometrowych dojazdach. Z Prosienicy do Kalinowa, gdzie znajduje się nowa, pobudowana cztery lata temu szkoła, długość ta wynosi 7 km. Uczniowie z żadnej z likwidowanych czy reorganizowanych szkół nie będą dojeżdżać więcej niż 13 km. Nieprawdą jest, że dzieci będą musiały pokonywać pieszo odległość 8 km drogę przez las i ruchliwą trasę E-18. Gmina zapewnia bezpłatny dowóz wszystkim uprawnionym do tego uczniom. Dotychczas dowoziliśmy do szkół gminnych 200 dzieci, korzystając z usług prywatnego przewoźnika, gdzie podczas podróży razem z uczniami przebywa opiekun, oraz PKS-u. Rodzice uczniów likwidowanych szkół zostali poinformowani o zorganizowaniu do nowego roku szkolnego dogodnego dojazdu. Dotychczas Gmina w 100% wywiązywała się z obowiązku dowozu dzieci, dlaczego więc według Pani Senator deklaracje Zarządu są niewiarygodne.

Na koniec, mam serdeczną prośbę do Pani Senator, mającej rodzinne związki z gminą ostrowską, o pomoc we wdrażaniu, jakże potrzebnych naszemu krajowi reform, składaniu interpelacji, które spowodują, zgodne z Europejską Kartą Samorządu Terytorialnego, ratyfikowaną przez Polskę w 1994 roku, przyznawanie gminom zasobów finansowych na poziomie zapewniający wykonywanie ich zadań własnych. Chciałbym również poinformować Panią, że według jednej z podstawowych zasad funkcjonowania samorządu w Polsce, zasady subsydiarności, która wywodzi się ze społecznej nauki Kościoła i została zdefiniowana przez papieża Piusa XI w encyklice "Quadragesimo anno", władza centralna nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności gminnej, pozbawiając ją kompetencji, lecz powinna ją wspierać i pomagać w koordynacji jej działań dla dobra wspólnego.

Z poważaniem

Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka

Waldemar Brzostek


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment