Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Senat zaakceptował ustawę o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 82. posiedzeniu, 14 lipca br., a do Senatu przekazana 17 lipca br. Tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła omawianą ustawę na posiedzeniu 26 lipca br. i postanowiła zaproponować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek.

Przystępując do omówienia ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, senator stwierdził, że od wielu lat maleje zapotrzebowanie na siarkę kopalnianą, a w wyniku wytwarzania coraz większych ilości siarki z odzysku ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednocześnie zwiększył się zakres robót likwidacyjnych, pojawiła się konieczność realizacji programów ekologicznych i rekultywacji terenów górniczych po kopalniach siarki. Sytuacja ta powoduje narastanie problemów finansowych w górnictwie siarki. Pomimo korzystnych porozumień przedsiębiorstw górnictwa siarki z przedsiębiorstwami współpracującymi, a także z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wzrastają zobowiązania finansowe tych przedsiębiorstw wobec budżetu państwa. Zagrożenie ekologiczne i degradacja środowiska naturalnego wynikające z prowadzenia działalności wydobywczej i przetwórstwa w górnictwie siarki zmuszają przedsiębiorstwa, pomimo ich trudności ekonomiczno-finansowych, do likwidacji tych zagrożeń oraz działań na rzecz poprawy środowiska naturalnego.

Projekt omawianej ustawy został zgłoszony przez grupę posłów w 1998 r. Wnioskodawcy motywowali swoją propozycję pogarszającą się kondycją ekonomiczną przedsiębiorstw górnictwa siarki, spowodowaną malejącym zapotrzebowaniem na siarkę kopalnianą, co pociągało za sobą wzrost zobowiązań tych przedsiębiorstw wobec budżetu państwa. Przyjęcie ustawy miało, zgodnie z tezami zawartymi w uzasadnieniu, ułatwić tworzenie nowych miejsc pracy na bazie likwidowanych kopalń oraz wpłynąć na eliminację drastycznych skutków redukcji zatrudnienia. Koncepcja ustawy nawiązuje do wcześniejszych rozwiązań normatywnych, zmierzających do sanacji przedsiębiorstw państwowych. Przykładem może być ustawa z 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senator K. Kleina podkreślił, że ustawa o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki dotyczy niewielkiej grupy przedsiębiorstw. Są to: kopalnie i Zakłady Przetwórcze Siarki "Siarkopol" w Tarnobrzegu, kopalnie i Zakłady Chemiczne Siarki "Siarkopol" w Grzybowie, Kopalnia Siarki "Machów" w Tarnobrzegu, Kopalnia Siarki "Grzybów" w Rzędowie, Przedsiębiorstwo Rekultywacji Terenów Górniczych "Jeziórko" w Tarnobrzegu oraz Kopalnia Siarki "Basznia" w Baszni.

Zgodnie z przyjętymi w ustawie rozwiązaniami wymienione przedsiębiorstwa będą korzystały z przywilejów. W okresie od wejścia w życie ustawy do 31 sierpnia 2003 r. odracza się spłatę zobowiązań jednostek z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, które zgodnie z odrębnymi przepisami są pokrywane ze środków tych jednostek oraz wpłatę zobowiązań z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za okres do 31 grudnia 1998 r. W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do 31 sierpnia 2003 r. odracza się także spłatę zobowiązań jednostek z tytułu zaległości wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, powstałych do dnia wejścia w życie ustawy. W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do 31 grudnia 2003 r. zwalnia się jednostki, o których mowa, od wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa, określonych przepisami ustawy z 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw, w części stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązać, jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z postępowaniem układowym, w rozumieniu przepisów prawa o postępowaniu układowym. Także do 31 sierpnia 2003 r. odracza się termin płatności zobowiązań jednostek z tytułu opłat i kar powstałych do 31 grudnia 1989 r. za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzenie w nim zmian oraz za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych w częściach stanowiących dochód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich odpowiedników tego funduszu. Zobowiązania te będą podlegały spłacie w równych kwartalnych ratach, począwszy od 1 września 2003 r., tak aby w 2003 r. była to kwota spłaty w wysokości 5%, w 2004 r. i 2005 r. po 15%, w 2006 r. - 20%, w 2007 r. - też 20% oraz w 2008 r. - 25% ogólnej kwoty zobowiązania na dzień wejścia w życie tej ustawy.

Na zakończenie swojego sprawozdania senator K. Kleina wyraził przekonanie, że warunki restrukturyzacji górnictwa siarki doprowadzą do rozwiązania szczególnie trudnych problemów w tym sektorze gospodarki, a także zapobiegną wzrostowi bezrobocia w tym regionie.

W głosowaniu Senat 86 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym się, podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 83. posiedzeniu, 20 lipca br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 21 lipca br., zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Stanisław Jarosz. Jak przypomniał, ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie w swojej wersji pierwotnej została przyjęta w roku 1994, funkcjonuje zatem już sześć lat. Jest to wystarczający okres, żeby zebrać pewne doświadczenia i na ich podstawie dokonać pewnych zmian.

Ustawa reguluje zasady wykonywania zawodu biegłego rewidenta i funkcjonowania samorządu zawodowego biegłych rewidentów. Na podstawie ocen, jakie zostały wystawione po upłynięciu tego czasu, rząd przygotował projekt ustawy, w którym poddano zmianie kilka jej zasadniczych zapisów.

Senator sprawozdawca podkreślił, że ustawa w dotychczasowej formie, jak wynika z różnych opracowań, dosyć dobrze spełniała funkcje regulujące zasady pracy samorządu biegłych, jednakże z czasem pewne zmiany okazały się konieczne. U podstaw propozycji zgłoszonych do Sejmu leżała konieczność wprowadzenia kilku zmian.

Pierwsze z nich dotyczyły organizacji samorządu biegłych rewidentów, następne - kwestii wykonywania zawodu biegłego rewidenta. Do ustawy zostały wprowadzone pewne zapisy dotyczące tajemnicy zawodowej zawodu, który wymaga publicznego zaufania.

Kolejne zmiany zostały wprowadzone w części dotyczącej sposobów uzyskiwania uprawnień biegłego rewidenta, konkretnie - ocen, jakie były dokonane, co do liczby biegłych, co do potrzeb, jakie są obecnie w naszej gospodarce i konieczności dopuszczenia w łatwiejszy sposób młodych ludzi do uzyskania uprawnień biegłego. Stąd w propozycjach uchwalonych przez Sejm są zapisane możliwości uzyskiwania uprawnień z pominięciem pewnej części egzaminów - w wypadku zatwierdzenia programu studiów przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów - przez osoby, które ukończyły studia i zdały egzaminy na studiach uniwersyteckich bądź równorzędnych z przedmiotów tożsamych z przedmiotami, które należy zdać, aby uzyskać uprawnienia w Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów.

Zostało tam również wpisanych kilka przepisów dotyczących skrócenia okresu praktyk. W dotychczasowym trybie kandydat na biegłego rewidenta był zobowiązany odbyć dwuletnią praktykę i dwuletnią aplikację, bądź też udowodnić, że przez pięć lat pracował w instytucjach, w których zajmował się problematyką związaną z przyszłym zawodem w sposób bezpośredni. W nowym zapisie jest kilka ułatwień. Zarówno aplikacje, jak i praktykę nazywa się w nowym zapisie praktyką i na wzór zapisów, które funkcjonują w krajach Unii, umieszczono zapis, że praktyka ma trwać trzy lata, aplikacja zaś - nie mniej niż dwa.

Poza tym w propozycjach, które zyskały akceptację Sejmu i zostały przyjęte, są zapisy dotyczące również powołania nowego ciała w samorządzie biegłych rewidentów, a więc Krajowej Komisji Nadzoru. Dotychczas te funkcje wypełniała krajowa rada i organy krajowej rady. Teraz proponuje się powołanie odrębnej instytucji, odrębnego organu, którego zadaniem byłoby sprawowanie nadzoru (jak jest zapisane w art. 1 w zmianie 30) i kontroli nad należytym wykonaniem zawodu biegłego rewidenta i nad przestrzeganiem procedur badania sprawozdań finansowych przez podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2. Wprowadza się również zapisy dotyczące tego, w jakim okresie obligatoryjnie te kontrole mają być prowadzone.

W zmianach, które przyjął Sejm, wprowadza się również pewne zapisy dotyczące dopuszczenia osób nie będących obywatelami polskimi do postępowania kwalifikacyjnego na biegłego rewidenta. Chodzi o pewne skorelowanie tego z zasadami obowiązującymi w innych państwach Unii.

Nowelizacja zawiera poza tym kilka drobniejszych zapisów, które porządkują ustawę. Są również zapisy dotyczące postępowania dyscyplinarnego, które w sposób jednoznaczny określają system odwołania i elementy dotyczące nadzoru ze strony ministra finansów.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja po przeanalizowaniu ustawy generalnie zgodziła się z propozycjami przyjętymi przez Sejm. Postanowiła zaproponować jednak 21 poprawek do ustawy. Senator S. Jarosz przedstawił i omówił proponowane poprawki.

Siedem poprawek do ustawy zaproponowała mniejszość Komisji Gospodarki Narodowej. Wniosek mniejszości przedstawiła senator Genowefa Ferenc. Jak poinformowała, sformułowane przez mniejszość poprawki związane z jednym problemem, a mianowicie ze skreśleniem z ustawy krajowej komisji nadzoru. Mniejszość komisji uznała, że nie ma merytorycznych przesłanek do powołania dodatkowego organu. Organem wykonawczym Krajowej Izby Biegłych Rewidentów jest Krajowa Rada Biegłych Rewidentów i jej należy pozostawić organizację nadzoru. Stąd wniosek mniejszości komisji o skreślenie krajowej komisji nadzoru.

Zdaniem mniejszości, przyjęcie tej poprawki pozwoli na wprowadzenie rozwiązań analogicznych do rozwiązań ustawy - Prawo o adwokaturze. Ustawom samorządowym również nie jest znana instytucja krajowej komisji nadzoru. Ustanowienie takiego organu, którego zadaniem miałoby być organizowanie nadzoru i kontroli nad należytym wykonywaniem zawodu oraz przestrzeganiem procedur badania przez podmioty uprawnione do wydawania sprawozdań finansowych, może być powodem sporów kompetencyjnych między poszczególnymi organami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie wnioski i poprawki rozpatrzyła Komisja Gospodarki Narodowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 29 spośród 43 zgłoszonych ogółem poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono głosowania nad poszczególnymi poprawkami w kolejności przepisów ustawy, a następnie 89 głosami, przy 1 wstrzymującym się, Senat powziął uchwałę w sprawie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o repatriacji

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 83. posiedzeniu, 20 lipca br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 21 lipca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przedstawiła senator Janina Sagatowska. Komisja zdecydowała rekomendować Izbie uchwalenie 24 poprawek do ustawy.

Mniejszość komisji zaproponowała wprowadzenie jednej poprawki do ustawy. Wniosek mniejszości przedstawił senator Stanisław Marczak.

Poprawki do ustawy zaproponowała również Komisja Ustawodawcza. Jej sprawozdawca, senator Stefan Konarski, przedstawił i omówił 31 poprawek do ustawy sformułowanych i przyjętych przez komisję.

Dalsze poprawki zgłosili senatorowie podczas dyskusji nad ustawą.

Wszystkie zaproponowane poprawki rozpatrzyły podczas przerwy w obradach dwie komisje senackie. Połączone komisje zdecydowały rekomendować Izbie 39 spośród 57 zgłoszonych ogółem poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, a następnie Senat 88 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o repatriacji:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 83. posiedzeniu, 19 lipca br., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu, 21 lipca br., zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Senator sprawozdawca Bogdan Tomaszek poinformował, że komisja na posiedzeniu 27 lipca br. rozpatrywała zapisy ustawy sejmowej, zapoznała się z opinią sporządzoną przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu oraz wysłuchała informacji i stanowiska rządu na temat ustawy i poprawek zgłaszanych w trakcie obrad komisji projektów.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, uchwalona przez Sejm ustawa jest nowelizacją ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych z 12 stycznia 1991 r. Zmienia wymienioną ustawę w dość zasadniczy sposób, chociaż w okresie jej obowiązywania była ona nowelizowana dziewięciokrotnie.

Senator B. Tomaszek wyraził przekonanie, że rozpatrywana ustawa jest ważna ze względu na politykę naukową i naukowo-techniczną naszego kraju. Określa zadania naczelnego organu administracji rządowej, jakim jest Komitet Badań Naukowych. Definiuje jego organy, ich strukturę i zadania, w tym zasady wyboru członków komitetu i jego władz. Określa również cele i sposób rozdziału środków finansowych ustalonych w budżecie państwa na naukę.

Podstawowym założeniem obecnie nowelizowanej ustawy było przede wszystkim dostosowanie do przepisów konstytucji dotyczących źródeł prawa. Chodzi o sprawy o charakterze normatywnym, regulowane dotychczas uchwałami Komitetu Badań Naukowych. Obecnie będą one regulowane w drodze rozporządzeń i zarządzeń ministra nauki, przewodniczącego komitetu. Wymagane jest także równoprawne traktowanie, w szczególności przy dostępie do środków publicznych, różnych podmiotów wykonujących takie same zadania. Założeniem ustawy było też dostosowanie do ustaw o działalności administracji rządowej, organizacji i trybie pracy Rady Ministrów, o finansach publicznych, a także dostosowanie do zmienionych warunków gospodarczych i politycznych po dziesięciu latach rozwoju gospodarki rynkowej i utrwalania systemu demokracji parlamentarnej.

Zmiany szczegółowe dotyczyły między innymi ustalenia nowych lub zmodyfikowanych zadań przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych, czyli ministra nauki, likwidacji obu komisji komitetu szczebla pośredniego pomiędzy zespołami komitetu a komitetem, wprowadzenia uściślonych i nowych definicji, w tym definicji badań podstawowych, badań stosowanych, prac rozwojowych i działalności innowacyjnej. Zmiany dotyczyły także zapewnienia równoprawnego dostępu do wszystkich środków budżetu nauki wszelkim podmiotom prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe, a także spełniającym ustalone w drodze rozporządzenia jednolite kryteria naukowej doskonałości i praktycznej użyteczności badań.

Zaproponowano ponadto zmianę ordynacji wyborczej, poprawiającą reprezentatywność dyscyplin naukowych w zespołach komitetu, uproszczenie ordynacji, ustalenie optymalnej organizacji komitetu, przedłużenie z trzech do czterech lat kadencji pochodzących z wyboru członków zespołów komitetu, a także utworzenie zespołów decyzyjnych do spraw działalności wspomagającej badania oraz do spraw badań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, stworzenie możliwości i ustalenie zasad powoływania decyzyjnych zespołów interdyscyplinarnych, które będzie powoływał przewodniczący komitetu. Przyjęto również jednolitą zasadę podejmowania przez komitet i jego zespoły uchwał bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu komitetu lub zespołu.

Sprawozdawca Komisji Nauki i Edukacji Narodowej poinformował, że Sejm wniósł do ustawy następujące zmiany: po pierwsze, chodziło o zapewnienie udziału w posiedzeniach komitetu z głosem doradczym przewodniczącemu Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, przewodniczącemu Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, prezesowi Polskiej Akademii Nauk i prezesowi Polskiej Akademii Umiejętności, a także o wprowadzenie do każdego z zespołów komitetu jednego wyznaczonego przez prezesa Rady Ministrów członka reprezentującego praktykę gospodarczą lub społeczną.

Chodziło też o modyfikację zespołu ustalania przez komitet dziedzin nauki należących do właściwości poszczególnych zespołów komitetu. Przyjęto, że dla zespołu określa się nie więcej niż pięć i nie mniej niż trzy dyscypliny naukowe rozumiane również jako grupy dyscyplin. Konsekwencją tej zmiany było wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących zgłaszania kandydatów na członków zespołów komitetu i głosowania na nich w drugim etapie wyborów, ustalenie, że wymóg reprezentowania ustalonych przez komitet dyscyplin naukowych dotyczy tylko członków zespołów pochodzących z wyboru, a także uzupełnienie szczególnie ważnych kierunków badań naukowych i prac rozwojowych uwzględnionych w założeniach polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa o kierunki szczególnie ważne dla zdrowia społeczeństwa.

Ponadto zobowiązano przewodniczącego komitetu do przedstawiania Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej raz na dwa lata informacji o stanie nauki polskiej. Ustalono, że przyznanie środków na badania własne niepaństwowej szkole wyższej jest możliwe na podstawie jej wniosku zaopiniowanego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. Uzupełniono także przepisy przejściowe o zapisy dotyczące wydania tekstu jednolitego oraz środków na finansowanie współpracy zagranicznej.

W sumie zmieniono w Sejmie zapisy dziewiętnastu artykułów na trzydzieści dwa. Ustawa zawiera ponadto odniesienia do pięciu rozporządzeń, które mają być wydawane przez prezesa Rady Ministrów, Radę Ministrów i przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych.

Jak poinformował senator B. Tomaszek, Komisja Nauki i Edukacji Narodowej postanowiła zaproponować wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych.

Poprawki od pierwszej do szóstej, a także ósma oraz dziewiąta powodują, że odpowiednie przepisy uchwalonej ustawy są bardziej czytelne i uproszczone w swoich zapisach.

Poprawki siódma, dziesiąta, jedenasta i dwunasta w istotny sposób zmieniają odpowiednie zapisy w ustawie uchwalonej w Sejmie.

Poprawka siódma zmienia sposób wydawania środków KBN w zakresie współpracy międzynarodowej. Zastąpiono przede wszystkim wyrazy "udział w międzynarodowych funduszach" wyrazami "udział w międzynarodowym przedsięwzięciu". Jest to uściślenie.

Poprawka dziesiąta nie pozwala na przedłużenie do czterech lat trzyletniej obecnie kadencji wybieranych członków Komitetu Badań Naukowych.

Poprawka jedenasta, zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami na temat wydawania jednolitych tekstów ustaw, daje prawo wydawania tych tekstów marszałkowi Sejmu.

Poprawka dwunasta określa termin wejścia w życie ustawy i ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy.

W debacie poprawki do ustawy sejmowej zgłosili senatorowie Mieczysław Janowski, Zbigniew Kruszewski i Marian Żenkiewicz.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Nauki i Edukacji Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie. Jak poinformował senator B. Tomaszek, komisja poparła 13 spośród 16 rozpatrzonych zmian. W kolejnych głosowaniach Senat zaaprobował 13 poprawek.

W głosowaniu 87 głosami za, przy 1 wstrzymującym się, Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 3, w art. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6- finansowaniu projektów badawczych - rozumie się przez to finansowanie na podstawie konkursu zadania badawczego, podejmowanego indywidualnie lub zespołowo, o tematyce zgłaszanej przez wykonawcę projektu lub zamawianej przez Komitet lub Przewodniczącego Komitetu,";

2) w art. 1 w pkt 3, w art. 3 w pkt 7 po wyrazach "badań stosowanych lub prac rozwojowych" dodaje się wyraz "prowadzonych";

3) w art. 1 w pkt 4 w lit. b), pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2- przewodniczący zespołów Komitetu.";

4) w art. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6- art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Art. 7. Organami Komitetu są:

1- Przewodniczący Komitetu,

2- dwanaście zespołów Komitetu,

3- Zespół Badań na rzecz Obronności i Bezpieczeństwa,

4- Zespół do Spraw Działalności Wspomagającej Badania,

5- zespoły interdyscyplinarne, o których mowa w art. 8a ust. 5.";";

5) w art. 1 w pkt 8, w art. 8a w ust. 7 wyrazy "art. 8 ust. 1-3 i art. 12 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 4 ust. 5 pkt 2, art. 8 ust. 1-3, art. 12 ust. 1 i rozdziału 4";

6) w art. 1 w pkt 9 w lit. c), w ust. 4 po wyrazie "Sejmowi" dodaje się wyrazy "i Senatowi";

7) w art. 1 po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:

"13a- dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Art. 13a. 1. Członkom zespołów Komitetu pochodzącym z wyboru i innym członkom tych zespołów, członkom zespołów, o których mowa w art. 8a ust. 1, 3 i 5, członkom zespołów opiniodawczo-doradczych, członkom sekcji specjalistycznych, recenzentom
i ekspertom, w tym ekspertom dokonującym kontroli merytorycznych i finansowych realizacji zadań określonych
w art. 14 ust. 2, prz
ysługuje wynagrodzenie.

2. Wysokość wynagrodzenia przysługującego osobom, o których mowa w ust. 1, określa Przewodniczący Komitetu, w drodze rozporządzenia, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, uwzględniając w szczególności zakres zadań poszczególnych osób.

3. Zamiejscowym osobom, o których mowa w ust. 1, przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach w sprawie ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.";";

8) w art. 1 w pkt 15 w lit. b), w ust. 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3- udział w międzynarodowym przedsięwzięciu podejmowanym na podstawie umowy międzyrządowej, dotyczącej prowadzenia wspólnych badań naukowych lub inwestycji służących potrzebom badań, określającej w szczególności jednostkę organizacyjną realizującą to przedsięwzięcie.";

9) w art. 1 w pkt 16 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Środki przeznaczone na badania własne szkół wyższych przekazywane są bezpośrednio państwowym szkołom wyższym na podstawie wniosków właściwych ministrów, a niepaństwowym szkołom wyższym na podstawie wniosków zaopiniowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.",";

10) w art. 1 pkt 24 otrzymuje brzmienie:

"24) skreśla się art. 24;";

11) art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3. Z dniem wejścia w życie ustawy członkowie zespołów komisji Komitetu Badań Naukowych stają się członkami zespołów Komitetu Badań Naukowych, z tym że ich kadencja trwa cztery lata.";

12) w art. 6 wyrazy "Prezes Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";

13) Art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Art. 7. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.".

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 83. posiedzeniu, 21 lipca br. Do Senatu została przekazana 25 lipca i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Jan Chodkowski. Jak podkreślił, nowelizacja ustawy była konieczna, ponieważ zarówno w nasiennictwie krajowym, jak i zagranicznym zachodzą duże zmiany. Nowelizacja w dużym stopniu przystosowuje naszą ustawę o nasiennictwie do prawodawstwa Unii Europejskiej, a także przygotowuje nas do członkostwa w Międzynarodowym Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin.

Senator sprawozdawca poinformował, że po analizie zapisów ustawy oraz wysłuchaniu wypowiedzi specjalistów w zakresie nasiennictwa obecnych na posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi pozytywnie zaopiniowała ustawę i nie zgłosiła do niej zastrzeżeń, ale tylko kilka poprawek techniczno-legislacyjnych.

Senator sprawozdawca podkreślił, że dobrze funkcjonujące nasiennictwo ma ogromny wpływ na plony oraz na konkurencyjność naszych towarów na rynku polskim i rynkach światowych. Zdaniem senatora, znowelizowana ustawa daje takie możliwości. Dotyczy ona przede wszystkim wymogu zawierania przez rolników z upoważnionymi przedsiębiorcami umów kontraktacyjnych na produkcję materiału siewnego. Obowiązek kontraktacji produkcji pozwoli bowiem zapewnić lepszą organizację produkcji i nadzór specjalistycznych służb, co będzie miało wpływ na polepszenie jakości materiału siewnego i zmniejszenie wielkości produkcji materiału siewnego warunkowo kwalifikowanego

Nowelizacja dotyczy oceny materiału siewnego, jego kontroli i obrotu. Rozszerza także obowiązki głównego inspektora Inspekcji Nasiennej o prowadzenie rejestru producentów i przedsiębiorców zajmujących się produkcją i obrotem materiału siewnego. Inspektor będzie też zobowiązany do publikowania informacji o wielkości produkcji kwalifikowanego materiału siewnego w danym roku. Pozwoli to przeprowadzić potrzebne kontrole, ułatwi organizację produkcji materiału siewnego i obrotu nim oraz zapewni producentom materiału siewnego informacje pozwalające na produkcję. Upoważniono również hodowców i przedsiębiorców do oceny laboratoryjnej oraz przedłożenia świadectw własnego kwalifikowanego materiału siewnego.

Wszystkie te rozwiązania są dowodem zaufania do hodowców i przedsiębiorców nasiennych, stanowią ponadto krok w kierunku tworzenia samorządowego systemu nasiennictwa w Polsce.

Zwiększono uprawnienia Inspekcji Nasiennej dotyczące kontroli stosowania przez rolników materiału siewnego. Inspektorzy Inspekcji Nasiennej będą mieli prawo wstępu na grunty oraz będą mogli żądać wyjaśnień co do legalności nabycia nasion. Obecnie nielegalny import nasion stanowi duży problem, szczególnie w województwach zachodnich.

Wprowadzono obowiązek zgłaszania organom Inspekcji Nasiennej informacji na temat sprowadzanego materiału siewnego z zagranicy, w celu sprawdzenia dokumentacji kwalifikacyjnej, ustalenia właściwego stopnia kwalifikacji w obrocie krajowym i sprawdzenia jakości tego materiału. Pozwoli to na posiadanie pełnej informacji o imporcie materiału siewnego.

Wprowadzono też zmianę w trybie przekazywania opłat hodowlanych na rzecz hodowcy. Przyjęto zasadę, że opłatę hodowlaną będą uiszczać przedsiębiorcy, którzy wprowadzają kwalifikowany i standardowy materiał siewny do obrotu, a nie, jak dotychczas, przedsiębiorcy, którzy sprzedawali ten materiał użytkownikom do siewu lub sadzenia. W opinii senatora sprawozdawcy, dotychczasowy system uniemożliwiał właściwie jakąkolwiek kontrolę. Opłata hodowlana będzie stanowiła składnik kosztów i ceny od momentu wprowadzenia materiału siewnego do obrotu i uprości procedurę ściągania tych należności.

Dla Inspekcji Nasiennej wprowadzono - zapis analogiczny jak dla Centralnego Ośrodka Badań Odmian Roślin Uprawnych - dotyczący prawa gromadzenia środków na rachunku, który nosi nazwę środków specjalnych. Są to usługi, które te instytucje mogą świadczyć poza działalnością statutową, a środki uzyskane za te dodatkowe usługi będą mogły być przeznaczone na cele wymienione w ustawie.

Wprowadzono również nowy rozdział, którego nie było w projekcie rządowym, a który dotyczy opłat sankcyjnych za wprowadzenie do obrotu nielegalnego materiału siewnego. Opłaty te będą dyscyplinowały rynek nasienny.

Kończąc swe wystąpienie, senator J. Chodkowski - w imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi - zwrócił się o przyjęcie ustawy o nasiennictwie wraz z zaproponowanymi przez komisję poprawkami techniczno-legislacyjnymi.

Dalsze poprawki do ustawy głosił senator J. Chodkowski podczas dyskusji.

Wszystkie zaproponowane poprawki podczas przerwy w obradach rozpatrzyła Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja poparła 14 spośród 17 zgłoszonych ogółem poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono głosowanie nad poszczególnymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy, a następnie całość projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku tego głosowania Senat 88 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie:

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 21 lipca 2000 r. ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1) w art. 1 w pkt 14 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"art. 23 w rozdziale 2 oraz art. 24-26 w rozdziale 3 otrzymują brzmienie:";

2) w art. 1 w pkt 25, w art. 51 wyrazy ", 4 i 8," zastępuje się wyrazami "i 4";

3) w art. 1 w pkt 27, w art. 54 w ust. 2 w pkt 4 przed wyrazem "przeprowadza" dodaje się wyrazy "dokonuje oceny materiału siewnego, o której mowa w art. 55 ust. 8 oraz";

4) w art. 1 w pkt 27, w art. 54 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "art. 59 ust. 7" zastępuje się wyrazami "art. 59 ust. 1 i 2";

5) w art. 1 w pkt 28 w lit. c), ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Oceny tożsamości dokonuje Główny Inspektor. Główny Inspektor może zlecić dokonanie oceny tożsamości Centralnemu Ośrodkowi.";

6) w art. 1 w pkt 29 wyrazy "art. 62 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 62 pkt 4";

7) w art. 1 w pkt 31, w art. 58 po wyrazach "materiału siewnego" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem oceny tożsamości,";

8) w art. 1 w pkt 38 w lit. a) w drugim tiret zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:";

9) w art. 1 w pkt 39 w lit. a) w zdaniu wstępnym po wyrazach "w ust. 1" dodaje się wyrazy "w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i";

10) w art. 1 w pkt 44, w art. 72a w ust. 1 i 2 po wyrazach "niezgodnie z" dodaje się wyrazy "warunkami określonymi w";

11) w art. 1 w pkt 44, w art. 72c:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wojewódzki inspektor Inspekcji Nasiennej przekazuje właściwemu urzędowi skarbowemu decyzję, o której mowa w art. 72a ust. 2, która stała się ostateczna.",

b) w ust. 2 wyrazy "art. 72a ust. 2" zastępuje się wyrazami "ust. 1";

12) w art. 1 w pkt 45 w lit. b) w drugim tiret, w pkt 6 wyrazy "art. 59a ust. 3" zastępuje się wyrazami "art. 59b ust. 2";

13) w art. 1 w pkt 45 w lit. b) w drugim tiret, w pkt 7 po wyrazach "w art. 64" dodaje się wyrazy "ust. 1 pkt 3";

14) w art. 5 wyrazy "1 stycznia 2001 r" zastępuje się wyrazami "1 listopada 2000 r".

Drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Projekt ustawy został wniesiony przez Komisję Kultury i Środków Przekazu. Marszałek Senatu 12 czerwca br., zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. Pierwsze czytanie projektu ustawy zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2 i 3 Regulaminu Senatu, na wspólnym posiedzeniu komisji, 6 lipca br. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie.

Przedstawiła je senator Dorota Czudowska. Jak podkreśliła, idea tej nowelizacji nie jest nowa. Konieczność powołania instytucji nadawcy społecznego była postulowana przez Akcję Wyborczą Solidarność jeszcze przed wyborami. W 1998 r. komisja pracowała nad tym projektem wraz z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, której przedstawicielem w tej sprawie był Jan Szafraniec. W pracach komisji, kontynuowanych 24 maja, 6 czerwca i 6 lipca bieżącego roku, kiedy to obradowały połączone komisje, senatorowie korzystali z opinii i konsultacji profesora Jana Błaszyńskiego.

Jak wskazała senator sprawozdawca, nadawca społeczny w zamiarze inicjatorów ustawy ma stwarzać alternatywę wobec mediów publicznych i mediów komercyjnych. Media publiczne, według większości komisji, nie wypełniają swojej ustawowej roli, a media prywatne nastawione są głównie na zysk. Są jednak lub mogą się pojawić nadawcy, którzy chcą nadawać wartościowe społecznie programy nie dla profitów. Tymczasem według obecnego prawa wszyscy nadawcy, zarówno komercyjni, jak i działający non profit, ponoszą jednakowe koszty.

Senator D. Czudowska zaznaczyła, że propozycja nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. wprowadza cztery zmiany do tej ustawy.

W art. 1 w zmianie pierwszej określa się warunki statusu społecznego nadawcy. W art. 4 ustawy nowelizowanej po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu: "nadawcą społecznym jest nadawca, którego program upowszechnia działalność charytatywną, wychowawczą i edukacyjną, upowszechnia wartości moralne, kultywuje tradycje oraz zmierza do ugruntowania tożsamości narodowej, w którego programie nie są rozpowszechniane audycje ani inne przekazy, o których mowa w art. 18 ust. 5 ustawy, w którego dziennym czasie nadawania programu łączny dzienny czas nadawania reklam i telesprzedaży nie przekracza 7%, którego program spełnia odpowiednio wymogi stawiane nadawcom publicznym, określone w art. 21 ust. 2 i który nie pobiera opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub odbierania jego programów".

W zmianie drugiej dodaje się nowe zadanie Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. W art. 6 ust. 2 ustawy nowelizowanej po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "uznawanie, na warunkach określonych ustawą, za nadawcę społecznego".

W zmianie trzeciej określa się podmioty mogące ubiegać się o status nadawcy społecznego, jego prawa i ewentualne sankcje wobec niego. Dodaje się zatem art. 39b, w którym mówi się w ust. 1, że stowarzyszenie, fundacja, kościół lub inny związek wyznaniowy o uregulowanej sytuacji prawnej albo ich osoba prawna, może wystąpić do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o uznanie za nadawcę społecznego. W art. 2 mówi się, że nadawca społeczny jest zwolniony z opłat za udzielanie lub zmianę koncesji. W ust. 3 zaproponowano, by nadawcy społecznemu przysługiwało pierwszeństwo przy rozpatrywaniu wniosków o przydział częstotliwości. Wreszcie w ust. 4 mówi się, że w wypadku naruszenia przez nadawcę społecznego wymogów określonych w art. 4 pkt 1a organ koncesyjny wydaje decyzję o uchyleniu decyzji o uznaniu za nadawcę społecznego. Stwierdza w niej obowiązek uiszczenia opłat, o których mowa w ust. 2, wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia udzielenia lub zmiany koncesji. Przepis nie narusza przepisów art. 38.

Zmiana czwarta nakłada na operatorów sieci kablowej obowiązek wprowadzenia programów nadawcy społecznego po programach radiofonii i telewizji publicznej, a przed innymi nadawcami krajowymi i zagranicznymi, dostępnymi na danym obszarze. W art. 43 ust. 1 ustawy nowelizowanej dodaje się zatem pkt 2a w brzmieniu: "programy krajowych nadawców społecznych dostępne na danym obszarze".

Komisje zaproponowały także, by ustawa weszła w życie po upływie czternastu dni od dnia jej ogłoszenia.

Senator sprawozdawca podkreśliła, że aby otrzymać status nadawcy społecznego, należy spełniać wszystkie warunki zawarte w projekcie ustawy. Za podjęcie trudu budowy stacji nadawczej, produkcji i rozpowszechniania programów przez nadawcę społecznego przewiduje się zwolnienie z opłat koncesyjnych i przyznanie prawa pierwszeństwa przy rozpatrywaniu wniosków o przydział częstotliwości. Przewidziane są także sankcje za naruszenie przepisów ustawy. Pozwoli to uniknąć wypadków ubiegania się o status nadawcy społecznego jedynie dla uzyskania ulg finansowych.

Senator D. Czudowska zaakcentowała, że ustanowienie statusu nadawcy społecznego oznacza możliwość włączenia większej liczby grup społecznych w kształtowanie naszej rzeczywistości i jej obszaru w mediach. W wielu krajach Europy, na przykład w Belgii, Szwecji, Francji, Holandii czy Niemczech, istnieje instytucja nadawcy społecznego, która daje szansę uczestnictwa w programach radiowych i telewizyjnych lokalnym organizacjom społecznym, kulturalnym, religijnym czy studenckim. Przedstawiony projekt nie zawiera ograniczeń ani co do obszaru, ani co do rodzaju podmiotów, które posiadają osobowość prawną i są w zgodzie z konstytucją.

W opinii senator sprawozdawcy, przyjęcie projektu ustawy przyzna społeczeństwu oczekiwane przez nie prawo do samorządności także w dziedzinie mediów, obecnie silnie zideologizowanych politycznie i zliberalizowanych moralnie przez układ SLD-UW lub - jak w wypadku nadawców prywatnych - skomercjalizowanych do tego stopnia, że za pieniądze wielokrotnie nadaje się w nich treści uwłaczające godności ludzkiej.

Jak stwierdziła senator D. Czudowska, większość Komisji Kultury i Środków Przekazu jest przekonana, że przedstawiona inicjatywa ustawodawcza doprowadzi - poprzez bardziej pluralistyczny charakter mediów - do poprawy ich wizerunku i w związku z tym dobrze przysłuży się społeczeństwu i Polsce.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniosła o przyjęcie przedstawionego projektu ustawy bez poprawek i podjęcie uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.

Po dyskusji, podczas której senator Ryszard Sławiński złożył wniosek o odrzucenie projektu ustawy, Senat skierował ten projekt do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw

Rozpatrywany projekt ustawy Senat, po drugim czytaniu, skierował do Komisji Ustawodawczej, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Nauki i Edukacji Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków. Komisje na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły projekt ustawy i przygotowały dodatkowe sprawozdanie połączonych komisji w tej sprawie.

Przedstawił je senator Tomasz Michałowski. Senator sprawozdawca poinformował, że komisje na wspólnym posiedzeniu, po rozpatrzeniu przedstawionego projektu uchwały oraz wniosków zgłoszonych w toku dyskusji podczas drugiego czytania, poparły wniosek senator Doroty Kempki o przyjęcie przedstawionego przez komisje projektu ustawy oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Za takim stanowiskiem opowiedziało się 14 senatorów, 4 było przeciw, a 6 wstrzymało się od głosu.

Wniosek mniejszości połączonych komisji przedstawił senator Zbyszko Piwoński. Zdaniem mniejszości, rozpatrywana inicjatywa ustawodawcza narusza zmiany ustrojowe państwa uchwalone zaledwie dwa lata temu, na mocy których cały system edukacji został zdecentralizowany i przekazany w gestię samorządów.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, stwarza również dość niebezpieczny precedens. Wiadomo już bowiem, że kolejne resorty podejmują starania o podobne zmiany ustawowe w odniesieniu do innych typów szkół.

Nie ma natomiast żadnego merytorycznego uzasadnienia do czynienia takiego wyłomu, oprócz czynnika ekonomicznego. Wszystkie szkoły, nawet o najbardziej unikatowych specjalnościach, funkcjonują w ramach systemu samorządu terytorialnego, a szczebel wojewódzki samorządu uzyskał nawet prawo do tworzenia szkół wyższych. Skąd więc obawa, że temu właśnie zadaniu, w odniesieniu do tego typu szkół, samorządy nie podołają? Decentralizując system edukacji, wyposażono zarówno resort edukacji, jak i resort kultury w instrumenty sprawowania nadzoru merytorycznego, łącznie z prawem wyrażania zgody na powołanie i likwidację szkół. Jedynym zatem argumentem, który mógłby usprawiedliwić tę inicjatywę ustawodawczą jest czynnik ekonomiczny. Subwencja oświatowa dla samorządów jest niewystarczająca, a ujawnione w tym roku błędy w jej naliczaniu, które spowodowały nawet odejście ministra edukacji, wyostrzyły ten problem w opinii publicznej. Subwencja ta jest jednak zróżnicowana dla różnych typów szkół.

Można więc - zamiast burzyć cały system edukacji - podjąć stosowną uchwałę, czy też rezolucję (te formy są przewidziane w Regulaminie Senatu) i spowodować zmianę wskaźnika, tak zwanej wagi (tak się nazywa ten wskaźnik w algorytmie naliczania subwencji oświatowej) i zwiększyć subwencję dla szkół artystycznych, co powinno całkowicie rozwiązać ten problem.

Zdaniem senatora Z. Piwońskiego można też rozważyć nowelizację uchwały Rady Ministrów, określającej, któremu ze szczebli samorządu terytorialnego podporządkować dany typ szkoły. Istniejące licea plastyczne i szkoły muzyczne drugiego stopnia powinny być podporządkowane urzędowi marszałkowskiemu, bo uczniowie uczęszczający do tych szkół rekrutują się najczęściej z terenu całego województwa.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, wprowadzając te zmiany, nie trzeba burzyć całego systemu, do czego zmierza proponowana ustawa. Dlatego w imieniu mniejszości połączonych komisji senator Z. Piwoński wniósł o jej odrzucenie.

W pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy (Izba odrzuciła ten wniosek 55 głosami, przy 25 za i 8 wstrzymujących się).

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie projektu ustawy poddano pod głosowanie wniosek o jego przyjęcie. Izba 57 głosami, przy 11 przeciw i 21 wstrzymujących się, zaakceptowała ten wniosek i powzięła uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw:

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw.

Jednocześnie upoważnia senatora Tomasza Michałowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

Uchwała

Senat powołał Nadzwyczajną Komisję Legislacji Europejskiej

Wniosek Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich w sprawie powołania Nadzwyczajnej Komisji Legislacyjnej przedstawił senator Jerzy Cieślak.

Senator sprawozdawca przypomniał, że 10 lipca br. marszałek Sejmu, marszałek Senatu oraz prezes Rady Ministrów podpisali trójporozumienie dla przyspieszenia procesu dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. W dokumencie tym znajduje się między innymi zapis: "Marszałek Senatu RP, uznając konieczność współdziałania z marszałkiem Sejmu i rządem w zakresie prac dostosowawczych, deklaruje wolę podjęcia niezbędnych działań do nadania priorytetowego charakteru rozpatrywanym przez Senat ustawom, koniecznym do dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. W tym celu Senat podejmie działania zmierzające do powołania nadzwyczajnej Komisji Legislacji Europejskiej, zapewniając jej odpowiednie kompetencje i pierwszeństwo właściwości w dziedzinie dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej".

Senator J. Cieślak poinformował, że realizując postanowienia trójporozumienia, na podstawie art. 9 pkt 2 oraz art. 12 ust. 1 Regulaminu Senatu marszałek Senatu 12 lipca br. skierowała do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich wniosek o rozpatrzenie i przygotowanie na posiedzenie plenarne Senatu projektu uchwały w sprawie powołania Nadzwyczajnej Komisji Legislacji Europejskiej.

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła ten wniosek i jednogłośnie postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej.

Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska komisji i 84 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie powołania Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej:

"Art. 1.

Senat, na podstawie art. 13 ust. 1 Regulaminu Senatu, powołuje Komisję Nadzwyczajną Legislacji Europejskiej, właściwą do rozpatrzenia ustaw, których projekty Rada Ministrów uznała za mające na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej, w składzie:

1) senator Zbigniew Antoszewski,

2) senator Franciszek Bachleda-Księdzularz,

3) senator Anna Bogucka-Skowrońska,

4) senator Andrzej Chronowski,

5) senator Wiesław Chrzanowski,

6) senator Genowefa Ferenc,

7) senator Adam Graczyński,

8) senator Stefan Jurczak,

9) senator Jerzy Markowski,

10) senator Marian Noga,

11) senator Janina Sagatowska,

12) senator Andrzej Sikora,

13) senator Bogdan Tomaszek,

14) senator Marek Waszkowiak,

15) senator Zbigniew Zychowicz.

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.".

Drugie czytanie projektu uchwały z okazji 20. rocznicy powstania "Solidarności"

Projekt uchwały został wniesiony przez grupę senatorów. Marszałek Senatu 20 lipca br., zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzono na wspólnym posiedzeniu komisji 1 sierpnia br. Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Piotr Ł.J. Andrzejewski. Senator sprawozdawca poinformował, że połączone komisje zaproponowały przekazanie bez poprawek merytorycznych tekstu przedłożonego przez wnioskodawców. Wprowadzono tyko poprawkę dotyczącą samej nazwy tego aktu, który się dokonał w sierpniu 1980 r. w Gdańsku, umownie zwanego Porozumieniami Gdańskimi.

Senator sprawozdawca przedstawił tekst projektu uchwały i w imieniu komisji wniósł o jej przyjęcie.

Po dyskusji, w której senatorowie zgłosili wnioski o charakterze legislacyjnym, Izba skierowała projekt uchwały do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment