Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

13 września 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o powszechnym spisie rolnym w 2002 r.

Uchwaloną 9 września br. ustawę omówił prezes Głównego Urzędu Statystycznego Tadeusz Toczyński. Ustawa sejmowa powstała na podstawie projektu rządowego i zmierza do przeprowadzenia w dniach od 21 maja 2002 r. do 8 czerwca 2002 r. powszechnego spisu rolnego, którym objęte zostaną: indywidualne gospodarstwa rolne, działki rolne, osoby fizyczne będące właścicielami zwierząt gospodarskich oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, których podstawowym rodzajem działalności jest prowadzenie określonych upraw bądź są użytkownikami użytków rolnych o powierzchni ponad 1 ha albo prowadzą chów zwierząt gospodarskich.

Spis rolny ma być przeprowadzony w tym samym czasie, w którym będzie przeprowadzany narodowy spis powszechny ludności i mieszkań, co pozwoli na racjonalne wykorzystanie środków przeznaczonych na te dwa spisy, a jednocześnie, dzięki kumulacji informacji zgromadzonych w formularzach spisowych - pozwoli uzyskać pełniejszy obraz rolnictwa i gospodarstw domowych rolników.

Ostatni spis rolny przeprowadzony był w 1996 r., a jego celem było zebranie kompleksowych danych o wszystkich gospodarstwach w rolnictwie i rozpoznanie zamierzeń produkcyjnych rolników do 2000 r.

Potrzeba przeprowadzenia spisu rolnego w 2002 r. wynika z konieczności zapewnienia bazy informacyjnej o gospodarstwach rolnych i związanych z nimi gospodarstwami domowymi, koniecznej do wytyczenia polityki rolnej i społecznej wsi, dostarczenia informacji niezbędnych dla finalizowania procesów integracyjnych z Unią Europejską, wykonania zobowiązań Polski w zakresie dostarczenia informacji dla potrzeb organizacji międzynarodowych (FAO, OECD) oraz konieczności aktualizacji statystycznego rejestru rolnego.

Przyjęty przez rząd w maju 1999 r. narodowy program przygotowania do członkostwa w UE, jako jeden z niezbędnych warunków wprowadzenia Polski do systemu Wspólnej Polityki Rolnej UE uznał rozwój i dostosowanie statystyki rolnictwa do wymogów wspólnotowych.

Podczas posiedzenia pozytywną opinię o ustawie przedstawiła Ewa Kulesza, główny inspektor danych osobowych. Senatorowie zapoznali się również z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji ustawa o powszechnym spisie rolnym w 2002 r. nie wzbudziła zastrzeżeń senatorów i Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Stanowisko komisji przedstawi senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu, podczas którego kontynuowano pierwsze czytanie, zgłoszonego przez grupę senatorów, projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw.

W dyskusji senatorowie zgłosili szereg wniosków o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że kolejne posiedzenie połączonych komisji w sprawie rozpatrywanego projektu odbędzie 21 września br.

14 września 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy - Prawo bankowe.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili: wiceminister sprawiedliwości, Tadeusz Gosztyła z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, reprezentanci Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendy Głównej Policji, a także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa przewiduje m.in. utratę korzyści majątkowych pochodzących z przekupstwa, odpowiedzialność karną za przekupstwo zagranicznego funkcjonariusza publicznego i karanie osób prawnych dopuszczających się tego przestępstwa.

Przyjęte przez Sejm zmiany są związane z zaakceptowaną przez Polskę konwencją OECD o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, a także z konwencją Rady Europy o praniu dochodów pochodzących z popełnienia przestępstw, ich ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie.

Nowelizacja daje możliwość egzekwowania w Polsce orzeczeń zagranicznych sądów i występowania o wykonanie za granicą orzeczeń sądów polskich w odniesieniu do grzywien, kar pieniężnych, zakazów i przepadków mienia. Do tej pory możliwość taka istniała tylko w odniesieniu do przekazywania i przejmowania skazanych na karę pozbawienia wolności.

Uchwalona przez Sejm ustawa nie wzbudziła kontrowersji wśród senatorów. W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy - Prawo bankowe. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Stanisław Gogacz.

15 września 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2001 r.

Cel i założenia opiniowanej ustawy przedstawił prezes Głównego Urzędu Statystycznego Tadeusz Toczyński. Ustawa nowelizuje ustawę z 2 grudnia 1999 roku, w myśl której powszechny spis ludności i mieszkań miał być przeprowadzony na terytorium RP w dniach od 22 maja do 9 czerwca 2001 r. Ustawa przesuwa termin przeprowadzenia spisu, spisu kontrolnego i innych czynności związanych ze spisem powszechnym o 1 rok.

Jak uzasadniano, przesunięcie terminu jest uzasadnione z uwagi na termin przeprowadzenia powszechnego spisu rolnego, który zaplanowano na rok 2002. Przeprowadzenie obu tych spisów łącznie umożliwi wykorzystanie jednego aparatu spisowego i znacznie obniży koszty.

W dyskusji senatorowie zastanawiali się, czy połączenie obu spisów nie spowoduje komplikacji organizacyjnych. W opinii prezesa T. Toczyńskiego GUS jest przygotowany do tego zadania, ważne jest również znaczne obniżenie kosztów.

W wyniku głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2001 r. Stanowisko komisji przedstawi senator Stanisław Marczuk.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej przedstawionych przez wiceministra gospodarki Edwarda Nowaka i Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zmierza do zmiany koncepcji zwolnień podatkowych dotyczących dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnych stref ekonomicznych. Dotychczas istniała możliwość całkowitego zwolnienia takich dochodów od podatku dochodowego w okresie równym połowie okresu, na który została ustanowiona strefa, a następnie zwolnienia do 50% dochodów w pozostałym okresie funkcjonowania strefy. Nowelizacja, pozostawiając zwolnienia podatkowe jako formę pomocy publicznej dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy, ogranicza wielkość tej pomocy zgodnie z wymogami ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Wielkość zwolnień podatkowych w poszczególnych strefach mają określać rozporządzenia Rady Ministrów ustanawiające strefy. Rada Ministrów w rozporządzeniu ustanawiającym strefę ma również określić dopuszczalną wielkość pomocy publicznej w danej strefie, a więc wielkość wszelkiej pomocy, nie tylko w postaci zwolnień od podatku dochodowego. Ponadto zniesione zostają inne preferencje w zakresie podatku dochodowego, dotychczas określone w art. 12 ust. 3 i 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Utrzymany został, wynikający z art. 13, zakaz zmiany zasad i wielkości pomocy publicznej w okresie, na który ustanowiono strefę, ale wyłącznie w odniesieniu do przedsiębiorcy posiadającego ważne zezwolenie uzyskane w konkretnych warunkach prawnych. Oznacza to, że sytuacja konkretnego przedsiębiorcy dysponującego zezwoleniem nie pogorszy się, ale nie wyłącza to możliwości zmian w systemie udzielania tej pomocy w przyszłości w stosunku do innych przedsiębiorców.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Marek Waszkowiak.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o Polskim Rejestrze Statków. W tej części posiedzenia uczestniczyli wiceminister transportu i gospodarki morskiej Andrzej Grzelakowski i wiceminister skarbu Jacek Ambroziak. Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa zmierza do przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego "Polski Rejestr Statków" w spółkę akcyjną. Przekształcenie ma nastąpić na zasadach określonych w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, z tym że opiniowana ustawa wprowadza do tego trybu pewne wyjątki, przede wszystkim do reguł prywatyzacji pośredniej.

Ustawa przewiduje, że minister skarbu będzie mógł sprzedać 51% akcji PRS wybranym przez siebie podmiotom. Muszą one jednak ściśle współpracować z rejestrem. Ich listę ustali minister skarbu. Kolejne 15% akcji zostanie przekazanych nieodpłatnie pracownikom firmy. Pozostałe zatrzyma Skarb Państwa.

W dyskusji rozpatrywana ustawa wzbudziła wiele kontrowersji. Zarzucono jej błędy legislacyjne i merytoryczne. Odpowiadając senatorom, wiceminister J. Ambroziak przekonywał, że Polski Rejestr Statków działa na rynku intelektualnym, a nie handlowym, o jego wartości zaś stanowią umiejętności i wiedza rzeczoznawców od klasyfikacji statków. Jego zdaniem, ustawa została skonstruowana w ten sposób, by zachować narodowy charakter firmy. Wartość majątkowa firmy jest znikoma, a o rzeczywistej wartości decyduje ogromny potencjał intelektualny jej pracowników, którzy dają gwarancje rzetelności działania PRS.

Wniosek o odrzucenie ustawy o Polskim Rejestrze Statków zgłosiła senator Genowefa Ferenc. W głosowaniu uzyskał on poparcie komisji i zostanie przedstawiony Senatowi. Wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej zaproponował senator Kazimierz Kleina. Ponieważ nie uzyskały one akceptacji komisji, zostaną zgłoszone jako wniosek mniejszości.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o giełdach towarowych. Ustawa sejmowa zmierza do kompleksowej regulacji prawnej obrotu giełdowego. Na rynku polskim po 1989 r. pojawiły się liczne instytucje handlowe mające w nazwie słowo "giełda", nie spełniające jednak warunków stawianych giełdom w krajach gospodarki rynkowej. Ustawa reguluje funkcjonowanie giełd towarowych i obrót towarami giełdowymi, w tym również zasady tworzenia, ustrój organizacyjny i działalność giełd towarowych, giełdowych izb rozrachunkowych, działalność maklerów giełd towarowych, działalność towarowych domów maklerskich oraz nadzór nad tymi instytucjami. Organem wydającym zezwolenia oraz nadzorującym działalność tzw. instytucji rynku towarów giełdowych, jest w myśl ustawy, Komisja Papierów Wartościowych i Giełd. Ustawa ma wejść w życie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy giełdę towarową, będą obowiązani w okresie 18 miesięcy od tego dnia dostosować swój ustrój organizacyjny i działalność do przepisów ustawy oraz uzyskać odpowiednie zezwolenie.

W tej części posiedzenia wzięła udział dyrektor Departamentu Handlu i Usług w Ministerstwie Gospodarki Maria Bienias. Senatorowie zapoznali się także z zastrzeżeniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. W kolejnych głosowania komisja przyjęła 16 poprawek do ustawy o giełdach towarowych. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Marian Noga.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment