Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, dn. 15.07.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem Senatora RP P. Jerzego Chróścikowskiego złożonym na 35 Posiedzeniu Senatu RP w dniu 7 maja 1999 r. w sprawie sytuacji na rynku cukru po uzyskaniu stanowiska Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej i Agencji Rynku Rolnego uprzejmie informuję co następuje:

- Rynek cukru w Polsce regulowany jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym. Art. 4 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że opłaty sankcyjne z tytułu sprzedaży cukru poniżej ceny minimalnej ustalonej Rozporządzeniem Rady Ministrów są dochodami budżetu Państwa i wpłacane są bez wezwania w terminie 14 dni od daty wprowadzenia cukru do obrotu na rachunek urzędu skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę producenta i podlegają przepisom ordynacji podatkowej. Wynika stąd, że organami właściwymi do kontroli realizacji są organy skarbowe nie zaś Minister Skarbu Państwa. Minister Skarbu Państwa nie dysponuje aparatem kontroli skarbowej, Natomiast w przypadku stwierdzenia przez te organy uchybień w wykonywaniu powołanej wyżej ustawy o regulacji rynku cukru może w stosunku do odpowiedzialnych władz spółek wyciągnąć konsekwencje na podstawie przepisów kodeksu handlowego w ramach swoich uprawnień jako akcjonariusza tych spółek.

- Odnośnie wprowadzania zmian w umowach kontraktacyjnych polegających na obniżeniu ceny skupu buraków cukrowych należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym z dnia 26 sierpnia 1994 r. (Dz.U Nr 98, poz. 473) nowe ceny skupu nie mogą być niższe od uzgodnionych przez producentów cukru ze związkami zawodowymi rolników i społeczno-zawodowymi organizacjami rolników, cen minimalnych skupu buraka cukrowego.

- W kwestii restrukturyzacji i prywatyzacji Spółek Cukrowych (zbywania akcji Spółek Cukrowych i poszczególnych cukrowni osobom trzecim) należy zauważyć, że w obliczu trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej przemysłu cukrowniczego niezbędnym jest pozyskanie inwestora zewnętrznego mogącego skutecznie dokapitalizować cukrownie. Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji została opracowana po konsultacjach ze środowiskiem cukrowniczym, organizacjami pracowników cukrowni i plantatorów buraka cukrowego, wyrażającymi wolę szybkiej prywatyzacji sektora. Należy podkreślić, że umowy prywatyzacyjne będą zawierały ze strony inwestorów zobowiązania do realizacji pakietów inwestycyjnego, socjalnego i plantatorskiego zabezpieczając tym samym interesy cukrowni, ich pracowników i plantatorów.

- Zgodnie z przywołaną wyżej ustawą o regulacji rynku cukru, interwencją na rynku cukru zajmuje się Agencja Rynku Rolnego (art. 4a ustawy). Zgodnie z tym przepisem Agencja może nabywać cukier od producentów poza limitem kwoty A z przeznaczeniem na uzupełnienie rezerw państwowych. Ustawa precyzuje także, że decyzje o wprowadzeniu na rynek krajowy cukru przez Agencję podejmuje Prezes Agencji, po uzgodnieniu z Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W 1996 r. przychód cukru w ARR wyniósł 75.230 ton, a rozchód 88.829 ton. Natomiast w 1997 r. przychód cukru wyniósł 20 626 ton, a rozchód 9.076 ton. W roku 1998 przychód Agencji stanowiło jedynie 231 ton przejętych za niespłacone kredyty. Rozchód natomiast stanowiło: 6.620 ton dla Polskiego Związku Pszczelarskiego oraz 20.284 ton cukru pochodzącego z 1995 r. sprzedanego na rynku krajowym z powodu kończącego się 3-letniego okresu jego przechowywania.

Ponadto Agencja udzielała poręczeń kredytowych cukrowniom. W 1998 r. poręczenia dotyczyły 3 cukrowni na kwotę 7 mln zł. Poręczenia takie są pośrednią formą działań interwencyjnych na rynku cukru.

Jednoczenie należy podkreślić, że obecnie w Sejmie prowadzone są prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym, który przewiduje wprowadzenie nowych instrumentów umożliwiających podejmowanie skutecznych działań interwencyjnych na rynku cukru.

Z poważaniem

MINISTER

z upoważnienia

Sekretarz Stanu

Alicja Kornasiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie