Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Jolanty Danielak, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 2 marca 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia Senator Jolanty Danielak, złożonego podczas 51 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lutego br., z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów oraz w porozumieniu z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Sprawiedliwości, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Konwojowanie i doprowadzanie osób na zlecenie uprawnionych organów (przede wszystkim sądu i prokuratora) należy do ustawowych zadań Policji i wynika z przepisów art. 15 § 1 Kodeksu postępowania karnego i art. 10 § 1 Kodeksu karnego wykonawczego oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych:

- Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 listopada 1987 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38, poz. 218 z późn. zm.) oraz

- Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 kwietnia 1992 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz.U. Nr 38, poz. 163 z późn.zm.).

Skala obciążenia Policji tymi zadaniami oraz trudności w ich realizacji sygnalizowane są od dawna. Przede wszystkim takie rozwiązanie angażuje znaczne siły policjantów służby prewencji. Kompanie konwojowe zasilane są policjantami ze służb patrolowych, dzielnicowych a nawet dochodzeniowo-śledczych, co oznacza pozbawienie mieszkańców większych miast podstawowej ochrony ze strony Policji.

W Krajowym Programie Zapobiegania Przestępczości Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zaproponował przekazanie konwojów z Policji do Służby Więziennej. Uzgodnienia w tej sprawie pomiędzy MSWiA oraz Ministerstwem Sprawiedliwości trwają co najmniej od roku.

W ocenie Ministra Sprawiedliwości nie ma obecnie możliwości prawnych, organizacyjnych i finansowych wyłączenia Policji z czynności konwojowych. Proponuje zmniejszenie obciążenia poprzez poprawę organizacji pracy sądów i prokuratur. Na przykład należyte i terminowe wypełnienie dokumentów przez organ zlecający przestrzeganie czasu doprowadzenia i dbałość o to, aby czas pracy konwojentów był jak najkrótszy. Temu celowi służy pismo Prokuratora Krajowego z dnia 8 lutego br. (załącznik nr 1) do wszystkich prokuratorów apelacyjnych, zlecające podjęcie określonych działań zmierzających do zwiększenia w toku postępowań przygotowawczych skuteczności czynności poszukiwawczych, m.in. poprzez zdecydowanie szersze wykorzystywanie listów gończych.

Problematyka ta będzie akcentowana przez członków Kierownictwa Prokuratury Krajowej na naradach we wszystkich prokuraturach apelacyjnych w lutym i marcu br.

Podobnej treści pismo skierował departament Sądów i Notariatu MS do przepisów sądów Apelacyjnych (załącznik nr 2).

Powyższe działania mogą oczywiście wpłynąć w nieznaczny sposób na poprawę sytuacji w sferze konwojowania. MSWiA jednak bierze pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo obywateli i ono powinno być argumentem rozstrzygającym w sprawie obciążenia Policji od wykonywania konwojów. Projekt odpowiednich zmian w ustawie Kodeks postępowania karnego, ustawie o Policji i ustawie o Służbie Więziennej oraz o aktach wykonawczych - zgodnych z propozycjami zawartymi w Krajowym Programie Zapobiegania Przestępczości - przygotowuje Komendant Główny Policji. Ich przyjęcie zależy od woli Rządu RP i w dalszej kolejności od Sejmu.

Odnosząc się do podniesionej sprawy dostosowania limitu etatów kalkulacyjnych i budżetu województwa lubuskiego do potrzeb Policji, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów (pismem z dnia 26 lipca 1999 r.) przekazało Panu Janowi Majchrowskiemu - Wojewodzie Lubuskiemu limit wydatków dla części 85/18, ustalony zgodnie z założeniami do projektu budżetu państwa oraz zasadami wyznaczania limitów wydatków dla opracowania projektu budżetu państwa na 2000 r.

Wydatki w dziale bezpieczeństwo publiczne, zarówno bieżące jak i inwestycyjne - w tym również dla województwa lubuskiego - oszacowano na podstawie wydatków określonych w ustawie budżetowej na 1999 r. przeliczając je wskaźnikiem inflacji, z uwzględnieniem preferencji dla działu bezpieczeństwo publiczne.

Wojewoda, jako dysponent części budżetowej - w ramach posiadanych kompetencji a także zgodnie z posiadanymi informacjami wynikającymi z faktycznych potrzeb - dokonał podziału kwot dotacji do budżetu jednostek samorządu terytorialnego na terenie województwa.

W trakcie prac budżetowych, limit etatów kalkulacyjnych wraz ze środkami finansowymi dla województwa lubuskiego został zwiększony o 138 etatów, z przeznaczeniem dla oddziałów prewencji komendy wojewódzkiej Policji.

W trakcie opracowywania projektu budżetu na 2000 rok, Wojewoda Lubuski nie zgłaszał dodatkowych potrzeb etatowych dla Policji. W chwili obecnej nie ma możliwości dokonania takich zmian.

Pragnę jednocześnie nadmienić, że w ustawie budżetowej na rok 2000 zostały utworzone rezerwy celowe:

- w kwocie 55.000 tys. zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu dla Policji,

- w kwocie 50.000 tys. zł z przeznaczeniem na poprawę motywacyjnego charakteru uposażeń funkcjonariuszy Policji.

Środki te niewątpliwie przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa publicznego, a także do sprawnego działania Policji na terenie całego kraju.

Z poważaniem

Marek Biernacki


Spis oświadczeń, oświadczenie