Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


38. posiedzenie Senatu RP

1 lipca 1999 r.

Oświadczenie

Oświadczenie swoje kieruję do pana Tadeusza Syryjczyka, ministra transportu i gospodarki morskiej.

Zwróciły się do mnie władze samorządowe oraz przedsiębiorcy z Łomży i powiatu łomżyńskiego zaniepokojeni informacjami prasowymi o zamiarze likwidacji linii kolejowej Łomża - Śniadowo oraz Ostrołęka - Śniadowo - Łapy.

Kilka lat temu zlikwidowano linię pasażerską do Łomży, co uzasadniano jej nieopłacalnością, wprowadzając jednak na to miejsce zastępczą komunikację autobusową na linii Łomża - Śniadowo i Łomża - Ostrołęka. Z dniem 1 czerwca 1999 r., pomimo licznych protestów władz Ostrołęki i Łomży, PKP zlikwidowała również tę zastępczą komunikację autobusową. Zapowiadana w komunikatach prasowych likwidacja przez PKP przewozów pasażerskich na linii Ostrołęka - Śniadowo - Łapy spowoduje, że dla mieszkańców sześćdziesięciopięciotysięcznej Łomży oraz powiatu łomżyńskiego najbliższymi stacjami kolejowymi staną się: Ostrołęka w województwie mazowieckim, Pisz w województwie warmińsko-mazurskim oraz Grajewo i Czyżew w województwie podlaskim.

Te działania PKP powodują zaniepokojenie i obawy o jeszcze funkcjonujący ruch towarowy, szczególnie na linii Śniadowo - Łomża. Zaniepokojeni są szczególnie przedsiębiorcy, którzy w szerokim zakresie korzystają z dostaw materiałów i surowców transportem kolejowym. Likwidacja przewozów kolejowych przy jednocześnie złym stanie dróg spowoduje nie tylko pogorszenie dostępności komunikacyjnej Łomży i powiatu łomżyńskiego, ale także wzrost kosztów dostaw, których skutki poniosą mieszkańcy ubożejącego regionu. Likwidacja istniejącej od lat linii kolejowej to pozbawienie Łomży i okolic jednego z ważnych elementów infrastruktury komunikacyjnej.

Pragnę przypomnieć, że dawne województwo łomżyńskie to jeden z regionów najsłabiej wyposażonych w sieć kolejową oraz drogową. Likwidacja sieci kolejowej przy braku inwestycji drogowych znacznie pogorszy warunki aktywizacji gospodarczej tych terenów. Łomżyńskie to region rolniczy. W sytuacji czekającej nas restrukturyzacji tego sektora gospodarki pozbawiony on zostanie wszelkich szans na efektywne i zgodne z oczekiwaniami społecznymi jej dokonanie, jeśli zostanie zlikwidowana linia kolejowa. Podobnie w kontekście reformy administracyjnej, w wyniku której Łomża pozbawiona została statusu miasta wojewódzkiego, a której celem było wyrównanie szans. Obecnie działanie PKP temu zaprzecza.

Panie Ministrze, składając to oświadczenie, liczę na to, że podejmie pan skuteczne działania, które utrzymają transport kolejowy, pasażerski i towarowy zapewniający Łomży możliwość aktywizacji gospodarczej.

Z wyrazami szacunku, Lech Feszler.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie