Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 4 stycznia 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 20 grudnia br., znak: AG/043/478/2000/IV oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Ryszarda Gibułę podczas 71 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 grudnia 2000 roku uprzejmie informuję, co następuje:

Sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. była wyjątkowo napięta i dotyczyła wszystkich powiatowych urzędów pracy. Wynikała ona ze znacznie wyższej od założonej w ustawie budżetowej na 2000 r. liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych, a także (z uwagi na wyższą inflację) wypłacania tych zasiłków i świadczeń o wyższej od planowanej wysokości. W wyniku powyższego, wydatki na zasiłki i świadczenia były w 2000 r. o ok. 1,3 mld zł. wyższe od planowanych.

W celu utrzymania płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca br. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. Nr 70, poz. 820), stwarzająca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy w 2000 r. kredytów i pożyczek w łącznej wysokości do 12,5% planowanych dochodów tego Funduszu. Jednocześnie nadmieniam, że zgodnie z przepisami powyższej ustawy, środki z zaciągniętych kredytów i pożyczek mogły być przeznaczone wyłącznie na uzupełnienie niedoboru środków Funduszu Pracy na wypłatę zasiłków, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych. Na podstawie powyższej ustawy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy w okresie wrzesień-listopad ub.r. zaciągnął kredyty w łącznej dopuszczalnej ustawą kwocie 745 mln zł. Ponadto na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r. Minister Finansów podjął decyzję o przyznaniu dla Funduszu Pracy dodatkowej kwoty dotacji w wysokości 100 mln zł - w ramach niższych kosztów obsługi długu publicznego.

Uzyskane w wyniku zaciągniętych kredytów oraz dodatkowej dotacji środki zostały bezzwłocznie przekazane samorządom powiatowym.

Te dodatkowe środki (oprócz pochodzących przede wszystkim ze składek na Fundusz Pracy) umożliwiły utrzymanie płynności finansowej Funduszu Pracy oraz wypłatę obligatoryjnych zasiłków i świadczeń. Umożliwiły one również uregulowanie w znacznej części zobowiązań Funduszu Pracy, w tym z tytułu realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu oraz refundowania pracodawcom wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Z uwagi jednak na skalę zwiększonych wypłat na zasiłki i świadczenia, pomimo, że przekazane w 2000 r. samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy były o ok. 850 mln zł. wyższe od planowanych (przewidzianych w ustawie budżetowej) - sytuacja finansowa Funduszu Pracy była napięta i realizacja kontraktów zawartych pomiędzy Prezesem Krajowego Urzędu Pracy a starostami powiatowymi nie mogła być w pełni zrealizowana. Z powyższych powodów Prezes Krajowego Urzędu Pracy wypowiedział zawarte kontrakty.

Nadmieniam, jednocześnie, że zobowiązania powiatowych urzędów pracy powstałe na koniec ub.r. będą musiały zostać sfinansowane ze środków Funduszu Pracy przekazanych w 2001 r. w ramach limitów ustalonych na finansowanie poszczególnych zadań.

Ponadto uprzejmie informuję, że ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia 2000 r. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu przewidywał (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln zł, tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. (1.160,5 mln zł). Nadmieniam, że występujące i zgłaszane w tym zakresie potrzeby są znacznie wyższe. Pomimo trudności z utrzymaniem płynności Funduszu Pracy w okresie 11 m-cy 2000 r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu (łącznie z refundacją wynagrodzeń młodocianych) wydatkowano 884,5 mln zł, tj. 74,5% planu w stosunku do upływu czasu.

Chciałbym zaznaczyć, że trudna sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. nie była efektem złej woli określonych organów oraz nie dostrzegania wynikających z tego konsekwencji. Pragnę także podkreślić, że Sejm RP przyjmując ustawę budżetową na 2001 r. ostatecznie zadecyduje o kwotach jakie przeznaczone zostaną na finansowanie w br. poszczególnych celów i zadań, w tym finansowanych z Funduszu Pracy.

Informując o powyższym

z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie