Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


77. posiedzenie Senatu RP

15 marca 2001 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatora Ryszarda Gibułę

Oświadczenie skierowane do wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Steinhoffa

Szanowny Panie Wicepremierze!

Zwracam się do Pana w sprawie, o której poinformowano w czwartek, to jest 1 marca 2001 r. w dzienniku "Trybuna" w artykule pod tytułem "Niedopatrzenie czy polityka". Służby rosyjskie w wyznaczeniu przejść kolejowych ominęły tylko Polskę i dlatego od 3 marca bieżącego roku nie będzie można wwieść pociągiem złomu z Rosji do Polski.

Posiadamy wprawdzie morskie przejścia graniczne, ale transport drogą morską jest nieopłacalny. Nasze huty znajdują się na południu kraju, ale im dłuższa droga, tym większe koszty. Możemy więc importować złom wyłącznie ze wschodu Europy. Na zachodzie nikt nie chce sprzedawać złomu. Niemcy, którzy posiadają duże nadwyżki złomu, wolą go jednak przechowywać, gdyż jego wartość w Europie Zachodniej została dostrzeżona stosukowo wcześnie.

Wykorzystywanie surowców wtórnych jest o wiele bardziej opłacalne niż wydobywanie rud metali. Już w 1996 r. Unia Europejska zaapelowała do Polski o zniesienie cła wywozowego na produkty złomowe. Bez większych oporów rząd polski zgodził się na zniesienie cła wywozowego, postanowił jednak wprowadzić w zamian cło wwozowe. Korzyści płynących dla gospodarki z przerobu złomu widocznie jeszcze nie zauważono.

Mimo że cło zostało utrzymane, w wyniku protestów importerów złomu co roku jest systematycznie zawieszone na początku stycznia. W tym roku rząd z ponad miesięcznym opóźnieniem zawiesił cło wwozowe od 5 lutego bieżącego roku. Wydawałoby się, że sytuacja została unormowana, gdyby nie informacja, że nagle Rosja bez żadnego powodu postanowiła od 3 marca bieżącego roku zamknąć drogi kolejowe dla pociągów ze złomem. Zdenerwowani są zarówno importerzy złomu, jak i ich partnerzy ze Wschodu.

Z informacji zamieszczonej w dzienniku wynika, że importerzy zwrócili się w tej sprawie do ministra spraw zagranicznych oraz ministra gospodarki. Do dnia opublikowania przedmiotowego artykułu, to jest do 1 marca 2001 r., nie otrzymali żadnych informacji.

Czy według Pana Ministra sprawa nie jest aż tak ważna, jak podkreślają importerzy złomu? Czy prawdą jest, iż może zabraknąć surowca dla naszych hut? Czy w interesie naszej gospodarki nie należałoby jak najszybciej rozpocząć negocjacji ze stroną rosyjską w sprawie otwarcia dróg kolejowych dla pociągów ze złomem?

Problem wydaje się dość istotny, dlatego też proszę Pana Ministra o poinformowanie mnie, jakie jest stanowisko resortu w tej kwestii i czy Ministerstwo Gospodarki zamierza podjąć jakiekolwiek działania w tej sprawie.

Z poważaniem
Senator RP
Ryszard Gibuła


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie