Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


63. posiedzenie Senatu RP

4 sierpnia 2000 r.

Oświadczenie

Na podstawie przysługujących mi ustawowych uprawnień, powodowany docierającymi do mnie informacjami, w tym z prasy lokalnej, zwracam się niniejszym o wyjaśnienie, czy zastosowane przy prywatyzacji PPKS w Gorzowie Wielkopolskim procedury były zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami i obowiązującymi przepisami prawa.

Zgodnie z powszechnie obowiązującą, wypracowywaną przez wiele lat praktyką, wycena wartości przedsiębiorstwa dokonywana na zamówienie organu założycielskiego przez niezależny podmiot ma być dla niego pomocą przy negocjacjach z potencjalnym podmiotem biorącym przedsiębiorstwo do odpłatnego korzystania. Dzięki "oddaniu" wyceny wartości przedsiębiorstwa niezależnej jednostce, organ założycielski nie tylko działa zgodnie z wymogami prawa, ale również unika zarzutu stronniczości przy ustalaniu ceny, za jaką gotów jest oddać przedsiębiorstwo potencjalnym nabywcom. Dlatego też, jak również ze względów czysto rynkowych, dokonana wycena przedsiębiorstwa pozostaje do wyłącznej wiadomości sprzedającego - dysponenta mienia skarbu państwa.

Tymczasem, niezgodnie z powyżej opisaną praktyką, po dokonaniu wyceny wartości PPKS, została ona udostępniona spółce pracowniczej, która przedsiębiorstwo zamierzała nabyć. Ponieważ wycena nie odpowiadała oczekiwaniom nabywcy, dokonano drugiej, znacznie różniącej się od pierwszej. Biorąc za podstawę negocjacji drugą wycenę, dokonano ustalenia warunków umowy o oddaniu przedsiębiorstwa w odpłatne użytkowanie. Teraz strony czekają jedynie na ostateczną decyzję Delegatury Ministerstwa Skarbu Państwa w Poznaniu.

Być może ten sposób postępowania organu założycielskiego był spowodowany groźbą protestu załogi PPKS, która już raz próbowała wymusić strajkiem warunki prywatyzacji przedsiębiorstwa, postulując między innymi ujawnienie wyceny jego wartości. Wtedy jednak organ założycielski nie zgodził się na ujawnienie wyceny, posiłkując się podczas negocjacji pozytywną oceną swego stanowiska wydaną właśnie przez Panią Minister.

Chciałbym podkreślić, iż udostępnienie spółce pracowniczej poufnej informacji, jaką jest wycena wartości przedsiębiorstwa, a później zezwolenie na przeprowadzenie drugiej, odmiennej wyceny - abstrahując od legalności takich działań - dokonało niebezpiecznego wyłomu w ustalonej, wieloletniej praktyce prowadzenia negocjacji przez przedstawicieli skarbu państwa z potencjalnymi nabywcami czy biorącymi w używanie mienie skarbu państwa.

Dopuszczenie przez ministra skarbu państwa do oddania do odpłatnego korzystania PPKS w Gorzowie Wielkopolskim, na warunkach wynegocjowanych w sposób zdecydowanie odbiegający od przyjętych standardów, byłoby niebezpiecznym precedensem, który z pewnością mógłby się stać powszechną praktyką.

Proszę więc Panią Minister o jak najszybszą reakcję w niniejszej sprawie i informowanie mnie o przebiegu postępowania prywatyzacyjnego we wspomnianym na wstępie przedsiębiorstwie, jak i o wyjaśnienie przyczyn zaistniałej sytuacji i postępowania organu założycielskiego, którym dla tego przedsiębiorstwa jest wojewoda lubuski.

Z poważaniem

Adam Glapiński


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie