Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, 2000-12-04

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek!

Nawiązując do otrzymanego przy piśmie z dnia 3 listopada 2000 r. Nr AG/043/352/2000/IV oświadczenia złożonego przez Panią Senator Dorotę Kempkę podczas 67. posiedzenia Senatu RP w dniu 26 października 2000 r. w sprawie problemów wynikających z projektu budżetu na 2001 w części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Wstępna wielkość limitu wydatków budżetowych dla wszystkich dysponentów części budżetu państwa na 2001 r. została ustalona na podstawie "Zasad wyznaczania limitów wydatków do opracowania projektu budżetu państwa na 2001 r."

Zgodnie z powyższymi zasadami wydatki w budżecie państwa skalkulowano przyjmując, że środki na wynagrodzenia dla pracowników państwowej sfery budżetowej zostaną zwiększone o 6,5% w porównaniu z 2000 r., tj. o 0,4 punktu procentowego ponad przewidywany średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (6,1%).

Z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu wynagrodzeń kalkulowane były również wydatki powiązane z poziomem wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w części przeznaczonej na finansowanie wynagrodzeń, tj. dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych. Przy czym we wstępnym limicie wydatków ujęte zostały środki na podwyżki wynagrodzeń dla funkcjonariuszy komend wojewódzkich i powiatowych Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Środki na podwyżki wynagrodzeń dla pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej na tym etapie prac nad budżetem zostały ujęte w rezerwie celowej.

W ustalonych limitach wydatków dla poszczególnych części budżetowych za podstawę do ustalenia wydatków zapłaconych przyjęto kwoty w wysokości 77,25% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok 2000, pomniejszone o wydatki o charakterze jednorazowym oraz o wydatki, których realizacja zostanie zakończona w 2000 r.

W przekazanym wstępnym limicie wydatków nie zostały uwzględnione wydatki na realizację inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do postanowień art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550), wydatki na inwestycje wieloletnie zostały ujęte w rezerwie celowej na wspieranie rozwoju regionalnego. Środki te będą rozdzielone w toku wykonywania budżetu przez Ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

Nie zaplanowano wydatków na rozpoczynanie nowych inwestycji jak również na dalsze dotowanie tych spośród inwestycji wieloletnich, które powinny być zakończone w 2000 r.

Ustalone, zgodnie z "Założeniami do projektu budżetu państwa na rok 2001" limity wydatków dla poszczególnych dysponentów części budżetowych wymagały szczególnej wnikliwości przy planowaniu wydatków, dokonania selekcji planów i skoncentrowania środków na realizację rzeczywiście niezbędnych zadań, w tym zwłaszcza: zweryfikowania celowości i efektywności prowadzonych inwestycji wieloletnich, dokonania weryfikacji rozbieżności pomiędzy rzeczywistą liczbą osób zatrudnionych w państwowej sferze budżetowej a liczbą etatów kalkulacyjnych przyjętą do naliczenia środków na wynagrodzenia, racjonalnego gospodarowania środkami na wynagrodzenia oraz podjęcia działań umożliwiających zatrudnienie osób niepełnosprawnych.

W oparciu o wymienione zasady kalkulowany był wstępny limit wydatków dla wszystkich dysponentów części budżetowych, w tym również dla części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie.

Ustalony wstępnie dla części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie limit wydatków na 2001 r. wyniósł 786.303 tys. zł, z tego wydatki bieżące - 767.830 tys. zł, wydatki inwestycyjne - 18.473 tys. zł.

W ramach określonego dla części 85/04 dla części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie limitu wydatków na rok 2001, Wojewoda Kujawsko-Pomorski, podobnie jak inni dysponenci części budżetowych, dokonał samodzielnie działu wydatków na poszczególne jednostki i zadania pozostające w gestii Wojewody oraz podziału dotacji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.

Zaplanowane na 2001 r. przez Wojewodę Kujawsko - Pomorskiego wydatki, na etapie dalszych prac nad przygotowaniem projektu ustawy budżetowej na rok 2001, zostały zwiększone do wysokości 815.525 tys. zł, tj. o kwotę 29.222 tys. zł.

Zwiększenie wydatków budżetowych o 18.778 tys. zł przeznaczone zostało na:

- podwyżki wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej od dnia 1 stycznia 2001 r. (przy założeniu, że wynagrodzenia w 2001 r. wzrosną o 7,6% a nie jak wcześniej przyjęto o 6,5% w porównaniu z 2000 r.) oraz na uzupełnienie środków na podwyżki wynagrodzeń funkcjonariuszy Komend Wojewódzkich Policji i Państwowej Straży Pożarnej, a także wydatków relacjonowanych do wynagrodzeń - w związku z wyższym niż założono przy kalkulacji limitu wzrostem wynagrodzeń - 8.319 tys. zł,

- skutki finansowe zmian organizacyjnych wynikających z uchwały nr 51 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń i limitów zatrudnienia wynikających ze zmian organizacyjnych i nowych zadań w państwowych jednostkach budżetowych w 2000 r. (M.P. Nr 24, poz. 505) -136 tys. zł, z tego dla: Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków - 48 tys. zł, Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego - 46 tys. zł oraz na utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego - 42 tys. zł,

- uzupełnienie wydatków na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz za dzieci, uczniów i słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, nie posiadających ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu (w związku z wyższym od wcześniej założonego wzrostu wynagrodzeń) - 326 tys. zł,

- zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami -211 tys. zł,

- działalność komisji poborowych - 139 tys. zł,

- działalność komisji egzaminacyjnych - 50 tys. zł,

- funkcjonowanie Komendy Wojewódzkiej i Komend powiatowych Policji oraz Komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej - 3.204 tys. tys. zł,

- odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów - byłych pracowników szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, a także dla nauczycieli-wychowawców - byłych pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych - 5.387 tys. zł,

- skutki wdrożenia w 2000 r. nowego systemu wynagradzania nauczycieli - zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela (wynagrodzenia z pochodnymi) dla pracowników pedagogicznych zatrudnianych w Kuratorium Oświaty - 300 tys. zł,

- wypoczynek wakacyjny dla dzieci pochodzących z rodzin najuboższych - 766 tys. zł,

- zwiększenie wydatków rzeczowych Inspekcji Handlowej - 40 tys. zł.

Wydatki majątkowe w budżecie województwa kujawsko-pomorskiego zostały zwiększone o 10.344 tys. zł, z przeznaczeniem m.in. na: dofinansowanie oświatowych zadań inwestycyjnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - 8.251 tys. zł, zakup sprzętu laboratoryjnego dla Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych - 40 tys. zł oraz dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - 1.131 tys. zł, zakup sprzętu informatycznego dla Powiatowych Inspekcji Nadzoru Budowlanego - 60 tys. zł, budowę strażnicy dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechocinku - 400 tys. zł, a także na sfinansowanie kosztów wykonanych prac budowlanych w Internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Toruniu - finansowanych z działu Edukacyjna opieka wychowawcza - 462 tys. zł oraz na modernizację: gimnazjów, liceów ogólnokształcących i szkół zasadniczych - finansowanych z działu Oświata i wychowanie - 1.000 tys. zł.

Na wniosek Wojewody Kujawsko-Pomorskiego dokonano zmniejszenia wydatków bieżących w działach: Opieka społeczna o 50 tys. zł, Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o 50 tys. zł i zwiększenia wydatków majątkowych o 100 tys. zł.

W odniesieniu do niedoboru środków, w projekcie budżetu na rok 2001 w części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie, na finansowanie zadań z zakresu opieki społecznej uprzejmie informuję, że w toku wykonywania budżetu, budżet województwa kujawsko-pomorskiego może być zwiększony o dodatkowe środki ujęte w zaplanowanych rezerwach celowych na rok 2001 z przeznaczeniem m.in. na: wypłatę zasiłków z pomocy społecznej oraz zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych, świadczenia dla rodzin zastępczych (w tym również na: szkolenie rodzin zastępczych oraz tworzenie rodzin zastępczych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego), dotacje dla placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, w tym na podwyżkę wynagrodzeń z tytułu zmiany ustawy - Karta Nauczyciela, środki dla jednostek opiekuńczo-leczniczych przekształcanych w jednostki organizacyjne pomocy społecznej, a także dla jednostek opiekuńczo-leczniczych i leczniczo-wychowawczych na zapewnienie kontynuacji świadczonych usług, dożywianie uczniów, uruchomienie nowych miejsc w domach pomocy społecznej, dotacje dla samorządu województwa na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej oraz dotacje na wspieranie programów ponadregionalnych, regionalnych i lokalnych służących realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, jak również uzupełnienie środków na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku, a także uzupełnienie środków na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej. W rezerwie celowej przewidziane zostały również środki na wspieranie programów inicjowanych przez organy samorządu województwa mające na celu zmniejszenie negatywnych skutków bezrobocia i restrukturyzację podmiotów objętych programami restrukturyzacyjnymi przyjętymi przez Radę Ministrów.

Pragnę podkreślić, że obowiązek wykonywania i finansowania własnych zadań jednostek samorządu terytorialnego z zakresu pomocy społecznej spoczywa również na organach tych jednostek, a więc wydatki przewidziane w budżecie państwa na realizację zadań z pomocy społecznej nie są jedynym źródłem ich finansowania.

Jednocześnie - w kontekście poruszonych przez Panią Senator problemów dotyczących niedoboru środków na funkcjonowanie opieki społecznej - pragnę zauważyć, że w bieżącym roku Wojewoda Kujawsko-Pomorski decyzją z dnia 9 listopada 2000 r. Nr F.I-3013/W/29/2000 zablokował dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania realizowane w dziale Opieka społeczna w wysokości 2.693.407 zł, w tym na pomoc dla rodzin zastępczych w wysokości 1.248.254 zł, w związku z nadmiarem środków zaplanowanych na te zadania w ustawie budżetowej na rok 2000.

Odnośnie zaplanowanych na rok 2001 dotacji celowych z budżetu państwa dla urzędów pracy na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późniejszymi zmianami) pragnę wyjaśnić, że dotacje te zostały skalkulowane zgodnie z założeniami przyjętymi do opracowania projektu budżetu na rok 2001 i w tej wysokości włączone do limitu wydatków przekazanego dla części 84/04 województwo kujawsko-pomorskie.

Wojewoda Kujawsko-Pomorski dokonał samodzielnie podziału dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na zadania własne realizowane przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, w tym również dotacji przeznaczonej na działalność urzędów pracy.

O ostatecznej kwocie wydatków dla poszczególnych dysponentów części budżetowych, w tym również Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, a także o wysokości wydatków budżetowych na poszczególne zadania zdecyduje Parlament RP uchwalając ustawę budżetową na rok 2001.

Ponadto uprzejmie informuję, że w toku wykonywania budżetu, wydatki pozapłacowe zaplanowane w budżecie części 85/04 województwo kujawsko-pomorskie, w tym również dotacje celowe z budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego, będą zwiększane z rezerw celowych ujętych w ustawie budżetowej na rok 2001 w części 83 - Rezerwy celowe z przeznaczeniem m.in. na:

- koszty Integracji z Unią Europejską i współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu realizowanych programów,

- stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych,

- dotacje na dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z prowadzeniem instytucji kultury, przejętych w dniu 1 stycznia 1999 r.,

- program działań osłonowych i restrukturyzacyjnych w ochronie zdrowia,

- dotacje na inwestycje wieloletnie jednostek samorządu terytorialnego,

- racjonalizację sieci szkolnej, w tym zakup autobusów szkolnych,

- dożywianie uczniów,

- inicjatywy wspierania edukacji na wsi, w tym na pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej,

- wydatki związane z wymianą dokumentów osobistych,

- dotacje na inwestycje w zakresie ochrony zdrowia dla jednostek samorządu terytorialnego,

- dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty,

- dotacje na dofinansowanie zadań własnych samorządu województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich,

- dodatki mieszkaniowe,

- zobowiązania Skarbu Państwa.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner


Spis oświadczeń, oświadczenie