Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 19 grudnia 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 29 listopada 2000 r., znak: AG/043/413/2000/IV oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Dorotę Kempkę podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 24 listopada 2000 r. w sprawie opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje:

W wyniku włączenia z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, w ustawie budżetowej na 2000 r. na opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium, w budżetach wojewodów ujęte zostały środki w łącznej kwocie 241,6 mln zł. Ponadto w ustawie budżetowej przewidziana została rezerwa celowa na finansowanie tego zadania w wysokości 240,4 mln zł. Powyższa rezerwa została w maju br. na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej, rozdysponowana przez Ministra Finansów.

Jednocześnie, z uwagi na to, że przewidziane w budżetach wojewodów środki (łącznie z rozdysponowana rezerwą) nie zabezpieczają potrzeb występujących na finansowanie w 2000 r. tego zadania, na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w dniu 5 grudnia 2000 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wprowadzające zakaz prowadzenia egzekucji ze środków Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji i Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych zgromadzonych na wyodrębnionych rachunków bankowych samorządów powiatowych.

Rozporządzenie powyższe weszło w życie z dniem 5 grudnia 2000 r. (Dz.U. Nr 106, poz. 1125).

Przyjęcie powyższego rozporządzenia spowodowane zostało brakiem możliwości przeznaczenia w 2000 r. dodatkowych środków finansowych na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium.

Pragnę zaznaczyć, że problem niedoboru w br. środków finansowych na opłacenie za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium składek na ubezpieczenie zdrowotne dotyczy wszystkich powiatowych urzędów pracy, które są jedynie płatnikami tych składek.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że do wydatków z Funduszu Pracy o charakterze obligatoryjnym należą przede wszystkim zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki przedemerytalne i świadczenia przedemerytalne wypłacane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.). Natomiast składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium nie są finansowane z Funduszu Pracy, lecz z innych środków ujmowanych w budżetach wojewodów. Powiatowe urzędy pracy opłacają te składki po uprzednim otrzymaniu środków na ten cel z budżetu wojewody. Dlatego też nieuzasadnione jest stwierdzenie Pani Senator Doroty Kempki o podaniu nieprawdy przez MPiPS, że przekazywane w ostatnich miesiącach przez Krajowy Urząd Pracy środki umożliwiały finansowanie przede wszystkim wypłat o charakterze obligatoryjnym.

Ponadto uprzejmie informuję, że projekt ustawy budżetowej na 2001 r. na opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium przewiduje środki o 200 mln zł. wyższe niż ustawa budżetowa na 2000 r. O ostatecznych kwotach jakie zostaną ustalone w ustawie budżetowej na 2001 r. na finansowanie poszczególnych celów i zadań zadecyduje Parlament po rozpatrzeniu i przyjęciu powyższej ustawy.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie