Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, wygłoszonym podczas 30. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, dn. 22 II 1999 r.

Pan
Andrzej Chronowski
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Ireneusza Michasia, złożone w dniu 17 lutego 1999 r. podczas 30 posiedzenia Senatu RP, w sprawie zasadności tworzenia delegatur urzędów wojewódzkich, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 577), w celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej wojewoda może tworzyć delegatury urzędu wojewódzkiego. Przepis ten stanowi ogólną normę kompetencyjną, jednak na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał dnia 30 grudnia 1998 r. rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad tworzenia delegatur urzędu wojewódzkiego (Dz.U. Nr 164, poz. 1191), regulujące między innymi szczegółowy zakres czynności, mających na celu usprawnienie działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej na obszarze całego województwa lub jego części. Paragraf 2 ust. 1 cytowanego rozporządzenia reguluje szczegółowe zasady umożliwiające utworzenie danej delegatury oraz stanowi, iż delegatury urzędu wojewódzkiego tworzy się jako: ośrodek zamiejscowy urzędu wojewódzkiego lub placówkę zamiejscową urzędu wojewódzkiego. Obsługę administracyjno-techniczną delegatur urzędu wojewódzkiego zapewnia urząd wojewódzki (§ 3 ust. 2 cytowanego rozporządzenia). W omawianym akcie prawnym brak jest regulacji, dotyczącej administracji specjalnych bądź urzędów wojewódzkich, sankcjonującej struktury organizacyjne - według stanu na dzień 31 grudnia 1998 r., oraz nie ma regulacji obligującej do tworzenia delegatur np.: w miastach, które z dniem 1 stycznia 1999 r. przestały być siedzibami wojewodów. Przedmiotowe rozporządzenie stwarza jedynie taką możliwość, jednak delegacja ta winna być stosowana łącznie z dyspozycją ustawową wynikającą z art. 36 ust. 1 ustawy o administracji rządowej w województwie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o administracji rządowej w województwie organizację zespolonej administracji rządowej w województwie określa nadany przez wojewodę statut urzędu wojewódzkiego, jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 3 pkt 8 cytowanej ustawy, statut urzędu wojewódzkiego określa w szczególności nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur (m.in. delegatur urzędu wojewódzkiego). Natomiast art. 29 ust. 2 ustawy o administracji rządowej w województwie stanowi, iż statut urzędu wojewódzkiego i jego zmiany, podlega zatwierdzeniu Prezesa Rady Ministrów. Zatem ewentualnie projektowane przez wojewodę delegatury urzędu wojewódzkiego zostaną na tym etapie poddane weryfikacji. Intencją ustawodawcy nie było rozbudowywanie takich struktur w terenie, dlatego też, Prezes Rady Ministrów będzie kierował się tym założeniem przy zatwierdzaniu statutów urzędów wojewódzkich. Jednak należy zwrócić uwagę na fakt, iż w wyniku wprowadzonej z dniem 1 stycznia 1999 r. reformy ustrojowej państwa, zmienił się zasięg terytorialny nowo utworzonych województw, a tym samym obszar działania wojewodów, sprawujących władzę z zakresu administracji ogólnej oraz sprawujących administrację rządową na obszarze województwa. Zatem skorzystanie przez wojewodę z uprawnienia do utworzenia delegatury urzędu wojewódzkiego, w celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej, musi być dostosowane do lokalnych potrzeb. Rozwiązania przyjęte w tymczasowych statutach należy traktować jako przejściowe, związane z niezbędnym okresem czasu potrzebnym do sprawnej reorganizacji istniejących urzędów.

W związku z powyższym, regulacje przyjęte w tymczasowych statutach nie muszą być tożsame z rozwiązaniami przyjmowanymi docelowo w statutach urzędów wojewódzkich. Mam nadzieję, iż przedstawione wyżej wyjaśnienia mogą przyczynić się do bliższego zrozumienia koncepcji i zasadności tworzenia ośrodków zamiejscowych bądź placówek zamiejscowych urzędów wojewódzkich.

Janusz Tomaszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie