Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 2


22. posiedzenie Senatu RP

5 listopada 1998 r.

Oświadczenie

Oświadczenie swe kieruję do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra finansów Leszka Balcerowicza.

Panie Premierze! W związku z nowym podziałem terytorialnym kraju, nowym centrum administracyjnym dla ziemi sieradzko-łęczyckiej, również w zakresie służb finansowo-skarbowych, będzie Łódź. Tam zatem winny działać regionalne służby, które, po pierwsze, winny dysponować kompleksowymi informacjami o stanie finansów regionu, dokonywać analizy tego i przekazywać do Warszawy, i po drugie, być kreatorem polityki Ministerstwa Finansów wobec podległych służb na terenie. Zdaniem moich wyborców jednak to terenowe służby, te na dole, będące wśród podatników, realizujące politykę finansową III RP, winny być najsilniejsze. To znaczy że powinny być wyposażone zgodnie z nowoczesną techniką pracy i obsadzone wysoko kwalifikowaną kadrą. Powinny dysponować stosowną bazą lokalową, dostępną dla interesantów, tak by daną sprawę można było załatwić w ciągu jednego dnia pracy urzędów, licząc wraz z przejazdem z domu i do domu.

Tak dotychczas jest w Sieradzkiem - zarówno izba skarbowa, jak i urząd kontroli skarbowej, utworzone za czasów kierowania przez pana premiera Ministerstwem Finansów, w 1992 r., mają komfortowe wręcz warunki pracy. W ostatnim czasie obie te instytucje wprowadziły się do nowych lokali, wyposażonych w profesjonalny sprzęt. Dysponują kadrą doskonale przygotowaną do wykonywania zawodu, co sprawia, że ich praca przynosi coraz większe wymierne korzyści, nie tylko bezpośrednio dla fiskusa, ale również jeśli chodzi o efektywność działania i przedsiębiorczość w regionie.

Proponuję zatem, Panie Premierze, by w obu budynkach od dnia 1 stycznia 1999 r. działały delegatury lub ośrodki zamiejscowe Urzędu Kontroli Skarbowej i Izby Skarbowej w Łodzi, które obsługiwałyby teren byłego województwa sieradzkiego. Proponuję także, by przyłączony został znów do ziemi łódzkiej powiat wieruszowski, miasto i gmina Uniejów, a w przypadku urzędu kontroli skarbowej, by został reaktywowany z gmin trzech województw powiat pajęczański. Pamiętajmy bowiem, iż jedna złotówka z kosztów pracy UKS to 5 zł dodatkowych dochodów dla skarbu państwa.

Mam spore wątpliwości, Panie Premierze, czy pracownicy UKS w Łodzi będą w stanie efektywnie i dobrze dbać o interes skarbu państwa w dzisiejszym Sieradzkiem. Czy służby kontrolne nie powinny działać w najbliższym kontakcie z przedsiębiorczością? Wszak działalność inspektorów UKS, niewątpliwie prócz wspomnianej wyżej finansowo-egzekucyjnej, ma obejmować również zadania kontrolno-instruktażowe, szczególnie wobec małych i nowych przedsiębiorstw.

Pozostawienie służb kontrolno-skarbowych w Sieradzu w obecnym kształcie, to znaczy podporządkowanych Łodzi, będzie wiązać się także z lepszą dostępnością urzędów dla obywateli. Wszak z Wieruszowa do Łodzi jest ponad 100 km, a do Sieradza o połowę mniej. To mniejsze koszty postępowania w sprawach karno-skarbowych, oszczędności środków i czasu w trakcie czynności procesowych.

Dodatkowym powodem dla stworzenia delegatur lub ośrodków zamiejscowych urzędów karno-skarbowych i izby skarbowej w Sieradzu są względy często kadrowe. Sto dziewięćdziesiąt osób zatrudnionych w tych instytucjach - ludzi wysoko kwalifikowanych i wyspecjalizowanych - w obecnych warunkach nie znajdzie pracy w swym zawodzie w Sieradzu czy okolicy. Pamiętajmy jednocześnie o tym, że w tym czasie w Sieradzu będzie likwidowanych wiele wojewódzkich instytucji, a kompleksowego programu osłonowego, nie tylko dla Sieradzkiego, wciąż brak. Ilu z tych zwolnionych pracowników będzie w stanie dojeżdżać do pracy do Łodzi bez szkody dla poziomu ich pracy?

Szanowny Panie Premierze! Proszę zatem pana premiera, w imieniu pana senatora Stanisława Cieśli z województwa sieradzkiego oraz moim, o wnikliwą analizę treści tego oświadczenia oraz podjęcie decyzji, która pozwoli kontynuować efektywną pracę służb kontrolno-skarbowych w Sieradzkiem.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 2