Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP nr 15):

Warszawa, 1998.07.03

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Złożone w dniu 29.05.98 r. oświadczenie Pana Senatora Wiesława Pietrzaka dotyczące odmowy udzielenia zgody na korzystanie z przystanków należących do PKS w Łomży przez PKS w Węgorzewie na potrzeby linii komunikacyjnej na trasie Warszawa - Węgorzewo - Warszawa wymaga wyjaśnień precyzujących procedurę ubiegania się o wydanie zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób. Przedmiotowy problem regulują następujące przepisy:

  1. zgodnie z zapisem art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób (Dz.U. Nr 141, poz. 942 i Nr 158, poz. 1045) przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na przewozy regularne jest obowiązany przedłożyć organowi udzielającemu zezwolenie,
    a) "projekt rozkładu jazdy uzgodniony na zasadach koordynacji określonych w przepisach prawa przewozowego",
    b) "ustalone z właścicielami przystanków i dworców zasady korzystania z tych
    obiektów",
  2. Koordynatorem rozkładów jazdy na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz.U. Nr 64, poz. 312) jest Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji powołana decyzją Nr 87 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wyznaczenia koordynatora rozkładu jazdy.
  3. Koordynator powołał 17 koordynatorów obszarowych, zajmujących się koordynacją na wyznaczonych obszarach.
  4. Koordynatorem obszarowym dla województwa olsztyńskiego i suwalskiego jest Pani Alina Bernat z siedzibą w Olsztynie ul. Okrzei 19.

Pragnę poinformować, że w przypadku sporu przewoźników i niemożności uzgodnienia rozkładu jazdy, koordynator obszarowy powinien podjąć się mediacji i przedsięwzięć działania, które pozwolą na obiektywną ocenę argumentów stron.

Należy także dodać, że na stanowisko koordynatora obszarowego przewoźnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Koordynatora Głównego.

Z przekazanych informacji wynika, że w przypadku pozostałych przystanków rozkład jazdy został uzgodniony w związku z tym PKS Węgorzewo może uzyskać zezwolenie na wnioskowane linie komunikacyjne z wyłączeniem przystanków należących do PKS Łomża.

Wyłączenie 5 przystanków z planowanych 28 na całej trasie przejazdu nie powinno podważać zasadności uruchomienia powyższego połączenia.

Wyrażając przekonanie, że wykorzystanie przez przewoźnika w/w możliwości pozwoli na rozwiązanie tego problemu.

Łączę wyrazy szacunku

Eugeniusz Morawski


Spis oświadczeń, oświadczenie