Spis oświadczeń, oświadczenie


Stanowisko w związku z oświadczeniem senator Elżbiety Płonki, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazała Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych:

Warszawa, dnia 17 maja 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przez Panią Marszałek Prezesowi Rady Ministrów oświadczeniem Pani Senator Elżbiety Płonki z 55. posiedzenia Senatu RP w sprawie zakupu przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych "obiektu w Warszawie o nazwie Coloseum na siedzibę Kasy" wykonując przekazane mi dyspozycje Prezesa Rady Ministrów i działając z Jego upoważnienia, pozwalam sobie przedstawić stanowisko kierowanego przeze mnie Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie nabycia przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Grójeckiej 186 z przeznaczeniem na siedzibę Kasy i podjętą przeze mnie decyzję (nadzorczą) w tej sprawie.

Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, zgodnie z treścią art. 151a ust. 6 ustawy z dnia 6 lutego 1999 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 26, poz. 53 z późn. zm.) bada uchwały przyjmowane przez organa uchwałodawcze Kasy Chorych, w zakresie zgodności z prawem i stwierdza nieważność uchwały w całości lub w części, jeżeli narusza ona prawo lub stwarza zagrożenie wystąpienia ujemnego wyniku finansowego.

Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych - po otrzymaniu w dniu 11 kwietnia 2000 r. Uchwały nr 58/IV/2000 Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych z dnia 20 kwietnia 2000 r. w sprawie nabycia nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Grójeckiej 186 z przeznaczeniem na siedzibę Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych, na warunkach określonych w załączniku do uchwały (kupno lokalu użytkowego o łącznej powierzchni około 4.400 m2 za kwotę 18151772,1 zł, bez podatku od towarów i usług (VAT) oraz kosztów opłaty skarbowej - co potwierdzono w umowie przedwstępnej zawartej pomiędzy Mazowiecką Regionalną Kasą Chorych z firmą Unikat Development dnia 11 kwietnia 2999 r.) - rozpoczął jej badanie oraz przeprowadził doraźną kontrolę zagadnień związanych z nabyciem przez MRKCh tej nieruchomości.

W następstwie tych działań podjęłam dnia 28 kwietnia 2000 r. decyzję stwierdzającą nieważność cytowanej wyżej Uchwały nr 58/IV/2000 Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych w części dotyczącej wysokości środków wydatkowanych na zakup nieruchomości przeznaczonej na siedzibę tej Kasy.

Zgodnie z treścią art. 169c ust. 1 pkt 3 i 4 cytowanej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, zorganizowanie i wyposażenie Regionalnych Kas Chorych i ich oddziałów finansowane jest z budżetu państwa.

Podejmowane przez poprzedniego i obecnego dyrektora Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych starania o pozyskanie od organów administracji rządowej nieruchomości zabudowanej - z zasobów Skarbu Państwa - na docelową siedzibę MRKCh oraz oddziału warszawskiego, nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.

Z dokonanego rozliczenia przyznanej Mazowieckiej Regionalnej Kasie Chorych z budżetu państwa dotacji celowej na zakup i remonty adaptacyjne obiektów przeznaczonych na siedzibę Kasy i jej oddziałów oraz na zakupy inwestycyjne, w kwocie 26.050.000 zł, wynika, że Kasa dotychczas wydatkowała na te cele 4.050.000 zł: oznacza to, że pozostała do wydania na te cele kwota nie większa niż 22.000.000 zł, a w niej mieściły się również środki w wysokości 1.360.000 zł przeznaczone na dokończenie remontu siedziby oddziału Kasy w Ostrołęce, zakup siedziby w Ciechanowie i zakup sprzętu informatycznego i biurowego.

Jak wynika ze zgromadzonej dokumentacji, rokowania prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych w styczniu i lutym 2000 r. z firmą Unikat Development zmierzały do zakupu 3.482 m2 powierzchni za kwotę 17.407.832 zł.

Maksymalizacja potrzeb Mazowieckiej RKCh ujawniła się w trakcie drugiej tury rokowań, prowadzonych w marcu 2000 r. Mazowiecka RKCh występując do Urzędu Zamówień Publicznych dnia 8 marca 2000 r. z wnioskiem o zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup omawianej nieruchomości, określiła wartość szacunkową przedmiotu zamówienia na około 18.500.000 zł, (bez podatku od towarów i usług - VAT) i wyrażała wolę zakupu 4.400 m2 powierzchni; zastępca Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych decyzją z dnia 13 marca 2000 r. zatwierdził tryb zamówienia z wolnej ręki na zakup tej nieruchomości z przeznaczeniem na siedzibę Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych.

Różnica pomiędzy nabyciem 4.400 m2 a 3.482 m2 wynosiła więc około 4.530.000 zł i mogła zostać wydatkowana na dokonanie aranżacji zakupionych pomieszczeń (ok. 2.560.000 zł), dokończenie rozpoczętych w 1999 r. inwestycji w Ostrołęce i Ciechanowie (ok. 860.000 zł), zakup sprzętu informatycznego (500.000 zł) i niezbędnego, dodatkowego wyposażenia MRKCh i jej oddziałów.

Badając cytowaną uchwałę Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych z dnia 10 kwietnia 2000 r., wzięłam również pod uwagę istotny fakt, że Mazowiecka RKCh ubiegły rok zamknęła niedoborem wynoszącym 93.154.126 zł, a w I kwartale 2000 r. przekroczyła planowane koszty finansowania świadczeń zdrowotnych o prawie 17.000.000 zł.

Podejmując decyzję wychodziłam z założenia, że obecna sytuacja finansowa Mazowieckiej RKCh nie pozwala na zakup nieruchomości, której wartość przekracza wysokość, określoną w budżetowej dotacji celowej. Nabycie nieruchomości - lokali biurowych o planowanej wielkości 4.400 m2, spowodowałoby wydatkowanie całej kwoty dotacji celowej jedynie na zakup nieruchomości w sytuacji wymagającej poniesienia dodatkowych kosztów na adaptacje pomieszczeń, co wymagałoby finansowania tych wydatków ze składek na ubezpieczenia zdrowotne; także ze składek należałoby opłacić zakup sprzętu informatycznego i brakującego wyposażenia, co jest sprzeczne z reprezentowanym przez Urząd Nadzoru stanowiskiem, że środki finansowe pochodzące ze składek na ubezpieczenia zdrowotne winny być w pierwszej kolejności przeznaczane na finansowanie świadczeń zdrowotnych na rzecz osób ubezpieczonych.

Zatem niepodjęcie w ramach nadzoru decyzji stwierdzającej nieważność cytowanej uchwały Rady Mazowieckiej RKCh w części dotyczącej wysokości środków wydatkowanych na zakup tej nieruchomości prowadziłoby do powstania zagrożenia wystąpienia ujemnego wyniku finansowego Mazowieckiej RKCh.

Rada Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych w podjętej dnia 5 maja 2000 r. uchwale nr 59/V/2000, zmieniła swoją uchwałę z dnia 10 kwietnia 2000 r., wprowadzając zmianę w treści załącznika, polegającą na tym, że zakup dotyczy lokali użytkowych o powierzchni 3.549 m2 (a nie 4.400 m2), a ostateczna cena sprzedaży tych lokali stanowi kwotę 14.641.054,36 zł (a nie 18.151.772,1 zł) - nie obejmując podatku od towarów i usług (VAT) oraz kosztów opłaty skarbowej.

Tym samym zmiany wprowadzone przez Radę Mazowiecką RKCh w zakresie ceny zawartej transakcji, zbliżone są do kwoty przeznaczonej na ten cel w preliminarzu wydatków dotacji celowej, jaką Mazowiecka RKCh otrzymała z budżetu państwa.

Realizacja zawartego w oświadczeniu Pani Senator Elżbiety Płonki wniosku o unieważnienie zakupu dokonanego przez Mazowiecką RKCh, co miałoby nastąpić przez podjęcie przeze mnie decyzji o stwierdzeniu nieważności w całości uchwały podjętej dnia 10 kwietnia 2000 r. przez Radę Mazowieckiej RKCh - oznaczałoby w praktyce poniesienie przez Mazowiecką RKCh skutków zerwania podpisanej dnia 11 kwietnia 2000 r. umowy przedwstępnej; jednym z tych następstw byłaby utrata zadatku oraz zapłacenie kar umownych - ogółem w wysokości około 2.904.283,5 zł.

Urząd Nadzoru poddał również ocenie ponoszone obecnie koszty najmu i eksploatacji lokali i porównał je z szacowanymi kosztami eksploatacji nieruchomości położonej przy ul. Grójeckiej 186. Z dokonanych wyliczeń wynika, że koszty eksploatacji nowej siedziby powinny być niższe, niż obecnie ponoszone.

Przedstawiając stanowisku Urzędu Nadzoru -

pozostaję z szacunkiem

T. Kamińska


Spis oświadczeń, oświadczenie