Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


18. posiedzenie Senatu RP

30 lipca 1998 r.

Oświadczenie

Oświadczenie moje kieruję na ręce pana Janusza Tomaszewskiego, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Uchwalenie przez Sejm i podpisanie przez prezydenta ustawy o nowym podziale administracyjnym kraju na szesnaście województw zakończyło pierwszy etap sporów związanych z tym podziałem. Efektem tej ustawy jest z jednej strony satysfakcja niektórych grup społecznych, z drugiej zaś - obawa wielu społeczności lokalnych co do treści szczegółowych rozwiązań towarzyszących temu podziałowi.

Jednym z takich regionów, gdzie obawy te są szczególnie widoczne, jest województwo kujawsko-pomorskie, a szczególnie obszar obecnego województwa toruńskiego. Obawy te koncentrują się głównie wokół problemów przyszłej lokalizacji szeregu istniejących już instytucji państwowych, zakresu i obszaru ich działania, a także tworzenia nowych elementów struktur władzy wojewódzkiej. Jedną z przyczyn tych obaw jest strach przed utratą obecnie posiadanych miejsc pracy, szczególnie w sferze administracji.

Dlatego jest rzeczą niezwykle ważną, aby decyzje w tych sprawach podejmowane były w spokoju, w oparciu o argumenty merytoryczne, z uwzględnieniem aspiracji nie tylko miast tracących status miast wojewódzkich (to znaczy Torunia i Włocławka), ale także pozostałych najbardziej znaczących miast tego regionu (Grudziądza, Inowrocławia, Brodnicy czy Chełmna). Nie można dopuścić, aby decyzje te stały się zarzewiem nowych konfliktów lokalnych, prowadzących do dezintegracji i antagonizmów w obrębie nowego województwa. Oczywiste jest to, że wiele ważnych decyzji w tych sprawach zostanie podjętych przez władze samorządowe nowego województwa. Nastąpi to najprędzej pod koniec roku. Jednak wiadome jest, że obecne władze tych trzech województw prowadzą odpowiednie przygotowania pod kątem organizacji nowego województwa.

W tej sytuacji zwracam się do Pana Ministra, jako organu państwowego nadzorującego działalność administracji wojewódzkiej i centralnej, o ustalenie takiego trybu przygotowania tych zmian, który umożliwi równoprawny udział w tym procesie przedstawicielom wszystkich trzech istniejących województw.

Niezależnie od tego, założenia tych zmian, a także późniejsze, najważniejsze decyzje w sprawach układu administracyjnego powinny być zawsze opiniowane przez przedstawicieli głównych sił politycznych nowego województwa, jak również przez inne organizacje opiniotwórcze, w tym przez naukowców z dziedziny administracji, zarządzania, gospodarki przestrzennej i zachowań społecznych.

Taki tryb postępowania jest warunkiem zachowania spokoju i uzyskania akceptacji społecznej dla nadchodzących zmian. Źle byłoby, gdyby decyzje w tych sprawach podejmowane były w zaciszu gabinetów rządzącej koalicji, a ich praktyczna realizacja dokonana została znienacka, powodując zaskoczenie dużych grup obywateli.

Do takich sytuacji nie wolno dopuścić, gdyż byłoby to sprzeczne z celami reformy administracyjnej naszego państwa.

Liczę więc na to, że Pan Minister zechce podjąć odpowiednie działania, między innymi w proponowanym przeze mnie kierunku, tak aby powstanie nowego województwa kujawsko-pomorskiego odbyło się w sposób optymalny i przy możliwie szerokiej akceptacji jego mieszkańców.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie