Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

17 września 2002 r.

"Starzenie się czy choroba. Działania na rzecz osób dotkniętych chorobą Alzheimera i ich opiekunów" były tematem posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Choroba Alzheimera to nieuleczalna, przewlekła, neurologiczna choroba występująca najczęściej u osób powyżej 60. roku życia. Chory, na skutek postępujących zmian w mózgu, traci stopniowo funkcje poznawcze, przestaje kontrolować swoje zachowanie i funkcje fizjologiczne. Szacuje się, że w Polsce choruje na nią ponad 300 tys. osób.

Jak stwierdziła podczas posiedzenia Alicja Sadowska ze Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera, wykrycie tej choroby w konkretnym wypadku "to często dla chorego i jego rodziny trwający 8-14 lat wyrok". A. Sadowska jako niewystarczającą oceniła pomoc państwa dla tych rodzin.

W Polsce nadal występuje problem zdiagnozowania choroby, brak bowiem powszechnego dostępu do poradni neurologicznej z odpowiednim zapleczem diagnostycznym. Brak także w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej dostatecznej liczby lekarzy specjalistów, którzy potrafiliby rozpoznać chorobę.

Cierpiący na chorobę Alzheimera wymaga stałej opieki. W Polsce przeciętny opiekun ma 71 lat i najczęściej jest nim współmałżonek chorego (około 80% opiekunów), w pozostałych wypadkach - dorosłe dzieci chorego. Średnia wieku opiekunów w krajach Unii Europejskiej wynosi ok. 57 lat. Przebieg choroby sprawia, że przyjaciele i rodzina najczęściej wycofują się z kontaktów z domem, w którym przebywa cierpiący na tę chorobę.

Jak podała A. Sadowska, ponad 70% opiekunów osób z chorobą Alzheimera cierpi z powodu przewlekłego stresu, a ponad 50% z powodu depresji. Badania przeprowadzone w USA wykazały nadumieralność opiekunów tych osób.

Mirosława Wojciechowska, prezes Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera, przedstawiła działalność organizacji pozarządowych w niesieniu pomocy chorym i ich rodzinom. Wskazała na niedostatki tworzącego się "systemu pomocy" i niedocenianie przez instytucje publiczne potrzeby zaangażowania środków i służb publicznych. W ciągu najbliższych 25 lat liczba osób dotkniętych chorobą Alzheimera w Polsce podwoi się w związku z procesem starzenia się społeczeństwa.

Obecna na posiedzeniu komisji przewodnicząca Światowej Federacji Organizacji Alzheimerowskich dr Nori Graham podkreśliła, że rządy państw powinny ekonomicznie wspierać osoby dotknięte tym schorzeniem i współpracować z organizacjami pozarządowymi działającymi na ich rzecz.

Przewodnicząca Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera Mirosława Wojciechowska zwróciła uwagę na trudności, jakie muszą pokonywać rodziny chorego. Dodała, że "tylko 7% chorych przyjmuje jeden z trzech nowoczesnych leków stosowanych w tej chorobie; jeden z nich jest pełnopłatny, dwa - częściowo refundowane. (...) Ponad 100 zł miesięcznie na jeden lek, kiedy konieczne jest podawanie leków na inne schorzenia, jest zbyt dużym obciążeniem dla rodziny" - przekonywała.

Obecny na posiedzenia komisji krajowy konsultant ds. psychiatrii prof. Stanisław Pużyński wyjaśniał, że leki te spowalniają proces chorobowy w jej dwóch pierwszych stadiach, natomiast przy chorobie o znacznym lub głębokim nasileniu nie są już skuteczne.

"Te leki, podane w odpowiednim momencie, dają choremu mniej więcej dwa lata względnej samodzielności. To dużo" - oceniła prof. Maria Barcikowska z Kliniki Neurologii w warszawskim szpitalu MSWiA.

Prof. M. Wojciechowska podkreśliła, że w Polsce brakuje wsparcia ze strony opieki społecznej. Prawie w ogóle nie ma ośrodków dziennego i okresowego pobytu dla chorych, nie ma opiekunów zawodowych. Na miejsce w domu pomocy społecznej czeka się latami, a pobyt w prywatnym kosztuje około 1,5 tys. zł miesięcznie.

Wagę tego problemu podkreślił nestor polskich psychiatrów, prof. Stefan Leder. Obciążenie najbliższej rodziny opieką nad osobą chorą jest tak duże, iż zapewnienie opieki instytucjonalnej lub wyspecjalizowanych opiekunów jest niezbędne. Najbliższa rodzina nie zawsze potrafi poradzić sobie z problemami, jakie niesie choroba Alzheimera. Starość wymaga działań specjalnych i odpowiedzialności państwa i samorządu za ich realizację.

W dyskusji senator Krystyna Sienkiewicz zwróciła uwagę na demograficzne aspekty polityki państwa wobec populacji ludzi starzejących się.

Senator Olga Krzyżanowska podkreśliła potrzebę podejmowania działań edukacyjno-oświatowych dotyczących istoty choroby i opieki, a także rolę wolontariatu w opiece nad chorymi i ich rodzinami.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator Marek Balicki wskazał na potrzebę przygotowania narodowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, w tym także związanych z chorobą Alzheimera, aby zarówno rodzina, jak i państwo mogły liczyć na wsparcie i działania wzajemne. Program działania w oparciu o Narodowy Program Zdrowia Psychicznego, którego nadal nie ma, jest potrzebny, gdyż pozwoliłby wyraźnie określić rolę i zadania podmiotów zajmujących się rozwiązywaniem problemów społecznych.

Państwo - stwierdził senator M. Balicki, nie jest przygotowane do skutecznego rozwiązywania problemów będących następstwem procesów demograficznych związanych ze starzeniem się społeczeństwa.

18 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Zmiany wprowadzone przez Sejm omówił główny inspektor transportu drogowego Seweryn Kaczmarek.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest ustanowienie regulacji prawnej umożliwiającej zarejestrowanie uprzednio wyrejestrowanych przyczep rolniczych i ciągników.

W przyjętym stanowisku senatorowie zaproponowali przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Jej założenia omówił przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury S. Kaczmarek. Uchwalona przez Sejm 12 września 2002 r. ustawa stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, iż ma on na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Ustawa statuuje zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zarekomendować Izbie wprowadzenie 21 poprawek do ustawy. Postanowiono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Mieczysław Mietła.

20 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Aktu z dnia 29 listopada 2000 r. rewidującego Konwencję o udzielaniu patentów europejskich.

Po wysłuchaniu informacji na temat konwencji będącej przedmiotem ratyfikacji, przedstawionych m.in. przez wiceministra spraw zagranicznych Andrzeja Byrta, prezes Urzędu Patentowego RP Alicję Adamczak i wiceminister gospodarki Małgorzatę Okońską-Zarembę, komisja postanowiła opowiedzieć się za przyjęciem ustawy uchwalonej przez Sejm. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Żenkiewicza.

24 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli łącznie trzy akty: ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r., ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku oraz ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Informacji na temat rozwiązań przyjętych w konwencjach, będących przedmiotem ratyfikacji, udzielali wiceminister spraw zagranicznych Adam Rotfeld oraz wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Kazimierz Bany.

W dyskusji rozpatrywane ustawy nie wywołały zastrzeżeń i następnie w głosowaniu senatorowie postanowili przyjąć je bez poprawek. Sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Jerzy Markowski.

Kontrowersji wśród senatorów nie wywołała również ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra gospodarki Marka Kossowskiego dotyczącej przyjętych w nowelizacji rozwiązań komisja postanowiła nie zgłaszać do niej zastrzeżeń. Ustalono, że w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych sprawozdanie w tej sprawie złoży senator J. Markowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Mastwiak, poseł sprawozdawca Stanisław Piwik oraz dyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Zbigniew Wrona.

W dyskusji nowelizacja, która była pilnym projektem rządowym, nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Mieczysława Janowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej pracowała nad projektem uchwały Senatu w sprawie zwiększenia sprawności administracji publicznej, przygotowywanym w związku z planowaną w dniach 14 i 15 listopada 2002 r. senacką debatą na ten temat.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska zapoznała się z ustawą o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Mieczysław Muszyński oraz prezes Agencji Atomistyki Jerzy Niewodniczański. Propozycję poprawek przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W dyskusji senatorowie poparli potrzebę wprowadzenia postulowanych poprawek. Ponieważ komisja rozpatrywała ustawę o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych bez skierowania marszałka Senatu, ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego zaakceptowane zmiany senator Grzegorz Niski przedstawi jako głos w dyskusji.

25 września 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Pilarczyk, posłowie Kazimierz Plocke i Roman Jagieliński, a także reprezentanci Sztabu Kryzysowego Rybołówstwa, Krajowej Izby Rybackiej i Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Rybackich.

Uchwalona 12 września br. ma na celu stworzenie ram prawnych dla zorganizowania w Polsce rynku rybnego zgodnego z zasadami Wspólnej Polityki Rybackiej Unii Europejskiej. Ustawa implementuje do polskiego systemu prawnego przepisy przedmiotowych rozporządzeń unijnych jedynie w zakresie niezbędnym dla zorganizowania i funkcjonowania rynku rybnego w Polsce w okresie przedakcesyjnym.

W ustawie określono zasady wprowadzania na rynek produktów rybołówstwa i produktów rybactwa, zasady tworzenia i funkcjonowania organizacji producentów rybnych oraz organizacji międzybranżowych, a także zasady i warunki udzielania, ze środków publicznych, pomocy finansowej organizacjom producentów rybnych.

W dyskusji nad rozpatrywaną ustawą sejmową zgłoszono szereg propozycji poprawek. Szczegółowe uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W związku z tym przewodniczący obradom senator Jerzy Pieniążek powołał zespół złożony z przedstawicieli resortu rolnictwa, związków rybackich i biura legislacyjnego w celu doprecyzowania poprawek.

Po przerwie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim, w którym zaproponowano wprowadzenie 11 zmian. W związku z tym, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie wypowiedziało się w kwestii poprawek dotyczących skreślenia art. 38 oraz dodania nowego art. 45a, zwrócono się do resortu o sporządzenia do 30 września br. opinii w tej sprawie na piśmie.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła, że postulowane poprawki zarekomenduje Izbie senator Krzysztof Borkowski.

W drugiej części posiedzenia senatorowie zapoznali się z analizą przebiegu skupu zbóż w 2002 r. oraz z wnioskami dotyczącymi budowy nowego systemu.

Informację na ten temat przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski. Jak poinformował, działania interwencyjne są realizowane na podstawie "Rocznego programu działań interwencyjnych Agencji Rynku Rolnego na 2002 rok", zatwierdzonego uchwałą Rady Ministrów. W bieżącym roku ARR prowadzi interwencję w dwóch formach: skup zboża z dopłatą ARR do cen skupu jak zasadniczą formę interwencji oraz zakupy bezpośrednie za środki ARR w ramach uchwały nr 159/2002 RM z 6 sierpnia br., również z dopłatami ARR do cen skupu.

Zasady udzielania dopłat do cen skupu są zbliżone do ubiegłorocznych. Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie możliwości finansowania skupu. Oprócz prowadzenia skupu za środki finansowe pochodzące z kredytu preferencyjnego umożliwiono również skup za środki własne przedsiębiorcy. Obniżono do 6 ton możliwość sprzedaży pszenicy z 1 ha, pozostawiając obowiązujący dla żyta poziom 4 ton z 1 ha obsianej powierzchni.

Przedsiębiorcy, którzy realizują w bieżącym roku skup zbóż z dopłatami ARR na własny koszt i ryzyko, będą mieli prawo do uzyskania dopłat wyrównawczych w razie spadku cen rynkowych nie pozwalającego na odzyskanie zaangażowanych środków.

Dodatkową formą interwencji będzie udzielanie przez ARR dopłat do przechowywania pszenicy i żyta przez producentów zbóż.

W opinii resortu rolnictwa, ocena interwencyjnego skupu zbóż będzie możliwa po jego zakończeniu w listopadzie br. Biorąc pod uwagę bliską perspektywę akcesji do UE, pozostaje praktycznie jeden sezon na maksymalne zbliżenie do unijnych zasad interwencji na rynku zbóż. Pełne wdrożenie systemu unijnego nie jest możliwe ze względu na koszty (na płatności bezpośrednie niezbędne byłoby 6-7 mld zł) oraz nie zakończone prace nad systemem IACS. Dostosowanie może dotyczyć systemu skupu, tj. wprowadzenia zakupu interwencyjnego na zasadach unijnych od 1 listopada: pszenicy i żyta spełniających określone wymagania jakościowe, jednorodnej partii towaru nie mniejszej niż 80 ton oraz po cenie interwencyjnej zbliżonej do obowiązującej w UE (około 400 zł/tonę). W okresie od żniw do 1 listopada skup byłby realizowany na warunkach rynkowych.

Po dokonaniu wstępnej analizy materiału przedstawionego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencję Rynku Rolnego dotyczącego przebiegu skupu zbóż w kampanii 2002 r., a także uwzględniając przebieg dyskusji, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi sformułowała następujące wnioski:

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi omówiono sprawy organizacyjne związane ze spotkaniem z członkami Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego, poświęconym perspektywom wspólnej polityki rolnej jednoczącej się Europy. Spotkanie odbędzie 3 października br.

* * *

Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu wysłuchali informacji ministra kultury o przewidywanych zmianach legislacyjnych oraz bieżących pracach resortu.

Podczas posiedzenia minister Waldemar Dąbrowski stwierdził, że wprowadzenie w życie ustawy o kinematografii to jedna z najpilniejszych prac resortu.

Wśród priorytetów resortu W. Dąbrowski wymienił również promocję czytelnictwa i książki, utworzenie Muzeum Sztuki Współczesnej, edukację kulturalną, kreowanie wykorzystania zabytków do przyciągania turystów oraz utworzenie programów edukujących menedżerów kultury w dziedzinie integracji europejskiej.

Minister kultury zamierza w projekcie ustawy o kinematografii zamieścić zapis, który mówiłby o dodatkowych kwotach przeznaczanych na filmy, uzyskanych ze sprzedaży nośników, m.in. kaset wideo czy płyt DVD.

Ponadto minister W. Dąbrowski postuluje wyłączenie spraw dotyczących kina poza urząd ministerstwa. Za konieczne i pilne uważa powołanie Instytutu Filmu Polskiego, który zająłby się selekcją projektów producenckich, upowszechnianiem kultury filmowej i promocją polskiego filmu za granicą. Za niezbędne uważa także "wydobycie z zapaści" Filmoteki Narodowej.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu W. Dąbrowski zapowiedział również powołanie publiczno-prywatnej fundacji, która zajmowałaby się debiutami filmowymi. "Może powstanie ona już od nowego roku. Prace są zaawansowane" - powiedział.

Zdaniem ministra kultury, przemysł filmowy w Polsce praktycznie nie istnieje, dlatego tak pilna jest chociażby ratyfikacja znajdującego się obecnie w Sejmie traktatu o koprodukcji filmowej.

Minister W. Dąbrowski zaproponował także sprywatyzowanie wytwórni filmowych. Dochody uzyskane w ten sposób służyłyby jako podstawa do założenia Instytutu Sztuki Filmowej. Jak stwierdził, Polsce potrzebna jest jedna dobra wytwórnia, która mogłaby powstać na przykład na bazie Wytwórni Filmów Fabularnych na Chełmskiej w Warszawie.

W. Dąbrowski podnosił też kwestię braku Muzeum Sztuki Współczesnej. Chciałby, aby w Polsce powstało 16 centrów, w których ta sztuka będzie prezentowana. Proponuje, aby umieścić je w obiektach postindustrialnych - starych fabrykach, elektrowniach, kotłowniach.

W trakcie posiedzenia minister stwierdził, że jest gotów w ramach popularyzacji literatury wyposażyć każdą rodzinę z dzieckiem w 6 książek należących do kanonu literatury światowej.

Szef resortu pozytywnie ocenił skalę sponsoringu w dziedzinie kultury. "Mamy tu już zaawansowany proces. Udział sponsorów w rynku kultury wynosi około 260 mln zł rocznie. Można więc powiedzieć, że jedną czwartą odpowiedzialności za los kultury narodowej przejęli przedsiębiorcy" - dodał.

Minister W. Dąbrowski przedstawił kłopoty resortu z długo oczekiwaną przez środowisko ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej. Projekt tej ustawy, opracowany jeszcze za rządów Andrzeja Celińskiego, nie został zaakceptowany podczas uzgodnień międzyresortowych.

"W tej sytuacji będziemy musieli startować od początku. Zastanawiam się nad rozdzieleniem tej ustawy na dwa osobne akty -o instytucjach narodowych i działalności kulturalnej" - powiedział W. Dąbrowski.

26 września 2002 r.

Po rozpatrzeniu ustawy o ratyfikacji Europejskiej konwencji o koprodukcji filmowej, sporządzonej w Strasburgu dnia 2 października 1992 r., Komisja Kultury i Środków Przekazu opowiedziała się za jej przyjęciem bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Ryszard Sławiński.

Konwencja stanowi wspólną podstawę prawną w dziedzinie kinematografii oraz określa stosunki między państwami zaangażowanymi w wielostronne koprodukcje filmowe. Reguły te mają zastosowanie do koprodukcji, w których uczestniczą przynajmniej trzy podmioty z różnych państw.

Konwencja definiuje status koprodukcji wielostronnej, określa prawa koproducentów i proporcje wkładów każdego z nich. Stanowi ona narzędzie rozwoju i promocji koprodukcji filmowej w Europie. Jej tekst powstał w Strasburgu w 1992 roku, pod egidą Rady Europy.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu dyskutowano także nad nowelizacją prawa autorskiego. Uchwalona przez Sejm nowelizacja dostosowuje prawo polskie do prawa unijnego.

W tej części posiedzenia uczestniczyli przedstawiciele operatorów sieci kablowych.

Dyskusję zdominowała sprawa likwidacji w nowelizacji tzw. licencji ustawowej, zgodnie z którą operatorzy sieci kablowych mogli bez odrębnej umowy rozpowszechniać w sieciach kablowych utwory nadawane przez radia i telewizje, jeśli były one nadawane równocześnie i bez zmian. Wykreślenie zapisu o licencji ustawowej oznacza w praktyce, że od chwili wejścia w życie ustawy (tj. od 1 stycznia 2003) operatorzy będą musieli zawierać umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania na wyemitowanie każdego programu.

Operatorzy nie sprzeciwiają się samej likwidacji licencji, chcą jednak, by nowe przepisy obowiązywały od stycznia 2004.

"Jest kilkuset operatorów sieci kablowych, z których każdy transmituje kilkadziesiąt programów. Samych organizacji zbiorowego zarządzania mamy kilkanaście, trzeba by więc zawrzeć tysiące umów. Do 1 stycznia 2003 jest to niemożliwe. Staniemy przed wyborem zaprzestania emisji tych programów lub działania niezgodnie z prawem" - przekonywał Tomasz Węgrzyński z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej.

W dyskusji przedstawiciele Ministerstwa Kultury zgodzili się na przedłużenie do 1 lipca 2003 roku terminu wprowadzenia w życie nowych przepisów.

Na zakończenie ustalono, że Komisja Kultury i Środków Przekazu będzie kontynuować rozpatrywanie nowelizacji prawa autorskiego na kolejnym posiedzeniu, 30 września br.

* * *

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła łącznie trzy akty: ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r., ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku oraz ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Senatorowie wysłuchali informacji wicedyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Kazimierza Banego.

W dyskusji kontrowersje wywołała m.in. kwestia konsekwencji finansowych ratyfikacji konwencji zawartych w rozpatrywanych ustawach, ocena korzyści z ich ratyfikacji dla interesu naszego kraju, a także kwestie szczegółowe dotyczące marynarzy czy firm budowlanych. W związku z tym komisja zwróciła się do Ministerstw Finansów o przedstawienie wyjaśnień na piśmie w powyższych sprawach.

Ostatecznie Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanych ustaw ratyfikacyjnych bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ratyfikacji Aktu z dnia 29 listopada 2000 r. rewidującego Konwencję o udzielaniu patentów europejskich.

Informację na temat rozwiązań zawartych w przedmiotowych konwencjach przekazał wiceprezes Urzędu Patentowego RP Andrzej Pyrża.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży na posiedzeniu plenarnym Izby senator Bogusław Mąsior.

Kontrowersji wśród senatorów nie wywołała także ustawa o ratyfikacji Europejskiej konwencji o koprodukcji filmowej, sporządzonej w Strasburgu dnia 2 października 1992 r. Po wysłuchaniu wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Kultury w głosowaniu senatorowie postanowili nie zgłaszać do niej żadnych zastrzeżeń i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Władysława Mańkuta.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrzenia trzech ustaw dostosowujących polskie prawo do ustawodawstwa Unii Europejskiej. 22 poprawki postanowiono zgłosić do ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Proponowane zmiany były zbieżne ze stanowiskiem Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Zgłoszone poprawki zarekomenduje Izbie senator G. Ferenc. W tej części posiedzenia wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o organizacji rynku rybnego oraz o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim.

Z rozwiązaniami przyjętymi przez Sejm zapoznał senatorów wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Józef Pilarczyk.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała przyjęcie 8 poprawek, które zarekomenduje Izbie senator W. Mańkut.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Informacji na temat nowelizacji sejmowej udzieliła dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Kultury Ewa Ziemniewska.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała Senatowi wprowadzenie 2 poprawek zmierzających do przedłużenia vacatio legis, po którym nastąpi zniesienie tzw. licencji ustawowej na równoległe i integralne rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych.

Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Ustawę uchwalono na podstawie projektu senackiego.

Komisja wysłuchała opinii wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka, wicedyrektora Biura Rzecznika Interesu Publicznego Antoniego Zielińskiego oraz posła sprawozdawcy Andrzeja Brachmańskiego.

W dyskusji wątpliwości dotyczące niektórych zapisów zawartych w nowelizacji sejmowej przedstawił wicedyrektor A. Zieliński. Senator Wiesław Pietrzak zgłosił wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. W głosowaniu uzyskał on poparcie komisji. Ustalono, że na posiedzeniu plenarnym sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Janusz Konieczny.

Ponadto Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.

Podczas rozpatrywania tego punktu rząd reprezentował wiceminister gospodarki Maciej Leśny. Wysłuchano także posła sprawozdawcy Andrzeja Różańskiego. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Skarbu Państwa, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów.

W trakcie dyskusji pojawiły się wątpliwości dotyczące zapisów w art. 1 pkt 2, w art. 4a pkt 2 litera c, odmiennego od zawartego w projekcie rządowym.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Józef Dziemdziela.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne.

W dyskusji omawiana ustawa, która była projektem senackim, uchwalonym z inicjatywy Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, nie wywołała żadnych kontrowersji. Związane z nią zagadnienia szczegółowo omówiono podczas wcześniejszych prac legislacyjnych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak, wicedyrektor Biura Rzecznika Interesu Publicznego Antoni Zieliński oraz dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego Beata Mik.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaakceptowała rozpatrywaną nowelizację sejmową Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Ewa Serocka.

30 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu zakończyła rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do nowelizacji sejmowej.

Wśród zaakceptowanych zmian znalazła się jedna poprawka merytoryczna, stanowiąca że posiadacze urządzeń reprograficznych, czyli służących do powielania dokumentów, którzy prowadzą działalność zarobkową, zostaną zobowiązani do wnoszenia opłaty do 3% wpływów z tego tytułu na rzecz twórców i wydawców. Sejm proponował, by płacili oni 5% od swych dochodów.

Uzasadniając tę zmianę, wiceminister kultury Aleksandra Jakubowska stwierdziła, że właściciele punktów reprograficznych często deklarują zerowy dochód, co uniemożliwia ściąganie należności z tego tytułu.

W przyjętym stanowisku Komisja Kultury i Środków Przekazu nie rozstrzygnęła kwestii tzw. licencji ustawowej, którą Sejm skreślił z nowelizacji. To zapis, zgodnie z którym operatorzy sieci kablowych mogli do tej pory bez odrębnej umowy rozpowszechniać w sieciach kablowych utwory nadawane przez radia i telewizje, jeśli były one nadawane równocześnie i bez zmian. W praktyce wykreślenie zapisu o licencji ustawowej oznacza w praktyce, że od chwili wejścia w życie ustawy (tj. od 1 stycznia 2003 r.) operatorzy będą musieli zawierać umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania na wyemitowanie każdego programu.

Operatorzy sieci kablowych proponowali, by wejście w życie tego przepisu przełożyć do początku 2004 r. Jak tłumaczyli, nie są w stanie podpisać do stycznia wszystkich niezbędnych umów. Ministerstwo Kultury jest skłonne przedłużyć termin wprowadzenia w życie nowych przepisów do 1 lipca 2003 roku, jeśli zgodzi się na to Komitet Integracji Europejskiej (opinia w tej sprawie ma być znana w najbliższych dniach).

Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła, że zaakceptowane zmiany do nowelizacji prawa autorskiego zarekomenduje Izbie senator Ryszard Sławiński.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o uchyleniu ustawy o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej " Prasa-Książka-Ruch".

Komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki. Na sprawozdawcę komisji wybrano senatora Kazimierza Pawełka.

Ponadto senatorowie spotkali się z wybitnym intelektualistą egipskim, specjalistą w dziedzinie dialogu międzycywilizacyjnego Miladą Hannem. Egipski gość wygłosił odczyt na temat współżycia i tolerancji różnych religii, a także relacji między islamem i chrześcijaństwem.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment