Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 21. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, dnia 23.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przekazaniem, przez Pana Marszałka oświadczenia Senatora Tadeusza Rzemykowskiego w sprawie funkcjonowania i rozwoju krajowego podsektora poszukiwawczo-wydobywczego, przedstawiam poniższe informacje oraz wyjaśnienia.

Na wstępie, za pośrednictwem Pana Marszałka, pragnę podziękować Panu Senatorowi Tadeuszowi Rzemykowskiemu za sformułowane oświadczenie, w tym złożoną propozycję współpracy przy "opracowywaniu programu górnictwa naftowego i jego realizacji". Pragnę poinformować, iż po przekazaniu do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. oświadczenia Pana Senatora Rzemykowskiego, Ministerstwo Skarbu Państwa otrzymało następujące informacje oraz wyjaśnienia od odpowiedzialnego za funkcjonowanie i rozwój krajowego górnictwa nafty i gazu Wiceprezesa Zarządu Spółki PGNIG S.A. - Mieczysława Jakiela:

Przedstawione w Oświadczeniu stanowisko Pana Senatora Rzemykowskiego jest zgodne z poglądami Spółki na możliwości krajowego wydobycia i dostaw gazu ziemnego na krajowy rynek.

Aktualnie w PGNiG S.A. kończone są prace nad opracowaniem Strategii Rozwoju Górnictwa Naftowego PGNiG S.A. W ramach tej strategii zakłada się szybkie zagospodarowanie opłacalnych do eksploatacji udokumentowanych i odkrytych złóż gazu ziemnego i w konsekwencji zwiększenia wydobycia krajowego gazu ziemnego do poziomu co najmniej 5,5 - 6,5 mld m3 rocznie w przeliczeniu na gaz wysokometanowy - tj. o ok. 50% więcej niż obecnie.

Po zatwierdzeniu ww. Strategii przez Zarząd Spółki zorganizowane zostaną odpowiednie środki finansowe na zagospodarowanie złóż do eksploatacji. Aktualnie opłacalne do eksploatacji zasoby wynoszą około 82 mld m3 w przeliczeniu na gaz wysokometanowy. Pozostałe zasoby w części wymagają dalszych prac rozpoznawczych, a w części są aktualnie traktowane jako pozabilansowe. Pozytywne wyniki dalszych prac poszukiwawczych i rozpoznawczych lub zmiana warunków na lepsze, mogą spowodować, że część z pozostałych zasobów zostanie przekwalifikowana do zasobów ekonomicznie opłacalnych do eksploatacji.

Biorąc powyższe pod uwagę, a w szczególności czynnik ekonomiczny, przy aktualnym poziomie wydobycia około 4 mld m3 rocznie, zasobów wystarczy na około 20 lat eksploatacji, a po zwiększeniu wydobycia na około 13,5 roku.

Z uwagi na to, że szereg większych złóż gazu ziemnego znajduje się w końcowej fazie eksploatacji, zadaniem prac poszukiwawczych jest odkrywanie i dokumentowanie nowych zasobów dla pokrycia ubytków wynikających z naturalnego spadku wydobycia ze złóż eksploatowanych i dla utrzymania planowego wydobycia w dłuższym okresie czasu.

Złoża ropy naftowej są na bieżąco zagospodarowane do eksploatacji. Aktualnie realizowany jest drugi etap zagospodarowania naszego największego złoża Barnówko-Mostno-Buszewo (BMB) w rejonie Dębna Lubuskiego. Małe złoża ropy naftowej zagospodarowane do eksploatacji są metodą przyśpieszoną w ramach tzw. próbnej eksploatacji.

W wyniku prowadzonych działań przewidujemy w latach 2003-2004 zwiększyć wydobycie ropy naftowej do poziomu 800 - 1000 tys. ton rocznie.

Natomiast odnośnie przyszłej struktury organizacyjnej i własnościowej sektora gazowego pragnę poinformować, iż w dniu 13 sierpnia 2002 r. Rada Ministrów RP przyjęła "Program restrukturyzacji i prywatyzacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A." Zgodnie z przyjętym Programem - w odniesieniu do sfery poszukiwań i wydobycia przyjęto następującą koncepcję restrukturyzacji i prywatyzacji:

Natomiast Spółka PGNiG S.A. prywatyzowana będzie w drodze oferty publicznej przeprowadzonej na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz opcjonalnie na giełdach zagranicznych.

Nadto Zarząd PGNiG S.A. został zobowiązany przez Radę Ministrów - do przygotowania i przedstawienia do akceptacji Ministrowi Skarbu Państwa - w terminie do 2 miesięcy od dnia przyjęcia Programu przez MM - szczegółowych programów działań zmierzających do realizacji celów oraz zakładanych w Programie przekształceń, ze szczególnym uwzględnieniem:

Rada Ministrów postanowiła, iż od dnia przyjęcia ww. Programu przez Radę Ministrów, przekształcenia organizacyjne i własnościowe PGNiG S.A. będą prowadzone wyłącznie wg zawartych w nim założeń.

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Małgorzata Ostrowska

* * *

Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 28.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 23. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia 2002 roku (pismo nr KK/043/304/02/V z dnia 12 sierpnia br.) poniżej przedstawiam stanowisko Ministra Gospodarki.

Mam świadomość, że podstawową barierą dla rozwoju przedsiębiorczości jest brak kapitałów. Rząd od kilku lat podejmuje działania mające na celu zwiększenie dostępności małych i średnich firm do zewnętrznych źródeł finansowania, m.in. poprzez kapitałowe wspieranie rozwoju funduszy pożyczkowych i poręczeniowych. Począwszy od ubiegłego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udziela dotacji na powiększenie kapitałów funduszy pożyczkowych i poręczeniowych. Wsparcie dla tych instytucji świadczone będzie także w latach następnych. Działania takie zostały bowiem zapisane w dokumencie pn. "Rządowy program rozbudowy systemu funduszy poręczeniowych i pożyczkowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2002-2006" przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 13 sierpnia 2002 roku.

Bezpośrednim celem programu jest budowa zintegrowanego efektywnego systemu regionalnych i lokalnych instytucji finansowych służących wzmocnieniu dostępu do finansowania zewnętrznego małym i średnim przedsiębiorcom.

W chwili obecnej funkcjonuje w Polsce około 30 funduszy poręczeniowych oraz 70 funduszy pożyczkowych, które działają niezależnie od siebie, w różnych formach prawnych.

Przyjęty przez Rząd program zakłada utworzenie docelowo 16 regionalnych oraz 100 lokalnych funduszy poręczeniowych oraz funduszy pożyczkowych. Fundusze, które przystąpią do systemu będą akceptować standardy i najlepsze praktyki działalności poręczycielskiej i pożyczkowej. Cechą systemu będzie również jego dostępność.

Budowa funduszy pożyczkowych i poręczeniowych opierać się będzie na inicjatywie oddolnej, wspartej środkami publicznymi. Po przystąpieniu Polski do UE możliwe będzie zaangażowanie środków funduszy strukturalnych.

Wiodącą rolę w systemie funduszy poręczeniowych pełnić będzie Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych, natomiast w systemie funduszy pożyczkowych - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wsparcie funduszy poręczeniowych będzie nakierowane zarówno na małych, jak i średnich przedsiębiorców, a także osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, które poszukują finansowania dłużnego w sektorze bankowym i instytucjach pożyczkowych. Równolegle będą rozwijane fundusze pożyczkowe, które będą oferować pożyczki dla małych przedsiębiorstw oraz osób podejmujących działalność gospodarczą, które mają utrudniony dostęp do finansowania bankowego.

Lokalne i regionalne fundusze pożyczkowe oraz lokalne i regionalne fundusze poręczeniowe będą również świadczyć pomoc osobom bezrobotnym, które planują podjąć działalność gospodarczą na trenie gmin zagrożonych bezrobociem strukturalnym.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

z up. Małgorzata Okońska-Zaremba

Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 22. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, 28 sierpnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do przekazanego przy piśmie JD/043/280/02/V z 29 lipca br. oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Włodzimierza Łęckiego na 22 posiedzeniu Senatu w dniu 24 lipca 2002 roku w sprawie likwidacji w Polsce świadczonych do tej pory przez Telekomunikację Polską S.A. usług telegraficznych uprzejmie informuję, że o zbadanie tego problemu wystąpiłem jeszcze w czerwcu br. do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Z informacji uzyskanych przez Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty w Telekomunikacji Polskiej S.A. wynika, że w ciągu mijającego dziesięciolecia daje się zaobserwować wyraźna tendencja spadkowa w zakresie zapotrzebowania na usługi telegraficzne, zarówno w Polsce jak i na świecie. Usługi telegraficzne, telegramowe i teleksowe stały się nierentowne. Systematyczny spadek zainteresowania tymi usługami następuje niewątpliwie za sprawą konkurencji ze strony innych, bardziej nowoczesnych środków komunikacji - faksu i poczty elektronicznej a przede wszystkim dzięki coraz powszechniejszej dostępności usługi telefonicznej, świadczonej zarówno w sieci stacjonarnej jak i w sieciach ruchomych.

Świadczenie usług telegraficznych odbywa się w wydzielonych sieciach telekomunikacyjnych, odrębnych w stosunku do publicznej sieci telefonicznej (PSTN), w której świadczone są usługi powszechne - telefonia, transmisja nieruchomych obrazów (faks) i modemowa transmisja danych (dostęp do sieci Internet) - i wymaga stosowania odpowiedniej aparatury. Według Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, produkcja takiej aparatury została już zaniechana. Nie prowadzi się także prac modernizacyjnych ani rozwojowych w tym zakresie. W tej sytuacji utrzymywanie sprawnej sieci i aparatury staje się nieekonomiczne.

W chwili obecnej Telekomunikacja Polska S.A. jest jedynym operatorem w Polsce, który świadczy usługi telegraficzne, mimo ich nierentowności.

Usługi telegraficzne nie należą do usług powszechnych w świetle obowiązującego Prawa telekomunikacyjnego. Również przepisy znowelizowanej ustawy o łączności z dnia 23 listopada 1990 r. (obecnie regulującej działalność wyłącznie pocztową) wymienia telegram w art. 45, 60 ust. 1 pkt 3 i 4, 65 ust. 2, 66 i 70 ust. 3, ale nigdzie nie określa usługi telegraficznej jako usługi o charakterze powszechnym. Nie ma żadnych przepisów w obowiązującym prawie, które pozwalałyby na zobowiązanie któregokolwiek podmiotu, w tym Telekomunikacji Polskiej S.A. lub Poczty Polskiej, do świadczenia tych usług.

Jakkolwiek nie ma uzasadnienia ekonomicznego i technicznego dalszego utrzymywania świadczenia usług telegraficznych to usługi te zarówno zdaniem Prezesa Urzędu Regulacji i Telekomunikacji i Poczty jak i moim ciągle są istotne z punktu widzenia interesu społecznego.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty podjął działania mające na celu uzgodnienie pomiędzy Pocztą Polską a Telekomunikacją Polską S.A. przejęcia świadczenia tej usługi. Ze względu na to, że przygotowania do kontynuowania jej świadczenia wymagają niezbędnych przygotowań technicznych i organizacyjnych zwróciłem się do Prezesa Zarządu Telekomunikacji Polskiej S.A. o przedłużenie o 1 - 2 miesiące terminu zaprzestania świadczenia tej usługi tak, aby umożliwić płynne przejęcia świadczenia tych usług przez Pocztę Polską.

Z wyrazami szacunku

MINISTER INFRASTRUKTURY

z up. SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat

* * *

Przewodniczący Komisji Nadzoru Bankowego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bogdana Podgórskiego, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 2002.08.28

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem dotyczącym prawnych i finansowych skutków nowelizacji "Podręcznika inspekcji na miejscu", złożonym przez senatora Bogdana Podgórskiego na 23 posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 8 sierpnia 2002 r., przedstawiam stanowisko w ww. sprawie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nadzór nad bankami, oddziałami i przedstawicielami banków zagranicznych w Polsce sprawuje Komisja Nadzoru Bankowego. Dodatkowo od dnia 1 stycznia 2002 r. banki krajowe, które są podmiotami dominującymi w stosunku do określonych podmiotów lub działają w holdingu finansowym lub holdingu o działalności mieszanej, objęte są nadzorem skonsolidowanym Komisji.

Do zadań Komisji należy w szczególności:

Decyzje i określone przez Komisję zadania wykonuje i koordynuje Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego, który jest wydzieloną organizacyjnie jednostką Narodowego Banku Polskiego.

Celem nadzoru bankowego, określonym przez ustawodawcę, jest zapewnienie:

Czynności podejmowane w ramach nadzoru bankowego polegają w szczególności na:

W celu sprawnego wykonywania ustawowych zadań nadzór bankowy opracowuje różnego rodzaju dokumenty, które m.in. mają za zadanie ułatwić i usprawnić badania podczas inspekcji w bankach. Jednym z takich dokumentów jest Podręcznik inspekcji na miejscu (objętość około 1000 stron), który zawiera najważniejsze wytyczne dla badań inspekcyjnych przeprowadzanych w kluczowych obszarach działalności banku oraz głównych obszarach ryzyka. Jest on opracowaniem wewnętrznym przeznaczonym dla inspektorów nadzoru bankowego. Celem Podręcznika jest przedstawienie jednolitych, usystematyzowanych i wewnętrznie spójnych zasad przeprowadzania inspekcji w bankach, tak aby proces badania i oceny sytuacji finansowej oraz jakości zarządzania bankiem był oparty na przejrzystych, uporządkowanych i właściwych zasadach, zgodnych z prawem oraz najlepszymi zasadami praktyki nadzorczej.

Podręcznik przekazano bankom i innym instytucjom działającym w systemie bankowym w celu przedstawienia podejścia nadzoru bankowego do zagadnień badanych przez inspektorów bezpośrednio na miejscu w bankach oraz metodologii tych badań. Przekazanie Podręcznika bankom może im pomóc w budowaniu ich wewnętrznych procedur kontrolnych, zwłaszcza w pionie kontroli wewnętrznej, jednakże stopień wykorzystania Podręcznika jest dobrowolną decyzją każdego banku. W rozdziale Podręcznika pt. Wprowadzenie umieszczono zastrzeżenie, że "Nadzór bankowy nie ponosi odpowiedzialności za skutki używania podręcznika dla celów zarządzania bankiem, wynikające z mechanicznego zastosowania treści podręcznika, nie uwzględniającego indywidualnych uwarunkowań banku. Sposoby zarządzania ryzykiem powinny brać pod uwagę faktyczne uwarunkowania w banku i sytuację na rynku. Podręcznik przedstawia jedynie ramy procesu nadzorczego i nie może być traktowany jako bezpośredni instruktaż zarządzania ryzykiem w banku. Nadzór bankowy nie bierze odpowiedzialności za użycie treści zawartych w podręczniku w tworzeniu procedur, instrukcji, regulaminów wewnętrznych w bankach.".

Podręcznik ma za zadanie także promowanie dobrych zasad i praktyk bankowych celem zwiększenia bezpieczeństwa działania banków i systemu bankowego.

Udostępnianie tego typu opracowań środowisku bankowemu jest uznawane za dobrą praktykę nadzorczą i stosowane przez władze nadzoru w najbardziej rozwiniętych krajach świata.

W związku z powyższym należy podkreślić, że Podręcznik jest wewnętrznym dokumentem Narodowego Banku Polskiego. Nie zawiera norm prawnych i nie może być traktowany jako źródło obowiązującego prawa, a tym samym jego opracowywanie i przekazywanie bankom nie może być utożsamiane z praktyką stanowienia, jak to nazwał senator Bogdan Podgórski w swoim oświadczeniu "prawa powielaczowego".

W związku z tym, że Podręcznik nie ma charakteru prawnie wiążącego dla banków nie może na te podmioty nakładać jakichkolwiek obowiązków np. w zakresie tworzenia rezerw celowych. Stosownie do obowiązującego w Polsce prawa podstawą tworzenia przez banki rezerw celowych jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 roku w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, wydane na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 8 lit. c) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Przekazując pierwszą wersję Podręcznika w 1997 r. zasygnalizowano, że z uwagi na rozwój systemu bankowego, jak i pojawianie się nowych produktów finansowych i związanych z nimi nowych typów ryzyka Podręcznik będzie podlegać aktualizacji, co nastąpiło po zakończeniu prac w końcu 2000 r. i na początku 2002 r. Przywołany przez senatora Podgórskiego rozdział na temat finansowania rynku nieruchomości został wydany w styczniu 2002 r. po kilku miesiącach przygotowań, analiz i jest odpowiedzią na potrzebę wprowadzenia jednolitych standardów inspekcji w tym obszarze. Ponadto pragnę poinformować, że aktualizacja Podręcznika, jak i stosowanych procedur inspekcyjnych wynika: z pojawiających się nowych zjawisk na rynku bankowym, ze zmian przepisów prawa, z nowych standardów praktyki nadzorczej (wydawanych przez Komitet Bazylejski Nadzoru Bankowego), z doświadczeń polskiego nadzoru oraz z planu działalności Komisji Nadzoru Bankowego.

W odniesieniu do uwag na temat podejścia nadzoru bankowego do zagadnień związanych z finansowaniem rynku nieruchomości informuję, że jest ono związane z uwarunkowaniami gospodarczymi. W ostatnich latach finansowanie rynku nieruchomości charakteryzuje się znaczną dynamiką wzrostu. W 2001r. w stosunku do roku 2000 przyrost kredytów na finansowanie rynku nieruchomości wyniósł 21,6%. Ten wzrost wiąże się jednak z koniecznością wzmocnienia nadzoru. Wynika to m.in. z faktu, że na koniec 2001r. z kredytów udzielonych deweloperom 1/3 zaklasyfikowana była przez banki do należności zagrożonych, a 15% z nich było uznanych za stracone. Ta sytuacja uzasadnia przyjętą zasadę (m.in. w treści Podręcznika) wskazywania bankom na te obszary w ich działalności, które charakteryzują się lub mogą charakteryzować się podwyższonym ryzykiem. Dynamiczny wzrost udziału sektora finansowego w finansowaniu nieruchomości w połączeniu z brakiem wiedzy oraz doświadczeń może prowadzić do kryzysu w sektorze nieruchomości przenosząc się z kolei na całą gospodarkę, w tym na sektor finansowy. Pouczające w tym zakresie są doświadczenia m.in. krajów (np. Japonii, Szwecji), gdzie doprowadziło to cały lokalny system finansowy do destabilizacji. Jednocześnie podkreślić należy, że w Podręczniku nie wyrażono generalnej opinii, że finansowanie rynku nieruchomości w Polsce obciążone jest podwyższonym ryzykiem kredytowym. Finansowanie rynku nieruchomości jest tak jak finansowanie każdej innej działalności obarczone ryzykiem kredytowym, ale jest zależne przede wszystkim od indywidualnej sytuacji ekonomiczno-finansowej kredytobiorcy oraz od czynników o charakterze ogólnorynkowym, które zostały opisane w rozdziale Podręcznika pod tytułem "Finansowanie rynku nieruchomości".

Reasumując, należy jeszcze raz zwrócić uwagę, że angażowanie się przez banki w projekty obarczone zbyt dużym ryzykiem może spowodować istotne trudności w całym systemie bankowym, wpływając na stabilność krajowego systemu finansowego i negatywnie wpływając na wzrost gospodarczy kraju.

Przekazując niniejszą informację mam nadzieję, że pozwoli ona na pełne wyjaśnienie zagadnień poruszonych w oświadczeniu senatora Bogdana Podgórskiego.

Z wyrazami poważania

Leszek Balcerowicz

* * *

Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 28 sierpnia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przekazaniem na ręce Pana Leszka Millera Prezesa Rady Ministrów pisma z dnia 12 sierpnia br. znak: KK/043/287/02V zawierającego w załączeniu tekst oświadczenia złożonego przez senatora Pana Józefa Sztorca podczas 23 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia wyjaśniam co następuje:

Przedsiębiorcy zainteresowani przebiegiem negocjacji specjalnych stref ekonomicznych z Komisją Europejską, a więc Ci, którzy otrzymali zezwolenia przed 1 stycznia 2001 r. są informowani o kierunkach i problemach negocjacji.

Oprócz bezpośrednich spotkań i korespondencji, w Ministerstwie Gospodarki odbyły się w dniach 14 maja i 19 czerwca br. dwa duże spotkania z przedsiębiorcami, zarządami stref i organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców.

Na spotkaniach tych, prowadzonych przez Panią Ewę Freyberg Podsekretarza Stanu w MG, obecni byli również Pan Cezary Banasiński i Pani Ewa Kubis - prezesi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzący negocjacje w tym obszarze oraz Pani Irena Ożóg, Podsekretarz Stanu w MF. Na spotkaniu 19 czerwca obecny był także Pan Jan Truszczyński Pełnomocnik Rządu ds. Negocjacji o Członkostwo RP w UE.

Z dotychczasowych negocjacji wynika jednoznacznie, że nasze stanowisko utrzymania do 2017 roku praw nabytych przez inwestorów, którzy otrzymali zezwolenia przed 1 stycznia 2001 roku, jest niemożliwe do zaakceptowania przez KE i musi być zweryfikowane.

Obecnie pracujemy nad projektem nowego stanowiska negocjacyjnego, którego główne założenia przedstawiono na wyżej wymienionych spotkaniach.

Wejście Polski w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku jest priorytetem polityki rządu i w skali globalnej jest korzystne również dla przedsiębiorców zagranicznych, gdyż oznacza znacznie większą stabilność jednolitego prawa dla całego rynku europejskiego. Dla polskich przedsiębiorców przystąpienie do Unii daje przede wszystkim większą stabilizację polityki handlowej i celnej według zasad i procedur uznanych na forum międzynarodowym. Dużym ułatwieniem będzie również zniesienie granicy celnej pomiędzy Polską i obszarem celnym Wspólnoty, w tym zwłaszcza na zachodzie i południu naszego kraju. Zniesiona zostanie kontrola celna i inne procedury co poważnie ułatwi wymianę towarową i przyśpieszy transport, co znacznie obniży koszty transakcji handlowych.

Z poważaniem

Jacek Piechota

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, dn. 29.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 12 sierpnia 2002 r. znak: KK/043/307/02/V oświadczeniem złożonym przez Pana senatora Zbigniewa Gołąbka podczas 23 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia br. w sprawie możliwości wsparcia rozwoju branży pszczelarskiej oraz innych programów skierowanych do bezrobotnych zamieszkałych na terenie gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym informuję, co następuje:

Środki Funduszu Pracy jakie mogą być przeznaczone w danym roku na finansowanie przez powiatowe urzędy pracy programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu ustalane są przez Sejm RP w ustawie budżetowej. Natomiast kwoty (limity) dla poszczególnych samorządów (urzędów pracy) ustalane są wg jednolitych zasad - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów (Dz.U. Nr 46, poz. 425). Ustalona na 2002 r. kwota środków dla Powiatowego Urzędu Pracy w Szydłowcu na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu wyniosła 859,2 tys. zł. Kwota ta została następnie zwiększona, zgodnie z propozycją Marszałka Województwa Mazowieckiego o 370,0 tys. zł. O sposobie wykorzystania powyższych kwot decydują starostowie (prezydenci miast) sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowymi urzędami pracy, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem Minister Pracy i Polityki Społecznej dysponuje rezerwą wynoszącą jedynie 5,1% kwoty środków przewidzianych, w przyjętym przez Sejm RP planie Funduszu Pracy, na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu. W ramach powyższej kwoty mogą być przyznane (na wniosek marszałków) dodatkowe kwoty, w szczególności dla tych powiatów, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie (w stosunku do 31.12.2001 r.) sytuacji na lokalnym rynku pracy lub miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach.

Wśród złożonych wniosków znajduje się również wniosek Starosty Szydłowieckiego o przyznanie dodatkowych środków na aktywizację osób długotrwale bezrobotnych, m. innymi na udzielenie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla osób przeszkolonych w zakresie pszczelarz producent ziołomiodów.

Wniosek ten, jak również kilkadziesiąt innych na łączną kwotę wielokrotnie przekraczającą posiadaną rezerwę zostanie w najbliższym czasie rozpatrzony.

Pragnę jednocześnie nadmienić, że z uwagi na szczególnie napiętą sytuację budżetu państwa, przewidziane w ustawie budżetowej na 2002 r. środki Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu są niższe od występujących i zgłaszanych potrzeb.

Jerzy Hausner

* * *

Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Marka Lewickiego, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 29.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na przekazane mi przy piśmie Marszałka Senatu RP z dnia 12 sierpnia 2002 r. nr KK/043/308/02/V oświadczenie Pana Senatora Mariana Lewickiego złożone podczas 23. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia 2002 roku postulujące odstąpieniu od wymogu posiadania przez osoby świadczące specjalistyczne usługi opiekuńcze osobom z zaburzeniami psychicznymi posiadania co najmniej półrocznego stażu pracy w zakładzie psychiatrycznej opieki zdrowotnej lub w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi wyjaśniam co następuje:

Działając na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, z późn. zm.) Minister Pracy i Polityki Socjalnej porozumieniu z Ministrem Zdrowia określił w drodze rozporządzenia rodzaje specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacje osób świadczących takie usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zasady i tryb ustalania i pobiegania opłat za te usługi, jak również warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat (Dz.U. z 1997 r. Nr 2, poz. 12). Minister Pracy i Polityki Socjalnej i Minister Zdrowia w § 3, ust. 1 w/wym. rozporządzenia uznali, iż specjalistyczne usługi opiekuńcze zapewniane osobom z zaburzeniami psychicznymi mogą być świadczone wyłącznie przez osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania zawodu pielęgniarki, pracownika socjalnego, rehabilitanta, fizykoterapeuty, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego lub innego pokrewnego zawodu. Jednocześnie zapisem zawartym w ust. 2 wyżej wymienionego paragrafu zobowiązali osoby zajmujące się świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych do posiadania co najmniej półrocznego stażu pracy w zakładzie psychiatrycznej opieki zdrowotnej lub w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, gdyż tak jak Pan Senator Marian Lewicki zauważył uznano, iż koniecznym jest troszczenie się o to, by osoby powołane do świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych posiadały jak największe kwalifikacje, od których zależna jest między innymi jakość wsparcia udzielanego osobom z zaburzeniami psychicznymi, tak często narażonym na wykluczenie społeczne.

W aktualnym stanie prawnym ośrodki pomocy społecznej - działając na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej, w porozumieniu z właściwym wojewodą, który jest zobowiązany do ustalania sposobu realizacji zadań administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - mogą zlecić świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych zapewnianych osobom z zaburzeniami psychicznymi tym podmiotom, które w ocenie administracji rządowej i samorządu gminnego zapewnią najlepszą jakość specjalistycznego wsparcia udzielanego osobom z zaburzeniami psychicznymi w omawianej formie.

Informując Pana Senatora Mariana Lewickiego o powyższym wyrażam przekonanie, iż w aktualnym stanie prawnym możliwe jest wykorzystanie kwalifikacji osób zatrudnianych przez przedsiębiorców zainteresowanych uzyskaniem zlecenia na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, które to osoby posiadają zawód wymieniony w § 3 ust. 1 w/wym. rozporządzenia. Jednocześnie uważam, że to samorząd terytorialny winien decydować o tym, czy sam będzie zajmował się organizacją i świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych osobom z zaburzeniami psychicznymi, czy wykonanie tego zadania zleci innemu podmiotowi pomocy społecznej.

Ponadto pragnę poinformować Pana Senatora, iż rozważam celowość wpisania do systemu prawnego pomocy społecznej standardów usług opiekuńczych, co także powinno przyczynić się do podniesienia poziomu pomocy zapewnianej osobom z zaburzeniami psychicznymi.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Jolanta Banach

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Krystyny Sienkiewicz, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 29.08.2002 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Krystyny Sienkiewicz, złożone na 23 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2002 r., dotyczące przestępczości związanej z prowadzeniem pojazdów w stanie nietrzeźwym, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Obserwacja praktyki funkcjonowania przepisów karnych obowiązujących od wejścia w życie z dniem 1 września 1998 znowelizowanego Kodeksu karnego, pokazała, że niektóre rozwiązania przyjęte w Kodeksie karnym w sposób niewystarczający chroniły społeczeństwo przed pewnymi kategoriami przestępstw i przestępców, wymagających szczególnie dotkliwej represji karnej jako jedynej drogi do obrony przed skutkami ich działań.

Zaostrzenia wymagała między innymi odpowiedzialność za spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwym i podjęto w tym kierunku stosowne kroki legislacyjne.

Ustawa z dnia 14 kwietnia 2000 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny (Dz.U. Nr 48, poz. 548) która weszła w życie z dniem 15 lipca 2000 r., rozszerzyła zakres stosowania środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów, poprzez dodanie do art. 42 paragrafu 3 w następującym brzmieniu "Sąd może orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 143 lub 174, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 177 § 2 lub art. 355 § 2 był w stanie nietrzeźwości, pod wpływem ośrodka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia", oraz § 4 - "Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych na zawsze w razie ponownego skazania osoby prowadzącej pojazd mechaniczny w warunkach określonych w § 3".

Cytowana wyżej ustawa zmieniła też brzmienie wart. 178 § 1 kk i zaostrzyła sankcję karną przewidzianą dla nietrzeźwych sprawców katastrof lub wypadków w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym.

Kolejna nowelizacja kodeksu karnego, która weszła w życie z dniem 15 grudnia 2000 r., podniosła do rangi przestępstwa poprzez wprowadzenie art. 178 a § 1 i § 2 - prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu lądowym, wodnym i powietrznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego oraz prowadzenie w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środka odurzającego po drodze publicznej lub w strefie zamieszkania, innego pojazdu niż określony w § 1.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż liczba osób osądzonych na podstawie wskazanych wyżej przepisów ustawy, świadczy o tym, iż są one często stosowane w praktyce.

W roku 2001 za przestępstwa opisane w art. 178 kk w zw. z art. 177 § 1 kk, a więc polegające na spowodowaniu przez nietrzeźwego sprawcę wypadku w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, w którym inna osoba doznała naruszenia narządu ciała lub rozstroju zdrowia innego niż ciężki uszczerbek na zdrowiu, skazane zostały ogółem w kraju 774 osoby, w tym 765 osób na karę pozbawienia wolności, z czego w stosunku do 680 osób wykonanie kary warunkowo zawieszono. Najczęściej orzekano karę pozbawienia wolności w wymiarze od roku do 2 lat - w stosunku do 520 osób.

W I półroczu 2002 r. za w/w przestępstwo skazanych zostało ogółem 465 osób, z tego w stosunku do 461 osób orzeczono karę pozbawienia wolności, w tym w stosunku do 216 z warunkowym zawieszeniem jej wykonania. Najczęściej, bo w stosunku do 305 osób orzekano karę pozbawienia wolności w wymiarze od roku do 2 lat.

Za przestępstwo opisane w art. 178 kk w zw. z art. 177 § 2 kk różniące się od opisanego wyżej (art. 178 kk w zw. z art. 177 § 1 kk) skutkiem w postaci śmierci innej osoby lub ciężkiego uszczerbku na jej zdrowiu, skazanych zostało w roku 2001 ogółem 329 osób w tym 327 na karę pozbawienia wolności. Zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności orzeczono wobec 110 osób zaś wobec 217, co stanowi 66,4% skazanych, orzeczono karę bezwzględną.

W I półroczu 2002 r. skazano ogółem za w/w przestępstwo 209 osób, z tego 205 na karę pozbawienia wolności. Wykonanie kary pozbawienia wolności warunkowo zawieszono w stosunku do 62 osób,, a w stosunku do 143 osób - co stanowi blisko 70%, orzeczono karę bezwzględną.

W odniesieniu do środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów, Ministerstwo Sprawiedliwości dysponuje danymi za rok 2000. Wynika z nich, iż w 2000 r. w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, zakaz prowadzenia pojazdów orzeczono w stosunku do 1310 osób - w trybie art. 42 § 1 kk oraz wobec 2318 osób w trybie art. 42 § 2 kk. W roku 2000 orzeczono od 1604 osób skazanych za przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji nawiązki, a od 65 osób także świadczenia pieniężne.

Przedstawiając powyższe dane statystyczne pragnę jednocześnie podkreślić, iż art. 178 ust. 1 Konstytucji stanowi, że sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tyko Konstytucji i ustawom. Dlatego też art. 39 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych określa, że czynności nadzorcze Ministra Sprawiedliwości nie mogą wkraczać w treść wyroków w tym więc w rodzaj i wymiar orzekanych kar oraz środków karnych. Prawidłowość orzeczeń może być badana wyłącznie w trybie przewidzianym w kodeksie postępowania karnego, a więc przez wnoszenie apelacji do sądu II instancji, a po uprawomocnieniu się orzeczenia kasacji do Sądu Najwyższego. O tym bowiem jak realizowane są normy prawne decyzją sądy, czyli składy orzekające w konkretnych warunkach.

Między innymi wszczęte zostało i trwa nadal postępowanie dyscyplinarne wobec sędziego toruńskiego sądu rejonowego w związku z uchybieniami polegającymi na tym, że w latach 1999-2000 orzekł w 120 sprawach nawiązki lub świadczenia pieniężne na rzecz Klubu Strzeleckiego "Magnum", którego był członkiem, a świadczeń tych ani nawiązek nie można uznać za orzeczone na cel społeczny. Nie stwierdzono jednak aby członkami Klubu "Magnum" byli także skazani.

Uprzejmie dziękuję Pani Senator za zainteresowanie problemami wymiaru sprawiedliwości i troskę o jego prawidłowe funkcjonowanie

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Marek Staszak

PODSEKRETARZ STANU

* * *

Dyrektor Oddziału Mazowieckiego Zakładu Gazowniczego "Gazownia Warszawska" przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, dn. 29.08.2002 r.

Szanowny Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu RP
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. w Warszawie Oddział Mazowiecki Zakład Gazowniczy "Gazownia Warszawska" w Warszawie w odpowiedzi na Pana pismo znak: KK/043/314/02/V z dnia 12.08.2002 r. dotyczące III etapu gazyfikacji Osiedla Winiary w Warce informuje, że w dniu 09.08.2002 r. w siedzibie O/MGZ "Gazowni Warszawskiej" przy ulicy Kasprzaka 25 w Warszawie odbyło się spotkanie, w którym udział wzięli reprezentujący Urząd Miejski w Warce:

oraz przedstawiciele Gazowni Warszawskiej:

Podczas spotkania podjęto decyzję o kontynuacji gazyfikacji osiedla Winiary w Warce. Ponadto, zgodnie z zapisami Porozumienia z dnia 29.12.2000 r., na podstawie wyników analizy efektywności ekonomicznej uwzględniającej wszystkie 3 etapy przedsięwzięcia, ustalono harmonogram realizacji III etapu inwestycji oraz źródła jego finansowania.

W wyniku podjętych decyzji w dniu 12.08.2002 r. została wydana informacja o możliwości przyłączenia do sieci gazowej, która umożliwiła rozpoczęcie prac projektowych. Zakończenie tych prac, zgodnie z deklaracją przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Warce, planowane jest na koniec września 2002 r. Wówczas możliwe będzie wystąpienie o wydanie decyzji pozwolenia na budowę i po jej uzyskaniu będą mogły rozpocząć się prace budowlano-montażowe, dotyczące sieci gazowej.

Równocześnie z realizacją prac dotyczących budowy gazociągów i przyłączy gazowych przyszli odbiorcy paliwa gazowego będą budowali instalacje gazowe w swoich obiektach. Jeżeli realizacja prac będzie przebiegała zgodnie z ustalonym harmonogramem rozpoczęcie dostarczania paliwa gazowego nastąpi jeszcze w tym roku.

Z poważaniem

DYREKTOR

Michał Szubski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Jolanty Popiołek, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, dnia 2002-08-30

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Jolanty Popiołek w sprawie pracowników przedszkola PKP w Sochaczewie, uprzejmie wyjaśniam:

Zgodnie z zapisem art. 3 ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz.U. Nr 30, poz. 164, Nr 107, poz. 691 oraz z 1999 r. Dz.U. Nr 72, poz. 801) osobami uprawnionymi do otrzymania rekompensaty są:

1) osoby, których dotyczy art. 24 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz.U. Nr 50, poz. 229 i Nr 88, poz. 443):

  1. pracownicy zatrudnieni w państwowych jednostkach sfery budżetowej w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia 31 grudnia 1991r. i w okresie od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 28 czerwca 1992 r.,
  2. żołnierze, funkcjonariusze Policji, Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, którzy pełnili służbę w okresie od dnia 1 lipca 1991r. do dnia 31 grudnia 1991 r. i w okresie od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 28 czerwca 1992 r.,
  3. osoby, które w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia 31 grudnia 1991 r. i w okresie od dnia 1 stycznia 1992 r. do dnia 28 czerwca 1992 r. zajmowały stanowiska sędziów, prokuratorów oraz kierownicze stanowiska państwowe,
  4. pracownicy oświaty, upowszechniania kultury oraz ochrony zdrowia zatrudnieni w samorządowych jednostkach sfery budżetowej od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia 31 grudnia 1991 r. i w okresie od dnia 1 stycznia 1992 do dnia 28 czerwca 1992 r. , przejętych przez gminy przed 28 czerwca 1992 r. jako zadanie własne lub zlecone zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 9, poz. 43 i Nr 106, poz. 679)

2) osoby będące przed dniem 15 listopada 1991 r. emerytami i rencistami uprawnionymi do wzrostów lub dodatków z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze na podstawie przepisów wymienionych w art. 1 ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 21, poz. 84, z 1993 r. Nr 127, poz. 583 i Nr 129, poz. 902, z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 95, poz. 473 i Nr 138, poz. 681 oraz z 1996 r. Nr 87, poz. 395, Nr 100, poz. 461, Nr 136, poz. 636 i Nr 147, poz. 687), które utraciły prawo do wzrostów lub dodatków lub którym nie ustalono emerytury lub renty na podstawie:

  1. art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw,
  2. art. 10a ustawy dnia 1 lutego 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin (Dz.U. z 1995 r. Nr 30, poz. 154) lub
  3. art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 1994 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 84, poz. 385).

Zakres podmiotowy ustawy z dnia 6 marca 1997 r., do momentu nowelizacji odpowiadał ściśle zakresowi orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 stycznia 1992 r. i z 30 listopada 1993 r., co w przypadku wynagrodzeń odpowiadało pracownikom zatrudnionym w państwowej sferze budżetowej, a w przypadku pracowników cywilnych, zakresowi ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej (Dz.U. Nr 4, poz. 24 z późn. zm.).

Począwszy od 1991 r. przepisy wymienionej ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. odnosiły się tylko do państwowej sfery budżetowej, dla której wielkość środków na wynagrodzenia ustalana była w budżecie państwa.

Poza uprawnieniami do rekompensaty pieniężnej są pracownicy przedsiębiorstw państwowych oraz podmiotów spoza sfery budżetowej, w których w okresie od dnia 1 lipca 1991 r. do dnia 28 czerwca 1992 r. stosowane były zasady wynagradzania obowiązujące w państwowej sferze budżetowej, a także te podmioty, które otrzymywały z budżetu dotacje na swoją działalność (kolejowa służba zdrowia, szpitale instytutów naukowo-badawczych, jednostki pomocy społecznej prowadzone przez stowarzyszenia, opiekunki i siostry PCK, przyzakładowe: szkoły, żłobki, przedszkola, domy kultury, muzea, itp.).

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 26, poz. 138 z późn. zm.) placówka przedszkolna w Sochaczewie, o której mowa w oświadczeniu Pani Senator, była integralną częścią przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".

PKP prowadziło samodzielną gospodarkę kształtowania zasad wynagradzania na podstawie przepisów ustalonych dla przedsiębiorstw państwowych. Zatem, o tym ile z dotacji przeznaczyć na wynagrodzenia, a ile na inne cele, decydowali wyłącznie dysponenci tych dotacji.

Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając prezentowane dotychczas stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, jako podmiotu właściwego do rozpatrywania spraw wynikających ze stosunku pracy, należy uznać, że pracownicy przedszkoli prowadzonych w latach 1991-1992 przez inne, niż organy administracji państwowej osoby prawne m.in. przedsiębiorstwa państwowe nie nabyli prawa do rekompensaty pieniężnej.

Jednocześnie informuję, iż sporządzanie spisów i informowanie uprawnionych o umieszczeniu w spisie zostało powierzone sporządzającym spisy organom, wyznaczonym w trybie art. 17 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Obowiązkiem tych organów było należyte sporządzanie spisów, bez pozostawiania w nich błędów oraz poinformowanie uprawnionych o zamieszczeniu ich w spisie. Tak więc, Centralna Dyrekcja Okręgowa PKP obowiązana była jak najszybciej skorygować błędy powstałe przy sporządzaniu spisów.

Odnosząc się do sprawy osób, które omyłkowo zostały umieszczone w spisie i odebrały już rekompensatę, nie podzielam zdania Pani Senator, iż "odmowa wypłacenia wcześniej urzędowo awizowanych świadczeń rekompensacyjnych dla pozostałych pracowników jest ewidentnym przykładem niesprawiedliwości" i za słuszne uznaję stanowisko zajęte przez Pełnomocnika do spraw spisów uprawnionych do rekompensat w Ministerstwie Infrastruktury.

Dokonanie skreśleń ze spisu osób uprawnionych stało się konieczne w związku ze stwierdzeniem, że w spisie znajdują się osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, a nie jednostkach państwowej sfery budżetowej.

Usunięcie ze spisu wyżej wymienionych osób nie jest jednak czynnością rozwiązującą powstały problem, gdyż rekompensaty zostały wypłacone bezzasadnie i powinny zostać zwrócone do budżetu państwa.

Rekompensat wypłaconych bez podstawy prawnej można dochodzić w drodze roszczenia o zwrot z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 i nast. k.c.).

Z uwagi na to, że administrowanie bazą danych osób uprawnionych do rekompensat znajduje się w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a wypłata rekompensat osobom nieuprawnionym nastąpiła wskutek błędów występujących w bazie danych, sprawę ostatecznie wyjaśni MSWiA.

Licząc się z możliwością wystąpienia podobnych zdarzeń, Minister Finansów ustanowił rachunek, na który powinny być przekazane kwoty nienależnie wypłaconych rekompensat:

Ministerstwo Fnansów

Departament Budżetu Państwa

Oddział Okręgowy NBP w Warszawie

10101010-7591-133-92-2001

Z wyrazami szacunku

Wiesław Kaczmarek

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Krystyny Sienkiewicz, złożone na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, dnia 30 sierpnia 2002 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 12.08.2002 r. nr KK/043/297/02/V, przy którym przedstawiono oświadczenie Pani senator Krystyny Sienkiewicz dotyczące pobierania przez komorników opłat w sprawach egzekucyjnych prowadzonych na rzecz Funduszu Alimentacyjnego uprzejmie wyjaśniam:

W Ministerstwie Sprawiedliwości podjęto prace nad nowelizacją ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r .o komornikach sądowych i egzekucji (Dz.U. Nr 133 poz. 882 z późniejszymi zmianami). Ich przedmiotem są między innymi przepisy regulujące pobieranie opłat egzekucyjnych.

Odnosząc się wprost do zarzutu pobierania przez komorników zawyżonych opłat egzekucyjnych wskazać należy obowiązujące w tym zakresie unormowania.

Zgodnie z art. 45 wyżej wymienionej ustawy za dokonanie egzekucji świadczeń pieniężnych komornik pobiera od dłużnika opłatę stosunkową w wysokości 15% wartości wyegzekwowanego roszczenia. Przed wszczęciem egzekucji świadczeń pieniężnych komornik może wezwać wierzyciela do wpłacenia części opłaty stosunkowej w wysokości 15% najniższego wynagrodzenia przy wartości egzekwowanego świadczenia do 10.000 złotych i 25% najniższego wynagrodzenia, kiedy wartość egzekwowanego świadczenia przekracza kwotę 10.000 złotych. Obowiązek ten nie dotyczy jednak wierzycieli zwolnionych od kosztów sądowych przez sąd lub z mocy ustawy. Przytoczone uregulowania obowiązują od dnia 1.01.2002 r.

Według stanu prawnego obowiązującego do dnia 31.12.2001 r. wszczęcie egzekucji świadczeń pieniężnych uzależnione było od uiszczenia przez wierzyciela części opłaty stosunkowej w wysokości 7% wartości egzekwowanego świadczenia, nie więcej jednak niż 1/3 całej opłaty, która wynosiła 21% wartości egzekwowanego świadczenia, jednak nie mogła być niższa niż 1/10 i wyższa niż trzykrotna wysokość prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej. Unormowanie to miało zastosowanie odpowiednio do egzekucji należności Skarbu Państwa i gmin. Obowiązek uiszczenia nie dotyczył jednak innych wierzycieli zwolnionych od kosztów sądowych przez sąd lub z mocy ustawy. Jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna bądź wyegzekwowana kwota nie wystarczała na pokrycie kosztów egzekucji, komornik zwracał wierzycielowi połowę uiszczonej przez niego części opłaty stosunkowej.

Zgodnie z art. 40 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji na pokrycie wydatków gotówkowych ponoszonych w toku egzekucji komornik może żądać zaliczki od strony, która wniosła o dokonanie czynności, uzależniając czynność od jej uiszczenia. Zasada ta dotyczy także czynności w sprawach z wniosku Skarbu Państwa lub gminy. Sąd rejonowy, przy którym działa komornik, przekazuje komornikowi sumy niezbędne na pokrycie wydatków w sprawach innych osób zwolnionych od kosztów sądowych.

Przepis art. 771 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 z późniejszymi zmianami) stanowi, że zwolnienie od kosztów sądowych przyznane stronie przez sąd w postępowaniu rozpoznawczym lub z którego strona korzysta z mocy ustawy, rozciąga się także na postępowanie egzekucyjne.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 13 i 14 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (tj. Dz.U. z 1991 r. Nr 45, poz. 200) po wydaniu decyzji w przedmiocie świadczeń z funduszu alimentacyjnego postępowanie egzekucyjne przeciwko osobie zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych na podstawie tytułu egzekucyjnego ustalającego alimenty na rzecz osoby pobierającej świadczenia z funduszu alimentacyjnego prowadzi się w dalszym ciągu z pewnymi zastrzeżeniami według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. W razie przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego organ egzekucyjny przekazuje Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty ściągnięte od osoby zobowiązanej na podstawie tytułu egzekucyjnego ustalającego alimenty aż do pełnego pokrycia należności tego funduszu Jeżeli w okresie wypłaty świadczeń alimentacyjnych należność funduszu nie zostanie zaspokojona, po zaprzestaniu wypłaty świadczeń organ egzekucyjny przekazuje Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty ściągnięte od osoby zobowiązanej, pozostałe po zaspokojeniu bieżących alimentów. Do udziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w postępowaniu egzekucyjnym stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego dotyczące egzekucji z udziałem Skarbu Państwa oraz przedsiębiorców.

Według zaś § 13, 14 i 15 rozporządzenia Ministrów Pracy, Płacy i Spraw Socjalnych oraz Sprawiedliwości z dnia 4 grudnia 1974 r. w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz.U. Nr 49, poz. 308 z późn. zm.) Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych niezwłocznie po wydaniu decyzji o przyznaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego zgłasza swój udział w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przeciwko osobie zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych na podstawie tytułu egzekucyjnego, załączając równocześnie decyzję o przyznaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Po przystąpieniu oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do postępowania egzekucyjnego organ egzekucyjny jest obowiązany zawiadomić oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o dokonanych czynnościach egzekucyjnych i przekazywać Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych sumy wyegzekwowane, przypadające na zaspokojenie należności alimentacyjnych aż do pełnego pokrycia wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Zgodnie z art. 47 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji w sprawach o egzekucję świadczeń powtarzających się komornik pobiera należną opłatę nie co miesiąc, lecz po każdym roku prowadzenia egzekucji. Wobec tego opłaty wyrażać się będą zwykle znacznymi kwotami. Komornik wpierw ściągnie swą należność a dopiero potem zajmie się egzekucją na rzecz funduszu alimentacyjnego.

Z wyrazami szacunku

Sylweriusz M. Królak


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu