3. Prawo do godziwych warunków socjalnych

 

3. 1. Podstawy prawne

Przepisy Konstytucji RP, szczególnie art. 71 ust. 1 (1 "(...) Państwo w swej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza rodziny wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych (...)" tamże (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483).), nakładają na państwo obowiązek udzielania pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, zwłaszcza rodzinom wielodzietnym i niepełnym. Zasada pomocniczości państwa i innych instytucji publicznych względem rodziny oznacza, że państwo wspiera wysiłki rodziny, nie wyręczając jej w staraniach o zapewnienie godziwego poziomu życia. Rozwinięcie i szczegółowe określenie znajdują one w zapisach ustawowych. Prawa socjalne znajdują rozwinięcie i szczegółowe określenie w przepisach ustawowych. Prawa socjalne jednostki wskazują cele działalności państwa, zobowiązując je do podjęcia działań prawnych, politycznych, gospodarczych, ekonomicznych i innych na rzecz realizacji tych praw.

Dyrektywy zawarte w przepisach Konwencji o Prawach Dziecka, szczególnie art. 27 (2 Ust. 1 "(...) Państwa-Strony uznają prawo każdego dziecka do poziomu życia odpowiadającego jego rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, moralnemu i społecznemu (...)", ust. 2 "(...) Rodzice (rodzic) lub inne osoby odpowiedzialne za dziecko ponoszą główną odpowiedzialność za zabezpieczenie w ramach swoich możliwości, także finansowych, warunków życia niezbędnych do rozwoju dziecka (...)", ust. 3 "(...) Państwa-Strony, zgodnie z warunkami krajowymi oraz odpowiednio do swych środków będą podejmowały właściwe kroki dla wspomagania rodziców lub innych osób odpowiedzialnych za dziecko w realizacji tego prawa oraz będą udzielały, w razie potrzeby, pomocy materialnej oraz innych programów pomocy, szczególnie w zakresie żywności, odzieży i mieszkań (...)", ust. 4 "(...) Państwa-Strony podejmą właściwe kroki dla zapewnienia łożenia na utrzymanie dziecka ze strony rodziców lub innych osób ponoszących odpowiedzialność finansową za dziecko, zarówno na terenie Państwa-Strony, jak i zagranicą. W szczególnych przypadkach, gdy osoba ponosząca odpowiedzialność finansową za dziecko mieszka w państwie innym niż dziecko, Państwa-Strony będą dążyły do przystąpienia do umów międzynarodowych lub zawarcia takich umów, jak również do zawierania odpowiednich porozumień (...)" tamże (Dz.U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.).), art. 6 ust. 2 (3 "(...)Państwa-Strony zapewnią, w możliwie maksymalnym zakresie, warunki do życia i rozwoju dziecka (...)" tamże.) oraz art. 26 ust. 1 i 2 (4 Ust 1: "(...) Państwa-Strony będą uznawać prawo każdego dziecka do korzystania z systemu zabezpieczenia społecznego, w tym ubezpieczeń socjalnych, oraz będą podejmowały niezbędne kroki dla osiągnięcia pełni realizacji tego prawa zgodnie z ich prawem wewnętrznym (...)", ust. 2: "(...) Tam gdzie jest to możliwe, powyższe świadczenia powinny być zabezpieczone z uwzględnieniem zasobów i warunków życia dziecka oraz osób odpowiedzialnych za jego utrzymanie, jak również wszelkich innych okoliczności, odnoszących się do stosowania realizacji świadczeń wnioskowanych przez dziecko lub w jego imieniu (...)" tamże.), określają ogólne standardy realizacji praw socjalnych dziecka. Dotyczą one obowiązku uznania przez państwo prawa każdego dziecka do poziomu życia odpowiadającego jego rozwojowi fizycznemu, psychicznemu i społecznemu. Obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków życia spoczywa, stosownie do ich możliwości, na rodzicach i innych osobach odpowiedzialnych za dziecko.

W sytuacji niemożliwości zaspokojenia odpowiednich warunków życia i rozwoju dziecka przez rodziców zagwarantowanie dzieciom godziwych warunków socjalnych jest obowiązkiem właściwych władz publicznych. Zapisy art. 70 ust. 4 (5 "(...) Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. W tym celu tworzą i wspierają systemy indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów. Warunki udzielania pomocy określi ustawa (...)" (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).), art. 72 ust. 2 (6 "(...) Dziecko pozbawione opieki ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych(...)" tamże.) Konstytucji RP oraz zapisy ustawy o systemie oświaty raz ustawy o systemie pomocy społecznej (7 Ustawa z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.).) dotyczące pomocy dzieciom nakładają na właściwe organy władzy publicznej obowiązek niesienia pomocy potrzebującym jej dzieciom i młodzieży. Obowiązek ten wiąże się z prawem dziecka do otrzymania pomocy oraz zagwarantowania należnych dziecku świadczeń.

3.2. Sprawy kierowane do Rzecznika

Wśród wszystkich spraw skierowanych do Rzecznika z zakresu prawa dzieci do godziwych warunków socjalnych (259) przeważały związane z uzyskaniem świadczeń z pomocy społecznej. Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem. Świadczenia pomocy społecznej powinny również służyć umacnianiu rodziny.

Realizacja prawa dzieci do godziwych warunków socjalnych zagrożona jest szczególnie w rodzinach wielodzietnych, rodzinach dotkniętych bezrobociem, rodzinach niepełnych, w których obowiązki utrzymania spoczywają na jednym z rodziców, oraz w rodzinach dysfunkcyjnych.

Z korespondencji kierowanej do Rzecznika wynika, że przy obecnym stanie finansów państwa realizacja praw socjalnych dotyczy w szczególności rodzin wielodzietnych. Wśród osób kierujących pisma w sprawie świadczeń z pomocy społecznej przeważają rodzice wychowujący więcej niż troje dzieci, często są to dzieci w przedziale wieku od roku do kilkunastu lat. Rodziny te znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, często nie pracują zawodowo, nie stać ich na zabezpieczenie wysokich kosztów utrzymania i wychowania dzieci. Wśród tej kategorii wnioskodawców są rodziny wychowujące jedno lub więcej dzieci niepełnosprawnych (często - dziecięce porażenie mózgowe) bądź dzieci przewlekle chorych (astma, alergie). Wychowanie tych dzieci wymaga dodatkowych środków finansowych na leki, środki opatrunkowe i dodatkową opiekę, często łączy się z niemożnością podjęcia pracy przez jednego z rodziców z uwagi na konieczność wykonywania stałej, bezpośredniej opieki nad dzieckiem. W listach należących do tej kategorii wnioskodawców dominuje rozgoryczenie, bezradność, niewiedza rodziców o przysługujących im świadczeniach i możliwościach ich uzyskania.

Prośby o pomoc finansową i materialną kierowały też matki samotne, wychowujące jedno lub kilkoro dzieci, w tym również dzieci niepełnosprawne. Najczęściej były to kobiety, które nie mogły liczyć na wsparcie rodziny, a pomoc ośrodków pomocy społecznej była niewystarczająca i ograniczona posiadanymi możliwościami finansowymi.

Wśród matek zwracających się do Rzecznika były też kobiety zmuszone opuścić swoje mieszkania z uwagi na zagrożenie życia i zdrowia dzieci, powodowane zaawansowaną chorobą alkoholową męża, konkubenta bądź innego członka rodziny.

Zdarzało się, że kobiety pragnące zabezpieczyć swoim dzieciom prawa socjalne są żonami bądź konkubinami mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności. Prośby o pomoc w zakresie zabezpieczenia swoich rodzin kierowali też ojcowie przebywający w zakładach karnych. Listy w tych sprawach kierowane były również przez dzieci.

Treścią pism była pomoc w uzyskaniu świadczeń z pomocy społecznej, warunków i zasad przyznawania różnego typu zasiłków stałych, celowych i okresowych, warunków starania się o pomoc na dofinansowanie kupna odzieży, materiałów szkolnych, podręczników, opału, dofinansowanie wyżywienia dziecka w szkole, dofinansowanie wyjazdów dzieci na tzw. "zieloną szkołę", warunków starania się o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Pytania i problemy dotyczyły również uzyskania pomocy materialnej, odzieży dla dzieci, pomocy w przeprowadzeniu remontu mieszkania.

Odrębną kategorię spraw związanych z uzyskaniem pomocy finansowej stanowiły problemy w uzyskaniu wsparcia w pokrywaniu kosztów leków i leczenia (8 Patrz omówienie realizacji prawa do ochrony życia i zdrowia.). Rodzice zwracający się do Rzecznika przedstawiali wątpliwości związane z uzyskiwaniem świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych - zasiłków porodowych i macierzyńskich, urlopów macierzyńskich, świadczeń przysługujących kobietom w ciąży i matkom, w tym matkom wychowującym dzieci niepełnosprawne. Wątpliwości dotyczyły też zasiłków wychowawczych, niebędących świadczeniem ubezpieczeniowym, lecz socjalnym, finansowanym z budżetu państwa.

Szereg spraw zawierało prośbę o pomoc w uzyskaniu renty rodzinnej, decyzji podejmowanych przez Prezesa ZUS samodzielnie, w drodze wyjątku. Kierowane były też pytania o programy przyznawania pomocy dzieciom z terenów byłych Państwowych Gospodarstw Rolnych, jak również o warunki starania się o wcześniejszą emeryturę dla osoby opiekującej się dzieckiem niepełnosprawnym.

Wiele skarg kierowanych do Rzecznika dotyczyło orzekanej przez sądy eksmisji z lokali mieszkalnych bez wskazania eksmitowanym lokalu socjalnego. Zarzuty odnosiły się również do wskazywania eksmitowanym rodzinom nieistniejących lokali zastępczych. Szereg spraw z zakresu prawa dzieci do godziwych warunków socjalnych dotyczyło potrzeby przyznania mieszkania komunalnego z zasobów własnych gminy, zamiany dotychczas zajmowanego mieszkania na lokal o wyższym standardzie bądź zameldowania w mieszkaniu komunalnym po śmierci głównego najemcy (rodziny najuboższe, często wychowujące dziecko niepełnosprawne).

Wśród spraw znajdowały się listy z pytaniami o pomoc dla dzieci opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze, rodziny zastępcze.

Wszystkie sprawy z omawianego zakresu zostały podjęte. W sprawach dotyczących świadczeń z pomocy społecznej podejmowano dwutorowe działania. Wskazywano wnioskodawcy przysługujące mu prawa dotyczące świadczeń, wskazywano warunki i zasady ich uzyskiwania, niezbędne dokumenty potwierdzające prawo do konkretnego świadczenia. Informowano o uprawnieniach poszczególnych grup oraz o instytucjach powołanych do rozpatrywania wniosków i przyznawania pomocy.

W sprawach z zakresu pomocy społecznej Rzecznik wykorzystywał swoje ustawowe uprawniania pozwalające mu zwracać się do organów władzy publicznej, organizacji i instytucji o złożenie wyjaśnień i udzielenie niezbędnych informacji. Zwracał się do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie, ośrodków wsparcia, ośrodków interwencji kryzysowej o objęcie stosowną pomocą danej rodziny, udzielenie należnej jej pomocy i wsparcia. Rzecznik każdorazowo prosił o przesłanie informacji dotyczącej sytuacji życiowej i materialnej rodziny. Na podstawie uzyskiwanych informacji interweniował w sprawie przyznania dodatkowej pomocy. W ramach podjętych spraw Rzecznik przekazywał zainteresowanym nazwy i adresy instytucji udzielających pomocy prawnej i pomocy rzeczowej na terenie zamieszkania danej rodziny. Interweniował w sprawach przydziału mieszkań komunalnych, szczególnie wobec rodzin wielodzietnych, rodzin niepełnych, gdy jeden z rodziców wychowywał dziecko, rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne oraz rodzin dotkniętych przemocą jednego z jej członków. W sprawie przyznania eksmitowanym nieistniejących lokali socjalnych Rzecznik zwracał się do organów prokuratury i sądów.

 

3.3. Inicjatywy Rzecznika na rzecz rozwiązań systemowych - wystąpienia generalne

3.3.1. Raport: Pomoc dziecku w działaniach powiatu (9 Pełny tekst raportu zawarty w publikacji Pomoc dziecku w działaniach powiatu, Warszawa 2001 r., s. 7-16.)

W pierwszych miesiącach działalności Rzecznik, podejmując działania oceny stanu realizacji i stopnia zaspokojenia praw dziecka do pomocy i opieki, wizytował kilkanaście powiatów na terenie województw: łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego.

W ramach wizytacji doszło do spotkań z przedstawicielami: władz samorządowych wszystkich szczebli, powiatowych centrów pomocy rodzinie, sądów, policji, szerokiego spektrum instytucji i organizacji pracujących na rzecz dziecka i rodziny. Tematyka spotkań dotyczyła m.in. działań samorządów, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych na rzecz zmniejszenia obszarów ubóstwa, patologii, bezrobocia, niskiego poziomu aspiracji i wykształcenia młodzieży, diagnozy problemów, skali potrzeb i stopnia ich zaspokojenia. Rzecznik interesował się lokalnymi pomysłami i programami pomocy, zapoznał się z dokumentacją dotyczącą regionalnych i powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Część wizytowanych powiatów aktywnie włączyła się w opracowywanie lokalnych strategii, widząc w tym szansę na aktywizację wszystkich lokalnych instytucji i osób profesjonalnie zaangażowanych w pracę na rzecz dziecka i rodziny, doceniając rolę wolontariuszy i planując działania w szerokiej koalicji z organizacjami niepublicznymi. System pomocy dziecku i rodzinie oparły one o lokalne pomysły, z wykorzystaniem potencjału placówek i instytucji już istniejących, powołując do życia nowe: ogniska wychowawcze, ośrodki interwencji kryzysowej, centra pomocy dziecku i rodzinie, organizując system stypendialny dla uczniów, dofinansowując posiłki w szkołach, organizując wypoczynek wakacyjny oraz zajęcia sportowe dla dzieci.

Działania te powiaty dofinansowywały ze środków własnych, np. kosztem wydatków na drogi, oraz pozyskując środki z różnych programów rządowych i pozarządowych.

Większość powiatowych centrów pomocy rodzinie ograniczyła swoją rolę świadczenia pomocy i usług do ściśle określonych ustawą i przepisami wykonawczymi przypadków, np.: prowadzenia rodzin zastępczych, prowadzenia placówek opiekuńczych, udzielania pomocy wychowankom placówek. Często ich działalność ograniczała się do modelu sprawnego administratora podległych placówek i zadań indywidualnych (rodziny zastępcze, pomoc osobom niepełnosprawnym) zaangażowanego w realizację świadczeń pomocy społecznej. Rezygnując z roli kreatora lokalnej polityki społecznej ukierunkowanej na wspieranie wszystkich rodzin, powiaty koncentrowały się na udzielaniu pomocy rodzinom dysfunkcyjnym.

Taka polityka w kilkuletniej perspektywie nie sprzyja przekształcaniu placówek w prorodzinne formy opieki, utrwala struktury i może grozić protestami w przypadku prób ich zmiany.

Powiaty jako główną przyczynę takiego stanu rzeczy podają: brak wystarczających i gwarantowanych środków finansowych, niedostateczną ilość bądź brak profesjonalnie przygotowanej kadry fachowców (np. do terapii rodzin).

Zadania powiatów wymagają wsparcia i pomocy merytorycznej wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej. Zbyt często działania służb wojewody i marszałka samorządowego ograniczały się do "fazy wstępnego rozeznania problemów", a nadzór sprowadzał się głównie do dystrybucji środków finansowych, kontroli ich wydatkowania oraz przestrzegania przepisów prawa.

Blisko trzyletni okres wprowadzania w życie zmian strukturalnych i ustrojowych, kształtowania relacji pomiędzy administracją rządową a jednostkami samorządu terytorialnego wszystkich szczebli pozwala na uogólniony wniosek, że zmiany te przebiegają w zbyt wolnym tempie, brak jest w relacjach wzajemnych określonych jednoznacznie procedur i zasad współpracy, brak jest stałych zasad finansowania zadań na szczeblu powiatu (10 Por. prof. Józefina Hrynkiewicz, wystąpienie Realizacja lokalnej polityki społecznej opracowane na zlecenie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa, 28 czerwca 2001r.).

W powiatach o dużej skali negatywnych zjawisk społecznych, dotkniętych strukturalnym bezrobociem, z dużą ilością terenów postpegeerowskich, z dużym odsetkiem środowisk o niskich aspiracjach życiowych uwarunkowanych niskim statusem ekonomicznym, dotkniętych patologią z negatywnym wzorcem życia powielanym często w przekazach międzypokoleniowych największą cenę płaci młodzież. Jest to często powodem migracji wykształconej młodzieży, która nie widzi dla siebie szans rozwoju w środowisku lokalnym.

Degradacja społeczna i ekonomiczna niektórych środowisk jest główną barierą edukacyjną. Ubóstwo i bezrobocie wielu rodzin ogranicza szanse edukacyjne młodzieży.

Analiza form i wielkości pomocy - w zestawieniu ze skalą potrzeb, szczególnie na terenach wiejskich, w środowiskach strukturalnego bezrobocia - wskazywała na zwiększające się dysproporcje w sytuacji materialnej rodzin jako głównej barierze edukacyjnej.

Działo się tak pomimo zwiększenia w ostatnich latach rządowych form pomocy dla dzieci i młodzieży szkolnej: stypendia Prezesa Rady Ministrów, stypendia Ministra Edukacji Narodowej, programy: "Ograniczania ubóstwa wśród dzieci i młodzieży", "Zakupu podręczników dla dzieci najuboższych", "Pomocy stypendialnej dla uczniów ze wsi kontynuujących naukę w szkołach średnich maturalnych", programy animacji świetlic wiejskich, małych szkół, pomocy udzielanej przez Agencję Rolną Skarbu Państwa w postaci stypendiów szkolnych i innych form pomocy.

Stan prawny i organizacyjny wskazuje na brak spójnego, skoordynowanego systemu pomocy materialnej dla młodzieży szkolnej. Obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 4 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków, form i trybu przyznawania, wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów, ( 11 Dz. U. 1993, Nr 74, poz. 350 z późn. zm.) jako akt wykonawczy do art. 91 ustawy o systemie oświaty, określając formy pomocy, do których uczeń ma prawo, nie określa i nie gwarantuje środków w budżecie szkoły na jego realizację. Braku rozwiązań systemowych w zakresie pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży nie zastąpiły programy celowe uruchamiane przez MEN i różne agendy rządowe.

W perspektywie finansowania zadań ze środków własnych (ustawa o dochodach powiatu), dochodzenia do określonych standardów opieki nad dzieckiem (małe placówki - do 30 wychowanków do 2006 r.) powiaty winny podejmować działania na rzecz ograniczenia wielkości placówek, rozwoju prorodzinnych form opieki, a w niektórych przypadkach wygaszania i likwidacji placówek.

Przekształcanie istniejących placówek, stworzenie systemu opartego o rodzinne formy opieki, praca na rzecz powrotu dzieci do rodzin naturalnych jest działaniem służącym dobru dziecka. Stanowi to wywiązanie się samorządów z obowiązku podjęcia realizacji prawa dzieci do wychowania w rodzinie i rozwijania systemu opieki opartego o prymat form prorodzinnych.

W ramach zintegrowanego systemu pomocy rodzinie powiaty zostały zobowiązane do powołania wielu nowych instytucji, np. ośrodka interwencji kryzysowej, ośrodka wsparcia, poradni rodzinnych i specjalistycznych, mieszkań chronionych, kwalifikowanych rodzin zastępczych. W wielu powiatach brakowało tych form pomocy, a w niektórych rozmówcy wskazywali na nieznajomość ich przeznaczenia.

Powiaty zbyt wolno budowały programy i struktury pomocy. W trzecim roku wdrażania reformy samorządowej powiaty, borykając się z wieloma problemami natury organizacyjnej, brakiem środków finansowych, brakiem wykwalifikowanych specjalistów, nie zbudowały pełnych struktur powiatowych centrów pomocy rodzinie. Ośrodki interwencji kryzysowej działały w ok. 20% powiatów, powiatowe strategie rozwiązywania problemów społecznych były w większości powiatów na etapie projektów.

 

Praktyka wielu samorządów świadczy o niedocenianiu tych organizacji jako partnerów do realizacji zadań. Skrajnymi postawami w tym zakresie są: powoływanie własnych placówek i instytucji obok dobrze działających placówek niepublicznych, traktowanie niepublicznych placówek i organizacji je prowadzących jako prywatnych przedsięwzięć, przeciwstawiając im placówki publiczne.

Współpraca samorządów z organizacjami pozarządowymi nie powinna ograniczać się do zlecania odpłatnej realizacji zadań w formie przetargów na usługi. Organizacje pozarządowe dysponują wieloma walorami pozafinansowymi, takimi jak: profesjonalnie wyszkolona kadra, duże doświadczenie w realizacji wielu programów pomocy dziecku i rodzinie, bliskie i bezpośrednie kontakty ze środowiskami osób potrzebujących pomocy i wsparcia - dobre rozeznanie potrzeb.

Zasada pomocniczości, która jest jedną z podstaw reformy ustrojowej państwa, wskazuje na potrzebę włączenia organizacji pozarządowych w realizację działań publicznych w dziedzinie polityki społecznej.

Obraz sytuacji uzyskany podczas wizyt oraz wynikły z analizy dokumentacji powiatowych centrów pomocy rodzinie budzi poważne obawy i niepokój. Analiza materiałów zawartych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli "Udzielanie pomocy na usamodzielnienie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakładów dla nieletnich oraz rodzin zastępczych" (12 Informacja NIK o wynikach kontroli, LBI-41/09 - 2001.) potwierdza większość dokonanych przez nas uwag i spostrzeżeń. Z uwagi na ograniczone możliwości działania Rzecznik sygnalizuje niekorzystne zjawiska i obszary zagrożeń w realizacji zadań powiatu na rzecz dzieci. Planowana przez NIK systemowa kontrola realizacji zadań powiatów za okres 2001 r. do 30 czerwca 2002 r. z udziałem przedstawicieli Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka pozwoli na określenie stanu realizacji zadań pomocy dziecku i rodzinie na szczeblu samorządu powiatowego.

Materiał "Pomoc dziecku w działaniach powiatu" został zaprezentowany zainteresowanym środowiskom podczas konferencji poświęconej tej problematyce. Publikacja zawierająca stanowisko Rzecznika oraz opinie ekspertów i praktyków przekazana została służbom wojewódzkim, marszałków i wojewodów, starostom powiatowym, powiatowym centrom pomocy rodzinie oraz przedstawicielom organizacji pozarządowych pracujących na rzecz dziecka i rodziny.

 

      1. Wystąpienia generalne

Zabezpieczenie interesów dziecka, w tym realizacja jego praw do pomocy i równych szans edukacyjnych, wymaga nowych rozwiązań systemowych dostosowanych do gwarancji konstytucyjnych i zapisów ustawowych. Rozwiązania te powinny uwzględnić, że:

Z uwagi na skalę potrzeb w zakresie pomocy materialnej dla dzieci, szczególnie na terenach wiejskich, w środowiskach strukturalnego bezrobocia i enklawach biedy, nie czekając na nowe rozwiązania, należy podejmować wszelkie działania na rzecz zwiększenia form pomocy w ramach dotychczas istniejących przepisów i uruchomionych programów pomocy.